Klaus Bremerin
Blogi
Logiikan puutteesta PDF Tulosta Sähköposti
25.03.2013 13:40
Patologinen ylinopeushysteria, joka vaivaa suomalaisia liikennepäättäjiä, ei pelasta  liikenneonnetomuuksilta. Eikä vie metriäkään lähemmäksi tavoiteltua nollavisiota. Valtaosa onnettomuuksista sattuu nopeusrajoitukset reilusti alittavissa nopeuksissa. Päättäjien syyllistämä väite, että “taustalla on ollut ylinopeus”, on sentään pieni korjaus tähän astiseen “ylinopeus aiheutti onnettomuuden”. Ylinopeus kun ei aiheuta ainuttakaan onnettomuutta. Sitä syvemmälle päättäjien ymmärrys vain ei yllä.

Johdonmukaisen, ennalta arvattavan ajotavan ratkaiseva merkitys on jäänyt suomalaisiltaliikennepäättäjiltä ja oikeusasteilta tajunnan ulkopuolelle. Se ei ole yleisavain nollavisioon, mutta se on yksi ratkaisevista tekijöistä.

Peräänajajan automaattinen syyllistäminen ilman vaihtoehtoa on levinnyt jopa poliisiin, oikeusasteista puhumattakaan. Käräjä- ja sitä korkeammissa oikeusistuimissa peräänajajan tuo- Logiikan puutteesta.tuomitseminen on helppo ja yksinkertainen ratkaisu. Oikeusmurhan mahdollisuuta ei tarvitse edes ajatella. Ennen oikeuslaitos oli viisaampi.

1960-luvulla Ruotsin Ljungbyhedin pitkillä suorilla naisautoilija teki yllättäen täysjarrutuksen aiheuttaen 12 auton peräänajosuman. “Halusin vain poimia ihania kukkia, joita näin tienposkessa” nainen selitti. Hän sai kovan rangaistuksen. Oikeus perusteli, että jokaisella autoilijalla liikenteessä pitää olla oikeus edellyttää, että jokainen toimii liikennetilanteessa johdonmukaisesti ja ennalta arvattavasti.

Helsingissä sattui pian Ljungbyhedin tapauksen jälkeen Hämeentiellä, että autoilija “MA” teki korttelin keskivälillä täysjarrutksen. Hänen peräänsä törmäsi bussi ja sen perään neljä muuta autoa. “MA” oli nähnyt jalkakäytävän reunaan pysäköityjen autojen välissä vapaan pysäköintitilan, johon oli äkkiä päättänyt pyrkiä. “MA” tuomittiin lopulta syylliseksi KKO:n ennakkopäätöksellä. “Liikennevirrassa tulee voida luottaa siihen, että jokainen toimii johdonmukaisesti ja ennalta arvattavasti”, KKO perusteli.

Tänä päivänä liikenteessä on paljon enemmän liikennepelaajia kuin 1960-luvulla. Se korostaa vaatimusta loogisesta toiminnasta, ennalta arvattavuudesta ja johdonmukaisuudesta jokaisen liikennepelaajan kohdalla onnettomuuksien välttämiseksi.

Autoilija joka moottoritielle pyrkiessään liittymäkaistan päässä äkkiä jarruttaa; joka etuajooikeutetulla tiellä tai liikenneympyrässä äkkiä jarruttaa päästääkseen oikealta kolmion takaa tulevan eteensä; joka liikennevaloista vihreän syttyessä kaasuttaa menemään iskeäkseen jarrut pohjaan risteyksessä antaakseen tietä jalkakäytävällä odottavalle jalankulkijalle; joka suojatien takaa lähtee rivakasti liikkeelle tehdäkseen suojatien ylitettyään risteyksessä täysjarrutuksen, aiheuttaen takaa tulevan törmäysken peräänsä, ei ole toiminut johdonmukaisesti ja ennalta arvattavasti.

Poliisi joka tulee selvittämään onnettomuutta, toteaa tänä päivänä silmääkään räpäyttämättä peräänajajalle: “No, myönnättehän syyllisyytenne. Kyllähän te tiedätte, että peräänajaja on syyllinen”! Poliisiopistossako sellaista opetetaan? Ja käräjäoikeudet, hovioikeudetkin, selviävät tänä päivänä helposti ja enempää vaivautumatta päättämällä, että peräänajaja on aina syyllinen.

Poliisilta ja päättäjiltä pitäisi voida edellyttää enemmän liikennetuntemusta, mutta kun ei. Elämme aikaa, jossa kynänpyörittäjät, paperipinojen siirtäjät, kirjoituspöytävirkamiehet ja liikennepsykologit rakentavast teorioita ja päätelmiä ilman riittävää kokemusta jokapäiväisestä liikenteestä ja sen kirjoittamattomista laeista.
Olis kirveellä töitä.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi