Klaus Bremerin
Blogi
Epämiellyttävä ilmiö PDF Tulosta Sähköposti
03.05.2011 18:06
Poliisihallituksen ja poliisin sekä Trafin ja Liikenneturvan tapa yhdessä tuumin edistää autorengaskauppaa iljettää. Jotta asian ymmärtäisi, on tiedettävä eräitä perusasioita.

Autorengas on sekoitus luonnonkumia ja keinokumia ja vähän muuta.

Luonnonkumi joustaa ja säilyttää ominaisuutensa myös pakkasella. Kuuma on sen vihollinen. Plussakelillä, kovassa ajossa, karkealla pinnalla se kuluu nopeasti, suorastaan sulaa alta pois.

Keinokumi, ”nailonsekoite” kestää kuumaa, pitkää kovaa ajoa karkeallakin pinnalla. Sen vihollinen on kylmä. Pakkasella se kovettuu, kuviopinta menettää kimmoisuuttaan ja otettaan lumesta ja jäästä.

Renkaan valmistaja sekoittaa renkaaseensa luonnonkumia ja keinokumia suhteessa käyttöolosuhteisiin. Keski-Euroopan lumettomille teille talvi- ja kitkarenkaisiin on sekoitettava paljon keinokumia kestämään pitkäaikaista ajoa kovilla nopeuksilla. Pohjoismaisilla pakkaskeleillä keinokumi kovettuu ja toimii huonosti. Vastaavasti ”luonnonkumiset” talvirenkaat toimivat hyvin miinusasteilla, mutta kuluvat nopeasti plussa-asteilla.

Pääsiäishangille mennessä Autorengasliiton mediatiedote manaa taas autoilijoita käyttämään talvirenkaita ”niin pitkään kun talviset keliolosuhteet ovat uhkana” ja että kesäksi kannattaa hankkia kunnon kesärenkaat, ”sillä kevään karkeat tienpinnat kuluttavat renkaita yllättävän nopeasti”. Poliisihallituksen poliisitarkastaja myötäilee, että ”nastarekaita kannattaa käyttää niin kauan kuin yöpakkaset ovat uhkana”. Selkokielellä siis: Ajakaa mielellään talvirenkaanne loppuun kevään sulattamilla karkeilla tienpinnoilla ja ostakaa sitten meiltä kunnolliset kesärenkaat ja ensi talveksi uudet talvirenkaat. Poliisihallituskin tukee.

Kaupallinen yhteistyö toteutuu myös tien päällä nk. rengasratsioissa. Poliisi pysäyttää rengaskauppiaiden aisaparina. Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta Autorengasliitto suosittaa vähintään kaksin-kolminkertaista urassyvyyttä ”turvallisuuden vuoksi”. Poliisisetä nyökkää vieressä, että ”näin on !”

Liikenneturva manaa samaa asiaa eikä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ole pekkaa pahempi. Trafi kehottaa 15.4. omassa mediatiedotteessaan, että ”pääsiäisliikenteeseen renkaiden vaihtoa ei kannata kiirehtiä ja että kesärenkaissa urasyvyyden olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm vesiliirron välttämiseksi”. Selkokielellä siis: Ajakaa talvirenkaanne loppuun kevätlämpimillä ja kuivilla asvalttiteillä ja varmistakaa, että kesärenkaissannekin on urasyvyyttä vähintään 4-5 mm. Siitä autorengaskauppa tykkää.

Syksyllä ennen lumien tuloa poliisin ja autorengaskauppiaiden rengasratsiat edistävät Liikenneturvan ja Trafin ja muiden kellokkaiden tukemina vastaavasti talvirengasmenekkiä.

Ei tällainen rengasratsia-toiminta passaa. Sillähän suorastaan syötetään autoilijoita kysymään: paljonko alennusta ja miten halvalla poliisi saa ostaa rengaskauppiailta uusia renkaita autoihinsa ?

Autorengasliiton huolen aiheena on myös, että ”monet autoilijat vaihtavat edelleen renkaansa itse, vaikka asiantuntemusta tarvitaan eivätkä kotikonstit enää riitä”. Liiton puheenjohtaja haluaa renkaanvaihdot ”asiantuntijaliikkeen hoitoon”. Ymmärrettävästi maksua vastaan.

Trafi purkaa puolestaan huolensa autoilijoiden osaamisesta rengaspaineiden valvomisessa ja suosittelee paineiden tarkistamista kuukausittain - myös vararenkaan. Trafin virkamiestason asiantuntemus ei kuitenkaan riitä opastamaan edes, mistä autoilija löytäisi luotettavan rengaspainemittarin. Ymmärrettävästi autorengasmyyjällä olisi.

Yliampuva, tekopyhä huolenpito ei sovi Trafille eikä ylimalkaan apinalaumalle, joka kilpailee jeesusteluillaan autoilijoiden ja tieliikenteen turvallisuusasioilla. Näitä Suomessa riittää.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi