Klaus Bremerin
Blogi
Liikenneturva, Suomen Poliisi, Traficom, Liikenneministeriö – Entä keskinäyttö? PDF Tulosta Sähköposti
07.04.2025 00:00
 

Nopeasti yleistyvä keskinäyttö vaatii lähinäköä, sormen käyttöä ja tiedon lukemista - ajon jatkuessa liikennevirrassa.

EU:n teillä kuolee vuosittain yli 20 000 ihmistä.
 
EU on julistanut ”sodan” liikenneonnettomuuksia ja -kuolemia vastaan. Päähuomio keskitetään kymmeniin uusiin asioihin. Eikä vähiten uusillaajokorttimääräyksillä.
 
 Aikanaan oltiin hyvin huolissaan kuljettajien näkö- ja keskittymiskyvystä ratin takana. Minne se on kadonnut EU:lta?
 
Keskinäyttöjen yleistyminen tietoviidakkoineen näyttää nyt karanneen EU:n käsistä.
 
Kuljettajien häikäisyalttius vastaantulevien autojen ajo- ja lisävaloista, ja täysin erilliseksi todettu palautuminen häikäisystä, oli aikanaan liikenneturvallisuuspohdinnan keskiössä. Myös pimeänäön suuretkin henkilökohtaiset erot nähtiin liikenneturvallisuutta vaarantavana tekijänä. Nyt ei enää.
 
Nyt led-polttimot ovat virallisesti kiellettyjä Suomessa, mutta ledien pistävän häikäiseviä valkoisia valoja tulee vastaan jatkuvalla syötöllä Suomen teillä. Häikäistymis- ja pimeänäköongelmat ovat kuin pois pyyhittyjä liikenneturvallisuudesta vastaavilta tahoilta. Ne eivät näytä kiinnostavan viranomaisia.
 
Kuljettajien kykyä tarkentaa nopeasti näköä kauas eteen ja lähelle ratin takana olevaan mittaristolukemiin, ja takaisin tielle, päivävalossa kuin myös pimeällä ajettaessa, pidettiin aikanaan ratkaisevan tärkeänä liikenneturvallisuustekijänä.
 
Jopa niin, että se johti lentokoneiden head-up -näytön kehittämiseen tuulilasinäytöksi myös henkilöautoissa.
 
Nyt ei enää.


Head-up näyttö voi kertoa nopeuden ja kierrosluvun lisäksi paljon muutakin kadottamatta näkyä liikennetilanteeseen.

TIETO- JA VIIHDESIRKUS KOJELAUDASSA
Tesla, sähköautojen uranuurtajaksi ja kuninkaaksi mainittu, ei tunne mittaristonäyttöä ratin takana. Kaikki ajamisen keskeiset näytöt – nopeus- ja kierroslukunäytöt, matkamittarit ja varoitusvalot – on siirretty isoon näyttöön kojelaudan keskelle.
 
Samalla keinoälyn ja huippuelektroniikan täyttämä mittaristotietoja ja radion viihdettä ja navigaattorinäyttöjä täynnä oleva näyttötaulu kojelaudan keskellä on siirtynyt paljon kauemmaksi kuljettajan silmistä kuin ennen mittaristo ratin takana.
 
Kuljettajan silmiltä ja näkökyvyltä tieliikenteestä kaukana edessä ja alas kojelaudan keskelle puolihämyyn suureen näyttötauluun, ja takaisin tien päälle, vaaditaan paljon enemmän kuin ennen.
 
Eikä se riitä.
 
Nyt kun kuljettaja hakee tietoja ”tietokone”-keskinäytöstä, hän joutuu käyttämään sormea halutun tiedon kalastamiseen näyttötaulusta.
 
Auton jatkaessa kulkua liikennevirrassa, kuljettaja joutuu keskittämään näkönsä värisevään sormenpäähän, että se osuu oikeaan pisteeseen näyttötaulussa, minkä jälkeen on vielä tarkennettava näköä näyttötauluun, että haluttu tieto ilmestyy siihen, minkä jälkeen se voidaan lukea.
 
Lisää siihen vielä kuljettajan silmälasien kauko- ja lähinäkölinssien tarkkuuskompromissit.
 
Sinä aikana liikennevirrassa ja -tilanteissa voi sattua mitä tahansa.
 
Joka sanoo, että suurten keskinäyttötaulujen nopea yleistyminen tuhansine tietoineen ja viihteineen ei ole keskeinen turvallisuusongelma tieliikenteessä tänään, valehtelee silmät päästään. Tai kieltäytyy näkemästä tosiasiaa.
 
Miksi EU on sokea tälle kehitykselle keskellä julistamaansa sotaa liikenneonnettomuuksia vastaan? Autoteollisuuden voima vaientaa.
 
Missä piileskelevät Suomen liikenneturvallisuudesta vastaavat viranomaiset: Liikenneturva, liikennevakuutusyhtiöt, Suomen Poliisi, Traficom, Liikenneministeriö? Vaientaako autoteollisuuden voima niitäkin?
 
Hep valvojat, herätkää!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Liikenneturva, Suomen Poliisi, Traficom, Liikenneministeriö – Entä keskinäyttö? (7.4.2025)
Vihreät ja vasemmisto ylsivät ilmansaaste-ennätykseen! (3.3.2025)
Poliisi on ongelma (3.2.2025)

2024

Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! (12.12.2024)
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi