Rengasmarkkinoita ravistellaan

Sähköposti Tulosta PDF
Toukokuun 2018 alussa EU asetti kiinalaisille kuorma- ja linja-autonrenkaille useiden kymmenien euron suuruisen polkumyyntitullin. Tämä pysäyttää myös monen halparenkaan maahantuonnin Suomeen vähintään hetkeksi tai jopa lopullisesti. Rangaistustullin vaikutukset saattavat heijastua laatumerkkien hinnoitteluun saakka. Mitä rengasmarkkinoilla tapahtuu? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018, joka ilmestyy 28.6.
 

Ennätyssuuri Power Truck Show elokuussa

Sähköposti Tulosta PDF
Elokuussa Kauhavan Alahärmässä järjestettävä Power Truck Show rikkoo aiempia ennätyksiään. Hyvä vire kuljetusalalla näkyy lukuisina tuotteiden ja palveluiden näyttelyosastoina. Näyttelyautoja saapuu paikalle enemmän kuin kertaakaan aiemmin. Lue ennakkotunnelmista enemmän 28.6. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018:sta.
 

Bremer: Suomen poliisi johdattaa rattiraivoon

Sähköposti Tulosta PDF

Suomen poliisin otteet liikennevalvonnassa ovat tulleet vuosien varrella yhä asiakasläheisemmiksi. Silti on vielä paljon Tsaarin aikaista millintarkkaa virkamiesylemmyyttä virantoimituksessa. Kirjallisia huomautuksia jaetaan polkupyöräilijöille vaarattomissa paikoissa aivan kuten ylinopeuksista rangaistaan perusteena "liikenneturvallisuuden vaarantaminen" paikoissa, joissa mitään sellaista ei ole pahimmallakaan mielikuvituksella. Samalla poliisi loistaa poissaolollaan paikoissa, joissa valvontaa todella tarvittaisiin.

Bremerin kolumni paljastaa, miten syntyy mm. suomalainen rattiraivo.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018, ilmestyy 28,6. Tiedät enemmän.

 

Käytettyjen kaupan nuolenkärki

Sähköposti Tulosta PDF


Volvo Trucks tuo käytettyjen kuorma-autojen Arrow Truck Sales-myyntikonseptin Eurooppaan. Pohjoisamerikkalaisen Volvo Group Holding North American tytäryhtiö Arrow Truck Sales, Inc. on perustettu vuonna 1950, ja se on kasvanut Pohjois-Amerikan johtavaksi keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen myyntikanavaksi.

Kysyimme Arrowin tulevalta osto- ja myyntijohtaja Mikko Nevalalta, kuinka konkreettisesti tämä muutos tulee Suomen kuorma-autokauppaan vaikuttamaan. Käytettyjen kuorma-autojen markkinat ovat siirtyneet vahvasti verkkoon. Verkkomarkkinointi ja verkkokauppa ovat alueita, joita Arrow konsepti tulee kehittämään. Arrow Trucks tulee olemaan monimerkkitoimija, jonka toiminta ei siis rajoitu vain Volvoon, vaan yritys tulee ostamaan ja myymään kaiken merkkisiä kuorma-autoja.

 

Optimoitua aerodynamiikkaa

Sähköposti Tulosta PDF


Renault Trucks T-440 tehtaan press test demoauto oli Suomessa Huhtikuun alussa, mahdollistaen lehdistölle sen koeajot. Ajossa mukana ja auton ominaisuuksista kertomassa oli lisäksi ranskalainen press test ajattaja Herve Beslay.

 

Sähköjakari - konseptista päivittäiskäyttöön

Sähköposti Tulosta PDF
 Kymmenen sähkö-Actroksen laivue lähtee asiakkaille kahden vuoden kenttätesteihin keräämään suoraa asiakaspalautetta. Kaikki asiakastestien tuottama tieto analysoidaan hyvin tarkasti ja tulokset syötetaan takaisin meneillään olevaan eActroksen kehitysprosessiin. Mercedes-Benzin tavoitteena on taajama- ja kaupunkiympäristöissä operoivan sähkökäyttöisen 18-25 tonnin jakelukuorma-auton sarjavalmistuksen käynnistäminen vuonna 2021.

Nyt käynnistyvän kenttätestivaiheen  haasteita ovat eActroksen toimintasäteen kasvattaminen, arkipäivän kuljetustoiminnan vaatiman standardoidun latausinfran vakiinnuttaminen ja sähkökuormurin käytönaikaisten kustannusten puristaminen dieselkaluston kanssa kilpailukykyiselle tasolle.
 

MAN TGE - Raskaasta kevyeen

Sähköposti Tulosta PDF
 Raskaammista ajoneuvoistaan tuttu MAN astuu astetta kevyemmälle linjalle pakettiauto MAN TGE:llä. MAN TGE lanseerattiin Suomessa virallisesti 23.3.

MAN TGE on Volkswagen Crafterin sisarmalli ja tekniikaltaan sekä korimallistoltaan käytännössä sama ajoneuvo. Ajoneuvoissa on eroja lähinnä keulassa ja ohjauspyörän keskiössä olevassa merkissä sekä istuimien verhoilussa.
 

Räikkösluokan pakettiauto

Sähköposti Tulosta PDF
 Suositun tonniluokan pakettiauton Renault Traficin ilmettä on napakoitettu Formula Edition -erikoismallilla, jota saa tätä nykyä Suomestakin. Renault mukaan erikoismallin kehitystyöhön on haettu inspiraatiota Formula 1 -sarjasta, josta yhtiöltä myös löytyy oma talli.

Erikoismallin huomaa silmiinpistävästä ulkomuodosta, ulkoväri on metallimusta ja kyseistä väriä käytetään myös korinvärisissä puskureissa, etusäleikössä, Renaultin merkissä sekä 17-tuumaisissa kevytmetallivanteissa. Kontrastia tuodaan keltaisella värillä.
 

Renault Trucksin täyslaidallinen

Sähköposti Tulosta PDF

 Renault Trucks tarjosi mahdollisuuden tutustua uusiin raskaisiin neliakselisiin kuorma-autoihinsa Turun toimipisteessään osana 6.3-9.5 järjestettävää Renault Trucks Road Show:ta. Paikalla oli Renault Trucks C 520 8x4 (2+2) kasettiyhdistelmä ELG:in lavalla ja Jykin perävaunulla, C 520 8x4 Tridem koukkuauto Hiabin koukulla, K 460 8x4 (2+2) maansiirtoauto, C 460 8x4 Tridem maansiirtoauto Optitrack hydraulisella etuvedolla sekä T 520 Highcab T6X2 Tag E6.
 

Ilmaliikenteen uudet valtiaat - dronet ja tekoäly

Sähköposti Tulosta PDF
Autonomisia henkilöautoja kehitellään liikenteeseen. Myös autonomiset kuorma-autot tekevät vahvasti tuloa. Ensimmäinen kehitysvaihe, ”platooning“ eli letkassa ajo moottoriteillä, on kahdessa vuodessa edennyt pitkälle.

Rajaton määrä ennalta arvaamattomia tapahtumia hidastaa autonomisten autojen yleistymistä. Niiden pitää havaita, hallita, tehdä oikeita päätöksiä ja turvata jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, autoilijoiden, koirien, äkkinäisten kelivaihtelujen, ynnä muiden arvaamattomimpia toimia.

Ilmassa on toisin. Ilmatilassa on enemmän tilaa, väljyyttä ja paljon vähemmän ennalta arvaamattomia tekijöitä huomioitaviksi. Siksi maasta ohjatut dronet ovat yleistyneet salamavauhdilla. Vain kolmisen vuotta sitten ne tulivat leluina, sitten kameroilla, paketteja kantavina, gps-ohjattuina – yhä isokokoisempina, suorituskykyisempinä, nyt jo tekoälyllä varustettuina ja autonomisesti lentävinä.

Samalla yhä isommat teolliset tekijät ovat hyökänneet drone-kehitykseen. Sotilasilmailua myöten!

Maailman suurimmat siviili- ja sotilaskoneiden valmistajat ovat heittäytyneet täysillä kehittämään dronetekniikkaa: Boeing, Airbus ,Textron, Bell, Lockheed Martin... Sama tapahtuu Venäjällä, Kiinassa, Japanissa – ympäri maailmaa.

Enää ei ole rahasta kiinni. Eikä teknologisen tiedon ja osaamisen puutteesta.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 2/17 esitellään tarkemmin eri valmistajien drone-kehityksen tilanteesta.
 


Sivu 4 / 58

Lue uusimmasta numerosta

VIRTAVIIVAISTETTU
Renault Master on luonut nahkansa. Suora- viivaisemmalla ulkonäöllä varustettu Master oli koeajossa terävällä 180 hevosvoiman moottorilla.

VETYVETURI
Iveco, FPT Industrial ja Nikola julkistivat Nikola TRE:n, ensimmäisen kuorma-auton, joka syntyi CNH Industrialin ja Nikolan yhteístyönä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Sähköauto on kehityksen välivaihe. Päätepiste on vetyauto! Näin minulle sanottiin jo noin 15 vuotta sitten Berliinissä Daimlerin tulevaisuustutkimuksessa..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 23.01.2020 02:40 ]
feed-image Feed Entries