Vastaako EUn uusi kulutus/päästömittaus todellisuutta

Sähköposti Tulosta PDF
VW:n päästömanipulaatio aiheutti suuret jälkimainingit. Useita muitakin autonvalmistajia epäillään samanlaisesta manipulaatiosta. EU on ollut tietoinen NEDC-mittaustapansa heikkouksista. Parin vuoden aikana on valmisteltu uutta WLTC-mittaustapaa. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Mikä muuttuu? Asiantuntijamme Pentti Mustonen selvittää seuraavassa lehdessämme, mitä siirtyminen uuteen WLTC-mittaustapaan tuo mukanaan.
 

Jymy-yllätys: Uusi järeä Ford Cargo!

Sähköposti Tulosta PDF
Ford CargoFord CargoTurkkilaisen Ford-tehtaan, Otosanin, uusi järeä Ford Cargo yllätti täysin Euroopan suuret kuorma-autovalmistajat sijoittumalla kolmanneksi Vuoden Kuorma-auto 2016 valinnoissa.

- Sen uusi 13 l:n moottorit yhdistettynä ZF:n 12-vaihteiseen automaattilaatikkoon ja hyvä jousitus tekivät siitä helpon ja hyvän ajettavan, lehtemme pitkäaikainen entinen päätoimittaja Martti Peltonen totesi testattuaan uutta Ford Cargoa päivän turkkilaisessa hiekkakuopassa ja tiellä rekkaveturina.
Ford Cargo julistettiin Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 1983. Sen jälkeen sen merkitys vähitellen hiipui. Nyt Ford tekee uutta paluuta järeiden luokkaan.

Lue seuraavassa lehdessä Martti Peltosen koeajoraportti uudesta Ford Cargosta.
 

Cadillac Escalade Platinum 6,2 V8 4x4

Sähköposti Tulosta PDF
Suoraan kevytkuorma-autojen kuninkuusluokkaan.
Americar Oy on ottanut tuoreimman sukupolven Cadillac Escalade -katumaasturit maahantuontiohjelmaansa. Katsoimme mitä kevytkuorma-autoksi rekisteröidyllä, yli 400 hevosvoimasella bensiini-V8 moottorilla ja 8-portaisella automaattivaihteistolla sekä lähes kaikilla saatavilla olevilla mukavuusvarusteilla varustettu Escaladella meille tarjoaa.

Tällaiselta auto näyttää. Koeajotunnelmista kerromme seuraavassa, 10.12. julkaistavassa Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdessä.
 

Koeajossa Ford Transit Connect

Sähköposti Tulosta PDF
Ford Transit Connect 1,5 TDCiFord Transit Connect 1,5 TDCiFord Transit perheen Connect-malli on tarjolla uusilla moottorivaihtoehdoilla. Testasimme 1,5 litran TDCi-dieselmoottorilla ja pitkällä akselivälillä (L2) varustetun Ford Transit Connectin. Miten uusi moottori käyttäytyi yhteistyössä Powershift-automaattivaihteiston kanssa? Lue 10.12.2015 julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 

Koeajo: Dacian maastopaku

Sähköposti Tulosta PDF
Dacia Duster dCi 110 4x4 vanDacia Duster dCi 110 4x4 van

Jo muutaman vuoden markkinoilla ollut Dacia Duster katumaasturi uudistui hiljattain. Nyt siitä on jälleen tarjolla pakettiautoversio. Katsoimme mitä romanialaisella hintahäirikönllä on tälläkertaa tarjottavanaan. Kehityssuunta on ainakin oikea, mutta riittävätkö Dusterin eväät nostamaan sen suosiota nykyisestään. Se ja monta muuta asiaa selviää 10.12.2015 julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 

Koeajossa uusi Transporter T6

Sähköposti Tulosta PDF
 Uuden Volkswagen Transporter T6:n ulkomuoto on muuttunut tahdikkaasti, mutta konehuoneessa on tapahtunut täyspäivitys. Koeajettu Volkswagen Transporter umpipakettiauto on varustettu uudella SCR-tekniikan avulla Euro 6 -standardin täyttävällä, 2,0-litraisella, 75 kW:n (102 hv) ja 250 Nm väännön TDI-moottorilla. Muita TDI-vaihtoehtojen teholuokkia ovat 62 kW (84 hv), 110 kW (150 hv) ja tehomylly 150 kW (204 hv).

Uuden Transporter T6:n moottorin alavääntö ja kehittynyt varustetaso herättivät raadissa tyytyväisyyttä. Lue tarkemmin uudesta Trasporterista Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015).
 

Juhlakalu

Sähköposti Tulosta PDF
  Ford Transit Täytti tänä vuonna 50 vuotta. Jos näiden vuosien aikana valmistetut Ford Transitit pysäköitäisiin peräkkäin, jono kiertäisi ympäri maailman. Testasimme jonoa täydentävän Transit Custom 50 v- juhlamallin.
Transit Custom 50-vuotisjuhlamallissa on erityiset kampanjavakiovarusteet, aina istuimien osittaisesta nahkaverhoilusta peruutuskameraan, jonka kuva löytyykin sisäpeilin reunasta. Lue autosta tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015).
 

Mitsubishi L200 uudistui

Sähköposti Tulosta PDF


Mitsubishin uusi viidennen sukupolven L200-malli on saanut keulalleen uuden 2,4-litraisen MIVEC-turboahdetun dieselmoottorin.
 
Vaihteistopuolella on tarjolla 6-pykäläisen manuaalin lisäksi 5-vaihteinen automaatti. Alumiinilohkoisesta moottorista irrotetaan parhaimmillaan 181 hv ja vääntöä 430 Nm. Matalin CO2-päästöarvo on 169 g/km.
 

Emoss sähkökuorma-auto

Sähköposti Tulosta PDF


Suomen ensimmäinen täyssähkökuorma-auto liikennöi Niinivirta European Cargo Oy:n väreissä Tampereella. Auton kokonaispaino on 16 tonnia ja kuormaa se pystyy ottamaan 7-tonnia. Valmistaja on hollantilainen emoss ja alustana on DAF LF 55. Omistajan mukaan 235 kW sähkömoottorin voimin kulkevan auton kilometrikustannukset jäävät ennätyksellisen alhaiseksi. Matalat käyttökulut eivät kuitenkaan riitä peittämään dieselvaihtoehtoa runsaasti suurempaa hankintahintaa auton elinkaaren aikana.
Selvitimme mistä akkujakarissa on oikestaan kysymys.
 
Autosta tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015)
 

Renault C&K teki kovaa jälkeä

Sähköposti Tulosta PDF
  Renault Trucks jatkaa menestyksellisen T-malliston jälkeen C- ja K-mallisarjan kuorma-autoilla maa- ja rakennusainekuljetuksiin. C-mallisto on tarkoitettu kuljetuksiin rakennustyömaille ja työmailla. K-mallisto on astetta järeämpi ja tarkoitettu vaativille työmaille ja kaivoksiin. Ohjaamot ovat lähtöisin T-mallista sovelletuin muutoksin. Tarjolla on päivä-, lepo- ja makuuohjaamoa. 11 ja 13 litran dieselit tarjoavat 380 - 520 hv:aa. Vetotapoja löytyy 11 erilaista. Vaihteistoja on manuaalia ja automatisoitua manuaalia.

Renault C&K malliatot esiteltiin lokakuun alussa Vuoden Kuorma-auton 2016 valitsevan tuomariston jäsenille Ranskan armeijan harjoitusalueella Lyonin lähellä. Huippuvaativa maasto teki selväksi, että Renault on C&K mallistollaan tuomut markkinoille T-mallistonsa veroisen menestystuotteen myös raskaimpiin maa-aineskuljetuksiin.

Ajolinja -lehti ja Auto, tekniikka ja kuljetus pääsivät maistelemaan C&K Renaulteja ensiesittelyssä. Ensi viikolla uudessa Ajolinjassa on maistiaisten alkutahdit. Seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2015:ssä on kovan luokan tulokkaista enemmänkin.
 


Sivu 9 / 57

Lue uusimmasta numerosta

RONSKI RENAULT
Renaultin K-sarja on tunnettu sen maasto-ominaisuuksista ja järeästä rakenteesta. Koeajoimme lähes täydessä lastissa ollutta 520 hevosvoimaista.

CES 2019
CES-tapahtumassa Las Vegasissa esiteltiin tulevaisuuden ja tämän päivän teknologioita. Osansa sai myös automaailma.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Kaikkien aikojen liikennesuma on luvassa pääkaupungin itäisen pääväylän, Hämeentien ja ympäristökatujen muuttamisella jalankulku-, pyäräily, ja joukkoliikennekaduiksi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 19.03.2019 10:39 ]
feed-image Feed Entries