15.10.2024 00:00 |
Salatakseja on kaikkialla liikenteessämme – ei hintaperusteluja näkyvissä, ei taksamittaria, pelkästään taksikupu katolla.
Taksisurkeutta on nyt kestänyt Suomessa jo yli kuusi vuotta!
Liikenneministeri Anne Berner ajoi läpi Suomen ”taksiuudistuksen 2017, vaikka Ruotsin kokemukset samanlaisesta ”uudistuksesta” 1990 olivat osoittautuneet täydelliseksi katastrofiksi.
Ruotsissahan oli jo 27 vuotta nähty, miten kävi kun vapaa hinnoittelu korvasi taksamittarit ja mitä seurasi, kun alalle tuli laumoittain mitä villeimpiä ja vastuuttomimpia taksiyrityksiä ja kuljettajia.
Silti Suomen eduskunta hyväksyi ”Bernerin taksiuudistuksen” suurella ääntenenemmistöllä 2017.
Ihmeteltäväksi jää, ketkä johtivat eduskunnan liikenne- ja muita valiokuntia suosittamaan kelvottoman taksilain hyväksymistä.
Suomessa nähtiin heti samat kielteiset ilmiöt ”taksiuudistuksesta” kuin oli Ruotsissa koettu 1990-luvun alusta.
Nähtiin petolliset ylihinnoittelut taksimatkoista, taksamittarien puute, näkyvien hinnoitteluperusteiden haitat, taksikuljettajien paikallistuntemuksen puutteet, rikoksista tuomittujen kuljettajien asiakkaille aiheuttama turvattomuus ja vieraskielisten, suomea hallitsemattomien kuljettajien tuottamat ongelmat.
Yli kuusi vuotta liikenneministeriö ja eduskunta on istunut kädet ristissä ja vähätellyt asioita.
Vasta nyt, kun taksikuljettajien pohjasakan tekemät, nopeasti lisääntyneet naisasiakkaiden raiskaukset ja muut väkivallan teot ovat nousseet otsikkoihin, liikenneministeriö on herännyt taksilain välttämättömään päivitykseen.
Yleisen painostuksen alla on luvattu, että taksilain uudistusesitys annetaan eduskunnalle keväällä 2015.
Miksi vasta keväällä 2025?
Liikenneministeri Lulu Ranne on osoittautunut tehtävänsä hallitsevaksi ministeriksi. Mikä nyt viiraa?
EIKÄ VIELÄ SILLOINKAAN!
Lokakuun alkupäivinä liikenneministeriö ilmoitti taas uudesta viivästyksestä. Esitys taksilain uudistuksesta annettaisiin eduskunnalle vasta vuoden kuluttua, syksyllä 2025. Ministeriön perustelu oli läpeensä mitätöntä sanahelinää hyvistä tavoitteista.
Helsingin Sanomat antoi sanahelinälle konkretiaa. Värillisten rekisterikilpien ja taksamittari määrääminen pakolliseksi vie muka oman lisäaikansa. Kuljettajien pakollinen koulutus vaatisi lisäsuunnittelua. Nykyistä useamman rikostuomion pitäisi estää ajoluvan myöntämisen. Taksien saatavuuden parantaminen, tunnistettavuuden helpottaminen ja taksikyytien hinnoittelun läpinäkyvyyden toteuttaminen on vaikeaa…
Mitä saamattomia virkamiesnössöjä siellä liikenneministeriössä oikeen istuu, ettei suuren yleisön ja kaikkien taksikäyttäjien edellyttämiä turvatoimia saada vedettyä läpi jo kiireesti? Yli kuusi vuotta on jo asioita jauhettu!
Nyt, liikenneministeri Lulu Ranne: Lopeta tämä taksipelleily. Anna jo meille toimiva taksiuudistus!
TAKSIUUDISTUS 2018
Eduskunta hyväksyi vuonna 2017 äänin 100 - 37 liikenneministeri Anne Bernerin ajama taksiuudistus. Se astui voimaan 1.7.2018.
Taksiuudistus oli pääpiirteittäin toisinto Ruotsissa 1.7.1990 voimaan astuneesta taksiuudistuksesta, joka oli ajanut koko taksitoiminnan Ruotsissa täydelliseen kaaokseen.
Jo 1.7.2019 Suomen Taksiliitto ja Lähitaksi pitivät infotilaisuuden, jossa vaadittiin suuria korjauksia taksisäädöksiin. Taksamittarien puute, taksikyydin vapaa hinnoittelu ja suuri määrä suomea puhumattomat, vailla paikallistuntemusta toimivat taksikuljettaja romuttivat asiakkaiden luottamuksen taksitoimintaan.
Vaadittuja korjauksia odotetaan yhä.
|
16.09.2024 00:00 |
30 km/h tulisi olla äärimmäinen poikkeus, mutta se on valitettavasti hyvin yleinen.
Kun poliisimme korkeinta johtoa myöten antaa ymmärtää, että ylinopeus on syynä liikenneonnettomuuksiin, ammattiautoilijalla menee sormi suuhun. Hämmästyksestä.
Hämmästys vahvistuu, kun muiden muassa Liikenneturvan johtaja vihjaa samaan.
Mitä korkeampi nopeusrajoitus, sitä vähemmän ylinopeuksia, tilastot todistavat.
Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia… sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan!
Eihän se niin mene.
Todellisuudessa kuljettajan väärä tilannearvio, eikä suinkaan ylinopeus, on syynä liikenneonnettomuuksiin. Ja yhtä lailla nopeusrajoituksen ylittävissä kuin alittavissa nopeuksissa!
Nopeustutkan lukutaito ja sillä sakottaminen on poliisimme liikenneturvallisuustyön suurin julkinen taidonnäyte. Tämä mielipide on yleinen ammatikseen tien päällä liikkuvien joukossa.
Nopeusrajoituksen tärkein tehtävä on lisätä sakkotuloja valtion kassaan, moni tien päällä elävä kiroaa. Nopeusnäyttötaulujen johdonmukainen vähentäminen ja poistaminen teiden varsilta vahvistaa käsitystä.
Mitä enemmän autojen turvallisuustekijät kehittyvät ja paranevat, sitä enemmän nopeusrajoituksia pudotetaan teillä ja kaduilla. Sitä enemmän ylinopeuksia ja sakkotuloja tien päältä.
Osoittaako nopeusrajoitusten koko kuva Suomessa vastaavien viranomaisten aivokuolemaa, liikenne- ja "poliisiministeri" Lulu Ranne?
MILLÄ PERUSTEILLA NOPEUSRAJOITUKSIA OIKEIN MÄÄRÄTÄÄN?
Siihen ei löydy selkeää vastausta!
Virallisesti sisäministeriön alaiset ELY-keskukset määräävät ja asettavat nopeusrajoitukset maamme tieverkossa. Todellisuus on toinen. Määräävänä tekijänä on milloin mikäkin taho ja mielipide poliisista jalan kulkevaan kunnanvaltuutettuun, paikallisesta yrityspampusta mökin Miinaan.
Ja jäljet näkyvät sekä tien päällä että kaduilla täysin epäjohdonmukaisena sekoituksena. Seurauksena ajoneuvon kuljettaja ei voi koskaan luottaa näkemänsä perusteella arvioimaansa nopeusrajoitukseen.
SILLÄ ON VAARALLISIA SEURAUKSIA!
Epävarmuus kulloinkin vallitsevasta nopeusrajoituksesta ja pelosta joutua tahattomasti poliisin sakkorysään johtaa suuriin ajonopeuseroihin tien päällä, ja myös katuverkossa. 100 km/h rajoitusalueella ajetaan liian usein vain 60, tai 80 ”varmuuden vuoksi”, tai 120, kunnes sallittua enimmäisnopeutta osoittava liikennemerkki ilmestyy näkyviin. Se johtaa nykiviin jonoihin.
Harvakseltaan näkyvä nopeusrajoitusnäyttö teidemme varsilla koituu vaaraksi liikenneturvallisuudelle.
Suurista nopeuseroista on seurauksena turhautuneita, hermostuneita ja äkkipikaisia ohituksia ja vaarallista haitariliikettä liikennevirrassa, mikä on omiaan lisäämään liikenneonnettomuuksia.
Oman lukunsa takapajula-Suomessa muodostavat luvattoman hitaasti yleistyvät (sää- ja liikennetilanteiden mukaa) vaihtuvat nopeusrajoitusnäytöt edes valtaja pääteillämme. Jokainen autoilija lienee kokenut kesärajoituksia itsemurhakeleillä ja matelurajoituksia parhaissakin ajo-olosuhteissa.
On kuin epäkohdat tien päällä eivät siirry vastaavien päättäjien tietoon tai edes korviin. Tai niistä ei välitetä.
MITÄ TEKEE TIEN PÄÄLLÄ TOIMIVA POLIISI?
Mitään ei näy. Kukaan ei tiedä.
Väyläviraston itselleen tilaama Rasmus Nousiaisen selvitys ”Tietyömaiden liikenteenohjaus” (lue netissä!) antoi jo pari vuotta sitten, vuonna 2022, murskaavan tuomion tietyömaiden liikenneturvallisuudelle.
Mikään ei ole parantunut sen jälkeen.
Nousiaisen havainto nopeusrajoitusten liikenneturvallisuutta vaarantavista seurauksista kiteytyy yhä yhteen:
”30 km/h tulisi olla äärimmäinen poikkeus, mutta rajoitus on hyvin yleinen.”
Onko nopeusrajoitusten koko kuva osoitus vastaavien viranomaistemme aivokuolemasta, liikenne- ja sisäministeri Lulu Ranne?
|
20.08.2024 00:00 |
Missä työ?
Ylen aamussa 29.7. Poliisihallituksen Kari Onninen ja Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen puhuivat taas kerran liikenteen kasvavista onnettomuusluvuista,autoilijoiden väheksyvästä suhtautumisestanopeusrajoituksiin ja nuorten rattihurjastelusta. Ylinopeuskin tuli esille syynä onnettomuuksiin.
Ei ainuttakaan rakentavaa muutos- tai korjausehdotusta. Vain samaa vanhaa hapatusta, voivottelua ja kauhistelua.
Liikenneministeri Lulu Ranne: Apua!
MONITAHOINEN TEORIA
Joka kevät Väylävirasto, LMV:n liikenteen ohjausturhake Fintraffic konserni (!) ja Liikenneturva veisaavat tuomiovirttä mm. tietyömaiden nopeusrajoitusten rikkojille. Säestäjinä toimivat tieverkkomme nopeusrajoitusten asettajat, TEM:n alaiset paikalliset ELY-keskukset (9/15 kpl).
Väylävirasto laatii säntilliset ohjeet tietyömaiden liikenneturvallisuudelle mm. liikenteen ohjauslaitteista (7 lukua), nopeusrajoituksista (3 lukua), suojakaiteista (5 lukua), rampeista, päällysteistä, liikenteen sujuvuudesta, ja monesta muusta.
Sitten paikalliset ELY-keskukset valitsevat tietöiden toteutuksista vastaavat pääurakoitsijat. Pääurakoitsijat valitsevat avukseen aliurakoitsijoita. Maan 15 ELY-keskuksesta vain yhdeksällä on vastuualueinaan ”liikenne ja infrastruktuuri”.
Työministeri Arto Satonen: Apua!
KÄYTÄNNÖN TOTEUTUS
Helsingin Länsiväylällä Espoonlahden ja Kirkkonummen välillä tuli kesällä arjet ja pyhät 100 km/t:ssa tietyömaamerkki ja 80 km/t:ssa rajoitus, vajaa kilometri myöhemmin 60 km/t, sitten 50:n rajoitus reilun kilometrin verran, minkä jälkeen taas 100 km/t sallittu. Noin 3 km moottoritiellä tietyömaamerkein rajoitettiin ajonopeuksia nopeutta eikä koko matkan aikana ainuttakaan työkonetta, ei minkäänlaista työn merkkiä koko matkalla!
Ensikertalaisena uskot, että liikennemerkit puhuvat totta. Kun sitten paikkakuntalainen toisen perään posottaa menemään sata lasissa koko ”työmaarajoitusalueen” läpi, teet itsekin seuraavalla kerralla samoin.
Vuosien varrella Helsingin Länsiväylä on ollut moisten hämäys-työmaiden ja -rajoitusten näyttämö alvariinsa. Autoilijaton totutettu siihen, ettei tietyömaa- liikennemerkkejä ja niiden nopeusrajoituksilla ole merkitystä.
Eikä vain Länsiväylällä. Keväällä leveällä kantatie 51:llä Karjaa-Inkoo välillä samanlainen yli kolmen kilometrin ”tietyömaa”, jolla nopeusrajoitusmerkit edellyttivät autoilijoiden pudottavan ajonopeutensa 100:sta vaiheittain 50:een arviolta yli kolmen kilometrin matkalla arjet ja pyhät läpeensä - lopulta ilman minkäänlaista merkkiä työstä, joitakin työkoneita sentään parkissa ojan puolella.
Itse asiassa Suomi on täynnä enemmän tai vähemmän tai täysin valheellisia ”tietyömaita”.
Vanhempi autoilija kokee tulleensa huijatuksi ja nopeusrajoitusmerkkiin oppii suhtautumaan suurella varauksella. Nuorille autoilijoille hämäys-tietyömaat opettavat yksiselitteisesti, että nopeusrajoituksilla ei useinkaan ole niin väliä. Tie- ja katuliikenteessä on sitten lisää vastaavia.
Liikenneturva mössöttää.
SURULLINEN YHTEENVETO
Yhteenveto surkeudesta on tehty opinnäytetyönä Väylävirastossa ja julkaistu jo marraskuussa 2022, kohta kaksi vuotta sitten. Jokaisen kannattaa käydä lukemassa esimerkiksi netissä Rasmus Nousiainen: ”Tietyömaiden liikenteenohjaus” ja siitä ”Johtopäätökset ja huomiot”, sivut 77-86!
Otteita: ”Työmaiden nopeusrajoitukset on asetettu lähtökohtaisesti paljon alhaisemmiksi mitä Väylävirasto määrittelee.” ”30km/h tulisi olla äärimmäinen poikkeus, mutta rajoitus on hyvin yleinen tietyömailla.” ”Yksiajokaistaisella alin nopeus tulisi olla 60 km/h, kaksikaistaisella 80 km/h.” ”Väyläviraston ohjeiden mukaan rajoitusten noudattaminen voisi olla huomattavasti parempaa.” ”Liian alhainen nopeusrajoitus todennäköisesti vähentää sen noudattamista.”
”Vaihtuvia nopeusrajoituksia tulisi tuoda työmaille jatkossa. Näitä pitäisi pystyä vaatimaan jo tietyötä tilatessa.” ”Työmaiden nopeusrajoituksissa tulisi käyttää enemmän vaihtuvia nopeusrajoituksia.” ”Suunnittelua olisi syytä viedä siihen, että liian alhaisten nopeusrajoitusten käyttö yksiselitteisesti kiellettäisiin.”
”Kulujen minimoimiseksi liikennejärjestelyt työmailla pyritään usein toteuttamaan mahdollisimman pienillä kustannuksilla. Säästäminen saattaa johtaa heikosti hoidettuun liikenteenohjaukseen ja suuriin yhteiskunnallisiin kustannuksiin. Liikenteen sujuvuustekijöiden huomioiminen Väyläviraston ohjeissa voisi parantaa liikenteenohjausta merkittävästikin. Tällöin perustelut muun muassa korkeammille nopeusrajoituksille tulevat paremmin esille.”
Lainaukset edustavat vain pientä osaa murhaavasta arvostelusta, jota Nousiaisen selvitys Väylävirastolle kohdistaa tietöiden toteuttajien työmaajärjestelyjä ja -toteutuksia kohtaan vastoin Väyläviraston ohjeita.
Jää kysymys: Miksei Väylävirasto lainkaan (siltä vaikuttaa) valvo ohjeidensa toteutusta tietyömailla? Miksei liikenneturvallisuutta valvova poliisi seuraa Väyläviraston ohjeiden noudattamista tietyömailla? Miksei Liikenneturva näytä välittävän vähääkään tietyömaiden liikennejärjestelyistä, jotka ovat räikeässä ristiriidassa Väyläviraston antamien ohjeiden kanssa? Näin vähennetään tehokkaasti yleistä kunnioitusta nopeusrajoituksia kohtaan ja vaarannetaan vakavastikin liikenneturvallisuutta!
Poliisihallitus mössöttää.
EIKÄ TÄSSÄ KAIKKI!
Keskimääräistä kokeneempi autoilija, keskimääräistä enemmän ajava autoilija ei voi olla hämmästelemättä epäjohdonmukaisesti asetettuja nopeusrajoituksia sekä ohituskieltomerkkien ja keskiviivamerkintöjen epäjohdonmukaisuuksia Suomen tieverkossa. Liian usein ne on määritelty alkaviksi kuin eläkeiän saavuttaneen heikkonäköisen ja jo hidastetusti reagoivan ratinkääntäjän aistein.
Tämä on omiaan synnyttämään epäluottamusta ja väheksyntää nopeusrajoituksia ja ohituskieltojen lähtökohtia kohtaan.
Syykin on selvä: Vaikka tieliikenne ongelmineen ja ratkaisuineen on uskottu Liikenneministeriön hoiviin, aivan eri ministeriö eli työ- ja elinkeinoministeriö ja sen alaiset ELY-keskukset asettavat omilla taidoillaan tieverkkomme nopeusrajoitukset. Vieläpä niin, että kun maan 15 ELY-keskuksesta vain 9:llä on hallinnassaan ”liikenne ja infrastruktuuri” -osio, nämä 9 ELY-keskusta asettanevat nopeusrajoitukset muidenkin ELY-keskusten tieverkkoihin.
Ristiriitoja riittää roppakaupalla! Ihmekö sitten, että Suomen liikenneturvallisuus, liikennekuolemat ja -vammautumiset, ovat väkimääräämme nähden kaksinkertaiset naapurimaihimme Ruotsiin ja Norjaan verrattuina!
Notta josko Poliisihallitus ja Liikenneturva, ja Väylävirasto, FinTraffic ja Traficom ryhdistäytyisivät vihdoinkin puimaan ihan oikeaa asiaa tuloksettoman mössötyksen sijaan!
|
12.06.2024 00:00 |
Poliisiauto pysähtyy risteysalueelle tarjotakseen jalankulkijalle mahdollisuuden ylittää ajotie suojatietä pitkin. Jalankulkijat ovat vielä kaukana suojatiestä.
> Tieliikennelaki määrää: Ajoneuvoa ei saa pysäyttää risteyksessä eikä viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla. (19.10.2020)
> Risteysalue alkaa kummallakin tiellä viisi metriä ennen risteystä. (23.10.2022)
> Tieliikennelaki määrää: Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. (27.10.2022)
Näistä tieliikennelakimme määräyksistä syntyy vakava ristiriita!
Se on aiheuttanut kymmeniä kuolonuhreja. Ja aiheuttaa aina vain lisää, eikä lukaan ei tiedä, miten sitä korjataan.
Tappava ristiriita syntyy risteyksen takarajan suojatien kohdalla. Risteyksessä autoa ei saa pysäyttää, mutta käytännössä se on pakko pysäyttää risteykseen, jos jalankulkija edes valmistautuu astumaan risteyksen takarajan suojatielle.
Risteyksessä syntyy näin yleisesti useita kuolonloukkuja yhtä aikaa.
1. Yleinen ajotapa on hidastaa ajonopeutta ennen risteystä. Kun risteys todetaan vapaaksi muusta liikenteestä, autoilija polkaisee luonnostaan kaasua ja lisää nopeutta risteyksen yli. Jos samalla edellä ajava yhtäkkiä jarruttaa pysähtyäkseen, tai jos suojatien eteen on äkkiä pysähtynyt auto, reaktioaika ja jalan siirto kaasupolkimelta jarrupolkimelle ja jarrutukseen jää perässä ajavalle helposti liian lyhyeksi. Peräänajon tai väistökolarin todennäköisyys on ilmeinen!
2. Jos kaksi autoa ylittää risteystä rinnakkain, vasemmalla eli ulommalla kaistalla ajavan auton kuljettaja on useinkin katveessa ja a) yllättyy eikä ehdi reagoida vieressä ajavan yhtäkkisestä jarrutuksesta, b) katveesta ei ole näköyhteyttä suojatielle pyrkivään jalankulkijaan, ja näin vieressä ajava jatkaa vastoin tahtoaankin matkaa risteyksen yli.
Pysähtyminen risteysalueelle on aina vaarallista. Siksi laki sen kieltää.
Syystä tai toisesta Helsingin liikennepoliisi on ottanut pysähtymisen risteysalueen suojatien eteen näytön paikaksi. Se pysähtyy poliisiautollaan risteysalueelle ennen alueen takarajan suojatietä näyttävästi antaakseen jalankulkijalle tietä suojatiellä.
Liian usein poliisiauton tuntumassa vasemmalla kaistalla ajanut autoilija yllättyy poliisiauton jarrutuksesta ja pysähdyksestä risteyksessä, ei ehdi reagoida riittävän nopeasti omalla jarrutuksella, vaan jatkaa ajoa suojatien yli.
Poliisiautojen näyttäviä pysähtymisiä risteysalueella voi vain hyvin valikoivasti perustella jalankulkijan ilmeisellä aikomuksella astua suojatielle. Jalankulkija on saattanut olla jopa niin kaukana suojatiestä, että on lähinnä arvailun varassa, jatkaako hän kävellen jalkakäytävää pitkin vai kääntyykö ylittämään ajorataa suojatietä pitkin.
Poliisiauton nopeus nousee 95 km:iin tunnissa Helsingin ydinkeskustassa. Yksi hullu edellä, vielä hullumpi perässä. Helsingin liikennejohtaja esittelee ylpeänä.
KIELTEISTÄ JULKISUUTTA
Helsingin liikennetoiminnon johtaja tunnetaan yleisesti hyvin julkisuushakuisena henkilönä. Hän on ottanut näyttäväksi tavakseen julkistaa poliisiautojen toimintoja Helsingin liikenteessä somekanava X:ssä (ent. Twitter).
Tapauksissa joissa poliisiauto pysähtyy risteysalueelle tarjotakseen jalankulkijalle mahdollisuuden ylittää ajotie suojatietäpitkin, sattuu tuhka tiheään, että poliisiauton vieressä vasemmalla kaistalla ajanut auto jatkaa matkaa suojatien yli. Jolloin tämä poliisijohtaja julistaa saavutuksen lailla: ”Epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kortti hyllylle!” (Vrt. video X:ssä)
Ajokortin hyllyttäminen näyttäisi olevan poliisijohtajalle yhtä huonosti harkittu asia kuin poliisiauton pysähtyminen risteykseen hengenvaarallisin seurauksin. Hänelle ei ole kirkastunut, että ajokortti on hyvin monelle autoilijalle ja hänen perheelleen ”leipäkortti” ja elinehto! Pienyrityksessä se voi olla tuhon alku kaikille työntekijöille perheineen. Vankeustuomiokin on usein kevyempi rangaistus – vankilassa toimii sentään aina terveydenhuolto ja ruoka- ja vaatehuolto.
Kortin menetyksen vaihtoehtona pitäisi olla joko tuntuvat sakot tai sopiva yhteiskuntapalvelu. Niin pitkälle julkisuushakuisen poliisijohtajan ajatustoiminta ei kanna.
Samainen poliisijohtaja julkaisee X:ssä ilmeisen ylpeänä myös takaa-ajotilanteen, jossa poliisiauton nopeus nousee 95 km:iin tunnissa Helsingin ydinkeskustassa kapealla, pysäköityjen autojen rajaamalla Lönnrotinkadulla. (Vrt. video X:ssä)
LIKASANKO X
Nähdessäni videon poliisiautosta, joka pysähtyi risteyksessä suojatien eteen, kirjoitin mielipiteenäni: ”Poliisijohtajan salakavalalla menetelmällä saa kyllä helposti rinnalla ajavista 100 autoilijaa päivässä jatkamaan risteyksen jälkeisen suojatien yli. Ja rangaistus, jolla poliisijohtaja briljeeraa, on useimmille kohtuuton, iso herra poliisijohtaja!”
Mielipide laukaisi X:n lukijoissa ennen kokemattoman parjaus- ja ilkkumisvyöryn. Noin 200:n solvausvastauksen joukosta löytyi vain 10 asiallista, tapauksen vaaratarkasteluun pyrkivää kommenttia. Muilta osin minut leimattiin apinaksi, tappajaksi, seniiliksi, koiraksi, narkkien puolustajaksi, kännilangan kirjoittajaksi, huumehörhöksi, siaksi, perseilijäksi, liikennemerkkisokeaksi, jne. jolta pitää ottaa ajokortti pois jollei itse tajua luopua siitä.
Oletan että valtaosa vastaajista oli jalankulkijoita tai pyöräilijöitä, tunnetusti kaikkein agressiivisinta porukkaa Helsingin liikenteessä.
Heille haluan toistaa Albert Einsteinin ajatelman: ”Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I’m not sure about the former.”
Repikää siitä!
|
29.04.2024 00:00 |
Herra Ympäristövirkaherra asettaa määräyksistä poikkeava pysäköintikiellon yli 4 metrin tolpan nokkaan, josta lähestyvän auton tuulilasin yläreuna peittää sen kokonaan näkyvistä. Sitten Herra Ympäristöherra järjestää mahtavat autohinaustalkoot ja ankarat rikemaksut poikkeusmääräyksen rikkojille.
Suomalaiset, Suomen kansa, on veroeuroillaan perustanut joukon apulaisia, virastoja, hoitamaan yhteisiä asioitaan.
Virastojen ja virkamiesten määrä on kuitenkin Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi, joka avokätisillä palkkaeduilla ja kiireettömällä työtahdilla ohjaa ja kurittaa kansaa laittominkin keinoin.
Sattui että tiettyä lupakirjaa varten viranomainen vaati tavallista monipuolisempaa, huippukallista terveysselvitystä ja lääkärinlausuntoja. Kun lopulta ylin lääkäritaho näytti vihreää valoa ja hyväksytty lääkärilausunto oli kädessä, Traficom-virasto vaatisiitä vielä itselleen oman osuuden. Se oli antanut sille nimikkeen ”Terveydentilaan liittyvä lupa/todistus” ja vaati siitä 120 euroa.
Laskun liitteestä ”Maksut ja perusteet”, sai käsityksen, että 60 euroa olisi ollut oikea hinta.
Traficomin lasku oli päivätty 28.3 ja huomautusaika 7 päivää. Lasku tipahti postiluukusta 8.4. eli vasta 4 päivää huomautusrajan jo umpeuduttua!
Kuluta siinä sitten aikaa oikeuksiesi toivottomaan peräämiseen erilaisten Herra Virkaherrojen kanssa. KIROTTU POSTI JA TRAFICOM!
VIELÄ PAHEMPI
Mökkitontille nousi vuonna 1964 ohuesta hirrestä 25 m2:n rantasauna. Merenrannan tuulet ja tuiverrukset lahottivat sitä niin, että se oli käyttämättömänä vuodesta 2008.
Uusi 30 m2 rantasauna nousi pilareille 100 m päähän noin 1978 ja sitä uusittiin 1993.
Vuonna 2014 Herra Veroherra oli ilman selitystä merkinnyt molemmat rantasaunat ”vapaa-ajan asunnoiksi” ja alkanutperiä niistä vastaavaa kiinteistöveroa. Ilmeisesti näin oli tehty kautta linjan, ajateltiin. Eihän verottaja voi eikä saa tehdä mitään laitonta, ajateltiin.
Sitten palsta, jolla saunat seisoivat, haluttiin jakaa kahtia. Kunta ilmoitti ykskantaan, että käytöstä poistettu vanha ”romusauna” oli edelleen rakennusluvan mukainen sauna eikä suinkaan veroviraston omin päin merkitsemä ”vapaa-ajan asunto”! Ja että sama koski myöhemmin rakennettua saunaa. Sekin oli sauna eikä ”vapaa-ajan asunto”. Kunta käski selvittää asia Veroviraston kanssa.
Veroviraston Herra Veroherra vastasi tylysti korjauspyyntöön, että olisitte tehnyt heti valituksen vuonna 2014 saunojen väärästänimikkeestä ja vastaavan kiinteistöveron perimisestä. ”Sitähän varten lähetämme teille verotusehdotuksen, että tarkistaisitte, onko asia kunnossa”, Herra Virkahenkilö opasti ja jatkoi: ”Tehkää kirjallisesti muutosvaatimus perusteluineen. Jos muutosvaatimus hyväksytään, saatte perityt kiinteistöverot takaisin enintään kolme vuotta taannehtivasti.”
Eli kuusi vuotta laittomasti perityt kiinteistöverot kahdesta vanhasta saunasta jää Herra Verovirastolle. KIROTTU VEROVIRASTO!
Vuotoksen allas antaisi 37 MW sähköenergiaa ja lisäisi vuotuista energiatuotantoa 0,35 TWh kasvaneelle sähkötarpeellemme. Allassuunnitelma torpedoitiin tylysti Herra Ympäristöherrojen toimesta vastoin kaikkia asiantuntijoita.
KUNNISSAKIN HERRA VIRKAHERRA
Tuore esimerkki kertoo Herra Virkaherrasta Helsingissä, jossa autojen pysäköintisäännöt muuttuvat yön yli ilman ennakkovaroitusta ja vain Lappuliisojen ja kaupungin Herra Katuherran iloksi.
Vaskiniemenkatu on yksi 150:sta nk. tonttikadusta, joilla saa pysäköidä vain yhdelle puolelle, jalkakäytävän puolelle.
Yhtenä aamuna 15.4.2024 asukkaat heräsivät täydelliseen autokaaokseen. Autoja oli pysäköity kummallekin puolelle eikä välistä päässyt autolla katua pitkin ajamaan. Lopulta ajettiin jalkakäytävää pitkin ja pihojen kautta. Pysäköintimääräys oli muuttunut yöllä, minkä jälkeen jalkakäytävän reuna oli kiellettyä aluetta ja kadun toinen reuna oli yksin sallittu pysäköintiin.
Helsingin vastaava Ympäristövirkaherra totesi tylysti, ettei Helsinki pystytä erikseen mitään varoituskylttejä moisista muutoksista. ”Kaupunki ilmoitti noin 150 tonttikatua koskevista muutoksista asukasillassa helmikuussa 2023”, Herra Ympäristövirkaherra sanoi 15.4.2024 tuohtuneille kansalaisille. KIROTTU YMPÄRISTÖVIRKAHERRA!
VÄÄRINKÄYTÖKSIÄ PALJON
Näitä arjen esimerkkejä suomalaisten Herra Virkaherrojen omavaltaisuuksista, jopa laittomuuksilta haiskahtavista ala-arvoisista palveluista on jo lähes jokaisella sekä suomalaisella että maahantulijalla.
Tuorein esimerkki on tätä kirjoitettaessa ilmestyneessä päivän Helsingin Sanomissa. Siinä kerrotaan Maahanmuuttoviraston vakavista laiminlyönneistä ja virheistä Suomessa opiskellutta ja sairaanhoitajaksi kouluttautunutta HUSin teho-osastolla työskennellyttä Anudari Boldbaataria kohtaan.
Runsaan kolmen vuoden kiduttavien oikeustaistelujen jälkeen Herra Virkaherra on tuomittu maksamaan Boldbaatarille 5 300 euron korvaus Mahanmuuttoviraston laittomasta toiminnasta. Suurin menetys on luonnollisesti, että Boldbaatar on tässä vaiheessa jo paennut uuteen kotimaahansa Englantiin vieden mukanaan Suomessa opiskelemansa ja saavuttamansa ammattipätevyyden.
Suomalaiset veronmaksajat ovat tyhmyyttään päästäneet Herra Virkaherransa kasvamaan valtaa ja lisääntymään jopa paljon enemmän kuin missään muualla Euroopassa.
Suomessa lasketaan olevan yksi Herra Virkaherra jokaista 8:aa suomalaista määräilemässä. Esimerkiksi Sveitsissä riittää Yksi Virkaherra 32:lle sveitsiläiselle.
Hämmästyttävintä on, etteivät suomalaiset maksajat kyseenalaista julkisen vallan liikakasvua maassaan.
Tulee HERRA VIRKAHERRA kalliiksi suomalaisille!
|
|
<< Alkuun < Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Seuraava > Loppuun >>
|
Sivu 2 / 29 |
|
Feed Entries
Blogissa aiemmin:
Liikenneturva, Suomen Poliisi, Traficom, Liikenneministeriö – Entä keskinäyttö? (7.4.2025)
Vihreät ja vasemmisto ylsivät ilmansaaste-ennätykseen! (3.3.2025)
Poliisi on ongelma (3.2.2025)
2024
Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! (12.12.2024)
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)
2023
Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)
2022
MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)
2021
Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)
2020
V alheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)
2019
Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)
2018
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
|