Klaus Bremerin
Blogi
Niin niin automies että! PDF Tulosta Sähköposti
31.10.2016 00:00
Taksimies on eri mies, sanottiin ennen. Jos joku autoista tietää, se on taksimies!
 
Kun joudun taksin kyytiin Oulussa, Rovaniemellä, Kuopiossa, Kuusamossa, kyselen talvirenkaista. Kaikilla on nastarenkaat. En ole tavannut yhtään kitkarenkailla ajavaa. “Ei täällä pohjoisessa pärjää ilman nastoja. Katsos, perille on aina päästävä. Täällä on sellaiset kelit. Se on eri asia etelässä”, sanoo jokainen.
 
Eivät ole kokeilleet kitkarenkaita. Sitä kun ei pohjoisessa muka pärjää ilman nastoja! Eihän etelässä ole enää kunnon talviakaan, puolustautuvat.
 
Meidän firmalla on pohjoisessa 90-luvulta saakka ollut yhteysauto Oulussa. Ensin Saab 900, vuodesta 2001 Lada Samara, aina kitkarenkailla. Arctic Testien yhteydessä ajoa on syntynyt Kajaani-Oulu linjalta Sallaan, Ivaloon ja Pohjois-Ruotsia ja Norjaa myöten. Kaikilla keleillä kitkarenkailla. Polanteillakin. Ilman vaikeuksia koskaan!
 
HELSINGISSÄ on toisin. Taksin kaupunkituntemuksesta voisi kirjoittaa vitsikirjan. Ajotaitokin on usein vitsikästä.
 
Salpausselän eteläpuoli on talvella hankalampi kuin pohjoispuoli. Enimmäkseen ajetaan nolla- asteen molemmin puolin. Lunta tulee ja sulaa, tekee loskaa ja jäätyy peiliksi asvaltille. Ja väliin alijäähtynyttä sadetta jäätämään tuulilasia ja asvalttia.
 
Etelärannikko, pääkaupunkiseutu, on pahin mereltä vyöryvän kostean, jäätävän takia.
 
Silti yhä useampi ajaa pehmeästi ja mukavasti kitkoilla talven läpi. Helposti.
 
Olen ajanut omalla autolla ilman nastoja vuodesta 1982. Nauttien täysillä talven nopeasti vaihtuvista loska-, lumi- ja pakkaspäivistä pehmeillä, mukavilla ja pitävillä kitkarenkailla.
 
Kun autotestauksessa joutuu usein nastarenkaille, hämmästyy miten ne soutavat ja rapisevat asvaltilla, ovat kovia ja äänekkäitä ja liukastelevat äkkijarrutuksissa. Edustavat mennyttä aikaa.
 
Lottovoitolta tuntui, kun vaimokin halusi luopua nastarenkaista.
 
Hän oli läpi elämän uskonut vain nastarenkaisiin. Oli tosin minun autossani ihastellut kitkarenkaiden pehmeää kulkua ja mukavaa menoa. Kun lumisateen jälkeen mökkipihalta pääsin etuvetoisella kuusi vuotta vanhoilla kitkoilla ongelmitta loivaa mäkeä ylös päätielle, mutta vaimon etuvetoinen pari vuotta vanhoilla nastarenkailla piti tuoda peruuttamalla, mieli muuttui. Nyt hän parin talven jälkeen katuu, ettei paljon aikaisemmin vaihtanut kitkarenkaat alle.
 
KITKOJEN TAIKA on tietysti pintakuviossa, saippauksessa ja kumiseoksen runsaassa luonnonkumissa. Luonnonkumi säilyttää kovallakin pakkasella kimmoisuutensa ja saippaus tarttuu hyvin kovaankin pohjaan, polanteeseen ja jääpintaankin. Lumessa se on ylivoimainen verrattuna koviin nastarenkaisiin, joiden nastatkaan eivät yllä kovaan tienpintaan.
 
NASTARENKAISSA on vähemmän saippausta ja enemmän keinokumia kuin kitkarenkaissa. Pintakuvio ei “elä”, ei myötää eikä tartu lumipohjaan kuin kitkarengas. Keinokumi kovettuu pakkasella. Oikein kovilla pakkasilla se kovettuu niin, että on kuin ajaisi vaneripaloilla. Ote voi olla ihan hukassa.
 
Nastarenkaat kuluttavat asvalttitiet urille nolla-ajassa. Samalla repivät ilmoille terveydelle vaarallista asvalttipölyä. Veronmaksajat maksavat kalliisti nastarenkaiden käytöstä ei vain teiden korjauksissa vaan myös terveydellään.
 
VTT ja autolehdet saavat testeissä nastarenkaat voittajiksi vesikelmun peittävällä kirkkaalla jääpinnalla, murto-osalla talvikeleistä. Kirjoituspöytiensä takaa teoretisoivat virkamiehet liikenneministeriössä ja Liikennevirastossa eivät näe kokonaisuutta, näkevät tunnelinäöllä vain sen yhden olosuhteen jossa nastarengas puolustaa paikkaansa, ja pitävät sitä määräävänä suosituksilleen. Turvaavat oman selkänahkansa kokonaisuuden kustannuksella.
 
Helsingissä on puhuttu nastarenkaiden kieltämisestä kaupunkiliikenteessä. On puhuttu epärealistisista katutulleista ja sakoista kiellon varmistamiseksi. Haittamaksu uusista nastarenkaista olisi yksinkertainen ratkaisu, joka toimisi koko maassa.
 
KITKARENKAISSA on suuria eroja johtuen valitusta kumiseoksesta. Manner-Euroopan moottoriteillä ajetaan suurilla nopeuksilla pitkään. Kitka kuumentaa renkaita. Kumiseoksessa pitää olla suuri annos keinokumia, joka kestää kulutusta suurissa nopeuksissa, mutta kovettuu, menettää kimmoisuutensa ja otteensa lumipinnasta pakkasen kiristyessä.
 
Pohjoismaissa kitkarenkaassa pitää olla suurin annos luonnonkumia, joka elää ja myötää ja säilyttää otteensa tienpintaa kovillakin pakkasilla. Manner-Euroopan moottoriteillä plussa-asteilla kovissa nopeuksissa moottoriteillä luonnonkumi kuluu nopeasti.
 
En lähde suosittelemaan eri rengasvalmistajien kesärenkaita. Eri valmistajilla on omat tavoitteet hinnan, laadun ja ajo-olosuhteiden kompromissina. Ne tehdään miljoonasarjoissa suurille ostajakunnille. Pitkissä sarjoissa ei kannata tehdä poikkeuksia pienille ostajakunnille. Se tulisi liian kalliiksi.
 
Kitkarenkaissa uskallan suositella Nokian kotimaista. Ne on tehty pienen valmistajan suurimmalle ostajakunnalle Pohjoismaissa, pohjoismaisiin olosuhteisiin. Niissä on Pohjoismaiden arktisten olojen vaatima suurin annos luonnonkumia kumiseoksessa.
 
On aika kieltää nastarenkaat Suomessa ja Pohjoismaita myöten!
 
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa PDF Tulosta Sähköposti
03.10.2016 00:00

Kaksi kilometriä Kruunusiltoja vain raitiovaunulle, pyöräilijöille ja jalankulkijoille – vuoden ympäri!

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnalle (KSL) esitettiin liikennelaskennan tulos henkilöautojen ja joukkokuljetusvälineiden kuljetustehosta aamun ja iltapäivän ruuhkatunteina. Laskenta suoritettiin Helsingissä Mannerheimintiellä, jossa raitiovaunuilla, henkilöautoilla ja busseilla oli jokaisella yksi ajokaista käytössään. Tosin bussien kaistalla kulki seassa myös kuorma-, paketti- ja taksiautoja.
 
Kaistakohtaisesti selvästi paras henkilökuljetusteho oli henkilöautokaistalla, vaikka autoissa oli keskimäärin alle 1,5 matkustajaa/auto. Bussikaistalla kulki toiseksi eniten matkustajia aikayksikköä kohti huolimatta muista autoista kaistalla. Raitiovaunut välittivät samassa ruuhkassa kaikkein vähiten matkustajia samassa ajassa.
 
Kun tämän julkistin, vaadittiin tarkkoja lukuja. Kun pyysin raporttia uudestaan, liikennesuunnittelupäällikkö Heikki Salmivaara ilmoitti sen olevan tarkennuslaskennassa. Sen jälkeen raportti katosi “vihreän veran” alle.
 
USKONNOT ovat sokeita käytännön järjelle. Jokainen maailman yli 4000 uskonnosta väittää olevansa ainoa tie ikuiseen elämään ja leimaa muuta pettäjiksi. Niin myös Vihreiden, Demarien ja Vasemmistoliiton raideuskonto. Järkisyyt eivät niihin pure.
 
Raideuskovaisten voimalla Helsinki ja lähitienoot on päätetty panna tiheän ratikkaverkon alle. Sama koskee Helsingin poikittaislinjaa, Raide-Jokeria sekä yli 10 km pitkää (josta 2 km erikoisrakenteisia ”Kruunusiltoja”) nk. Laajasalon ratikkareittiä.
 
200 matkustajaa kuljettava raitiovaunu painaa 2,5 – 3 kertaa enemmän kuin 200 matkustajaa kuljettava nivelbussi. Raiteiden junttaaminen maahan maksaa arviolta 3 kertaa enemmän kuin Kaksi kilometriä Kruunusiltoja vain raitiovaunulle, pyöräilijöille ja jalankulkijoille – vuoden ympäri! nivelbussille tehtävä tie. Siinä ovat ja pysyvät. Kaikki yhteydet ratikkalinjalle vaativat perustettavaksi bussilinjoja.
 
Helsingin kaupunginhallitus päätti 12.9.2016 hankkia 29 kpl 200 matkustajan pikaratikoita 108 M€:lla Raide-Jokerille. Kappalehinnaksi tulee 3,73 M€. Tuolla rahalla saisi yli 100 kpl 250 matkustajaa kuljettavaa sähkönivelbussia!
 
Tarkoitus lienee hankkia samanlaisia liki 4 M€/kpl maksavia pikaratikoita Kruunusilloille ja Laajasalon reitille.
 
TALOUSARVIOT Raide-Jokerille ja Kruunusilloille ovat poliittisen tavan mukaan yhtä aliarvioituja kuin Länsimetron kohdalla. Valtuusto hyväksyi Länsimetron 452 M€ ”sisäänheittohinnalla”. Kun Länsimetro toimii P-alueineen ja liityntäliikenteineen, sen rehellinen hinta ylittää 2 000 M€!
 
On helppo nähdä liikennetekniikan asiantuntijoiden arviot Raide-Jokerista ylittävän 1 000 M€ Espoon ja Helsingin valtuustoille ilmoitetun 275 M€:n sijaan.
 
Kruunusillat ovat oma lukunsa. Helsingin valtuusto hyväksyi kolmen sillan (joista pisin on 1,2 km kannatinpylväiden kohotessa 140 m merenpinnan yläpuolelle) hinnaksi noin 260 M€. Samalla tuli hyväksytyksi koko 10 km:n ratikkareitti Laajasaloon saakka 115 M€:n summittaisella lisähinta-arviolla. Alan asiantuntijoiden mukaan pelkästään sillat tulevat maksamaan lähes 1 000 M€ ja koko reitti ainakin 1 500 M€. Valtuustossa ehdotus löysällä hinta-arviolla tehdyn siltahankkeen hylkäämisestä kaatui äänin 63 – 6.
 
Silloilla saisi kulkea vain raitiovaunut, pyöräilijät ja jalankulkijat. Mannerheimintiellä tehdyn vertailevan kuljetusteho-laskelman perusteella siltojen käytön varaaminen vain raitiovaunuille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille vaikuttaa nykyaikaisen liikennetekniikan kannalta lähinnä mielipuoliselta. Sietää verrata vain 7 m:n korkeuteen nousevan ja vain 317 m pitkän Lauttasaaren vanhan sillan jalankulkija- ja pyöräilijämäärää lokakuu-huhtikuu välillä, ja vaikka ympäri vuoden. Suhteutettuna Kruunusiltojen käyttäjäprofiilin on mahdotonta uskoa Vihreiden ennustamaan Laajasalon tonttihintojen nousuun, mikä tekisi Laajasalon siltareitin rakentamisen kannattavaksi.
 
Länsimetron, Raide-Jokerin ja Laajasalon reitin hinta ylittää 3 100 M€:lla valtuustoille annetun hinta-arvion, ennen kun ne toimivat luvatulla tavalla!
 
Raide-Jokeri ja Laajasalon raidereitti sovitettuna sähkö-nivelbusseille antaisi paitsi hurjia kustannussäästöjä myös paljon laaja-alaisemman reittivalikoiman siitä eteenpäin, mihin raiteet päättyvät. Sinä päivänä kun Raide-Jokeri ja Laajasalon reitti toimii raitiovaunuilla, nivelbussit todennäköisesti toimivat autonomisesti, ilman kuljettajaa, ja vuorokohtaisesti tietokoneohjatuilla päätereiteillä.
 
Mutta hui hai! Ei uskonto katso rahaan. Kansahan sen maksaa. Onhan kansalla rahaa! Siitä vain seuraavaksi Pisara-raidereittiä toteuttamaan raideuskonnon voimalla.
 
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä! PDF Tulosta Sähköposti
24.08.2016 00:00
Välinpitämättömyys liikennesääntöjä ja -määräyksiä kohtaan on Suomessa suuri ja, pahus!, kasvava ongelma.
 
Suojateitä ei kunnioiteta. Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ohitetaan solkenaan. Eikä missään Euroopan maassa sikailla yhtä törkeästi päin punaisia kuin Suomessa. Nopeusrajoituksia pidetään yleisesti pilkkana. Tietöiden kohdalla Liikenneviraston oman mittauksen mukaan vain neljä (4!) prosenttia autoilijoista ajaa rajoituksen mukaan!
 
Ei peruskiltti, lainkuuliainen suomalainen ole luonnostaan tällainen. Viranomainenkin myöntää ajokortin vasta varmistuttuaan saajan terveestä arviointikyvystä. Jokin on opettanut hänet vikaan. Sekö että heti perään virkamies kieltää terveen maalaisjärjen käytön ja latelee liikenteeseen kirjoituspöytänäkymällään rajoituksia ja kieltoja rukkastuntumalla? Oman selkänahkansa turvaksi.
 
LIIKENNEMINISTERIÖ, Suomen ylivoimaisesti osaamattomin virkamieskasauma, vaati 1990-luvulla yhtäkkiä, että Helsingissä liikennevalot tuli pitää toiminnassa ympäri vuorokauden. Autoilijan omaan arviokykyyn risteyksissä ei yhtäkkiä enää luotettu. Sitä ennen punaisia päin ajaminen ei tullut kuuloon. Sen jälkeen, kun istuit punaisissa yöaikaan näkemättä ristin sielua missään, tuumit kuka tässä on hullu. Ja kytkin nousee. Uusi autoilijapolvi kasvoi nopeasti siihen, ettei valojen värillä aina ole niin väliä.
 
Tietöiden nopeusrajoitusten mielekkyys on puhuttanut aina. Tietöistä päästiin 1970- ja -80-luvuilla yksimielisyyteen TVH:n kanssa siitä, että nopeusrajoitusten mieltäminen ratin takana oli tärkeää liikennekasvatusta. Rajoituksia siirrettiinkin töiden etenemisen myötä. Rajoitustauluja huputettiin mahdollisuuksien mukaan viikonlopuiksi ja töiden päättyessä.
 
LIIKENNEVIRASTON myötä kulttuuri on muuttunut. Surullisen kuuluisa tietyö Suomenoja-Suvisaaristoristeys tiellä 52 on malliesimerkki, miten Liikenneviraston työsaralla ELY-keskus ja urakoitsijat suorastaan rikosluontoisesti opettavat autoilijoille turhautumista, nopeusrajoitusten väheksyntää ja hällä väliä säännöistä.
 
Tätä on ympäri maata. Sitä opetetaan Liikenneviraston ja pätemättömien ELY-ressukoiden puolesta urakalla kaikille liikenteessä kulkijoille.
 
Viime viikolla auton ratissa reitillä Rovaniemi-Ranua-Puolanka-Paltamo-Kajaani-Iisalmi-Kuopio-Varkaus-Mikkeli-Kouvola-Porvoo-Helsinki oppi kymmenet kerrat, että urakoitsija on herra ja hidalgo eikä maksajasta, tien käyttäjästä, paskankaan väliä.
 
Metsä vastaa huutoon. Esimerkiksi Viitostiellä Kuopion jälkeen nelisen kymmentä kilometriä kiitoradan levyistä uutta mustaa asvalttia 20 metriä leveällä kummallekin sivulle raivatulla piennartilalla, niin kauas kuin silmä kantaa. Vaaran huipulta viivasuoraa seuraavan vaaran huipulle.! Ei koneita, ei kuorma-autoja, ei työn merkkiä paitsi viimeisellä kilometrillä. Mutta kun keskiviiva puuttui, vain 80 km/t Ei sitten ihme että bussit täynnä matkustajia päästelivät hulvattomasti toista sataa, rekat ysikymppiä ja henkilöautot täysiä.
 
Kehä1, Suomen ruuhkaisin väylä, yksikaistaisena pitkin kesää, pitkiä pätkiä ilman mitään elämää työmaalla... pidentää työmatkaa 2-3 tunnilla joka päivää... Ilmankos autoilijoilta nopeudet vähän lipsuvat!
 
EDUSKUNNAN, LIIKENNEMINISTERIÖN, LIIKENNEVIRASTON, TIEHALLINNON 16.12.2009 päivätyt ohjeet nopeusrajoituksista pidetään yhä voimassa, vaikka liikennetekniikka on astunut siitä huiman askeleen sähköautojen, autonomisten ajoneuvojen ja digitalisoinnin aikaan. Suomessa talvi tulee yhä päättäjien mukaan kun kalenteri niin uskottelee!
 
Nykytekniikoilla tiedetään huomisen sää hyvin tarkasti ja teiden nopeusrajoituksia voidaan muuttaa sekunneissa ilman paljon puhuttua digitalisointiakin. Silti kalenteriin sidotut talvinopeusrajoitukset ajattavat yhä satoja tuhansia työmatkalaisia aamut illat ja viikonlopun viettäjiä hyviä, paljaita pääteitä 80 km/t nopeusrajoituksella kesäolosuhteissa, joissa hetkeä aiemmin on ollut riskitöntä ajaa 20 km/t kovempaakin.
 
Näin veli viranomainen opettaa joka päivä vähättelemään sääntöjä. Kun eduskunta on pelkkä leimasin ja liikenneministeriö munaton, Liikennevirasto käytännössä siunaa pysähtyneisyyden. Muutosreseptiä ei tarvitse hakea kaukaa.
 
Saksassa tieurakoitsija maksaa (meillä esim. Liikennevirastolle!) jokaisesta varaamastaan tiemetristä sujuvuus- ja aikahaittamaksua. Se pitää joka hetki tietyömaan tehokkaana ja mahdollisimman pienenä. Kysymys on maksavalle asiakkaalle eli tien käyttäjälle kuuluvasta palvelusta!
 
Sopi ottaa mallia!
 
PS. POLIISIHALLINTO on tapansa mukaan kielensä niellyt. Se ei sano juuta eikä jaata millekään yleistä liikennemoraalia heikentävälle tekijälle. Oli kuin nousevan auringon ensisäteet olisivat valaisseet perustotuutta, kun Liikkuvan Poliisin perinneyhdistys sen sanoi:
 
Liikennevalvonnan tulisi keskittyä ainoastaan liikenneturvallisuuden parantamiseen eikä tulojen hankkimiseen valtiolle!
 
Tulisipa edes Liikkuva Poliisi takaisin!
 
Helsinki ja espoo kusettavat PDF Tulosta Sähköposti
27.06.2016 00:00
KAIKKIALLE mihin kääntyy, vastaan tulee epärehellisyyttä. Henkistä ja taloudellista. Helsingissä. ja Espoossa. Näin on ollut aina. Usein satamista, liikenneratkaisuista ja joukkoliikenteestä alkaen
 
Suurin taloudellinen valhe paljastuu Länsimetrossa. Sen mille kaupunkisuunnittelulautakunta antoi vihreää valoa, piti maksaa 452 miljoonaa. Kun valtuusto näytti vihreää, hinta oli jo luokkaa 750 miljoonaa. Nyt kansalle esitetään hinnaksi alun toista miljardia. Samalla jokainen asiaan perehtynyt tietää, että todennäköisimmin 2000 miljoonaa, kaksi miljardia, ylitetään ennen kuin kaikki pelaa.
 
Sen piti valmistua 2013. Nyt eletään jo 2016. Mikään ei osoita, että se pelaisi kuin rasvattu ennen kuin pitkälle 2017:ään.
 
Samalla näkyy selvääkin selvemmin, että omistajien, Helsingin ja Espoon, on pakko todistaa maksajille, asukkaille, että se oli yli kahden miljardin väärtti. Että se tuli todelliseen tarpeeseen. Että matkustajia riittää. Sitä ollaan varmistamassa poistamalla Länsimetron varrelta asukkaiden suorat bussiyhteydet Helsinkiin ja Espooseen. Varmemmaksi vakuudeksi suunnitellaan kaupunkien valtasuoni, Länsiväylä, muutettavaksi kaupunkibulevardiksi kovalla nopeusrajoituksella. Sillä varmistetaan ennen näkemättömät liikenneruuhkat, joiden uskotaan pakottavan maksajat mieluummin valitsemaan metron. Maksajat pakotetaan Länsimetroon kuin teuraat karjavaunuihin.
 
SAMAAN AIKAAN Helsingin ja Espoon luottamuspoliitikot siunasivat valtuustoissaan uuden raidehirviön, Raide-Jokerin. Uskotellaan että sen hinnaksi tulee vain 200 ja rapiat miljoonaa. Ennen kuin se pelaa kaikkinensa, sen hinta ylittää miljardin euron riman. Saatte nähdä.
 
Vaihtoehtoa, nykyaikaista BRT bussimetrojärjestelmää, ei missään suunnittelun saati käsittelyn vaiheessa nostettu edes pöydälle. Koska se ei kuu-lu Vihreään joukkoliikenneuskontoon. Se tyrmättiin valtamediassakin, Helsingin Sanomissa ja tv-kanavilla väitteellä, että siinä missä Raide-Jokerin päästötön (koliseva) pikaratikka kuljettaa laakista 200 matkustajaa, tarvitaan neljä bussia á 50 matkustajaa. Nykyaikaiset päästöttömät (äänettömät) BRT-bussit kuljettavat todellisuudessa kaikkialla maailmassa 200-270 matkustajaa jokainen. Ja missä Jokerin pikaratikka maksaa kolme miljoonaa kappale, samalla hinnalla saa seitsemän BRT-bussia. Ja missä Raide-Jokerin maapohja on vahvistettava kantamaan 50 tonnin pikaratikkaa, BRT-bussi täynnä matkustajia painaa vain 30 tonnia. Ja mihin Raide-Jokeri päättyy, Keilaniemeen ja Itäkeskukseen, siihen pikaratikkakin tyssää ja vaaditaan kalliita yhteyslinjoja busseineen. BRT-bussi voisi ohjata ulos eristetyltä Jokeri-baanalta ja kerätä matkustajia Tapiolasta, Haukilahdesta ja Westendistä ja toisessa päässä aina Vuosaarta myöten. Ja missä pikaratikka etenee pysähtyen joka pysäkillä, BRT-busseja voisi panna pysähtymään joka pysäkillä, ja pikalinjat pysähtymään vain vaikkapa joka neljännellä pysäkillä. Ne kun pystyvät ohittamaan toisiaan aidatulla Jokeri-baanalla.
 
JA MISSÄ Pisara-suunnitelma - juna Helsingistä Vantaalle ja takaisin maan alla tunnelissa - on uskoteltu maksajille, asukkaille, kuopatuksi kalliin hinnan vuoksi, sitä ei olekaan kuopattu. Se elää Helsingin ja Vantaan virkamiesten ja johtajien piironginlaatikossa odottamassa uudelleen syntymistä takaisin elämään kuin ilmestyskirjassa ikään. Pisaran kaikki maanalaiset suunnitelmat, piirustukset ja tunnelivaraukset pidetään voimassa. Sen ovat kokeneet maanalaisten pysäköintiluolien urakoitsijat, jotka pakotetaan huolellisesti kiertämään Pisaralle varatut tunnelit ja maanalaiset asema-alueet.
 
TÄSSÄ HÄMÄYSTEN ja petosten vyyhdissä tuntuu turhalta enää sanoa mitään Malmin ainutlaatuisen historiallisen lentokentän uhraamisesta 25000 uuden halvan asunnon kiireelliseen tarpeeseen. Kolme Finavian johtajaa kävi kuitenkin 13.6. Malmilla kertomassa kentän yrittäjille ja työntekijöille, että paljon puhuttua kiirettä ei ollut. Tarkoitus on vain pian tulpata lentokentän molemmat kiitoradat pois ilmailukäytöstä rakentamalla ensimmäiset kerrostalot kummankin kiitoradan päähän. Varsinaista 20-30 metriä syvän, kahden pohjavesikerroksen suopohjaa, jolla kenttä lepää, aletaan rakennuttaa vasta 2030 tienoilla! Kysymykseen eikö kentän omistaja Finavia voisi siihen saakka vuokrata kenttää yksityisille yrittäjille, vastattiin että liikenneministeri Anne Berner on määrännyt Finavian poistumaan kentältä ensi tilassa!
 
Isojen kusetusten lisäksi kaupungeissa on tukuittain pieniä. Espoossa Suomenojan pienvenesataman oikeuskäsittelyyn edennyt pilailu, jossa kaupungin virkamiehet ovat syytteessä tahallisista väärinkäytöksistä, naurattaa espoolaisia siinä missä Helsingin liikennepoliisi ja -suunnittelijat eivät onnistu ratkaisemaan liikennemerkein selkokielisesti autoilijoille kieltoa kääntyä Bulevardilta ratikan perässä Fredrikinkadulle yksisuuntaista autoliikennettä vastaan.
 
Tämän tapaisia rahareikiä kummassakin kaupungissa riittää loputtomiin. Farssit naurattavat asukkaita, mutta ne eivät ole ilmaisia. Ne tulevat usein hyvinkin kalliiksi.
 
Vain, onhan kansalla rahaa millä maksaa, paikallispoliitikot ja virkakoneisto kuittaavat.
 
VW-moka opiksi kaikille PDF Tulosta Sähköposti
20.05.2016 00:00
18. 10.2015 USAn ympäristöviranomainen julkisti tiedon VW-konsernin EA189 diesemoottorien (VW, Audi, Seat, VW-hyötyautot) ohjelmoidusta manipuloinnista laboratorio-päästötesteissä. Asia oli vuotanut julkisuuteen pari kuukautta aikaisemmin. VW-konsernin pääjohtaja Winterkorn erosi 23.9. Uudeksi pääjohtajaksi nimitettiin Porschen pääjohtaja Müller.
 
Ajokokeissa moottorien oli todettu ylittäneen 40-kertaisesti USAn asettaman typenoksidi- eli NOx-rajan. Petos koski EPAn mukaan n. 11 miljoonaa 2009-15 mallista autoa, joista n. 580 000 USAssa. Se että myöhemmin todettiin vastaavanhenkisiä manipulointeja muissakin kilpailijoissa, ja että diesel-autojen myynti USAssa on ollut hyvin vähäistä, on jäänyt taustalle. Kohusta tehtiin maailmanlaajuinen!
 
USAn mahtavan oman autoteollisuuden nenälle ei hypitä USAssa - eikä muuallakaan!
 
Kaikki alkoi todellisuudessa Audista! Jo vuonna 1999 Audi-insinöörit pelkäsivät, etteivät dieselinsä enää täyttäisi 2001 kiristettyä NOx päästörajaa 0,5 g/km. Ratkaisuissa vaientaa dieselin tyypillistä kalinaa ajauduttiin kohonneisiin NOx-arvoihin. Ne saatiin näyttämään pienemmiltä tietyllä elektroniikkaan ajetulla “äänisoftallalla”, “Accustic mode’lla”. Audilla sitä ei käytetty. Vuonna 2005 VW-johtaja Wolfgang Bernhard haki konsernin sisältä insinöörivoimaa kehittämään uutta EA189 diesel-sukupolvea. “Accustic mode” -tieto siirtyi mukana. EA189 dieselin kehittäjät eivät onnistuneet rajoittamaan NOx-päästöjä USA/EPAn rajaan. Acustic mode tarjosi ratkaisun jalostettuna haistamaan laboratoriotestin. 2005 lopulla Bernhard sai mennä (tiedot mukana), ja pääsi alta pois rimaa hipoen! Nyt hän on Daimlerin hyötyautojen pääjohtaja!
 
Saksan isossa autoteollisuudessa pieni piiri pyörii!
 
USA/EPAn määräämä raja NOx-päästölle on 32 mg/km. EU/EUSn raja on 180 mg/km.
 
VWn EA189 dieselien (VW, Audi, Seat, VW-hyötyautot) NOx-päästöt eivät koskaan ole ylittäneet EUssa EUS-päästörajaa!
 
VW-manipulaatio USAssa on EUssa ja muualla lähinnä eettinen kysymys.
 
1.10.2015 Suomen VV-auto ilmoitti EA189-manipulaation koskevan jo liikenteessä olevaa 26 215 VW:ia, 13 896 Audia, 2401 Seatia, 4612 VW-hyötyautoa.
 
15.10. Saksan hyväksyntäviranomainen KBA päätti EA189 dieselien takaisinkutsusta Saksassa.
 
13.11. VW-konserni ilmoitti maailmalla myynnissä olevien EA189-moottoristen autojen määräksi 430000 ynnä 800 000 jo myytyä 2016-mallista autoa.
 
16.12. KBA hyväksyi Saksan osalta VW-konsernin esittämät korjaustoimenpiteet aloitettaviksi 2016 tammikuun alusta. Euroopasssa VW aloitti korjaukset 3.2. Suomessa aloitettiin VW Amarokin korjaukset. Toukokuun alusta Golfit ovat työn alla. Korjaus kestää 30-60 minuuttia. Omistajalle annetaan kirjallinen todistus, ettei auton suorituskyky ja polttoaineen kulutus ole muuttuneet.
 
EA189-moottorien korjaus on lähinnä muodollisuus.
 
VW-konsernille ja sen autoille (VW, Audi, Seat, VW-hyötyautot) USAn NOx-testipetos on aiheuttanut unohtumattoman maineenmenetyksen koko maailmassa. Suuren syyn kantaa VW-konsernijohdon arrogantti, ylimielinen, suhtautuminen omiinsa. Se kielsi maahantuojiaan ympäri maailmaa sanomasta mitään. Se keskitti tiedottamisen itselleen kuvitellen hallitsevansa asian paremmin kuin alan maakohtaiset ammattilaiset. Tiedottaminen hidasteli, rakoili, jätti sanomatta, oli “saksalaisen” jäykkää, ei vastannut kysymyksiin. Täydellinen floppi! Euroopassa Ruotsi ei noudattanut määräystä ja selvisikin muita paljon vähemmillä maineen ja rahan menetyksillä.
 
Tiedotustoiminta vaatii nykymaailmassa ammattitaitoa, jota ei synny yritysjohdossa!
 
VW-konsernin kömpelö tiedotus- ja suhdetoiminta kasvatti muualla kuin USAssa eettisesti tuomittavasta tempusta järjettömiin mittasuhteisiin kasvaneen skandaalin, joka tuli sille hyvin kalliiksi. VWn “USA-dieselgate” arvoidaan tuottaneen yli 16 miljardin euron tappiot maailmanlaajuisesti. Eettisessä kysymyksessä! EA189-moottori edustaa yhä korkeaa laatua, samoin autot joihin se on asennettu. Mikään ei ole muuttunut.
 
Paitsi VW-konsernin tappiot. Jo 2015 liiketoiminnallinen tappio nousi konsernin historian suurimmaksi: -1,6 miljardiin euroon. Aseman vahvuus autonvalmistajana näkyy kuitenkin vahvoissa kaupallisissa näkymissä 2016 ennen kaikkea Kiinan markkinoiden turvin. Sitä pönkittää vuoteen 2019 tähtäävä modulirakentamisen uusi Modular Electro Baukasten eli MED-ohjelma ja SUV-tyyppisten autojen hyvät kasvunäkymät Euroopassa.
 
Hyvä ei kaadu pahaankaan sähläykseen!
 
<< Alkuun < Edellinen 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Seuraava > Loppuun >>

Sivu 15 / 27
feed-image Feed Entries

 

Blogissa aiemmin:

Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi