Klaus Bremerin
Blogi
Renkaita rengasmeressä PDF Tulosta Sähköposti
18.03.2016 00:00


Nokian on järkyttänyt suomalaisia syöttämällä tuunattuja renkaita rengastesteihin. Kauheaa. Niin tekevät sen kilpailijatkin.
 
Nokian on voittanut monta vertailutestiä. Niin ovat sen kilpailijatkin. Mutta ihmiset uskovat, että voittaja on paras. Niin se onkin. Siinä kilpailussa. Se ei tarkoita, että samanlaisia saa ostaa kaupasta!
 
Tulos ei ole sen luotettavampi, vaikka testattavat renkaat haetaan rengasliikkeestä. Mikään ei takaa, että kilpailijat ovat keskenään yhtä tuoreita, samalla tavalla varastoituja, edes samasta tehtaasta ja täsmälleen samalla kumiseoksella. Esimerkiksi Michelinin samankokoisissa renkaissa eri tehtaiden valmistamina voi olla eri ympärysmitta. Eikä mikään takaa, että rengasliike, jolta testattavat haetaan, ei ole vihjaissut mielivalmistajalleen tulevasta testistä tuunattujen renkaiden toivossa. Ei edes että kilpailijat on valittu varastosta rehellisesti.
 
Erimerkkisetkin renkaat ovat uusina toimivia. Vasta 4 000 – 5 000 km:n ajon jälkeen selviää, mihin ne pystyvät. Vertailutestit suoritetaan uusilla renkailla. Vaikka haluttaisi, niitä ei pystytä ajamaan samalla autolla, samoilla pyöränkulmilla, samalla painolla, samalla tienpinnalla, samalla säällä edes tuhat kilometriä. Se on yhtä mahdotonta kuin saada aikaan uusille autoille vertailukelpoisia, todellisuutta vastaavia polttoaineen kulutusarvoja.
 
Rengastesteissä on yksinkertaisesti liian paljon hallitsemattomia muuttujia, että lopputulos olisi yleistettävissä. Mitä Nokian renkaisiin tulee, ne ovat pärjänneet loistavasti kansainvälisessä kilpailussa. Kiitos kuuluu kansainväliselle rengasjättiläiselle, Bridgestonelle. Se nappasi Nokian omistukseensa 2003, ja se hallitsee viidakon lait.
 
Siinä missä Norjan Viking Dekk ajautui Gislavedille 1985 ja ja Gislaved Continentalille 1992 ja kuoli 2002, ja missä Ruotsin Trelleborg tekee kaikkea paitsi auton renkaita, Nokian elää vielä. Se ei tarkoita, että Nokian tekee parhaita mahdollisia renkaita Pohjolan oloihin kuten se aikanaan teki. Ja jota vielä kuvitellaan sen tekevän. Nokian tekee nyt Bridgestonen ohjauksessa sarjatuotantoon parhaiten sopivia ja suurille käyttäjämassoille hintaan nähden hyviä renkaita. Se tekee koville pakkasille kilpailijoitaan parempia nasta ja kitkarenkaita.
 
Pakkasilla, paksussa lumessa, loskassa parhaiten suoriutuvia renkaita ei enää tehdä. Sellaisia joilla voitettiin Monte Carlon ralleja ja ajettiin suomalaiset ralliajajat maailmankuuluiksi. Haka- ja Kometa-Hakkapeliitan suorituskyvyt ovat mennyttä aikaa, aikaa joka ajoi Nokian Bridgestonen omistukseen.
 
Parhaita talviominaisuuksia voisi antaa renkaille vieläkin, jopa entistä parempia, mutta sarjat olisivat pieniä, hinta korkea ja ostajakunta liian pieni.
 
Ostajat näet eivät arvosta parhaita talviominaisuuksia. Ostajat arvostavat enemmän leveitä “läskejä”, jotka eivät pysy asvaltin kulumaurissa, jotka uivat hengenvaarallista lumi ja loskaliirtoa jo pienissä kelivaihteluissa, mutta jotka ovat “hyvän näköisiä”.
 
Eikä liikenneturvallisuudesta vastuussa oleva viranomainen pane vastaan. Se ei edellytä turvallisia renkaita. Se hyväksyy turvattomat renkaat.
 
Kohtalokkaita virheitä 1. PDF Tulosta Sähköposti
26.02.2016 00:00
Liikennevalojen punainen on suomalaisille autoilijoille haaste. Heikkohermoiset uskaltavat vain päin vaaleanpunaisia. Kova jätkä painelee kirkkaanpunaisiakin päin.
 
Etelä-Italiassakaan ei enää tänään sikailla punaisia päin yhtä yleisesti ja kylmän rauhallisesti kuin suomalainen autoilija.
 
Syyllinen on liikenneministeriön (LVM) vastaava kirjoituspöytävirkamies, todennäköisesti Liikenneturvan toimitusjohtajana vuodesta 2011 toiminut Anna-Liisa Tarvainen. LVM:stä lähti 25 vuotta sitten suositus, jonka Helsingin KSV:n vastaava virkamies määräsi voimaan: liikennevalot pidettävä toiminnassa ympäri vuorokauden.
 
Siihen saakka suomalaisille autoilijoille oli opetettu, että liikennevalon punainen on ehdoton käsky ja sen rikkominen 10. kuolemansynti. Sitä todella noudatettiin.
 
Jokainen liikenteessä elääkseen ajava tajusi heti, että ympärivuorokautisuus johtaa punaisen valon ”joustavaan” tulkintaan. Seisot risteyksessä punaisissa keskellä yötä, puolen kilometrin säteellä ei näy liikennettä eikä ristin sielua, ja päähän hiipii vastustamattomasti ajatus kuka meistä on hullu, minä vai liikennesuunnittelija? Siitä alkaa punaisten vähättely.
 
Siitä syntyi uusi autoilijapolvi. Se suhtautuu punaisiin liikennevaloihin ”joustavasti” tulkiten: ei ole ehdottoman paha, jos ehtii punaista päin ennen kuin jalankulkija ehtii suojatielle. Tapa on tarttunut myös edeltäviin autoilijapolviin: ”vaaleanpunaisistakin” ehtii kyllä.
 
Helsingissä autoilijoiden ”punasikailua” edisti Vihreitä edustava pitkäaikainen liikennavalopäällikkö Kari Sane. Hän herätti monasti yleistä ihmetystä ehdotuksilla, joilla autokauppaa tulisi rajoittaa. Vihreiden perusasenteen mukaisesti Sane vastusti kiusaavilla ja hidastavilla liikennevaloajoituksilla yksityisautoilua todistaakseen, että joukkokuljetusvälineillä pääsee kulkemaan nopeammin ja helpommin kuin yksityisautolla.
 
Saneen vahva taustatuki oli esimiehensä, Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Heikki Salmivaara, autossa matkustajan paikalta käytännön liikennejärjestelmiä tunteva. Saneen seuraaja liikennevalopäällikkönä, Marko Mäenpää jatkaa Saneen ja kaupungin Vihervassarien linjalla: yksityisautoilua vastustetaan yhä myös liikennevaloilla kiusaamalla ja hidastamalla.
 
Suomessa ajattelemattomalla ja poliittisesti värittyneellä liikennevalopolitiikalla on ollut kuolemanvakavat seuraukset. Autoilijoiden turhautuminen purkautuu punaisen liikennevalon merkityksen vähättelyyn.
 
Suojatiet kantavat poliittisena lyömävälineenä käytetyn liikennevalo-ohjauksen hedelmiä, kuoleman hedelmiä. Jalankulkijaturvallisuus on surkea suojateillä Suomessa. Siihen on kuitenkin muitakin syitä.
 
Suojateitä on Suomessa kaupungeissa tuhkatiheään, liiankin kanssa. Autoilija ei liikennevilinässä yksinkertaisesti ehdi mukaan havaitsemaan kaikkia.
 
Länsieurooppalaisissa suurkaupungeissa suojateiden väli on useinkin monta sataa metriä, Suomessa pikemminkin 50 kuin 100 metriä. Muualla maailmassa suojatiet keskitetään risteyksiin, Suomessa niitä on jopa risteysten välissä, keskellä korttelia. Myös pysäkkilaiturien molemmissa päissä yhteensä kaksi – muualla pysäkkilaiturin keskeltä yksi.
 
Suojatiet Suomessa on huonosti merkitty autoilijan havaittaviksi tuulilasin takaa. Etumerkit puuttuvat usein kokonaan tai istuvat liian matalalla, usein näkemäesteiden takana. Kadun pintaan maalatuista merkeistä, viivoituksista ei pidetä huolta. Talvella niiden annetaan peittyä lumen ja jään alle.
 
Suojatie-nimi on alun alkaen väärä. Sillä tuuditetaan jalankulkijat ja kevyt liikenne väärään asenteeseen. Se ei anna suojaa mistään. Sillä ei ole panssariseiniä. Se on todellisuudessa tien ja kadun ylityspaikka, jolla jalankulkija aina itse kantaa viimeisen vastuun terveydestään ja hengestään. Se on ”suojatien” ydin, jonka jokaisen kansalaisen, pienen ja suuren, pitäisi sisäistää syntymästään alkaen.
 
LVM, Liikenneturva, poliisi; viranomaiset ja lainsäätäjät tekevät ratkaisevan virheen, jos tuudittavat jalankulkijan ja kevyen liikenteen muuhun perusasenteeseen.

Suomessa näin käy.
 
Demokratiakato PDF Tulosta Sähköposti
20.01.2016 00:00
Pyöräilystä täydelliseen demokratiahalveksuntaan. Sitä ihmettelevät pääkaupunkiseudun liikennejärjestelyistä jo taivahan talikynttilätkin.
 
Kehäradan asemapaljoutta ja kustannusrakennetta on ihmetelty asiantuntijapiireissä. Pisara-rata ei poistu suunnitelmista ankarimmankaan arvostelun jälkeen. Raide-Jokerina pysyy Jokeri-väylä kansainvälisten joukkoliikenne-asiantuntijoiden ihmettelystä huolimatta. Nykyajan sähköbusseihin ja BRT bussimetroon ei ole herätty Suomessa. Vyöhykejako tulee edeltäneistä katastrofi kokemuksista huolimatta uudestaan HSL:n bussiliikenteeseen. Raideverkostolla peitetään tulevaisuudessa koko pääkaupunki ja lähiseudut. Yltiöpäisistä perustamisja käyttökuluista hällä väliä. Kaupunkibulevardeiksi muutetaan Helsingin pääsisääntuloväylät.
 
Asiantuntijoiden varoittavat sanat kaikuvat kuuroille korville. Asukkaiden ääni kuuluu muodollisuuksiin.
 
Pääkaupungin korkein päättävä elin, kaupunginvaltuusto, on huuli pyöreänä. Oma asiantuntemus ei riitä ymmärtämään mitä virkamiehet vyöryttävät. Joukkoliikenteestä vastaavien HSL:n ja HKL:n hallitukset on täytetty Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton nuorilla tulevaisuuden lupauksilla. Polkupyöräily on vahvinta osaamisaluetta. Kaupunkirakennuksen ja liikennesuunnittelun virkamiesmafi a jyrää ne alleen.
 
PYÖRÄTIEKSI muutetaan Hämeentie, toinen pääkaupunkiliikenteen perusväylistä. 12 000 allekirjoitusta kansalaisaloitteessa sai valtuuston päättämään, että Hämeentielle pyrkivistä 23 000 ajoneuvosta/vrk (KSV) johdetaan 18 000 (HSY) entuudestaan pahastikin tukkeutuneen Sörkän Rantatien 45 000 autoa/vrk (KSV) joukkoon. 5000 autoa/vrk kääntyy sitten keskustareitille Kallion ja Töölön kivitalokorttelien välistä. Muutokset maksavat Helsingin asukkaille noin 50 miljoonaa euroa.
 
23 000 autossa kulkee 1,3 henkilöä/auto (KSV).

Siis: Yhteensä 36 400 henkilöä joutuu muuttamaan päivittäistä reittiään, koska 12 000 henkilön allekirjoituksella muutetaan Hämeentie pyörätieksi! 29 900 henkilöä joutuu päivittäin ennestään tukkeutuneelle 58 500 henkilön ajoreitille, ja 6 500 henkilöä joutuu kääntymään Kallion ja Töölön kivitalokorttelien liikenneriskejä lisäämään.
 
Entä kuinka moni 12 000 pyörätie-allekirjoittajasta todellisuudessa pyöräilee? Ja kuinka moni käyttää päivittäin Hämeentietä pyöräilyreittinään? Entä talvikuukausina, moniko silloin kulkee pyörällä Hämeentietä pitkin? Järjettömyydelle ei ole vastauksia.
 
Siinä vihervasemmistolainen demokratia kukkeimmillaan. Ja Helsingin valtuuston liikenneosaaminen paljaaksi riisuttuna.
 
Pitää muistaa, että ”hullu ei ole se, joka pyytää, vaan se joka antaa”. Päätös Hämeentien muuttamiseksi pyörätieksi nuijittiin pöytään Helsingin valtuustossa Vihreiden lisäksi SDP:n ja Vasemmistoliiton voimin. Sama tahti jatkuu pääkaupungissa samojen puolueiden raidehysterialla tarkoituksella ihmisten sosiaalinen pakkoasutus ratojen varsille.
 
Vetäjät tunnetaan: Otso Kivekäs on Vihreiden valtuustoryhmän pj., kaupunginhallituksen jäsen, Kaupungin liikennelaitoksen hallituksen pj. 2013-15, samalla Helsingin Pyöräilijöiden vpj., ’Kriittisten pyöräretkien’ järjestäjä ja 2014 perustetun valtakunnallisen pyöräilijöiden etujärjestön Pyöräilyliiton pj.
 
Hannu Oskala on Vihreiden valtuustoryhmän vpj. ja kaupunginhallituksen jäsen. Oskala on vaatinut Mannerheimintien muuttamista kävelykaduksi.
 
Timo Hämäläinen, ”suunnittelumaantieteilijä”, vaatii Helsingin Sanomien artikkelissa 13.1.2016 Vihreisiin kuuluvan kaupunkiaktivistiryhmä Urban Helsingin puolesta Helsingin päärautatieaseman ympäristön ”kehittämistä”, autojen pysäköintipaikkojen poistamista, Elielinaukion bussien siirtämistä Kamppiin, ja tilalle pyöräparkkeja ja penkkejä. Urban Helsinki on tehnyt asiasta kansalaisaloitteen tapaisen kansalaiskyselyn. Kyselyyn vastasi 203 asiasta kiinnostunutta.
 
Näin se menee, vihervasemmistolainen ”demokratia” pääkaupunkiseudulla.
 
Hölmöläisten joukkoliikennelait PDF Tulosta Sähköposti
02.12.2015 00:00
Raide-Jokeri etenee kuin jyrä: näkemättä, kuulematta. Kun raiteet on juntattu maahan, kansa pakotetaan asuttamaan radanvarret. Sosiaalinen suunnitelmatalous sanelee.
 
Kun kuitenkin on ihmisiä, jotka haluavat asua muualla, missä on viihtyisintä ja mukavinta, rata-asemille on luotava yhdysliikennettä busseilla. Syntyy monitahoinen himmeli. Se maksaa neljä kertaa enemmän kuin arvio, jolla saatiin raiteiden rakentaminen liikkeelle. Metro on oiva esimerkki; sekä alkuperäinen perusmetro että sen jatkeet eli Vuosaari- ja Länsimetro. Rakennusliikkeet tienaavat nelinkertaisesti ja niiden sponsoroimat valtuustopuolueet hierovat käsiään. Nekään eivät jää osattomiksi. Kansahan maksaa. Onhan kansalla rahaa, hyödylliset idiootit.


VDL Citea SLFA Electric edustaa nykyaikaaa nivelbussina, joka Jokeri-linjalla voisi poiketa myös ”aidatun” perusväylän ulkopuolelle. BRT-liikenne vain on Suomen päättäjille tuntematon liikennemuoto.

Raidekustannukset alkavat jo ennen kuin raiteet juntataan maahan. Pohja on vahvistettava kestämään 50 t painavien kuljetusvälineiden liikennöinnin. Rautapyörien vierintävastus on suurempi kuin kumipyörien. Jokaisen kilon liikuttaminen rautapyörillä vaatii enemmän energiaa kuin kumipyörät. Saman kapasiteetin nivelbussi painaa vain 20 t. Pelkästään energiantarve on nivelbussilla 75% pienempi kuin vastaavalla raidekulkuneuvolla, jonka yksikköhintakin on moninkertainen nivelbussiin verrattuna. Raidekuljettimen pitempi elinikä ei pärjää alkuunkaan nivelbussille kokonaistaloudessa TCO (Total Cost of Ownership).
 
NYT AJETAAN Raide-Jokeria toteutukseen kuin käärmettä pyssyyn ja huudetaan myös Pisararataa samaan syssyyn. Raide-Jokeria perustellaan sillä, että 40 000 matkustajaan vuorokaudessa kasvanut Jokeri on liikaa busseille, jotka kulkevat jo peräkanaa. Ei sanaakaan siitä, että nykyiset 3-akseliset olivat alun alkaen väärä valinta; kallis, epäkäytännöllinen ja alimittainen verrattuna vain hiukan kalliimpiin 3-akselisiin suurkapasiteetin nivelbusseihin.
 
Vuosikymmenen kestäneen rankasti tappiollisen ja väärän bussipolitiikan jälkeen yksityinen Koiviston Liikenne suostuu maksamaan enää 24 M€ kirjanpidollisesti 47 M€ arvoisesta Helsingin Bussiliikenteestä, kun se on pakko panna lihoiksi. Samalla HSL nostaa seutulipun kertamaksun 5,50 euroon ja lähiliikenteessä 3,20:een - siinä missä Euroopan suurkaupungeissa peritään 1-2 euroa matkalta!


Tsekkiläinen 54,5 t painava 63-paikkainen kahdella yli 400 hv MAN-dieselillä varistetut Dm12 kiskobussit liikennöivät Karjaa-Tammisaari-Hanko välin lisäksi 6 muulla rataosuudella. Valtion maksamalla kiskobussituella linja-autot voisivat kuljettaa kiskobussien matkustajat ilmaiseksi.

VÄLIIN VOISI tietysti herätä kysymään, montako kertaa kansaa voi huijata Vihreiden, SDPn ja Vasemmistoliiton sokealla raideuskonnolla? Sillä aika on kulunut raideliikenteen ohi, jos vain on silmiä näkemään ja korvia kuulemaan. Nykyaikainen bussiliikenne, ”bussimetro” eli BRT, nivelbussit, sähkö- ja johdinbussit tarjoavat ylivertaista joukkoliikennepalvelua neljänneksen hinnalla ja päästöillä raidehimmeliin verrattuna! 
 
VIKAA ON sairaasti myös bussivalmistajissa ja -maahantuojissa! Volvon sähköbussia liikennöivät jo Göteborgin linjaa 55 ja VDL:n sähkö-nivelbussit pian Kölnin linjaa 33. BRT-bussimetroja on kaikkialla maapallolla. Mutta pelko kartellisyytteistä on lamaannuttanut kaiken yhteistyön valmistajien kesken EUssa kuten uusi joukkoliikennelaki on romuttanut bussien lähiliikenteen Suomessa.
 
Suomessa bussien isot maahantuojat kyräilevät toisiaan, tuskin edes puhuvat toistensa kanssa. Senkään vertaa ei saada aikaan, että pääkaupunkiseudun päättäjät, valtuustot, poliitikot ja liikennesuunnittelijat edes kunnolla tietäisivät BRT-bussimetroista, uusimmista nivelbusseista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista joukkoliikenteelle. Yhteisestä seminaaristakin päättäjille on puhuttu pitkään, mutta mitään ei synny. Ehkä VTT voisi puolueettomana isäntänä sytyttää tiedon valon joukkoliikenteen päättäjille.
 
Odotellessa maailma kulkee ohi. Suomi jää yhä enemmän joukkoliikenteen kehityksestä jälkeen. Väliäkö sillä? Kansahan pannaan maksamaan, hyödylliset idiootit.
 
Se mikä ei näy, sitä ei ole PDF Tulosta Sähköposti
20.10.2015 00:00
Alkujaan Volvon osille rakennettu Sisu ja Yhteissisun Vanaja saivat vauhtia Jatkosodan ankarasta kuorma-autopulasta. Sotien jälkeen vauhdissa väistyivät sekä Volvo että Scania.

Sen jälkeen Volvo ja Scania ovat valloittaneet koko maailman, Sisu tuskin edes Karjaata ja Vanaja haudattiin Vanajalle.

Sauna oli kova sana suomalaisille sotien jälkeen. Maa oli väärällään kiuasvalmistajia. Lauantaisauna hiljensi koko maan. Maailmalla kuitenkin Ruotsin tunnettiin ”saunamaana”. Sen kiuasvalmistajat valloittivat maailmanmarkkinat.

Strömberg ja ASEA perustettiin jo 1800-luvulla. 1934 suuryritys Strömberg muutti jättitehtaaseensa Pitäjänmäellä ja ASEA poisti hakaristin yrityslogostaan. Strömberg valloitti Venäjää ja ASEA maailmanmarkkinoita. Niin Strömberg joutui ASEAn omaksi 1987.

Sisu nestemoottori oli maailmansensaatio 1960-luvulla. Kun se esiteltiin Euroopan kenraalikunnalle Santahaminassa 1967, Sisu KB-45 ja raskas perävaunun kiipesivät ”luotisuoraa” kalliorinnettä ylös. Siitä jäi sveitsiläiskenraalin legendaariset sanat: ”Minä näen sen, mutta en usko sittenkään”! Ei muuta. Suomalaiset eivät osanneet myydä sitä maailmanmarkkinoille.

Suomalaiset ralliajajat järkyttivät maailmaa nopeudellaan ja voitoillaan mm. Monte Carlon rallin lumisilla ja jäisillä alppiteillä. Voittojen ”salaisuus” oli Nokian Hakkapeliitta talvirenkaat ja koivametallinastat siinä missä muu maailma ajoi perinteisillä Mud&Track tyyppisillä renkailla. Kysymykseen eikö nyt olisi paikka valloittaa muun maailman jää- ja lumiolosuhteet, Nokian johtaja Unkila vastasi: ”Pitäkää Bremer ideanne ominanne, me hoidamme renkaidemme markkinoinnin”. Niin jäivät ”imukuppi-Hakkapeliitat” odottamaan kansainvälisten rengasjättien heräämistä kilpailuun talvipakkasten kumiseosvaatimuksilla.

Isku ja Asko jäivät nuolemaan näppejään, mutta Ikea otti maailmanmarkkinat haltuunsa – eikä vain huonekaluilla. Ikea myy maailmalle yksin enemmän ruotsalaista ruokaa kuin mitä koko Suomi myy suomalaista ruokaa.

Suomen vientihistoria on täynnä vastaavia.

SUOMALAISELLE ei istu itsensä kehuminen. Merten eristämän koillisen kolkan metsäläiselle tavallinen eurooppalainen myyntipuhekin koetaan turhankehuna. Tässä ruotsalaisilla ja norjalaisilla, tanskalaisista puhumattakaan, on hurja etu suomalaisiinnähden. Tulokset puhuvat puolestaan.

Merten eristävä vaikutus toimii myös toiseen suuntaan. Kehityksellä on pitkä matka Suomeen. Tämä näkyy kovin monessa asiassa. Eikä vähiten liikenne- ja ajoneuvotekniikassa.

Niin kauan kun tavallisista sukankuluttajista ja katutallaajista tehdään kunnanvaltuutettuja ja kansanedustajia, tuntuu mahdottomalta kuvitella että heidän päätöstensä pohjaksi siunaantuisi tietoa tekniikan edistysaskelista eri liikennemuodoissa. Se nähdään irvokkaasti Malmin lentokentän kohdalla yhtä lailla kuin joukkoliikenteessä ja väylärakennuksessa.

Pahinta on, että myös ko. asioiden valmistelusta vastaava virkamieskunta elää menneessä ajassa. Uudet ratkaisut eivät tule edes pöydälle kun päätöksiä tehdään.

Pääkaupunkiseutu sijoittaa sokeana paitsi Länsimetroon myös Kehärataan ja sen mielettömään määrään pysäkkejä, Pisara-seikkailuun ja Raide-Jokeriin. Tampere ei näyttäisi olevan pekkaa parempi. Turussa ollaan sentään jo tietoisia sähköbussien esiinmarssista joukkoliikenteeseen Suomen ulkopuolella. Bussimetrosta, BRT:stä ei sen sijaan vielä Suomessa puhu kukaan, vaikka se olisi ylivoimainen ratkaisu viimeiseen vielä lopullista päätöstä vailla olevaan ”Raide-Jokeriin”.

TIEDON PUUTE maailman jo sadoista BRT bussimetroista ja uusimmista sähkö-nivelbusseista on jälleen esimerkki siitä, miten meret eristävät metsäsuomalaiset muusta maailmasta. Tässä suhteessa johtavat suomalaiset BRT-bussien edustajat osoittavat yhtä alkeellisia kauppatapoja. Yhteistyötä BRT-tiedon ja kokemusta jakamiseksi vastaaville virkamiehille, valtuustolle ja muille paikallispoliitikoille ei synny jokaisen kytätessä lyhytnäköisesti vain omaan pussiin.

Se on kuin Sisu Karjaalla. Sisu on kansainvälisenkin mittapuun mukaan huipputuote, rungoltaan maailman vahvin metsässä puun- sekä sora- ja kiviaineskuljetuksissa. Mutta se ei sitä kerro, ei pukahda, pusaa vain omissa ympyröissään Karjaalla luottaen suusta suuhun leviävän tiedon voimaan. Sillä se ei ole saanut edes paikalliset kansanedustajat saati kaupunginjohtajan kiinnostumaan.

Sitä kun ei ole ennen kuin siitä tietää.
 
<< Alkuun < Edellinen 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Seuraava > Loppuun >>

Sivu 16 / 27
feed-image Feed Entries

 

Blogissa aiemmin:

Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi