Klaus Bremerin
Blogi
Liikenneturvallisuusnäpertelijät PDF Tulosta Sähköposti
30.03.2012 16:52
Liikenneturvallisuutta ohjaavat Suomessa Liikenneministeriö, Sisäministeriö (Poliisi), Oikeusministeriö (rikoslain alaiset), Liikennevirasto (väylät), Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikenneturva, Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta, Liikenneonnnettomuuksien tutkijalautakunta, Liikenneonnettomuuksien tutkinnan neuvottelukunta, ja tietysti eduskunta ja liikennevaliokunta, Tulli, Rajavartiolaitos, Destia (tielaitos), kunnat ja liikennesuunnittelulautakunnat, VTT ja tielaboratorio - vain eräitä mainitakseni. Veronmaksajien rahaa uppoaa niihin kasapäin. Maksajalle hyöty on kyseenalainen, ”ohjaajille” rahan arvoinen.

Kädettömin on Trafi. Suuren organisatiouudistuksen jälkeen kaikki asiat ovat entistä pahemmin sekaisin. Paljon enemmän kuin Finnairissa. Tarkkaa työnjakoa ei tiedä kukaan. Vain vanhan johtoportaan erottaminen Finnairin tyyliin voi panna asiat järjestykseen.

Saamattomin on liikenneministeriö. ”Aivomyrsky” Kyllönen pitää ulkomaailman mielenkiintoa yllä hervottomalla idearipulillaan (ruuhkamaksut, km-korvaukset, tienkäyttömaksu, 0,2 promillen pikkuhuppelit, joukkoliikennepakotus, jne.). Tärkeät asiat muhivat ministeriön kirjoituspöytälaatikoissa. Tulosta ei tule.

Äänekkäin on Liikenneturva. Se näpertelee pikkuasioissa. Kärkiongelmiksi huudetaan mopoholhous, ylinopeus, turvavyön käyttämättä jättäminen ja puhuminen kännykkään ilman handsfreetä. Ylinopeus ei ole koskaan tappanut ketään yhtä vähän kuin liukas keli on suistanut ojaan. Tosiasiat ylittävät tätien tajunnan rajan.

Poliisijohto säestää promilletasolla. Isoihin asioihin ei ymmärretä tai uskalleta puuttua.

Nuorten liikennekuolemiin ei saada otetta. Entä uusille kuljettajille määräaikainen 0 %o raja huumaaville aineille. Ja ratkaisuja nuorten työttömyyteen ja syrjäytymiseen, jotka ”pubin” kautta johtavat itsetuhoiseen rajojen etsimiseen. Ja nuorisoidolien hyödyntämiseen: ”on cool pysyä raittiina ja tiellä”, asennevammojen oikaisuja.

Entä erityisesti talvirengassuositukset. Ylileveät ”läskit” ovat hengenvaarallista muotia lumessa ja loskassa ja myös kuivien teiden kulumaurissa. Maanlaajuinen turvallisuusongelma ylittää kuitenkin ”neuvojien” ymmärryksen.

Entä raskaan liikenteen talvirengasmääräykset. Suomessa saa ajaa vaarallisellakin kuormalla kesärengasurasyvyyksillä, jopa täysin sileillä renkailla, ei vaadita edes MS- tai M+S-renkaita eikä ulkomailta tulevilta edes Suomen ”kesärengasvaatimusten” täyttämistä. Tämä on skandaali, josta suurisuiset ”neuvojat” vaikenevat.

Entä ulkomailta tulevan raskaan liikenteen ajoneuvojen kunnnon valvonta. Ja kuljettajien ajokorttien todenperäisyyden sekä ajo- ja lepoaikojen valvonta. Ja liikennerikkeiden seuranta. Raskaimmankin luokan ajokortteja saa ”Viipurin torilta” pilkkahinnalla. Näpertelijöiden mielestä ei niistä kannata puhua.

Entä EU:n valomääräykset. Kuka idiootti on hyväksynyt olosuhteisiimme perävalottomia autoja, sanoi EU mitä hyvänsä ! Sama koskee referenssiluvulla pelleileminen, joka estää lisävalojen käytön Ruotsin tapaan maailman pahimmissa talviolosuhteissa.

Ajoharjoittelun kieltäminen jääradoilla on kirjoituspöytävirkamiesten ja -tätien anteeksiantamaton moka. Se maksaa jatkuvasti turhia liikennekuolemia. Hyödyntämätön luonnonvaramme korvataan miljoonien eurojen keino-liukasteluradoilla, jotka eivät vastaa luonnonolosuhteita. Täti-ihmisten mielestä luiston hallinta muka ”ulosmitataan yleisillä teillä”. Se on täyttä höpötystä. Yllättävässä sivuluisussa tärkeintä on välttää säikähdystä ja ylireagointia. Siihen täti-ihmisten tajunta ei riitä.

Luulisi jonkun hyväkkäistä nostavan todellisen äläkän pääteidemme väärien rakenteiden - väärät kallistukset, vesikaatojen puuttumiset, peruskorjauspuutteet, tilapäiskorjausten valvonnan täydellinen puuttuminen ja sen mukainen ala-arvoinen laatu, ymv. - tappavasta vaikutuksesta. Mutta ei. Näperrellään vain ja tehdään asiaa lillukanvarsista.

Uskaltaisipa joku suurista “neuvojista” edes nostaa poliisin tueksi kunnon protesti poliisivoimien leikkauksista. Vain kun ei. Näperrellessä aika kuluu mukavammin ja turvallisemmin.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi