Mainospalkki

Huonommille alustoille halvemmat renkaat

Sähköposti Tulosta PDF

- Nastoitetut ovat vähenemään päin. Niitä kuitenkin vielä kaivataan muun muassa maito- ja elintarvikekuljetuksissa ja vastaavissa syrjäkylien sivuteillä, pikkuteillä ja talviolosuhteissa avatuilla jää- ja muilla tilapäisillä talviteillä, Jyrki Alikeskikylä Scasonilta toteaa.

Turku kuuluu Suomessa talvi- ja nastarengastuksen syntysijoihin. Jo 1960-luvulla Kelhu oli edelläkävijä jousipiikkirenkaillaan, joilla voitettiin Suomen mestaruuksiakin jäärata-ajoissa.
 
Turkulainen Turvanasta on tänään maailman suurin rengasnastojen valmistaja. Se on ohittanut sekä Kometan että Tikka-nastan, jotka hallitsivat markkinoita 1960-80 luvuilla.
 
Kelhu ja Turvanasta näkyvät myös suomalaisen rengas- ja nastatekijän, turkulaisen Scasonin menneisyydessä.
 
Scason tuottaa tänään sekä vakio- että erikoisnastoja, sekä kovametallista että alumiinista. Se on myöseteläkorealaisen, kansainvälisen rengasmenestyjä, Kumho Tiren pääedustaja ja maahantuoja Suomessa. Lisäksi Scasonin rengasvalikoimassa on venäläinen Cordiant (Ukrainakriisin pysäyttämä), kiinalainen Kenda ja kiinalais- thaimaalainen Fortune.
 
Kumho ja Fortune tarjoavat kaikkia kokoja henkilö-, paketti ja kuorma-autoille.
 
- Meillä Fortune-renkaiden hinta-laatusuhde tarjoaa hyvin kilpailukykyisiä vaihtoehtoja raskaalle ajolle huonommilla alustoilla, Scasonin raskaan kaluston tuotevastaava Jyrki Alikeskikylä sanoo.
 
- Usein esimerkiksi rakennustyömaat runnovat kuorma-autojen renkaita pahemman kerran. Teräväreunainen sepeli ja kalliomurske leikkaavat renkaan pintakuviota veitsen tavoin.
 
- Fortunen hintaetu Kumhoon ja muihin alan huippuvalmisteisiin nähden on jopa 20%. Fortunen renkaata istuvat hyvin moisiin raakoihin ja ankariin pintaolosuhteisiin.
 
- Niissä Fortunet kelpaavat revittäviksi ja leikattaviksi yhtä lailla kuin nimekkäimmät rengasmerkit, Alikeskikylä summaa.
 
Cordiant on käytännössä poissa markkinoilta Venäjä-pakotteiden vuoksi.
 
- Myös Kenda, jolla oli mallistossaan vain henkilö- ja pakettiautorenkaita kesäkeleille, on jäämässä Kumhon varjoon. Kumho kuuluu rengasalalla maailman huipputuotteisiin ja se tarjoaa täydellisen mallisarjan pienistä henkilö- ja pakettiautoista raskaimpiin kuorma-autoihin ja perävaunuihin, Alikeskikylä sanoo.
 
Entä nastamarkkinat?
- Raskaan liikenteen renkaiden pintakuviot, kulutuspinnat ja kumiseos ovat kehittyneet niin paljon, että ne tarjoavat talvikeleilläkin nastoitettuihin renkaisiin verrattavaa pitoa. Tiepintojen kuluminen ja ympäristötekijät ajavat nastoitettujen renkaiden käytön yhä ahtaammalle, Alikeskikylä sanoo.
 
- Nastoitetut ovat vähenemään päin. Niitä kuitenkin vielä kaivataan muun muassa maito- ja elintarvikekuljetuksissa ja vastaavissa syrjäkylien sivuteillä, pikkuteillä ja talviolosuhteissa avatuilla jää- ja muilla tilapäisillä talviteillä, Alikeskikylä toteaa.

Teksti | Klaus Bremer, kuva | Sari Järvinen / Kuljetus & Logistiikka

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KULJETUSALAN TULEVAISUUS
Vaihtoehtoiset polttoaineet sekä aasialaisten yritysten mukanaolo olivat yksi näkyvimmistä asioista tämän vuoden IAA Transportation -näyttelyssä.

NOSTUREISSA VALINNANVARAA
Hydrauliset autonosturit ovat mullistaneet kappaletavara- kuljetukset samaan tapaan kuin kontit merellä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Liikenneministeri Anne Berner ajoi läpi Suomen taksiuudistuksen 2017, vaikka Ruotsin kokemukset samanlaisesta "uudistuksesta" 1990 olivat osoittautuneet täydelliseksi katastrofiksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 23.10.2024 16:13 ]

Mainospalkki