Klaus Bremerin
Blogi
Peilisokeat amatöörit PDF Tulosta Sähköposti
10.06.2025 00:00
 




Aina tulee uusia liikenteeseen. Amatöörejä. Joiden järjen juoksua joutuu epäilemään. Joiden näkökykyä joutuu epäilemään. Joiden tilannetajua joutuu… ei sitä olekaan.
 
Liian usein ne istuvat ratin takana suurissa SUVBemareissa, -Volvoissa, -Porscheissa ja vastaavissa. Harvemmin, kumma kyllä, Mersuissa.
 
Yhtä usein ne istuvat museoikää lähestyvissä vanhoissa rotteloissa, lippalakki syvälle vedettynä, ratin yli kumartuneina.
 
OTETAAN ”ETEENOHITTAJAT”
Suurilla hevosvoimilla räjäytetään paketti- ja kuorma-auton ohi, minkä jälkeen käännytään tiukasti eteen vain yhden tai kahden autonmitan erolla roiskuttamaan sateen vedet, tai sorat, tai ravat, tai kevätlämmön renkaista irrottamat nastat tuulilasiisi. Siitäkin huolimatta, että vastaantulijaa ei näy silmänkantamattomiin!
 
Ei näistä pääse eroon koskaan. Aina tulee uusia sukupolvia amatöörejä liikenteeseen.
 
OTETAAN ”JONOHIDASTELIJAT”
Viidenkympin alueella ajavat mittarinopeutta 45 eli todellista 40. 80:n alueella ajavat mittarinopeutta 75-80, todellista nopeutta vain 70-75. Satasen alueella 90-100 mittarin mukaan, todellista 85-90.
 
Eikä mitään väliä, vaikka häntänä tulee 5 tai 10 tai 15 autoa tiukasti perässä hengenvaarallisessa haitariliikkeessä.
 
Eivät nämä kuuliaiset ”ei-koskaan-ylinopeutta” ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin.
 
Jos järki pelaisi, jonon niputtaja eli vetäjä, ajaisi sivuun tielevennykselle, ja päästäisi jonon ohittamaan, minkä jälkeen oman matkan jatkaminen kävisi paljon riskittömämmin ja rauhallisemmin.
 
On paikallaan todeta näsäviisaille, että jokaisella on oikeus ajaa juuri sitä nopeutta, joka tuntuu turvalliselta, nopeusrajoituksia alittaenkin.
 
Ja todettava sekin, että pahin jonon synnyttäjä ei useinkaan ole jonon kärjessä ensimmäisenä ajava, vaan hänen takanaan toisena ajava. Ajamalla nenä kiinni ykkösenä ajavan takapuskurissa, kakkosena ajava käytännössä varmistaa jonon syntymisen.
 
OTETAAN ”OHITTAJAHIDASTELIJAT”
Kun raskaalla kuormalla ajavan kuorma-auton nopeus tien päällä hidastuu esimerkiksi pitkässä nousussa, tai linja-autolla pysäkille pysähtyessä, eteen puikahtaa useinkin alinopeudella ajava ”hidastelija”. Tyypillistä on, että hidastelija ei ymmärrä vähääkään perässään ajavan tarvetta saavuttaa määränpää mahdollisimman sujuvasti, vaan jarruttelee ajattelemattomuuttaan kymmeniäkin kilometrejä ammattiliikenteen työtahtia.
 
Se on armotonta amatööritouhua, kun hoksottimia ei riitä ymmärtämään liikennetilannetta oman takapuskurin takana. Siitä esimerkki myös katuliikenteestä.
 
OTETAAN ”ETEENTUIJOTTAJAT”
Kaupungeissa kortteliväli voi olla lyhyt. Edessä on risteys ja liikennevalot ja takanakin vain sadan metrin päässä risteys. Liikennevaloista syntyy autojonoa taaksepäin. Jonoon mahtuu useinkin amatöörejä ratin takana, jotka eivät tiivistä jonoa vaan jättävät reilusti tyhjää tilaa edessään jonottavaan. Seurauksena jonon takana oleva risteys täyttyy ja tukkeutuu autoilijoista, jotka näkevät mahtuvansa korttelinväliin, jos vain amatöörit jonossa tiivistäisivät jonoa.
 
Vain ei. Amatöörit eivät seuraa tilannetta taustapeileistään. Tuijottavat vain tyytyväisinä eteenpäin tajuamatta tuon taivaallista liikennetilanteesta takanaan. Ja ovat niin autoilijoita, niin autoilijoita, ettei paremmasta väliä.
 
Ei näille mitään mahda. Näiden kanssa on vain elettävä. Näitä on nykyään talviteilläkin.
 
Kiina valloittaa maailmaa RAHALLA! PDF Tulosta Sähköposti
12.05.2025 00:00

Kiinan Xi Jinping juhlistaa Vladimir Putinin kanssa Venäjän Voitonpäivän juhlia Moskovassa 9. toukokuuta 2025.

Kautta maailmanhistorian maita ja kansoja on perinteisesti valloitettu sotajoukoilla ja aseilla, sodilla.
 
Kiina näyttää maailmalle uuden keinon: rahalla!
 
Norja on yhtäkkiä herännyt Kiinan busseihin. Norjalainen tekniikkalehti "Teknisk Ukeblad" hälyttää, että parin viimevuoden aikana 90% Norjaan tilatuista uusista busseista tulee Kiinasta.
 
Norjan kruunujen viennistä bussikaupoissa Kiinaan on Norjan eduskunnan kyselytunnilla vaadittu hallituksen vastausta. Norjaan on lähivuosina tulossa liki 1000 kiinalaista bussia. Bussikaupoissa Norja on tarjouskilpailuissa ohittanut eurooppalaiset kilpailijat; Volvo, MAN, Solaris, VDL. Norjalaisten rahat on annettu BYD:lle ja Yutongille.
 
Vaikka Norja ei ole EU:n jäsen, sen vienti ja tuonti, kaupallinen ja taloudellinen hyvinvointi, on ankkuroitu EU:hun ja Eurooppaan, todetaan bussikauppojen kansallisessa kohussa.
 
RUOTSI HERÄSI JO AIEMMIN
Ruotsissa valmistui jo 2023 selvitys, joka nosti esille epäilyn kiinalaisten bussivalmistajien käyttämästä pakkotyövoimasta. Taustalla esitettiin myös pelkoja kiinalaisbussien elektronisten komponenttien mahdollisesta ”vakoilukäytöstä” ja toimitusrajoituksista sotilaallisessa ja taloudellisessa kriisitilanteessa.
 
Ruotsi määräsikin julkisen liikenteen hankinnoissa vaatimuksiksi ihmisoikeuksien toteutumisen ja varmistuksen ulkomaisissa valmistusmaissa.
 
Seurauksena mm. Nobina joutui ensimmäisenä hankkimaan Etelä-Ruotsin kattavassa liikenneverkossaan eurooppalaisvalmisteisia busseja.


Kiinalaiset bussit, BYD ja Yutong, jylläävät Suomessa.
 
HERÄÄKÖ SUOMI?
Suomalainen valtionyhtiö VR nousi parrasvaloihin 50 kiinalaisen Yutong-bussin tilauksellaan valloitusretkellään Ruotsissa. Samalla VR-yhtymään kuuluva Pohjolan Liikenne on tehnyt kaupat 30 Yutong-bussista Helsingin seudun liikenteessä.
 
Yutong on tullut ryminällä Suomeen perustamalla poikkeuksellisen vahvasti ammattitaidolla ja bussikokemuksella miehitetyn markkinointiyhtiön. Menestykset puhuvat puolestaan.
 
Jo ennen Yutong-bussien maahantuloa Nobina tunnetaan kiinalaisten BYD-bussien suurostajana Suomeen.
 
Samalla kiinalaisten henkilöja pakettiautojen myynti Suomessa lyö entiset ennätykset. Suomalaisten rahat valuvat solkenaan Kiinaan, vaikka Suomi nojaa teollisuuden ja kaupan, elinkeinoelämän tukirahoissa EU:hun.
 
KIINA VALTAA MAAILMAA RAHALLA
Kiinan maailmanvalloituksen näkyvimpänä aseena on autokauppa. Sen menestys ja kasvava voima näkyy koko Euroopassa.
 
Kiinan tehokkain raha-ase näkyy vähemmän julkisuudessa. Se valloittaa maailmaa eri maiden talouselämässä, pörssissä, elinkeinorakenteissa. Niissä Kiinan talousmaihdin voima kasvaa päivä päivältä maailmanlaajuisesti. Myös Suomessa.
 
Kiinalainen raha näkyy Lapissa, lehdet kirjoittavat. Vähemmän kirjoitettiin Kiinan yrityksistä ostaa Kemijärven lentokenttä. Enemmänkin kirjoitettiin Kiina- keskuksesta Kouvolassa.
 
Tarkemmin katsoen nähdään kiinalaisen rahan liittyvän lähes kaikkeen suuren luokan yritystoimintaan ja uusien suuryritysten perustamiseen Suomessa – akkutehtaista vihreän vedyn tuotantoon ja moneen muuhun. Kiinan raha kummittelee joka nurkassa.
 
Onko Kiinan raha mukana norjalaisvoimin Inkoon vihreän teräksen tehdassuunnitelmissa, kysytään. Se takaisi mittavan kasvun ja kehityksen myös Inkoon satamalle. Kiina omistaa jo pitkän rivin Euroopan suurimmista satamista, lentokentistä ja muusta kriittisestä infrastruktuurista.
 
Kiina on suuri omistaja Helsingin suurimmassa rahtisatamassa, Vuosaaren satamassa.
 
Kukaan ei näytä tietävän, mitä kaikkea Kiina jo omistaa Suomesta.


Kiinalaiset autot, Mini ja BYD ja kymmenet muut, valloittavat Eurooppaa.
 
OMISTAAKO KIINA VENÄJÄN?
Sanktioiden alainen Venäjä pelastaa taloutensa Kiinan varassa. Kiinasta on tullut Venäjän öljyn ja energian suurostaja, kun Eurooppa on kääntänyt selkänsä venäjänkaupalle.
 
Kiina on aseistamassa Venäjää ja järjestämässä Venäjälle sotavoimia Pohjois-Koreasta. Paljonko Venäjä on jo velkaa Kiinalle, paljonko Kiina todellisuudessa omistaa Venäjästä, kysytään Lännessä.
 
Milloin Venäjä luovuttaa Kiinalle suuret maa-alueet itärannikollaan, jotka se aikanaan epäoikeudenmukaiseksi koetulla tavalla joutui luovuttamaan Venäjälle?
 
Milloin Suomi lopettaa veronmaksajiensa rahojen luovuttamisen Kiinalle eri tarkoituksissa, sietäisi kysyä Suomessa!
 
Liikenneturva, Suomen Poliisi, Traficom, Liikenneministeriö – Entä keskinäyttö? PDF Tulosta Sähköposti
07.04.2025 00:00
 

Nopeasti yleistyvä keskinäyttö vaatii lähinäköä, sormen käyttöä ja tiedon lukemista - ajon jatkuessa liikennevirrassa.

EU:n teillä kuolee vuosittain yli 20 000 ihmistä.
 
EU on julistanut ”sodan” liikenneonnettomuuksia ja -kuolemia vastaan. Päähuomio keskitetään kymmeniin uusiin asioihin. Eikä vähiten uusillaajokorttimääräyksillä.
 
 Aikanaan oltiin hyvin huolissaan kuljettajien näkö- ja keskittymiskyvystä ratin takana. Minne se on kadonnut EU:lta?
 
Keskinäyttöjen yleistyminen tietoviidakkoineen näyttää nyt karanneen EU:n käsistä.
 
Kuljettajien häikäisyalttius vastaantulevien autojen ajo- ja lisävaloista, ja täysin erilliseksi todettu palautuminen häikäisystä, oli aikanaan liikenneturvallisuuspohdinnan keskiössä. Myös pimeänäön suuretkin henkilökohtaiset erot nähtiin liikenneturvallisuutta vaarantavana tekijänä. Nyt ei enää.
 
Nyt led-polttimot ovat virallisesti kiellettyjä Suomessa, mutta ledien pistävän häikäiseviä valkoisia valoja tulee vastaan jatkuvalla syötöllä Suomen teillä. Häikäistymis- ja pimeänäköongelmat ovat kuin pois pyyhittyjä liikenneturvallisuudesta vastaavilta tahoilta. Ne eivät näytä kiinnostavan viranomaisia.
 
Kuljettajien kykyä tarkentaa nopeasti näköä kauas eteen ja lähelle ratin takana olevaan mittaristolukemiin, ja takaisin tielle, päivävalossa kuin myös pimeällä ajettaessa, pidettiin aikanaan ratkaisevan tärkeänä liikenneturvallisuustekijänä.
 
Jopa niin, että se johti lentokoneiden head-up -näytön kehittämiseen tuulilasinäytöksi myös henkilöautoissa.
 
Nyt ei enää.


Head-up näyttö voi kertoa nopeuden ja kierrosluvun lisäksi paljon muutakin kadottamatta näkyä liikennetilanteeseen.

TIETO- JA VIIHDESIRKUS KOJELAUDASSA
Tesla, sähköautojen uranuurtajaksi ja kuninkaaksi mainittu, ei tunne mittaristonäyttöä ratin takana. Kaikki ajamisen keskeiset näytöt – nopeus- ja kierroslukunäytöt, matkamittarit ja varoitusvalot – on siirretty isoon näyttöön kojelaudan keskelle.
 
Samalla keinoälyn ja huippuelektroniikan täyttämä mittaristotietoja ja radion viihdettä ja navigaattorinäyttöjä täynnä oleva näyttötaulu kojelaudan keskellä on siirtynyt paljon kauemmaksi kuljettajan silmistä kuin ennen mittaristo ratin takana.
 
Kuljettajan silmiltä ja näkökyvyltä tieliikenteestä kaukana edessä ja alas kojelaudan keskelle puolihämyyn suureen näyttötauluun, ja takaisin tien päälle, vaaditaan paljon enemmän kuin ennen.
 
Eikä se riitä.
 
Nyt kun kuljettaja hakee tietoja ”tietokone”-keskinäytöstä, hän joutuu käyttämään sormea halutun tiedon kalastamiseen näyttötaulusta.
 
Auton jatkaessa kulkua liikennevirrassa, kuljettaja joutuu keskittämään näkönsä värisevään sormenpäähän, että se osuu oikeaan pisteeseen näyttötaulussa, minkä jälkeen on vielä tarkennettava näköä näyttötauluun, että haluttu tieto ilmestyy siihen, minkä jälkeen se voidaan lukea.
 
Lisää siihen vielä kuljettajan silmälasien kauko- ja lähinäkölinssien tarkkuuskompromissit.
 
Sinä aikana liikennevirrassa ja -tilanteissa voi sattua mitä tahansa.
 
Joka sanoo, että suurten keskinäyttötaulujen nopea yleistyminen tuhansine tietoineen ja viihteineen ei ole keskeinen turvallisuusongelma tieliikenteessä tänään, valehtelee silmät päästään. Tai kieltäytyy näkemästä tosiasiaa.
 
Miksi EU on sokea tälle kehitykselle keskellä julistamaansa sotaa liikenneonnettomuuksia vastaan? Autoteollisuuden voima vaientaa.
 
Missä piileskelevät Suomen liikenneturvallisuudesta vastaavat viranomaiset: Liikenneturva, liikennevakuutusyhtiöt, Suomen Poliisi, Traficom, Liikenneministeriö? Vaientaako autoteollisuuden voima niitäkin?
 
Hep valvojat, herätkää!
 
Vihreät ja vasemmisto ylsivät Ilmansaaste-ennätykseen! PDF Tulosta Sähköposti
03.02.2025 00:00

Liikennevalojen "vihreä aalto" on käytännössä poistettu Helsingistä Vihreiden johdon toimesta. Seurauksena ajoneuvoliikenteen haitalliset päästöt etenkin pääväylillä kasvavat rajusti.

Suomen väkiluku on 0,7 promillea maapallon väkiluvusta. Myös Suomen maa-ala on vain 0,7 promillea (0,07%) maapallon maa-alasta!
 
Suomen Vihreät vahvistettuina Vasemmistoliitolla ja pääosin SDP:llä toteuttavat yksisilmäistä vihreää saastepolitiikkaa Suomessa.
 
Helsingissä Vihreät-SDPVasemmistoliitto muodostavat määräenemmistön maapallon ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.
 
Helsingissä autoliikenteen kuristaminen, pysäköintipaikkojen vähentäminen minimiin ja pysäköintimaksujen korotukset ovat ajaneet autoilevat ostajat muualle ja ydinkeskustan kaupat ja kauppiaat pakosalle. Aleksanterinkadun ja esplanadien tyhjyyttään huutavat näyteikkunat kertovat tylyä tarinaa vihervasemmistolaisen politiikan seurauksista.
 
Samalla vihervasemmisto tietoisesti vain kasvattaa haitallisia päästöjä nopeuttaen ilmastonmuutosta Suomessa ja Suomen rajojen ulkopuolella.
 
YKKÖSASEENA LIIKENNEVALOT
Liikennevalojen tahdistus Helsingin suurilla sisääntulo/ulosmenoväylillä ja kehäteillä pysäyttää järjestään raskaan kuorma-autoliikenteen jokaiseen liikennevaloristeykseen. Sillä moninkertaistetaan kuorma-autojen dieselin kulutus ja päästöt. Helsinki on tässä ylivoimainen piina koko Suomessa, kuljetusliikkeet ja kuljettajat todistavat.
 
Sama toteutuu myös kantakaupungissa pääväylillä.
 
Yhtenä esimerkkinä viidestä samanlaisesta on Mechelininkatu. Se kerää aamuisin eteläisten kaupunginosien sekä Espoosta työntyvän työmatka-autot kohti keskustaa ja Töölöä - ja iltapäiväruuhkassa päinvastaiseen suuntaan. Mechelininkadun 1,8 km:llä ruuhkaliikenne pysäytetään 11 liikennevaloristeykseen eli keskimäärin 160 m:n välein. Tuloksena on massiivinen määrä turhia päästöjä joka aamu, joka iltapäivä.
 
Saastemäärä pitää kertoa viiden muun keskustaväylän samalla tavalla tuotetuilla haitallisilla päästöillä.
 
Vihreä apulaispormestari johtaa liikennevalojen käyttöä. Siinä ”vihreää liikenneaaltoa” ei ole.
 
VIHREÄ TUNNELINÄKÖ KAATAA TUNNELITKIN
Keskustatunnelin johdonmukainen teilaaminen johtaa todistetusti valtaviin turhiin päästömassoihin. Tunneli ohjaisi keskustaan pyrkivät autot maan alle ja maanalaisiin pysäköintipaikkoihin pelastamaan keskustan kaupallista elämää. Samalla se kuljettaisi Helsingin läpiajoliikenteen puhtaasti ja liikenneturvallisesti kaupungin läpi.
 
Vihervasemmisto tyrmää tunnelit. Ne muka lisäävät liikennemääriä kaupungissa.
 
Tukholmassa ja Oslossa – kaikissa isoissa kaupungeissa maailmassa – autoliikennettä työnnetään maan alle tunneleihin. Ne todistetusti tyhjentävät kaupungin katuja autoliikenteestä samalla raikastaen ilmanalaa.
 
KATURAKENTEILLA UUSIA SAASTE-ENNÄTYKSIÄ
Katurakennuspolitiikka on Vihervasemmiston uusi lyömäase autojen käyttöä vastaan Helsingissä.
 
Vuonna 2023 valtavat katurakennustyömaat valloittavat kilometrikaupalla pää- ja sivukatuja eri puolilla Helsinkiä. Missään ei nähty yrityksiä sopeuttaa autoliikennettä rakennustyömaiden uusiin ympäristöihin. Töiden edistämisellä ei ole ollut kiirettä. Päivä- ja yökausia työmaita on nähty kokonaan ilman miehitystä.
 
Vihervasemmiston uudet suuret raitiotieverkot ja raitiotielinjat on annettu tehtäviksi muiden katurakenteiden ja alla olevan LVI-verkoston korjausten yhteyteen.
 
Autojen liikennevirrat on jätetty hakemaan omia uusia kulkureittejä jonottaen ja asuinkortteleita kiertäen pikkukatuja pitkin suurilla kulutuslukemilla ja päästömäärillä.
 
Valtiovarainministeriö ja liikenneministeriö ovat rautatieprojektien kohdalla todenneet, että yksin maaperän vahvistamistyöt sekä raiteiden tuottaminen ja asentaminen maahan johtaa CO2-päästömääriin, joiden kuittaantumisaika on 140-330 vuotta. Sama pätee raitiovaunujen raidepohjan tekemiseen.
 
Samalla on todistettu, että missä bussiliikenne tuo rahaa kaupungin kirstuun, raitiotieliikenne tuottaa aina tappiota ja vaatii veroeurojen tukeen. Se ei Vihervasemmistoa haittaa.
 
SAASTEILLA ALAMÄKEEN
Helsingissä Vihervasemmiston johtaja on autovihassa Helsingin kaupunkisuunnittelusta, -rakentamisesta ja ympäristöstä vastaava apulaiskaupunginjohtaja, apulaispormestari, kaupunginvaltuutettu, Vihreiden pitkäaikainen puheenjohtaja ja kaksinkertainen ministeri Anni Sinnemäki.
 
Valtuustoryhmässään Sinnemäen päästötoimia ajavat mm. kansanedustaja ja valtuuston puheenjohtaja Fatim Diarra, kansanedustaja Atte Harjanne, kansanedustaja ja ent. ilmastoministeri Emma Kari, ent. apulaiskaupunginjohtaja, Vihreiden puheenjohtaja ja puoluesihteeri Pekka Sauri, ent. ministeri, 5 kauden kansanedustaja, valtuuston jäsen vuodesta 1985 lähtien Osmo Soininvaara, Otso Kivekäs sekä valtuutettuina ja varavaltuutettuina Hannu Oskala.
 
Helsinki on kouluja, yliopistoja ja ammattikorkeakouluja täynnä. Se vetää opiskelijoita ympäri Suomen Helsinkiin. 18-24 -ikäisten nuorten äänestäjien – ja Vihreän maailmankatsomuksen – määrä on ennätyssuuri. Se hallitsee Helsingissä.
 
Vihreän puolueen autovihan aiheuttamat massiiviset haitalliset päästöt ilmastonmuutoksen edistämiseksi eivät ole jääneet äänestäjiltä huomaamatta. Joitakin vuosia jatkunut Vihreiden alamäki sekä eduskunta- että valtuustovaaleissa on jyrkentynyt nopeasti. Runsaan kuukauden kuluttua, 13. huhtikuuta pidettävät kuntavaalit kertovat totuuden.
 
Poliisi on ongelma PDF Tulosta Sähköposti
03.02.2025 00:00


Suomessa on päälle 7 000 poliisia. Ruotsissa on yli 30 000 poliisia.
 
Suomessa on aivan liian vähän poliiseja. Liian suuri määrä varkauksia, pahoinpitelyjä jää selvittämättä. Poliisitutkinnat venyvät ja vanuvat. Oikeuden päätökset viipyvät jopa vuosikausia. Kansalaisten perusturvallisuus on vaarassa.
 
Ruotsissa on kaksi kertaa enemmän asukkaita ja kolme kertaa enemmän liikennettä kuin Suomessa. Silti Suomessa kuolee liikenteessä yhtä paljon ihmisiä kuin Ruotsissa. Poliisin liikennevalvonta on nollapisteessä.
 
Liian paljon epäkohtia liikenteessä jää vaille huomiota. Poliisi ei huomaa. Ei ehdi. Ei osaa. Ei ymmärrä. Korkein poliisijohto sisäministeriössä elää vuosia jäljessä liikenteen nykykehityksestä.
 
Tietyömaat: Esimerkkinä valtatiellä 51, heti Kirkkonummen jälkeen kohti Karjaata, 80 km/h rajoitusalueella näkyvyyttä peltojen yli rajattomasti kaikkiin suuntiin, keskellä suoraa on 50 km/h rajoitus vain 150 m matkalla, ja taas 80 km/h jatkuu. Ollut puoli vuotta ilman mitään näkyvää syytä!
 
Ei siinä kukaan enää hiljennä vauhtia 50 km/h liikennemerkin kohdalla. Pienet ja suurimmat autot posottavat 50 km/h rajoituksen 150 m läpi täyttä 80 km/h.
 
Voiko olla parempaa tapaa opettaa autoilijoille, ettei nopeusrajoitusmerkistä ole väliä? Erityisesti ensimmäisen ajokortin saaneille nuorille oppi painuu päähän nopeasti ja vakuuttavasti.
 
Vastaavia paikkoja on Suomen valtatiestössä satoja, ellei tuhansia. Yleisesti tietöiden kohdalla – turhia, hälläväliä tyyliin asetettuja mielivaltaisia ja vääriä nopeusrajoituksia ja myös muita ”järjestelyjä”. Eikä poliisi ymmärrä eikä piittaa mitä se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, miten se opettaa autoilijoille väärää asennetta nopeusrajoituksia kohtaan. Kukaan ei tunnu välittävän.
 
Vuosia sitten puhuttiin ankarasti siitä, että tietöiden kohdalla olosuhteiden salliessa nopeusrajoituskilvet piti syytä peittää viikonloppuisin ja aina, kun töitä ei tehty. Nyt vaatimuksia ei enää ole kuulunut. Kansa on väsynyt. Poliisi nukkuu eikä tieviranomainen välitä.
 
LIIKENNEYMPYRÄT
Liikenneympyrä on risteysalue. Se on sujuva vaihtoehto liikennevaloille. Sen tehtävä on ”pakottaa” hidastamaan ajonopeutta risteysalueelle tultaessa ja risteysalueella. Ajoneuvo halutaan pakottaa kiertämään hitaalla nopeudella ympyrän muotoista ajorataa poistumiseensa saakka.
 
Paitsi Suomessa.
 
Suomessa liikenneympyrät on järjestään tehty tasamaiksi ilman pakottavaa hidastettua kiertorataa. Mikään ei estä risteysalueen suoraa läpiajo täydellä nopeudella.
 
On kuin kuntien katu- ja tierakentajat eivät ylipäätään tajua, mikä on liikenneympyrän tarkoitus. Ei siihen ole heränneet ELY-keskukset, ei Väylävirasto, ei Traficom, liikenneministeriöstä nyt puhumattakaan. Niin on myös poliisi, joka ajaa vaikka miljoona kertaa väärin toteutetun liikenneympyrän läpi näkemättä, ymmärtämättä, raportoimatta minnekään väärästä, liikennevaaraa tuottavasta ratkaisusta. Säälittävää.
 
LEDIT AJOVALOISSA
Led-polttimoita ei saa käyttää ajoneuvojen ajovaloissa Suomessa. Ne on yksiselitteisesti kielletty Suomessa liikenneministeriön/ Traficomin mahtikäskyllä. Perusteluissa viitataan EU:n kannan puuttumiseen.
 
Tekniikan Maailman suuri Talviautotesti helmikuussa 2024 palkittiin 2025 Auto- ja liikennetoimittajat ry:n toimesta vuoden parhaana lehtijuttuna. Testiin oli osallistunut 14 eri automallia – kaikissa led-polttimot ajovaloissa!
 
Led- polttimoita on myyty Suomen autoilijoille autotarvikeliikkeissä jo usean vuoden ajan. Niitä tulee vastaan kirkuvan kirkkailla, häikäisevilläkin led-puolivaloilla solkenaan kaikilla teillä. Niitä on viranomaisten, liikeyritysten kuin yksityistenkin autoissa. Ne hyväksytään kaikissa autokatsastuksissa.
 
Vaikka ovat Suomessa kiellettyjä!
 
Mitä tieviranomaiset tekevät? Sulkevat silmänsä – hyvin tietoisina siitä että ledit on kielletty teillämme.
 
Led-polttimoita, led-lisävaloja, ei voi enää käytännössä kieltää. Ne pitää käytännössä jo hyväksyä. Selän kääntäminen vain pahentaa asemaa. Se estää mm. led-valojen käytön ohjaamiseen keltaisempiin led-valoihin, joiden häikäisyvaara on paljon pienempi erityisesti vitivalkoisessa talvessa ja sumussa, sateellakin, kuin vitivalkoisella valolla.
 
Miksi poliisi ei tartu asiaan tarkkailijana tien päällä, osavastuullisena liikenneturvallisuudesta? Miksei Traficom ja korkein päällepäsmäri liikenneministeriö tartu asiaan?
 
Unohda koko juttu.
 
HIDASTETUT OHITUKSET
Ohituksissakin on noudatettava paikallista nopeusrajoitusta, poliisimme määrää. Jos näin menettelisi, Suomessa kuolisi vuosittain 300 ihmistä sen sijaan että nyt noin 200. Ohje on käytännössä hengenvaarallinen.
 
Moni ajaa esimerkiksi 80 km/h nopeusrajoitetulla tiellä 70 km/h. Jokaisella pitää olla oikeus ajaa itselleen turvallisella nopeudella.
 
Ohittajalle se merkitsee, että jos sallittua 80:tä ei saa ylittää, ohituksesta uhkaa tulla pitkä, vaarallinen, ”ohitusvaellus” vastaantulijan tieosuudella.
 
Turvallinen ohitus edellyttää, että vastaantulevan liikenteen puolella ei viivytellä – että ohitus tehdään sopivan lyhyellä ohitusmatkalla. Turvallisuus vaatii, että ohituksessa poljetaan kaasua sen verran reippaasti, ettei ohitusmatka veny vaarallisen pitkäksi.
 
Turvallisessa ohituksessa ajonopeus nousee useinkin hetkellisesti yli paikallisen nopeusrajoituksen. Syntyy tilanne, jossa poliisin pykäläoppi asettuu turvallisuuden varmistusta vastaan.
 
Turvallisen liikenteen puolesta toivoisi poliisilta viisautta asettaa turvallisuus pykälän kirjainta tärkeämmäksi.
 
LIIKENNEYMPÄRISTÖN VAARALLISET VALOT
LPPY on tuoreeltaan nostanut pintaan tutkijalautakuntien pitkäaikaisen jäsenen, silmä- ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervon voimin väärän katu- ja ympäristövalaistuksen vaarat liikenneturvallisuudelle. Myös Helsingissä on herätty torjumaan asuntokortteleita häiritseviä ylikirkkaita puisto- ja liikuntapaikkavaloja (vrt. Kuljetusnet.fi 20.12.2024).
 
Liikennettä häikäiseviä ja liikenneturvallisuutta vaarantavia ympäristövaloja on kaikkialla. Päättäjät, yksityiset ja kunnan virkamiehet, eivät huomioi hyväksymiensä valojen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.
 
Autoilijoille ja liikennettä valvovalle poliisille lankeaa vastuu ilmoittaa vaarallisiksi koetuista ympäristövaloista. Kaksi pientä esimerkkiä:
 
Huomautin aikanaan valtatie 25 kupeessa sijaitsevan sementtitehtaan häikäisevän kirkkaista pihavaloista, jotka sokaisivat vanhaa Kuninkaantietä 25:n risteykseen ajavia. Niiden tehoa vähennettiin nopeasti, kiitos!
 
Paikallistiellä Tammisaaressa on kohta. jossa mäen päälle noustessa seuraa jyrkkä mutka. Nyppylälle noustessa silmiin osuu paikallisen maajussin traktorivajan kaksi häikäisevän kirkasta valoa vierekkäin – äkkiä säikähtää että vastaan ryntää auto täysillä valoilla.
 
Liikenneympäristömme on täynnä vastaavia.
 
Poliisin, joka työkseen ajaa tieliikenteessä, tulisi ymmärtää valvoa ja korjata tällaisiakin liikennevaaroja. Mutta poliisin uskottava liikennevalvonta puuttuu Suomesta, varoittaa myös LPPY.
 
Vastaavalla tavalla toivoisi paikallispoliisien huomioivan päätien reunakasvillisuuden lian usein peittävän näkyvyyttä sivutieltä tulevalle.
 
Esimerkkejä olisi antaa lisää tukuttain liikenneturvallisuutta vaarantavista arkisista asioista. Valitettavasti liikenteessä valvova suomalainen poliisi on huonosti koulutettu sen lisäksi, että Suomessa on liian vähän poliiseja hoitamassa jokapäiväisiä tehtäviään.
 
Sisäministeriö ja sen poliisihallitus on ongelman ydin. Suuri sellainen, vaaraksi kaikille suomalaisille.
 
<< Alkuun < Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Seuraava > Loppuun >>

Sivu 1 / 29
feed-image Feed Entries

 

Blogissa aiemmin:

Peilisokeat amatöörit (10.6.2025)
Kiina valloittaa maailmaa RAHALLA! (12.5.2025)
Liikenneturva, Suomen Poliisi, Traficom, Liikenneministeriö – Entä keskinäyttö? (7.4.2025)
Vihreät ja vasemmisto ylsivät ilmansaaste-ennätykseen! (3.3.2025)
Poliisi on ongelma (3.2.2025)

2024

Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! (12.12.2024)
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi