Klaus Bremerin
Blogi
Kumipyöräliikenteen tuska PDF Tulosta Sähköposti
07.11.2014 10:03
Tieliikenne on iso ja moniulotteinen järjestelmä. Sadat toisistaan riippumattomat tekijät muovaavat kokonaisuutta: toimintaa, turvallisuutta, tehoa, häiriöitäkin.
 
Lisäksi liikennekokonaisuus on erilainen jokaisessa liikenneympäristössä ja jokaisena hetkenä vuorokauden ympäri. 
Olen ollut pahana Trafin viestintäjohtaja Anna Jokelalle ja LVM:n viestintäjohtaja Taina Pieskille kummankin syyntakeettomista tiedotteista, joissa yksinkertaistetaan tieliikenteen monisyistä kokonaisuutta tyyliin: ” biopolttoaineet/ km-vero/satelliittivalvonta/ruuhkamaksut/ sähköautot/ ymv. valloittavat tieliikenteen tällä vuosikymmenellä”, ”robottiautot tekevät kuljettajan tarpeettomaksi 2017 mennessä”, jne. jne. 
 
Miten tieliikenteemme ylintä turvallisuusvirastoa ja ylintä viranomaista edustava taho VOI OLLA niin typerä ja sinisilmäinen, että suoltaa julkisuuteen jotain näin naivia? Eilenkö vasta astuivat tieliikenteen maailmaan?
 
Olen miettinyt asiaa toisenkin kerran, ja tajuan. Ja pyydän anteeksi. Tajuan että he eivät vedä omituisuuksia omasta päästään. He vain välittävät niitä julkisuuteen. He tosin lisäävät höyryä - innoissaan tai sinisilmäisyyttään. ”Totuus ja valo” tulee heidän esimiehiltään.
 
KAUHISTUTTAA KUN TAJUAA,  että maan korkeimman liikennejohdon, Trafin ja liikennemininsteriön (LVM) viranhaltijat, todella ovat näin takapajuisia. Vaikka näinhän on ollut iät ajat. Liikenteemme virkamiehet ovat kirjoituspöytiensä takaa ja seinään tuijottaen aina laatineet sääntöjä ja käytäntöjä tien päälle, kaukana tieliikenteen arjesta ja todellisuudesta. 
 
Tulos on sen mukainen. Ja kun liikenneministeriön oma väki lopulta ei enää hallinnut tehtäviään, ne oli pakko ulkoistaa. Niin syntyi mm. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. 
 
Muutaman kymmenen ministeriövirkamiehen tehtävistä on syntynyt 594 miestyövuotta työllistävä Trafi: harrastelijatason ”asiantuntijoista, erityisasiantuntijoista ja johtavista erityisasiantuntijoista” täytetty kupla. Ainoa korkean tason osaaminen keskittyy liikenteessä olevien kansalaisten laskuttamiseen mielikuvituksellisin perustein tie-, rautatie- ja vesiliikenteessä.  Vain Trafi-ilmailussa näyttäisi olevan asiantuntijoitakin.
 
LIIKENNEMINISTERIÖN ETÄÄNTYMINEN liikenteen arjesta kasvoi dramaattisesti, kun liikenneministeriksi tuli Tuula Linnainmaa (Kok) vuonna 1995. Kahdessa vuodessa Linnainmaa todisti mykistävän asiantuntemattomuutensa ja korvattiin kolmella ”tilapäismiehellä”: Matti Auralla (Kok), Kimmo Sasilla (Kok) ja Olli-Pekka Heinosella (Kok). Henkilöauton ajokorttia suurempi asiantuntemus ei leimannut heidänkään toimia ministereinä.
 
Vuonna 2003 alkoi naisvaltainen liikenneministeriys, joka syöksi hallinnonalan asiantuntemuksen pohjamutiin. Silloin tulivat peräjälkeen Leena Luhtanen (Sdp), Krista Huovinen (Sdp), Anu Vehviläinen (Kesk), Merja Kyllönen (Vas), Henna Virkkunen (Kok) ja Paula Risikko (Kok).
 
Seitsemän naisministeriä ovat romuttaneet viimeisenkin kuvitelman naisministerin asiantuntemuksesta liikenteen saralla. Yksi todisti heti osaamattomuutensa, toinen todisteli pimeästä vaalirahoituksesta, kolmas oli etevin napatanssissa, neljäs miehensä poliisin virassa, viides runoilloissa, kuudes seinään puskemisessa. Seitsemäs on todistanut uskoaan virtuaalimaailmaan.
 
Naisministerit ovat heittäytyneet pysäyttämään ilmastonmuutosta ja valloittamaan tukka putkella ja rahaa säästämättä maailman liikennekenttää aloilla, joilla maailman rikkaimmat autoalan valmistajat ovat epäonnistuneet. 
 
NIIN UPPOSI SUOMALAISTA RAHAA rypsiin ja rapsiin perustuviin kotimaisiin biopolttoaineprojekteihin kunnes järki sanoi stop.
 
Tuli Fortumin sähköauto, Piti peittää koko pohjoinen puoli-Suomea lataustolpilla. Kaikki suunnitelmat oli laadittu ja suunnittelutiimit täydessä menossa kun testiauto nyykähti Arctic Testimme lähtöviivalle. Akkupatteristo ei vain ottanut vastaan latausta sähkötolpasta koko yön aikana pikku pakkasessa edes starttimoottoria pyöräyttämään. Suuri tulevaisuusprojekti haihtui kuin pieru Saharaan.
 
Oli Nesteen koko Euroopan pysäyttänyt miljardihanke perustaa palmuöljylle maailman suurin biopolttoainetehdas ranskalaisen suuryrityksen kanssa Ranskaan. Onneksi ranskalaiset tulivat järkiinsä ja hanke kuivui vähin äänin kokoon. Ehti siinä muutama kymmenen miljoonaa euroa palaa suomalaisilta.
 
Oli VTT:n ja Metropolian tutkimusprojektit sähköauton kehittämiseksi ja VTT:n vaihtoehtopolttoaineiden kehittämiseksi. Vastaavia Suomi on ollut pullollaan viimeiset 10 vuotta. Veronmaksajien rahaa on jaettu avokätisesti ennalta jo kuolemaan tuomittuihin projekteihin. 
 
VIIMEISTEN AIKOJEN ”ROJEKTEJA” ovat edustaneet yksityisen ITS Finlandin kansalaistenvalvontaan tarkoitettujen elektronisten järjestelmien kehittäminen liikenteen varjolla.
 
Uusi taikasana, jolla kalastellaan valtiolta rahaa, on Liikennelabran pyörryttävät autottomuusvisiot, yksityisautoton yhteiskunta ja robottiautot. Sen vielä ymmärtää, että oikopäätä sekä laboratorionhoitaja ja sairaanhoitaja, terveystieteen tohtori sortuvat uskomaan, että moiset unikuvat voivat toteutua muutamassa vuodessa. Sitä ei kuitenkaan voi sulattaa, että Trafin ja LVM:n johtavien erityisasiantuntijoiden erityisalojen johtavat erikoisjohtajat ihan tosissaan ja kirkkain silmin heittelevät Suomen kansalle lupauksia pikaisesta toteutuksesta, ihan muutamassa vuodessa! Trafin ja LVM:n tasoa kuvaa, että käsite liikennejärjestelmä, johon robottiautojen tulisi sopeutua, ei käsitteenä valkene johtaville erikoisjohtajille ylipäätään.
 
Laboratorionhoitaja Merja Kyllösen ja sairaanhoitaja, terveystieteen tohtorin Paula Risikon visiot tulevaisuuden tieliikenteestä ovat ylittäneet kaikki todellisuustajun rajat. 
 
Että näillä Suomessa mennään.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi