Uutta ulkona - uutta sisällä

Sähköposti Tulosta PDF

Volvo esitteli uutta mallistoaan Vantaan Volvo Truck Centerissä. Merkittävimmin on uudistunut Volvo FM/FMX-mallisto, joka on saanut uuden ohjaamomalliston. Ohjaamovalikoima on nyt sama kuin FH-autoissa, mutta matalampana. Lieneekin hyvin mahdollista, että FM-mallisto on jatkossa useamman kuljetusyrityksen kohdalla varteenotettava vaihtoehto FH-malliston vetureille.

Suomalaiset kuljetusyrittäjät pääsevät vihdoinkin reaalimaailmassa tutustumaan Volvon uudistuneeseen FM/FMX/FH ja FH16-mallistoihin. Kävimme tutkimassa, millaisia uutuuksia ja uusia tai hienosäädettyjä ratkaisuja Volvolla on jatkossa tarjolla. Arvioimme, miten hyvin ruotsalaisvalmistaja on kyennyt vastaamaan keskellä isoa murrosta elävän kuljetuselinkeinon nähtävissä oleviin ja tuleviin haasteisiin.
 

Talvirenkaat – pienessä kiinni

Sähköposti Tulosta PDF

Uusi määräys talvirenkaista jättää paljon tulkinnan varaan.

Renkaiden pitoa pohdittaessa mietitään yleensä renkaiden pintakuviota tai kumiseosta. Kuitenkin lähtökohtana on renkaan ja tien välinen pinta-ala.
 

Kuljettajapula uhkaa

Sähköposti Tulosta PDF

Pia Lahti raskaan yhdistelmän ratissa, joissa naiskuljettajien osuus on vain muutamia prosentteja.

Maantiekuljetusalalla on pula osaavista ja hyvällä asenteella varustetuista työntekijöistä. Vuosittainen tarvitaan 5 000 uutta työntekijää: 3 000 kuljettajaa tavaraliikenteeseen, 1 000 henkilöliikenteeseen ja 1 000 toimihenkilö-, terminaali- ja huoltokorjaamotehtäviin. Auto tekniikka ja kuljetus tapasi Tampereen seudun ammattiopistosta valmistuneen yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Pia Lahden ja Tampereen seudun kuljetusyrittäjien puheenjohtajan Jyrki Tammisen sekä selvitteli kuljettajien alalle soveltuvuutta, haasteita ja tulevaisuuden vaatimuksia.
 

Uusi MAN TGX Suomessa

Sähköposti Tulosta PDF

MAN-uutuus valmiina Auto, tekniikka ja kuljetuksen koeajoon. Autoon pääsee tutustumaan Suomen kiertueella elo-syyskuussa.

Koronaviruksen vuoksi erilaiset näyttelyt ja suuremmat tapahtumat peruttiin kevään ja kesä ajalta. Uutuuksien esittely oli myös MAN-organisaatiossa mietitty PowerTruck-näyttelyyn. Nyt mallistoon tutustuminen ja koeajot hoidetaan laajalla koko maan kattavalla syyskiertueella.
 

Hyötyajoneuvoala positiivisella tiellä

Sähköposti Tulosta PDF

Ivecon brändijohtaja Thomas Hilsen mukaan tällä kertaa valtiot ja pankkisektori ovat paremmin varautuneita talousnäkymien äkilliseen notkahdukseen. Hyötyautosektori on osaltaan tehnyt toimia tilanteesta selviytymiseksi. Kuljetusyritysten pyörät ovat myös pyörineet koronasta huolimatta, tai osittain sen takia.

Koronapandemian perässä tulivat synkät pilvet talouden taivaalle. Ivecon brändijohtaja Thomas Hilse toteaa International Van of the Year -tuomaristolle antamassaan haastattelussa, että synkästä taloustilanteesta huolimatta hyötyajoneuvoalalla on tällä kertaa huomattavasti paremmat mahdollisuudet elpymiseen.
 

Mihin kelpaa ympärivuotinen rengas

Sähköposti Tulosta PDF

Pohjoismainen talvirengas painottaa esim. lumi- ja jääpitoa. Keskieurooppalaisessa all season -renkaassa puolestaan esim. hyvä märkäpito on tärkeää.

Vuodesta 2020 lähtien henkilöautolla saa ajaa kesäkäyttöön valmistetuilla renkailla myös hyvissä olosuhteissa talvella. Aiheuttavatko ympärivuotisia eli ns. all season -renkaita käyttävät henkilöautot vaaraa liikenteessä? Onko läpi vuoden hyviä renkaita edes olemassa?
 

Suuri sähköauto

Sähköposti Tulosta PDF

Volkswagen e-Crafter kehitettiin samaan aikaan kuin mallit, joilla on Euro-6-luokkaan kuuluva dieselmoottori. Kuten kaikki Crafterit myös e-Crafter valmistetaan Wrzesnian tehtaalla Puolassa. Komponenttien lopullinen kokoonpano tapahtuu puolestaan Volkswagen Hyötyautojen päätehtaalla Hannoverissa.

Täyssähköinen Volkswagen e-Crafter laajentaa sähköistä lähijakelua pykälän suurempaan luokkaan.
 

Selviydytään ja luodaan tulevaisuutta

Sähköposti Tulosta PDF

Nuorempana kerättyä autonkuljettajan työn kokemustaan professori Jouni Juntunen ylläpitää ajamalla ja pitämällä yhteyttä kuljetusalan kontakteihinsa.

Koronavirus heitti varjon kuljetusalan päälle. Miten päästään jälleen liikkeelle? Jo 10 vuotta sitten tutkimukset kertoivat kuljetusalan ongelmista. Tulokset kaikuivat kuuroille korville. Tulevien 10 vuoden aikana toimialan elinvoimaisuus luodaan yhteistuumin. Näin sanoo aiempi autonkuljettaja ja nykyinen professori Jouni Juntunen.
 

Kvarken Link – Autolla Vaasasta Uumajaan

Sähköposti Tulosta PDF

Halvin ajotie yhdistää Uumajan ja Vaasan Ostnäs-Björkö välillä matalinta merenpohjaa noudattaen pengerrettyjä teitä ja kahta siltaa pitkin, ilman tunneleita. Siltojen "jalkojen" teko merenpohjaan on tänään sarjatyötä.

Vaasa-Uumaja välillä keskimääräinen ajoaika rekalla on noin 6 tuntia, Ahola Transportin kehitysjohtaja Mika Sorvisto sanoo. Muun muassa Kalottspedition ja Williamsson Transport vahvistavat tämän. Merenkurkun ylittävä ajoväylä tarjoaisi välin runsaassa tunnissa, millä olisi suuri merkitys ajo- ja lepoajoissa. Kuljetukset Ruotsiin, Norjaan ja Atlantin satamiin eivät olisi sidottuja aikatauluihin. Kvarken Link vähentäisi myös monia ailahtelevia kustannuksia kuten jäänmurtajatoimintoja, lakon uhkia, ja parantaisi tuntuvasti just-in-time toimitusvarmuutta ja huoltovarmuutta.
 

Kiviaineksen kuljetukseen

Sähköposti Tulosta PDF

Trakker on kuin kotonaan vaikeakulkuisemmilla metsäteillä ja soramontuilla. Maastokykyä tuovat korkea maavara, hyvät lähestymiskulmat ja vääntävä moottori.

Ivecon maansiirtoauto Trakker MY13 AT410T50-E6d C13 8x4 on varsin maastokelpo työkalu. Sen lähestymiskulmat ja maavara ovat kohdallaan ja vääntöä löytyy soramontulla etenemiseen. Jousitus on suunniteltu suurille kuormille, mutta toimii maantielläkin.
 


Sivu 4 / 65

Lue uusimmasta numerosta

ARCTIC TEST 2021
Arctic Test vei lava-autot talvisille metsäreiteille ja maanteille. Helmikuu tarjosi pirteän talviset olosuhteet testaamaan autojen molempia ominaisuuksia.

JUHA NYBERG
Ammattidiesel ja vinjetti auttaisivat kabotaasin torjunnassa. Näiden eteenpäin viemisessä on kyse poliittisesta tahtotilasta.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Suunnitelma edustaa neuvostoliittolaista ajattelutapaa. Ljs:n maailma on staattinen ja keskusohjattu...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 13.04.2021 15:31 ]
feed-image Feed Entries