Klaus Bremerin
Blogi
Taksit ilman kuluttajasuojaa PDF Tulosta Sähköposti
14.11.2023 00:00

"AAA" ryntää kännykkä kädessä autostaan, kun hänen taksiksi merkittyä auto kuvataan.

On varoittavia esimerkkejä takseista, jotka eivät ole takseja. On vain keltainen taksikupu auton katolla ja kuljettajan paikalla henkilö, jolla ei ole mitään tekemistä virallisen taksin kanssa. Huijaustakseja, jotka kuljettavat haluttuun osoitteeseen, tai sitten ei – tarkoituksenaan vain rahastaa laittomasti hämättyä asiakasta – esiintyy meillä liian kanssa.

On myös virallisia takseja ”Yango”-tunnuksilla - tai ilman. Yango on Venäjän Yandex verkkojätin omistama taksiyritys, jonka toiminta on kielletty Virossa, Liettuassa ja Latviassa asiakastietojen päätymisestä Venäjän tiedustelupalvelu FSB:lle. Suomi ei lukuisista eduskuntakyselyistä huolimatta katso voivansa evätä taksioikeudet Yangolta. Norjassa tietoturvaviranomainen ohjeistaa johtotehtävissä toimivia välttämään Yangon käyttöä.

Liikenneminsteri Anne Bernerin runnottua läpi suuren taksilakiuudistuksen maaliskuussa 2017, siitä on ollut pelkkää riesaa. Sitä on korjattu ja säädetty tuon tuosta, ja aina vain se on kuin isku päin naamaa taksiasiakkaiden kuluttajaturvalle.

Sanomattakin on selvää, että se antaa ala-arvoisen arvosanan liikenneministeriöllemme, LVM:lle, ja sen apuvirastolle Traficomille, lain sudenkuoppien siivoamisesta. Niihin törmää jatkuvasti vieläkin armon vuonna 2023.

”LOPEN TAKSI” HELSINGIN YÖSSÄ
Tuli hypättyä Helsingissä Katajanokassa taksiin, jossa katolla taksikupu, sivuikkunassa hintatietoja ja kojelaudassa kuljettajan kuva ja taksamittari, kuten asiaan kuuluu.

Osoite Töölössä, pääväylä Runeberginkatu, näytti olevan tuntematon. Hetken näpräily kuitenkin näytti kuljettajalle sekä reitin että osoitteen kännykän näyttöruudulla. Sillä mentiin Hesperiankadun kautta pari kilometriä harhaan – ja taksamittarin sulkemisella kuljettajan huomattua virheen - Runeberginkatu 6:een.

Kuljettaja, mukava isäntämies, pyyteli anteeksi virhettään. Kertoi tulleensa ”Lopen taksillaan” Helsinkiin sukuloimaan ja päättäneensä lauantai-illan täytteeksi ansaita ”hiukan lisää taskurahaa” pääkaupungin yössä.

Pikkuisen jäi tietysti mietittävää paitsi paikkatuntemuksesta myös taksin yleisestä tarkoituksesta ja asiakkaan kuluttajasuojasta laillisessa kuljetustoiminnassa.


"AAA" oli matkan päässä "taksitolpaa" osoittavasta liikennemerkistä, kun tulppasi kuin kiusallaan valkoisen auton pysäköintiyrityksen. AAA:n auton kojelaudassa ei näy taksamittaria eikä tavanomaista kuvaa kuljettajasta.

"AAA" PANI PAREMMAKSI
Tarkoitus oli pistäytyä tutussa osoitteessa hakemassa sinne unohtunut kirje. Etuoven edessä pysäköinnille sallitulla jalkakäytävän reunalla useampi taksi jonotti pääsyä ”taksitolpalle” hotellin eteen.

Kahden jonottavan taksin välissä oli auton mentävä tyhjä pysäköintitila. Olin peruuttamassa siihen, kun auton äänimerkki, ja katse peruutuskameraan, pysäytti aikeeni. Takana katolle asennetun taksikuvulla varustettu auto oli ajanut muutaman metrin eteenpäin estäen pysäköintiaikeeni.

Taksissa ei näkynyt mitään taksiin kuuluvia hinta- ja asiatietoja sivuikkunoissa. Halusin kysyä, miksi sen kuljettaja kuin kiusallaan tukki vapaan pysäköintitilan, mutta kuljettajan ovi pysyi kiinni. Kuljettaja kyyhötti sadepisaroiden peittämän sivuikkunan takana.

Kun tartuin kännykkäkameraan, taksista hyökkäsi "AAA" käsi ojossa omalla kännykkäkamerallaan. Sen jälkeen oli turha ehdottaa, että hän peruuttaisi pari askelta, tai ajaisi eteenpäin, että saisin paikan hänen takanaan.

AAA:n taksioikeuksien selvittäminen osoittautui viidakoksi, josta ei ikääntynyt kansanosa selviä ihan hetkessä.

Taksiliitossa ei tiedetty mitään Helsingissä toimivista taksikuljettajista enempää kuin rekisterinumerojen perusteella hyväksytyistä taksiautoista.

Traficom antoi monen henkilöhaun jälkeen neuvon hakea tietoja taksista Traficomin palvelusivuilta. Se ei meikäläiseltä onnistunut pitkälläkään yrittämällä. Onneksi nuorempi polvi osaa - kun ensin maksetaan pankin välityksellä Traficomille kaksi euroa.

Selvisi että AAA on autonsa haltija 20.6.2023 lähtien. Omistaja on osamaksuperusteella Danske Finance Oy, ja auto on luvanvaraisessa liikennekäytössä 12.7 2023 alkaen.

Mitään tietoa ei ollut auto kuulumisesta minkään rekisteröidyn taksiyhtiön käyttöön. Ei liioin, että AAA:lla olisi ollut omat taksiluvat. Auton kojelaudassa ei näkynyt taksamittaria tai edes lain vaatimaa ”vastaavaa laitetta”, eikä kuvaa kuljettajasta tietoineen.

Näytti siltä, että taksamittari on taksikuljettajan päässä, paikallistuntemus arvailun tai mielivallan varassa ja lainmukaisuus Traficomin nettitietojen takana. Silloin on kuluttajaturvallisuus lähinnä nollan arvoinen.

Saattaisiko nöyrästi toivoa, että liikenneministeriö, LVM, vihdoin ensivuoden 2024 aikana saisi vuoden 2017 suuren taksiuudistuksen sudenkuopat lopultakin poistettua ihan tavallisen taksiasiakkaan turvaksi?

Vai onko se vieläkin ennenaikaista?
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi