Klaus Bremerin
Blogi
Kaiken maailman turvatarkastuksia PDF Tulosta Sähköposti
25.04.2014 09:40
Tuskin oli toipunut edellisestä Finavian huuhelotarkastuksesta, niin jo odotti seuraava.
 
Siinä edellisessä mentiin Finnairin business-luokan lipulla ”rahvaan” jonojen vierestä omaan turvatarkastukseen. Kun metallintarkastuksesta pääsi omille tavaralaatikoille rullanauhan päässä, isoisän perintövyö tsaarinajan solkineen oli varastettu laatikosta. Avolaatikosta olisi voitu varastaa myös passi, luottokortit ja rahapussi. Kun halusin ilmoittaa menetyksestä ja huomauttaa tarkastettavan tavaran valvontavastuusta, Finavian turvapäällikkö Ari Kumara ilmoitti keskuksen välityksellä, ettei hän ota vastaan moisia puheluja!!
 
JA taas menoksi ulkomaille Finavian turvatarkastuksen kautta. Nyt Leonardo DiCaprion näköinen turvatarkastaja tuijotti syyttävästi silmiin. Sanat tulivat sihisten hampaiden välistä: ”teillä on nesteitä laukussa, tässä”! Laukku auki, pieni ”yöpussi” nurin päin, ja pöydälle sinkoili hammasharja, pieni hammastahna, kynsileikkuri, mini-varasaippuakotelo, pikku-dödöpullo, kertakäyttöpartaterä ja 20 vuotta vanha SAS:n Atlantinlentojen puolityjhä 50 g partavaahto.
 
- Aha, sanoi ”Leonardo DiCaprio”, katsotaan mitä täältä löytyy! ”DiCaprio” ravisteli pienen läppärilaukun tyhjäksi. Ulos sinkoili läppärin, iPadin ja kännykän laturit, langaton hiiri, kuulakärkikynä sekä kodin ja auton avaimet. ”DiCaprio” näytti pettyneeltä. ”Autanko pakkaamaan”, hän sanoi. Kiitos ei!
 
Kun kaikki ”vaaralliset” oli kerätty takaisin paikoilleen, ”DiCaprio kaiveli tyytyväisenä nenäänsä turvatarkastuskameraan nojaten. Turvallisuus oli varmistettu.
 
SIITÄ Frakfurtin, Venetsian ja Rooman kautta paluumatkalle Leonardo da Vincin kentän turvatarkastukseen. Yöpussi ja läppärilaukku liukuivat läpivalaisun läpi ilman huomautuksia.
 
Metallinpaljastusportti vinkaisi tavan mukaan. Kun näytin sormella lonkkaa, turvatarkastaja nyökkäsi ymmärtävästi, vinkautti ”metallimailallaan” lonkkaa ja nopeasti maallisia ääriviivojani pitkin ja sanoi kohteliaasti ”prego”. Se siitä. Kaikki hyvin ja taskussa jo Frankfurtista jatkolennon lippu ja portti A38 taskussa.
 
Lähdössä Lufthansan Boeing kuulosti kuin laippojen ja ilmajarrujen saranat eivät olisi nähneet rasvaa vuosiin. Koekäytössä kitinä ja vinkuna oli korvia raastavaa. Ikinä vastaavaa ei ole tullut eteen. Sama toistui laskeutumisessa Frankfurtin kentälle. Kone jäi platalle, matkustajat ulos hätäuloskäytävästä ja takaovesta odottaviin busseihin. Ja busseista kenttätasolta lentoaseman alaovesta sisälle.
 
ALAOVESTA matkustajavirtaa kanavoidaan transit-halliin tai matkatavaroiden vastaanottoon valvotusti. Poikkeaminen omille teille ei pitäisi olla mahdollista. Nyt oli.
 
Heti alaovesta vasemmalla oli ovi jossa iso keltainen A-kirjain. Siinäkö suora tie valtavan lentoaseman lähtevien A-lähtöhalliin? Oven takana liukuportaat vain ylöspäin – ja yllätys, yllätys: oikealla ulko-ovi kadulle, vasemmalla portti turvatarkastukseen. Ei transit-hallia josta ilman uutta turvatarkastusta suoraan lähtöportille.
 
Pakko mennä uudestaan turvatarkastukseen, läpivalaisuihin kysellen miten eksyminen omia teitä pomminvarmaksi turvavarmistetulla lentoasemalla on mahdollista! Pyysin päällikköä paikalle.
 
Turvatarkastuksesta tuli hyvin yksityiskohtainen. Ihoon käyvää. Nesteistä ja latureista ei ollut mitään väliä. Lopulta todettiin, että kenkien sisältä mitattuna kengänpohjissa ON metallia! Sitten ohjattiin kahden ison, vakavailmeisen poliisin puheille. Uusittu vaatimus toi paikalle kolme poliisia lisää, joista pieni silakan näköinen mies numeroa liian iso koppalakki päässä ilmoittautui päälliköksi.
 
- Mikä on epäselvää, silakan näköinen mies kysyi hyökkäävästi. Kysyin miten pomminvarmaksi edellytetyssä jättimäisessä kansainvälisessä lentoasemassa pääsee kulkemaan omia teitä kenenkään estämättä.
 
- Kulkuanne valvottiin, koppalakkinen silakka vakuutti lyhyesti. Entä miksi sitten jouduin uudestaan turvatarkastukseen? Miksi ei ohjattu transithalliin, tai suoraan lentolippuni mukaisesti A-lähtöhalliin?
 
- Kulkaa, silakka sanoi uhkaavasti, jos ette halua myöhästyä jatkolennoltanne, teidän on syytä kiirehtiä lähtöportille heti!
 
KOPPALAKKISEN silakan ”turvaneuvon” edessä tyhmempikin tajuaa, että seuraava ”turvatarkastus” poliisiputkassa takuulla jättäisi jatkolennon seuraavaan päivään. Kiitollisena matkustajalle suodusta 101-prosenttisesta turvasta kiiruhdin lähtöportille A38 odottamaan tunnin verran jatkolentoa Suomeen.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi