Klaus Bremerin
Blogi
Tehtävänä ruikuttaa? PDF Tulosta Sähköposti
22.06.2011 17:57
Suomalaiset kuljetusyritykset on ajettu ahtaalle. Siitä ei ole epäilyksiä. Maan hallitus on täysin ”pihalla” kuljetuselinkeinon merkityksestä ja sen vaikutuksista. Syy ei ole niinkään yksittäisten ministerien, vaan kyvyttömien virkamiesten, joiden tehtävä ja vastuu olisi pitää ministerit oikein informoituina kuljetusten vaikutuksista hyödykkeiden hintatasoon ja maan kansainväliseen kilpailukykyyn.

On pakko ihmetellä valtiovarainministeriön ja tulevan pääministerin Jyrki Kataisen kevytmielistä tapaa korjata valtion rahanpuutetta korottamalla jatkuvasti helppona keinona polttonesteiden hintoja. Ja hallituksen muut typerykset taputtavat käsiään, että autoilijoilla on aina varaa. Typerykset unohtavat, että mikään hyödyke ei liiku kansan ulottuville ilman kuljetuksia. Suomi on pitkien välimatkojen maa, ja kuljetusmatkat EU:n isoille myyntimarkkinoille Euroopan pisimmät. Ja kun kuljetusten hinta nousee, hinnan nousu siirtyy tietysti kuljetettavaan tavaraan, jok´ikiseen elintarvikkeeseen, jok´ikiseen kulutustavaraan, jok´ikiseen vienti- ja tuontituotteeseen. Ja koko kansa maksaa, eivät pelkästään autoilijat. On sitten silkkaa valhetta lohduttaa kansalaisia näennäisillä pienillä veronkevennyksillä ja vastaavilla silmänkääntötempuilla.

SKAL on oikeassa vastustaessaan hallituksen ajattelemattomia päätöksiä ja markkinasokeutta, mutta että jäädään ruikuttamaan kuin pikku lapsi pahaa valtiota, ei palvele ketään ja vähiten omaa jäsenistöä.

Sen sijaan SKAL:n kuuluu eritellä eloonjäämisehdot ja rohkaista jäseniään kehittämään laatua ja tarvittavia vahvuuksia pärjätäkseen kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Harmaata taloutta, tuhannen euron kuukausipalkkaan tyytyviä kuljettajia, alihintaan ajavia epätoivoisia yrittäjiä ja laitonta kabotaasia on kaikissa maissa, ei yksin Suomessa. On aivan naivia vaatia kuljetusten antajilta ”moraalia ja vastuuntuntoa olla hyväksymättä edullisinta hintaa” korostamatta laadun merkitystä.

Suomi yksin on pumpulipoika EU:ssa. Brysselissä se ei paina mitään. Se pitäisi jo nähdä ja tunnustaa. Ainoa tapa saada äänensä kuuluviin on hakea lisää painoa ja voimaa taistelukaverista. Suomella on yksi ja ainoa luontainen taistelukaveri, jolla on samat ongelmat kuin Suomella. Se on Ruotsi. Yhdessä Suomi ja Ruotsi alkavat jo painaa Brysselissä.

SKAL on jo hakenut yhteistyötä Ruotsin kanssa kuljettajien ja yrittäjien työaikatulkinnoissa. Se on hyvä asia. Seuraavaksi SKAL:n pitää johdonmukaisesti tiukata myös liikenneministeriötä yhteistyöhön Ruotsin kanssa Brysselin suuntaan. Ruotsi on joka asiassa Suomea pari askelta edellä, todetaan Evan tuoreessa raportissa. Sen kyytiin kannattaa heittäytyä.
 
On lehtiä ja lehtiä PDF Tulosta Sähköposti
30.05.2011 18:01
On upeaa tehdä lehteä, jolla pystyy vaikuttamaan asioihin.

Tämän lehden numerossa 2/2011 hälytimme EU:n asetusluonnoksesta, joka on muuttamassa radikaalisti kuorma-autojen ja yhdistelmien enimmäismittoja ja -painoja. Uudet mitat on sovitettu tiheään asutetun Keski- ja Etelä-Euroopan maihin, mutta ovat hyvin epäedullisia Suomen ja Ruotsin pitkille välimatkoille ja ankarille sää- ja tieolosuhteille. Moitimme Suomen viranomaisia, jotka olivat olleet mukana asetuksen syntyvaiheessa ja olivat hyväksyneet meille epäedulliset mitat ja painot. Vaadimme ripeitä vastatoimenpiteitä.

Emme vaatineet turhaan. Tässä lehdessä on uutinen, jossa kerrotaan että Suomi on vaatimustemme mukaan lyöttäytynyt yhteen Ruotsin kanssa vaatien yhteisrintamana kansallista liikkumavaraa EU:n kaavailemista mitoista ja painoista. Ja että tulevasta direktiivistä päätetään EU:ssa vasta syksyllä, mikä antaa aikaa vastatoimiin.

Samassa lehdessämme 2/2011 arvostelimme kirpeästi Suomen nk. siltasääntöä hatusta vedettynä, epäjohdonmukaisena ja kuorma-autovalintoja vääristävänä. Eikä arvosteltu turhaan. Nyt meille vahvistetaan, että siltasääntöä ja kokonaismassoja on tarkoitus käsitellä EU:n lyötyä syksyllä lukkoon tulevan mitta- ja painodirektiivinsä.

Se lämmittää sielua. Emme turhaan nostaneet hälyä näistäkään asioista. Eikä siinä kaikki.

Tämän lehden numerossa 1/2011 arvostelimme ankarasti Suomen autokatsastusjärjestelmää. Esitimme Ruotsin mallin mukaista parannusta ja ihmettelimme EU:n jäsenmaiden yhteistyökyvyttömyyttä. Tivasimme kuusi kysymystä asiasta EU:n liikennekomissaari Siim Kallasilta, joka istuu asioidenn ja yhtenäistämisehtojen päällä.

Jouduimme kysymään vastausten perään kymmenkunta kertaa - puhelimitse ja e-maililla. Kallas ei (alentunut?) vastaamaan millään tavalla, eikä liioin hänen sihteerinsä Helen Kearns. Tuntui että virolaisen Kallasin mielestä Suomenlahden pohjoisrannan “poroille” ei viitsinyt korvaansa kallistaa.

Lopulta vastaukset kuitenkin tulivat, ja ne ovat luettavissa auto, tekniikka ja kuljetus 5/2011 lehdessä. Saattaa olla, että mainintamme 24 eurooppalaisen “kollegalehtemme” kiinnostuksesta asiaan pani liikettä komissaariin. Sama se. Vastaukset tulivat, ja ne paljastavat mielenkiintoisia tietoja EU:n kelvottomasta katsastusjärjestelmästä ja myös liikennekomissaarin asioiden tärkeysjärjestyksestä. Tämä oli meiltä ensimmäinen askel katsastusasiassa. Jatkoa seuraa.

Että tuntuu hyvältä, palkitsevalta, kun huomaa että Auto, tekniikka ja kuljetus pystyy vaikuttamaan, ja vauhdittamaan asioita kuljetus- ja logistiikkaelinkeinojen hyväksi ei vain Suomen, vaan koko Euroopan tasolla.
 
Epämiellyttävä ilmiö PDF Tulosta Sähköposti
03.05.2011 18:06
Poliisihallituksen ja poliisin sekä Trafin ja Liikenneturvan tapa yhdessä tuumin edistää autorengaskauppaa iljettää. Jotta asian ymmärtäisi, on tiedettävä eräitä perusasioita.

Autorengas on sekoitus luonnonkumia ja keinokumia ja vähän muuta.

Luonnonkumi joustaa ja säilyttää ominaisuutensa myös pakkasella. Kuuma on sen vihollinen. Plussakelillä, kovassa ajossa, karkealla pinnalla se kuluu nopeasti, suorastaan sulaa alta pois.

Keinokumi, ”nailonsekoite” kestää kuumaa, pitkää kovaa ajoa karkeallakin pinnalla. Sen vihollinen on kylmä. Pakkasella se kovettuu, kuviopinta menettää kimmoisuuttaan ja otettaan lumesta ja jäästä.

Renkaan valmistaja sekoittaa renkaaseensa luonnonkumia ja keinokumia suhteessa käyttöolosuhteisiin. Keski-Euroopan lumettomille teille talvi- ja kitkarenkaisiin on sekoitettava paljon keinokumia kestämään pitkäaikaista ajoa kovilla nopeuksilla. Pohjoismaisilla pakkaskeleillä keinokumi kovettuu ja toimii huonosti. Vastaavasti ”luonnonkumiset” talvirenkaat toimivat hyvin miinusasteilla, mutta kuluvat nopeasti plussa-asteilla.

Pääsiäishangille mennessä Autorengasliiton mediatiedote manaa taas autoilijoita käyttämään talvirenkaita ”niin pitkään kun talviset keliolosuhteet ovat uhkana” ja että kesäksi kannattaa hankkia kunnon kesärenkaat, ”sillä kevään karkeat tienpinnat kuluttavat renkaita yllättävän nopeasti”. Poliisihallituksen poliisitarkastaja myötäilee, että ”nastarekaita kannattaa käyttää niin kauan kuin yöpakkaset ovat uhkana”. Selkokielellä siis: Ajakaa mielellään talvirenkaanne loppuun kevään sulattamilla karkeilla tienpinnoilla ja ostakaa sitten meiltä kunnolliset kesärenkaat ja ensi talveksi uudet talvirenkaat. Poliisihallituskin tukee.

Kaupallinen yhteistyö toteutuu myös tien päällä nk. rengasratsioissa. Poliisi pysäyttää rengaskauppiaiden aisaparina. Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta Autorengasliitto suosittaa vähintään kaksin-kolminkertaista urassyvyyttä ”turvallisuuden vuoksi”. Poliisisetä nyökkää vieressä, että ”näin on !”

Liikenneturva manaa samaa asiaa eikä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ole pekkaa pahempi. Trafi kehottaa 15.4. omassa mediatiedotteessaan, että ”pääsiäisliikenteeseen renkaiden vaihtoa ei kannata kiirehtiä ja että kesärenkaissa urasyvyyden olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm vesiliirron välttämiseksi”. Selkokielellä siis: Ajakaa talvirenkaanne loppuun kevätlämpimillä ja kuivilla asvalttiteillä ja varmistakaa, että kesärenkaissannekin on urasyvyyttä vähintään 4-5 mm. Siitä autorengaskauppa tykkää.

Syksyllä ennen lumien tuloa poliisin ja autorengaskauppiaiden rengasratsiat edistävät Liikenneturvan ja Trafin ja muiden kellokkaiden tukemina vastaavasti talvirengasmenekkiä.

Ei tällainen rengasratsia-toiminta passaa. Sillähän suorastaan syötetään autoilijoita kysymään: paljonko alennusta ja miten halvalla poliisi saa ostaa rengaskauppiailta uusia renkaita autoihinsa ?

Autorengasliiton huolen aiheena on myös, että ”monet autoilijat vaihtavat edelleen renkaansa itse, vaikka asiantuntemusta tarvitaan eivätkä kotikonstit enää riitä”. Liiton puheenjohtaja haluaa renkaanvaihdot ”asiantuntijaliikkeen hoitoon”. Ymmärrettävästi maksua vastaan.

Trafi purkaa puolestaan huolensa autoilijoiden osaamisesta rengaspaineiden valvomisessa ja suosittelee paineiden tarkistamista kuukausittain - myös vararenkaan. Trafin virkamiestason asiantuntemus ei kuitenkaan riitä opastamaan edes, mistä autoilija löytäisi luotettavan rengaspainemittarin. Ymmärrettävästi autorengasmyyjällä olisi.

Yliampuva, tekopyhä huolenpito ei sovi Trafille eikä ylimalkaan apinalaumalle, joka kilpailee jeesusteluillaan autoilijoiden ja tieliikenteen turvallisuusasioilla. Näitä Suomessa riittää.
 
Siunattu hulluus PDF Tulosta Sähköposti
29.03.2011 18:22
Lukekaapa huviksenne ”Valtiovarainvaliokunnan mietintö 51/2010 vp”. Lukekaa millä perusteilla eduskunta päätti korottaa energiaveroja löpöstä ja bensasta turpeeseen. Ette tule ymmärtämään hölkäsen pöläystä. Kysykää sitten ovatko kansanedustajat teitä viisaampia.

Kun työnantajan Kela-maksut poistettiin, valtio menetti 730 miljoonan verotulot. Valtiovarainministeriö (VM) päätti ottaa ne takaisin korottamalla energiaveroja. Se teki esityksen hallituksen kautta eduskunnalle, valtiovarainvaliokunta käsitteli, antoi hyväksyvän mietintönsä 51/2010 vp ja eduskunta löi asian lukkoon.

Kansanedustajat ovat puolustelleet, että kun VM näin päätti. VM ei päätä! Se ehdottaa. Eduskunta päättää, eikä sen ole pakko päättää mitä VM ehdottaa!

Suomi verottaa nyt sitten turvetta. Ruotsi ei verota turvetta. EU ei vaadi turpeen verottamista. Suomessa kansanedustajat panivat turpeen verolle asteittain 3,9 €/Mwh. Seurauksena kuitupuuta, josta voisi tehdä paperia, poltetaan pienvoimaloissa, koska se tulee turvetta halvemmaksi. Turveteollisuus työllistää 12 350 henkilötyövuotta ja tuottaa valtiolle 120 miljoonan verotulot. Turveveron arvioidaan vähentävän turpeen käyttöä kolmanneksella. Lisääntyvä puun käyttö johtaa sähköntuotantotuen kasvuun jopa 25 miljoonalla eurolla, jolloin turvevero ei johda valtion tulojen lisääntymiseen. Turpeen tilalle tuodaan kivihiiltä, jolloin kaikki raha menee ulkomaille. Eihän tällaisessa verottamisessa ole mitään järkeä!

Suomen haketuotanto on ajettu kuolemanlaaksoon Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) ja eduskunnan kömmähdyksestä. TEM:ssä kansliapäällikkö vaihtui eikä ministerikään huomannut, että laki tuotantotuesta päättyi viime vuonna. Uutta lakia ei ole saatu aikaan. Metsurien ja hakeurakoitsijoiden työt seisovat metsissä ja hakkeen kuljetusyrittäjät metsäteillä. Kevät tulee, metsätiet sulavat ajokelvottomiksi. Uusi laki ehtii aikaisintaan voimaan heinäkuussa, tuskin vielä silloinkaan. Koko seisokin ajan laivat kuljettavat voimaloihin kivihiiltä ja rahaa valuu ulkomaille. Haketta päästään taas kuljettamaan vasta, kun metsätiet jäätyvät ensi talvena. Eihän tässä ole mitään järkeä. (Vrt. juttu s. 59 )

Sattuu sitä kaikissa ministeriöissä erottamattomille virkamiehille, joita ei vastuu eikä kiire paina.

Oulun lyseo huomasi 1990-luvun puolivälissä tekniikan kehittyneen etäopetuksellekin suosiolliseksi. Tyrnävällä ja Ylikiimingissä oli liian vähän lukiolaisia lukion ylläpitämiseen. Oulusta alettiin antaa video-etäopetusta Tyrnävällä entisessä meijerirakennuksessa. Ulkomaita myöten käytiin ihastelemassa. VM kiitteli kustannustehokkuudesta ja nykyaikaisesta kuntarajat ylittävästä yhteistyöstä. Lyseo tarkisti ministeriöstäkin, että toiminta voi jatkua.

Kunnes tämän vuoden alussa opetusministeriöstä tuli 700 000 euron lasku Oulun lyseolle valtionosuuksien takasin perintänä luvattomasta kuntarajat ylittävästä opetuksesta ! Eihän tällaisessa ole mitään järkeä !

Tässä lehdessä kerrotaan myös EU:n esityksestä kuorma-autojen ja perävaunujen uusiksi enimmäismitoiksi ja -painoiksi (vrt. juttu s. 36-40). Eihän siinäkään ole mitään järkeä, mitä virkamiehemme, euroedustajamme ja ministerimme ovat menneet hyväksymään !

Aivokääpiöiksi haukuttiin meillä Norssin lukiossa. Ei siinäkään ole järkeä.
 
Muotoilun sokea piste PDF Tulosta Sähköposti
02.03.2011 18:28
Mersu järjesti helmikuussa kuorma-autotoimittajille työpajan otsikolla ”Muotoilu kohtaa käytännön”. Muotoiluguru Peter Zec ja Mersun muotoilujohtajat Kai Sieber ja Bertrand Janssen selvittivät lähtökohtia ja haasteita. Sen jälkeen toimittajat pantiin muotoilemaan omiaan. Syntyi järeitä Mersu-nuppeja lokinsiipi-, liuku-, kulmanympäri-ovilla ja -askelmilla ja mitä huimimmilla keulamuotoiluilla. Useimmat mahdottomia arkisessa työympäristössä, mutta ammattimuotoilijat löysivät ehkä myös jokusen ideajyväsen. Nupin muotoilun mahdollisuudet todettiin hyvin rajallisiksi ajokin pituusmitan sekä moottorin ja etenkin jäähdyttimen koon kuristuksessa.

Toimittajien pääkohde oli automaattisesti ulkomuoto. Vain parissa ehdotuksessa noin 40:stä sivuttiin sisätiloja. Näin tuntuu olevan myös kehityksellä, jota ammattimuotoilijat johtavat. Vaikka työvaatimukset ja teknologinen kehitys ovat mullistaneet työympäristöjä, kuorma-autojen ohjaamot ovat säilyttäneet perusrakenteensa vuodesta toiseen.

Sivulla 48 tässä lehdessä kerrotaan saksalaisen Spedition Boden mielenkiintoisesta kokeilusta, kouluttautumisesta vapaa-aikana, jolla saattaa olla kauaskantoiset seuraukset. ”Ikääntyminen ja kunnossa pysyminen” on noussut kuljettajien aihetoivomuksissa kärkeen tutkijoiden yllätykseksi. Myös internetin avaamat mahdollisuudet ja suosio on yllättänyt.

Näiden havaintojen luulisi vauhdittavan kuorma-autojen muotoilijat suunnittelemaan ohjaamojen sisätilat paremmin ajan vaatimuksia vastaaviksi. Koska muotoilun lähtökohtana on hulluimpienkin ideoiden aivoriihi, heitettäköön muutama joukkoon.

Ohjauspyörä vie valtavasti tilaa. Miksi ei ylös-eteen taitettava tai peräti Formula-tyyppinen irroitettava, seinälle ripustettava?

Pääsääntöisesti kuorma-autossa on yksin kuljettaja. Toinen etuistuin kulkee tyhjänä ja vie paljon tilaa. Poistetaan tai korvataan kokoon taitettavalla, piilotettavalla kevytversiolla. Miksi alapunkka on yleensä kiinteä. Korvataan tilaa säästävällä, kokoon taitettavalla.

Korkeissa ohjaamoissa jää paljon hyödyntämätöntä ylätilaa haastamaan kekseliäisyyttä.

Näin saatuun käytettävissä olevaan tilaan uusi ajan vaatimukset täyttävä sisustus. Kuljettajille kuntokoulujen mikkihiiri-koneista sovellettuja kunnon kohottajia kuten kuntopyöräpolkimet, leuanvetotanko, ”voimistelurenkaat”, punkasta suoritettava punnerruslaite, vatsa- ja selkälihasvastus… Mielikuvituksella ja suunnittelulla löytyy ratkaisuja.

Kuivakäymälä, minikeittiö ja pesumahdollisuus pelastavat kun tullijonot tai piirturi pakottavat pysähtymään tienvarteen. Suihkukin on jo oven ulkopuolella. Kunnon läppäri-työpöytä itseopiskelua varten on ”pakko” nykyaikaisessa ka-ohjamossa! Asuntoautojen sisustusratkaisuista parannettuja kehitelmiä kehään!

Tässä muutama Mersun muotoilutyöpajan innoittama lonkalta heitetty haaste kuorma-automuotoilun sokean pisteen korjaamiseksi. Uusia ideoita otetaan vastaan ja julkaistaan lisää.
 
<< Alkuun < Edellinen 21 22 23 24 25 26 27 Seuraava > Loppuun >>

Sivu 26 / 27
feed-image Feed Entries

 

Blogissa aiemmin:

Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi