Klaus Bremerin
Blogi
Ymmärtävätkö koskaan? PDF Tulosta Sähköposti
29.01.2013 11:45
EU vaati, että vuonna 2010 liikennekuolemien määrä piti Suomessa alittaa 200. Valtioneuvosto vaati 2006, että liikennekuolemia piti 2010 alittaa 250.

Heti 2007 kuoli jo12% enemmän kuin 2006. Vuonna 2010 kuoli 272 ja 20 enemmän eli 292 vuonna 2011. Kun  vuonna 2012 kuoli 275, liikenneturvallisuusviranomaiset ja  -järjestöt kiirehtivät valehtelemaan: ”Se on tutkijalautakuntien vuonna 1968 alkaneen historian paras!” (LVK 15.1.2013).  Tavoitteet vain karkaavat. Missä mättää?

Vastaus on selvä. Vastuulliset YM, LVM, SM, OM, OKM, STM, Liikennevirasto, Trafi, LVK, Liikenneturva ja Kuntaliitto ovat naisistuneet. Tanttajohtajat eivätkä tajua tieliikenteen syy-yhteyksiä. ”Kattojärjestön”, Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnankin johdossa enemmistö on naisia. Puheenjohtaja on Minna Kivimäki ja varapuheenjohtaja Silja Ruokola.

Ne ovat todistaneet kädettömyytensä nykytilanteessa. Sääntöjä ja rangaistuksia kiristämällä ja autokouluja lihottamalla tilanne ei parane. Liikenteessä on liikaa osaamattomia kuljettajia ja välinpitämättömiä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Ja käsittämättömiä virheitä.

1960-luvulla ei ollut talvirengaspakkoa eikä edes minimikuviosyvyyksiä. Ajettiin talvet läpi kesärenkailla, ”Silestoneillakin”. Se pakotti ja opetti ennakoimaan. Sen oppi jääradoilla. Kaikille avoimia jääratoja oli joka niemen nokassa, Helsingissäkin kuusi kappaletta joka talvi. Lumivallit antoivat virheet anteeksi. Timo Mäkinen, Aaltonen, Lampinen, Toivonen, Kankkunen, Tommi Mäkinen ja lukemattomat muut kehittyivät mestareiksi jääradoilla.

Itsekin opin Munkan ja Hietsun ja Larun jäillä. Tienasin sikahyvin autokilpailuissa 1963-76. Tuli  SM-kultakin vielä 1982. Kilpaa tuli ajettua vielä 2007. Taito jäi selkäytimeen, luulin.

2011 mokasin ensilumilla yllättävässä sivuluisussa ojaan. Aloittelijan virhe. Potutti kuin pientä hiirtä. Reagoin väärin. Ajotaito on katoavaista. Kaipasin kiivaasti jääradalle. Niitä ei enää ole.

Autokoulujen liukasteluradat ovat lapsellista teoriaa. Onnettomuudet syntyvät suurissa nopeuksissa. Auton luisu ei ole ongelma. Kuljettajan väärä reaktio on se joka tappaa. Sen välttäminen on A ja O. Sen oppii turvallisesti vain jäällä. Tantat vastustavat. ”Jääradoilla opittu ulosmitataan liikenteessä eikä sitä voi hyväksyä”, hallintotantat perustelevat jopa eduskunnalle.

Kitkarenkailla olen ajanut vuodesta 1982 omassa ja nastarenkailla vaimon autossa. Ei ole sellaista keliä ollut, etteikö kitkarenkailla olisi pärjännyt hyvin. Lumessa kitkarengas on ylivoimainen. Ja ne opettavat elintärkeää ennakointia paremmin kuin nastarenkaat. Eivätkä kuluta nastojen tapaan teitä.

Nastat kuluttavat tietä ja synnyttävät terveydelle vaarallista asfvalttipölyä. Ne häviävät kitkoille, kun nastat eivät yllä kovaan pohjaan. Jonossa kitkoilla ja nastoilla on hyvinkin erilaiset jarrutusmatkat. Siinä on vaara. Ja siinä, että nastarenkaan pito luo väärää turvallisuuden tunnetta.

Jääratojen puuttuminen ja julmat nastarenkaat ovat rapauttaneet suomalaisten ajotaidon pohjamutiin. Tantat kieltävät sen. Jääradat ovat vaarallisia suomalaisen autoilijan terveydelle ja ilman nastarenkaita suomalaiset eivät pärjää, Suomen liikenneturvallisutta johtavat tanttajärjestöt ovat päättäneet. Kaikella on rajansa, paitsi typeryydellä.

Tulokset puhuvat puolestaan.
 
Suomen salainen ase: Joulupukki! PDF Tulosta Sähköposti
05.12.2012 10:33
”Lama syvenee. Nyt on katsottava, mitä Suomella oikeasti on. Millä on todellisia vientimahdollisuuksia.” (Atk 8/2012: pääkirjoitus)  ”On uskomatonta kuinka hitaasti suomalainen julkisrakentaminen herää puun käyttöön. Puutalotuotanto avaa rajattomia vientinäkymiä.” (Atk 8/2012: Puu on Suomen sokea piste.) ”Uusiutuva kulta unohdetaan.” ”Muualla tehdään kerrostalojakin puusta. Miksi Suomi nukkuu?” (Atk 8/2012: kuva Versovood OY:n kerrostalo)

Kaksi kuukautta myöhemmin, 30.11.2012 lehdet kertovat, että Versowoodin 5-kerroksinen puutalo Vierumäellä on valittu ”Vuoden Puurakennukseksi 2012”. Ja että Helsingin Jätkäsaareen rakennetaan suuren toimistotalon ja kahden asuinkerrostalon puukortteli, ”Wood City”. Lehteämme on kuultu. Kiitos!

Mitä muuta Suomella on sellaista, joka nostaa Suomen näkyviin muita ylemmäs globalisoituvassa maailmassa?

Yksi on Suomella, jota ei ole kellään muulla. Joka on yläpuolella jumalien. Joka yltää valtioiden, uskonnollisten ja poliittisten rajojen yli.  Joka voi valloittaa koko maailman. Se on Korvatunturin Joulupukki!

Maailmassa on yli 4000 erilaista uskontoa, yli 10 000 uskonnollista lahkoa. Kaikki kilpailevat keskenään, verisesti ja isoista rahoista. Jokainen vakuuttaa, että vain se voi avata portin ikuiseen elämään. Uskonsodat ovat kautta historian olleet kaikkein julmimpia.

Joulupukki on jumalien ja uskontojen yläpuolella! Joulupukki otetaan kaikkialla maapallolla vastaan avosylin rauhan ja hyvyyden vertauskuvana: Aasiassa ja Australiassa yhtä lailla kuin Afrikassa, Amerikoissa ja Euroopassa.

Joulupukki voi olla Suomen tehokkain käyntikortti, suurin globaalinen menestystekijä ja arvokkain vientituote, jos se vain oivalletaan Suomessa. Ja osataan käyttää oikein.

Pelkona on, että suomalaiset tuijottavat Joulupukin mahdollisuuksia yhtä  sokein silmin kuin Suomen eduskunta, kun sen tantat ja ”pisneettiaivot” hylkäsivät Joulupukin 1999.

Pelkona on että ruotsalaiset nappaavat suomalaisten tuotteen ja valloittavat sillä maailman kuten tekivät Volvolla ja Scanialla, saunalla, Absolut-vodkalla, IKEAlla, H&M:llä ja kaikella muulla, johon suomalaiset eivät pystyneet.

Pelkona on, että Suomi uinahtaa lapsellisesti uskoon, että ainoa oikea Joulupukki asuu Korvatunturilla ja hänen pajansa on Rovaniemellä. Ja että koko maailma tietää sen. Mitä vielä!

Pelkona on, että ainoa oikea Joulupukki maailmassa ei olekaan Korvatunturin Joulupukki vaan  onkin Moran Tomtelandista, kuten Ruotsi väittää. Tai Grönlannin Uummannaqissa kuten Tanska väittää. Tai Norjan Dröbackissa. Tai pohjoisnavalta kuten Pohjois-Amerikka väittää. Tai North Polen kaupungissa North Pole House´ssa, jonka Kanadan valtio ja hallitus ovat virallisesti julistaneet ”Joulupukin ainoaksi kodiksi,  jonne hän aina palaa matkaltaan maailman ympäri”. Tai Kirgisian Santa Claus vuoressa. Tai Venäjältä.  Tai Alankomaista, jonka joulupukki-perinne ja -historia on Suomeakin vanhempi.

Edellä mainituista maista monella on paljon enemmän sekä rahaa että taitoa valloittaa ”maailman ainoa oikea Joulupukki” omaisuudekseen. Suomen on syytä herätä nopeasti, nähdä mitä kaikkea Korvatunturin Joulupukki voi tehdä Suomelle, ja tehdä peli selväksi muiden haastajien kanssa. Se vaatii valtiolta rahaa ja se vaati markkinointitaitoa.

Salainen ase, jolla Suomi voisi valloittaa koko maapallon, uhkaa jäädä suomalaisten käsissä suomalaisten salaisuudeksi.
 
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa PDF Tulosta Sähköposti
31.10.2012 06:32
Sekä puutalo- että sahateollisuus katsovat Vihreiden metsiensuojelun vääristyneen ja kääntyneen haitaksi koko Suomelle (Atk 8/12). Puu- ja paperiteollisuutemme sanoi saman jo vuosia sitten. Se on paennut maasta jättäen tehtaansa ja lopettaen työpaikkansa. Nyt viimeisetkin uhkaavat lähteä. Sahateollisuudessa käy sama meno.
 
Suomi on kuljetusriippuvainen. Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Lisäksi Suomi sijaitsee merien eristämänä EU:n etäisimmässä koilliskolkassa, kauimpana suurimmista vientimarkkinoista,
 
Avainsatamamme ja merenkulkumme sanoo tässä lehdessä saman kuin puu-, paperi- ja sahateollisuutemme rikkidirektiivistä. Suomen Vihreät ajoivat sen voimaan ensimmäisenä Euroopassa. Sen seurauksena Suomen merikuljetukset kallistuvat yli 30% laakista. Peräti 80% kaikesta mitä Suomi tuo ja vie kulkee merikuljetuksina. Rajusti kohoavat kuljetuskustannukset siirtyvät tuotteiden hintoihin ja ostajien maksettaviksi. Vihreät onnistuivat rikkirajoituksellaan nostamaan kaikkien hyödykkeiden hintoja ensimmäiseksi suomalaisille.
 
Kun kauppasatamamme menettävät asiakkaitaan rikkidirektiivin johdosta, ne jäävät entistä enemmän veronmaksajien rahoitettaviksi. Samalla tavaravirrat siirtyvät kumipyörille ja naapurimaidemme tiemaksuja maksamaan.
 
Vihreä sortovalta on jo vuosia nostanut kuljetuskustannuksia tavallisten ”Matti Meikäläisten” maksettaviksi. Liian lyhyillä siirtymäajoilla esiin pakotetut Euro-moottorit, uusimpana Euro6, ovat tulleet tuhottoman kalliiksi kehittää ja ottaa hätäisesti käyttöön. Kumipyöräkuljetuksille ne ovat merkinneet rajuja hinnankorotuksia ja lisäkustannuksia alan yrityksille ja asiakkaille. Loppupäässä kuluttajat sen maksavat. Ja suomalaiset pisimpine kuljetusmatkoineen kaikkein eniten.
 
Vihreät puuhaavat ympäristöministeri Ville Niinistön johdolla tietulleja ja uusia veroja autoilijoille ikivanhalla poliittisella keinolla: syyllistämällä ja tekosyillä. Pitkien välimatkojen Suomessa autoilijat maksavat kaikkineen jo nyt eniten maailmassa auton käytöstä. Niinistö ja Vihreät haluavat vielä enemmän: pakottaa suomalaiset julkisiin kulkuneuvoihin, busseihin, juniin ja raitiovaunuihin. Häikäilemättömästä, keinoja kaihtamattomasta vallanhalusta on kysymys. Ei muusta.
 
Harvaan asutussa Suomessa julkiseen liikenteeseen pakottaminen pysäyttää elämää maaseudulla. Asutustaajamissa se hidastaisi elinkeinoelämän rattaita, heikentäisi maan kilpailukykyä ja tulisi ennen kaikkea sikakalliiksi jokaiselle suomalaiselle. Vihreät ovat sen jo todistaneet.
 
Vihreiden hallinnassa ja johdolla julkisen liikenteen käyttäminen nelihenkiselle perheelle maksaa pääkaupunkiseudulla jo nyt käytännössä enemmän kuin pikkuauton käyttö. Julkinen liikenne ei mahdollista suomalaiseen elämänmuotoon kuuluvia perustoimintoja kuten useimpia nuorisoharrastuksia, mökkeilyn iloja, jne.
 
Kunnallisvaaliväittelyissä Ville Niinistö puhui tavoitteellista potaskaa Tukholman ruuhkamaksujen vaikutuksista muka ilmanlaatuun ja perheiden ja lasten viihtyvyyteen. Hän jätti kertomatta kustannuksista, Tukholman ilmastollisen sijainnin erosta Helsingin vastaavaan, ilmanlaatuun pääasiallisesti vaikuttavan energiateollisuuden eroista ja Etelä-Suomeen naapurimaistamme kantautuvista ilmansaasteista.
 
Vihreä huuma ei välitä taloudellisista taloudellisista laskelmista. Vihreiden hallitseman pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen todelliset kustannukset ovat suhteettomia jokaiselle veronmaksajalle - autottomille kuin myös autoilijoille. Joukkoliikennebussien täysin järjetön pisteytysjärjestelmä nostaa Vihreiden hoidossa kustannukset taivaisiin. Yhden euron matkahinnalla päästäisiin samaan taloudelliseen kustannustehokkuuteen kuin nykyisellä Vihreällä ”menetelmällä”, jos vain osaaminen olisi tehtävien tasalla.
 
Vihreät ylistävät energiasyöpöksi todistettua raideliikennettä(vrt. Liikenneviraston pimitetyt laskelmat, Atk 5/2011 pääkirjoitus ”Vihreä kupla” ja  ”Raideliikenteen paremmuus on sumutusta” sekä Atk 5/2012 ”Suuri illuusio ja totuus henkilöraideliikenteestä”). Samalla pimitetään veronmaksajilta raideliikenteen mielettömän kalliit perustamis-, kunnossapito- ja kalustokustannukset verrattuna joukkoliikenteeseen kumpipyörillä.
 
Vihreän logiikan helmi on väite raideliikenteen saastettomuudesta. Niitä päästöjä ei lasketa, jotka syntyvät raideliikenteen vaatiman energian tuotannossa. Autojen päästöt ovat energiatuotannon päästöihin verrattuina vain murto-osa.
 
Vihreä huuma panee viimein lentoliikenteenkin matalaksi kyseenalaisin väittämin CO2-pelotteella, melurajoilla, energia- ja polttoainevaatimuksilla, päästömaksuilla, jäänpoistoakaan unohtamatta. Ettei vain mitään jäisi, jolla ihmiset pääsevät keskiaikaa helpommin liikkumaan maapallolla.
 
Peloilla ja syyllistämällä pelataan. Valta on Vihreille huumetta, jolla totuudet jyrätään.
 
Suojatie ei ole suojatie! PDF Tulosta Sähköposti
01.10.2012 10:06
LIIKENNETURVALLISUUDESTA kilpailevat tahot, Liikenneturva etunenässä, ovat ottaneet suojatieonnettomuudet kampanjan kohteeksi ja autoilijat hampaisiinsa.

Liikenneturva on täti Tarvaisen johdolla kiirehtinyt oikein julistamaan, että ”Suojatiet nimensä veroisiksi”. Ja loveen on rientänyt täti Kyllönen suojelemaan, kuinkas muuten!

Valaistuksena tädeille: Suojatiellä ei ole suojaa! Ei ole panssariseiniä. Ei ole suojelusenkeleitä. ”Suojatie” luo väärän mielikuvan jalankulkijoille. ”Ylityspaikka” osuisi oikeaan. Ruotsissa nimi onkin ”övergångsställe” eikä ”skyddsväg” kuten meillä. Siellä on paljon parempi liikenneturvallisuus kuin meillä.

Liikenneturva syyllistää korostetusti autoilijoita suojatieonnettomuuksista vaikka Helsingin liikennepoliisi Pasterstein yrittää tasoittaa, että ”myös jalankulkijoita velvoitetaan noudattamaan varovaisuutta ja varmistamaan turvallinen kadunylitys. Se ei pysäytä täti Tarvaista, jonka feminismin ryydittämä etuhampaan emalin ohut liikennetuntemus herätti ankaraa vastustusta jo LVM:n virkamiehenä... anteeksi, virkanaisena.

SUOMALAISTEN autoilijoiden huolimaton asenne ylityspaikkaan on ongelma. Niitä ei varota kuten pitää. Se vaatii muutosta. Kohtuullista on nähdä myös autoilijoiden ongelma. Ylityspaikkoja on tuhka tiheään ja puutteellisella johdonmukaisuudella. Petollisimpia ovat  ylityspaikat risteysten välissä, arvaamattomasti keskellä korttelia ja raitioteiden pysäkkilaitureiden molemmissa päissä.  Lisäksi suomalainen jalankulkija harppoilee kadun yli villisti vielä ylityspaikkojen välistäkin.

Suomalaisten autoilijoiden asenne punaisiin liikennevaloihin on yhtä suuri ongelma. Punaisia vastaan ajaminen muistuttaa kansallisurheilulta. Sekin vaatii muutosta. Unohtamatta ylityspaikoilla punaisia päin ryntäilevien jalankulkijoiden käytöstä. Sekin vaatii muutosta.

Näillä eväillä ei ole helppoa olla autoilija, joka ilman jalankulkijoitakin joutuu aistit terävimmillään herkeämättä tarkkailemaan muutakin liikennettä, liikennemerkkejä, poliisiohjausta, ja hirviä ja poroja ja kaikkea muuta. Helsingissä pyöräilijät ovat näyttäneet  jalankulkijoille hiukan, minkälaista on olla autoilija liikenteessä.

LIIKENNETURVA kuitenkin tarttuu ongelmiin yksisilmäisesti yksinkertaistaen kuten edeltäjänsä Talja. Sillä liikenneturvallisuutta ei paranneta. Tavoitteena lieneekin lähinnä oman nimen kirkastaminen liikenneturvalisuudesta kilpailevien hyväkkäiden joukossa. Liikenneturvallisuusasiaa näet tulvii tuuttien täydeltä median välitettäväksi suurelle yleisölle -  päällekkäistä, samanaikaista, kasoittain - Liikenneturvasta, Trafista Liikennevirastosta, Liikenneministeriöstä, Poliisilta, Tullista, ja vähäisemmässä määrin myös katsastusviranomaisilta, tieviranomaisilta, kunnilta, opetustoimelta, STM:stä, YM:stä, OM:stä, Eduskunnasta... you name it! On maalla varaa. Saneeratakin.

Ensimmäisenä  saneerattavana päällekkäisistä on Liikenneturva. Se pitäisi turhana poistaa kuten edeltäjänsä Talja, sulkea se vaikkapa Trafin seinien sisälle. Talja kaatui tarpeettomuuksiinsa. Tilalle synnytettiin Liikenneturva toivossa, että mentäisiin parempaan. Mentiin ojasta allikkoon.

Liikenneturvan omistajarakenteen vuoksi saattaa olla vaikeaa lakkauttaa se. Siinä tapauksessa sille pitäisi rajata selkeä oma sektori liikenneturvallisuudesta. Luontainen sellainen olisi lapset, nuoret, koululaiset, teininuoriso. On ehdotettu myös eläkeikäiset ja vanhukset. Siinä lienee kuitenkin jo liikaa Liikenneturvan osaamiselle.

Ei ole meriitti olla Liikenneturvan johdossa. Meriitti olisi sen nykypäivän ja osaamisen näkeminen ja sillä perusteella sen oikea asemoiminen liikenneturvallisuudesta kilpailevien ponnistajien joukossa. Parhaiten silti: lakkauttaminen.
 
Sokaiseva ylinopeushysteria PDF Tulosta Sähköposti
04.09.2012 08:43
Ylinopeus ei ole syynä yhteenkään liikenneonnettomuuteen. Siitä huolimatta liikenneturvallisuudesta vastaavat jaksavat todistella ylinopeutta syyksi liikenneturmiin. Sillä tasolla kirjoituspöytävirkamiehet ja takapenkin neuvojat laativat meille liikenneturvallisuusohjelmiaan.
 
Ylinopeus on tekninen termi, joka tarkoittaa vain, että ajonopeus on ylittänyt määrätyn nopeusrajoituksen. Onnettomuudet sen sijaan johtuvat ajoneuvon hallinnan menetyksestä. Sitä sattuu sekä nopeusrajoituksen alittavissa että ylittävissä nopeuksissa.
 
Tätä eroa meille liikenneturvallisuusohjelmia ja -määräyksiä laativat eivät näe. He ovat urautuneet vanhoihin, saarnaavat ylinopeushysteriaa ja ihmettelevät miksi Suomi luisuu yhä kauemmaksi liikenneturvallisuuden kärkimaista ja asetetuista tavoitteista.
 
Jos turman syyn ei saisi kuitata ylinopeudella, olisikin haettava todelliset syyt ajohallinnan menetykseen. Paljastuisi aivan uusi maailma erilaisia syitä, jotka syyllistäisivät paljon suurempia tekijöitä: tierakenteista vastaavia, lääkäreitä ja terveydenhuoltoa, liikennevalvontaa, asennekasvatusta ja autokoulujen opetussisältöjä ja -taitoa, jne. Todelliseksi syyksi paljastuisi helposti vaikkapa teräväreunaisen kuopan tai kadun poikki kaivetun uran vaurioittamat ohjauskulmat, jotka ehkä paljonkin myöhemmin yllättävästi riistivät ajokin kuljettajan hallinnasta.
 
Liikenneturva sotkee lisää ylinopeushysteriaa toimitusjohtajansa Anna-Liisa Tarvaisen johdolla oikein tutkimuksen varjolla. Siinä 95 % autoilijoista myöntää ajavansa ylinopeutta eikä yli puolet  pidä sitä kaahailuna. Silti puolet ylinopeutta ajavista pitäisi kohtuullisena laskea nopeusrajoituksia entisestään, lisätä kameravalvontaa ja koventaa ylinopeudesta itselleen määrättävää rangaistusta. Joka kolmas haluaisi lisäksi alentaa poliisin puuttumiskynnystä ylinopeuteen. On siinä meillä masokisteja! Eihän moiseen kukaan usko. Eikä missään muussa EU-maassa tuijotetakaan yhtä sokeasti ylinopeuteen liikenneturvallisuuden ratkaisevana tekijänä, ei edes Ruotsissa. Eikä sanaakaan siitä, että ylinopeus johtuu turhautumisesta väärin asetettuun nopeusrajoitukseen. Ilmankos Suomi luisuu.
 
Kolmannes liikennekuolemista on rattijuoppojen syytä. Se on kauheaa. Sen torjunnassa neuvot loppuvat, mutta se kelpaa Suomessa myös väsymisen mitaksi. 20 tunnin valveilla olo tekee kuljettajasta yhden promillen ”rattijuopon”, Liikenneturva paasaa. Edeltäneestä valvetilasta, henkilökohtaisista unitottumuksista ja vireysasteesta ei sanota mitään, syyllistetään vain. Samalla mitalla voisi väittää, että korkea verenpaine, kova stressi, avioero, huoltajuuskiista – keksi lisää – vastaa yhden promillen humalaa. Siitähän Liikenneturvalle elämänlankaa!
 
Nuorten liikenneasenteet ja -onnettomuudet ovat Suomessa rattijuoppojen tasoa. EU:ssa vain Kreikka, Romania, Puola ja Unkari ovat vielä huonompia. Sen edessä Liikenneturva, Trafi, kirjoituspöytävirkamiehet ja takapenkin neuvojat ovat yhtä avuttomia kuin Suomen luisumisessa yhä kauemmaksi liikenneturvallisuuden kärkimaista. Yksi avuttomimpia lääkkeitä on määrännyt Trafin pääjohtaja Kari Wihlman. Hän peräänkuuluttaa piittaamattomuuden sijaan piittaamista, muuten asetettuja turvallisuustavoitteita ei saavuteta. Hän jättää viisaasti sanomatta. miten piittaamista lisättäisiin, koska sitä hänkään ei tiedä. Saatatko sen ylimmällä suulla avuttomammin sanoa!
 
Suomen liikenneturvallisuuden rapautumiseen ja luisumiseen kauas kärkimaista on selviä syitä, mutta myös toimivia lääkkeitä. Niihin palataan vielä. Turha on syyttää suomalaisia autoilijoita. Kirjoituspöytävirkamiehet ja takapenkin neuvojat menkööt peilin eteen. Siinä syy!
 
<< Alkuun < Edellinen 21 22 23 24 25 26 27 28 29 Seuraava > Loppuun >>

Sivu 25 / 29
feed-image Feed Entries

 

Blogissa aiemmin:

Peilisokeat amatöörit (10.6.2025)
Kiina valloittaa maailmaa RAHALLA! (12.5.2025)
Liikenneturva, Suomen Poliisi, Traficom, Liikenneministeriö – Entä keskinäyttö? (7.4.2025)
Vihreät ja vasemmisto ylsivät ilmansaaste-ennätykseen! (3.3.2025)
Poliisi on ongelma (3.2.2025)

2024

Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! (12.12.2024)
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi