05.12.2014 07:20 |
Ajoin aikanaan Espoon Auton ja Vanhakylän Linjan busseja Helsingin linja-autoasemalta monella reitillä sekä Leppävaaran että Kuusisaaren että Lauttasaaren kautta päätepysäkeille. Silloin oli villisti vyöhykerajoja ja vyöhykehintoja. Ei meistä kuljettajista kukaan hallinnut niitä. Päivittäin sai kuulla matkustajien pilkkaavan, että ”no, mitä se tänään maksaa”? Vyöhykkeistä luovuttiin mahdottomina hallita. Nyt on kasvanut uusi sukupolvi ja uusi usko. HSL palauttaa vyöhykejaot seutuliikenteeseen. Mahtaa tulla sirkus.
Suomessa julkinen liikenne on päätöntä sirkusta laidasta laitaan! Poliittisesti Vihreät johtaa sitä. Tietoa liikennetekniikasta ja -taloudesta ei ole lainkaan. Tilalla on vihreiden arvojen johdatus. Seurauksena Suomessa lienee Euroopan huonoimmin toimiva ja kallein julkinen liikenne. ”Mutta onhan kansalla varaa” sanoo Vihreä uskonto. Kansa maksaa.
PARIISISSA joukkoliikenteen kertalippu maksaa 1,37 – 1,70 €. Nizzassa yhteen suuntaan ketjuttaen raitiovaunu-bussi-juna yhteensä 1,50 €! Berliinissä yhteen suuntaan S-Bahn/U-Bahn/bussi 1,20-2,30 €. Helsingissä 2,20-3,- €, yöllä 5,- €. Helsingissä 4-henkinen perhe kulkee päivälläkin omalla autollaan halvemmalla kuin joukkoliikenteellä, ja vielä ovelta ovelle. Yöllä julkinen liikenne on sikakallista. VR, on kilpailun puutteessa luotettavuudeltaan Euroopan pohjasakkaa. Lisäksi se velottaa matkoistaan sellaisia hintoja, että jokaisella jolla on auto käytössään, ajaa Suomen päästä päähän VR:ää halvemmalla. Lisäksi ovelta ovelle.
JULKINEN LIIKENNE TYRITÄÄN Suomessa suhteettoman kalliiksi koska:
1) Sitä suunnittelevat ja vetävät laitostunut virkamiesporukka takapajuisissa suunnitteluvirastoissa.
2) Sitä käsittelevät harrastelijatason poliitikot, joilla ei ole vähäisintäkään tietoa ja osaamista joukkoliikennevälineistä saati nykyaikaisimmista -järjestelmistä. On pakko uskoa ja luottaa virkamiesten antiin.
Nizzassa uusi 14 km:n metro keskustan halki idästä länteen kulkee tunnelissa vain 3 km matkalla ydinkeskustan alla. Nizzan keskustassa on koko ajan ollut kaksi metroinfopistettä, joissa maksajat, kaupunkilaiset ovat saaneet yksityiskohtaista, ajantasaista tietoa. Se valmistuu puolta nopeammin ja maksaa puolet vähemmän kuin Länsimetro. Suomessa kaikki vastaava tieto on piilotettu julkisuudelta ja julistettu salaiseksi – ettei veronmaksaja vain saisi tietää minne rahat on valvojilta, (kaupunginjohtaja Pekka Saurilta, Espoon tekniseltä johtajalta Olavi Loukolta ja HKL:n toimitusjohtajalta Matti Lahdenrannalta) hukkuneet!
Näin kävi surullisen kuuluisassa Länsimetrossa ja sen jatkepäätöksessä. Ympäristökeskus tuomitsi ajatuksen nostaa metro maanpinnalle Ruoholahdesta koko 14 km Matinkylään. Se väitti valtuustoille, että pinnalle nostettuna se olisi pikaraitiotie, joka edellytti matkustajilta kulkuneuvon vaihtoa. Ympäristökeskus ei ollut kuullut puhuttavan pintametrosta siten kuin Helsingin metro on vuosikymmenet noussut maanpinnalle pintametroksi Sörkän rannasta aina Vuosaareen saakka.
HKL:n Vihreä johtokunta sekä Helsingin ja Espoon valtuustot uskoivat Ympäristökeskuksen ”tuomioon” ja päättivät jatkaa Helsingin metroa Ruoholahdesta peräti kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa sen 14 km Matinkylään saakka virkamiesten ilmoittamalla hinnalla 452 M€ ja valmistumaan 2013 mennessä. Ja erillisenä jatkeena Matinkylästä peltojen ja metsien alla tuplatunneleissa Kivenlahteen hintaan 802 M€. Espoon Westendissä asuvan pääministeri Stubbin hallitus myönsi avokätisesti vielä tukirahaakin 220 M€.
NYT VARIKSETKIN NAURAA koko toilailulle. Tiedetään että Länsimetro tulee maksamaan 452 M€ sijaan lopulta ainakin 1 500 M€ ja valmistuu mahdollisesti 2016 lopulla. Ja jatke Kivenlahteen maksaa 800:n sijaan varmuudella reippaasti yli 1 000 M€. Pintametrona koko hoito olisi maksanut alle 600 M€. Ja bussimetrona vain noin 300 M€ - lukuisten lisäetujen saattamana!
Jokeri-linja uhkaa olla seuraava idiotismi yhdessä Tampereen ”Vihreän Raideprojektin” kanssa. Taas halutaan ”rojektit” raideliikenteelle, vaikka nykyaikainen bussimetro olisi monin verroin käytännöllisempi, nykyaikaisempi ja perustamishinnaltaan enintään puolet raideliikenteestä.
VR on koko surkeudessaan oma lukunsa. Tuntuu että LVM, joka vastaa VR:n omistajaohjauksesta, osaa vain nyökätä, kun VR kerta toisen jälkeen esittää Euroopan huonointa toimintavarmuutta ylittäen monopoliasemassaankin budjettiraaminsa täysin hällä väliä tyyliin. EUn edellyttämä kilpailu raiteille terästäisi nopeasti VR:n toimintaa. Silloin LVM:n omistajaohjaus kuitenkin valuisi virkamiesten käsistä lopullisesti. Kuka sitä haluaa? Ei ainakaan virkamieskoneisto. Tuskin Vihreätkään.
Jatketaan sitten tätä rataa. Onhan täällä kulkeminen hankalaa, pakkanenkin paukkuu, on jäätä ja lunta ja maakin routainen. Ettei olisi liian helppoa. Tai edes yhtä halpaa kuin muualla maailmassa. Kyllä kansa maksaa.
|
07.11.2014 10:03 |
Tieliikenne on iso ja moniulotteinen järjestelmä. Sadat toisistaan riippumattomat tekijät muovaavat kokonaisuutta: toimintaa, turvallisuutta, tehoa, häiriöitäkin.
Lisäksi liikennekokonaisuus on erilainen jokaisessa liikenneympäristössä ja jokaisena hetkenä vuorokauden ympäri.
Olen ollut pahana Trafin viestintäjohtaja Anna Jokelalle ja LVM:n viestintäjohtaja Taina Pieskille kummankin syyntakeettomista tiedotteista, joissa yksinkertaistetaan tieliikenteen monisyistä kokonaisuutta tyyliin: ” biopolttoaineet/ km-vero/satelliittivalvonta/ruuhkamaksut/ sähköautot/ ymv. valloittavat tieliikenteen tällä vuosikymmenellä”, ”robottiautot tekevät kuljettajan tarpeettomaksi 2017 mennessä”, jne. jne.
Miten tieliikenteemme ylintä turvallisuusvirastoa ja ylintä viranomaista edustava taho VOI OLLA niin typerä ja sinisilmäinen, että suoltaa julkisuuteen jotain näin naivia? Eilenkö vasta astuivat tieliikenteen maailmaan?
Olen miettinyt asiaa toisenkin kerran, ja tajuan. Ja pyydän anteeksi. Tajuan että he eivät vedä omituisuuksia omasta päästään. He vain välittävät niitä julkisuuteen. He tosin lisäävät höyryä - innoissaan tai sinisilmäisyyttään. ”Totuus ja valo” tulee heidän esimiehiltään.
KAUHISTUTTAA KUN TAJUAA, että maan korkeimman liikennejohdon, Trafin ja liikennemininsteriön (LVM) viranhaltijat, todella ovat näin takapajuisia. Vaikka näinhän on ollut iät ajat. Liikenteemme virkamiehet ovat kirjoituspöytiensä takaa ja seinään tuijottaen aina laatineet sääntöjä ja käytäntöjä tien päälle, kaukana tieliikenteen arjesta ja todellisuudesta.
Tulos on sen mukainen. Ja kun liikenneministeriön oma väki lopulta ei enää hallinnut tehtäviään, ne oli pakko ulkoistaa. Niin syntyi mm. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
Muutaman kymmenen ministeriövirkamiehen tehtävistä on syntynyt 594 miestyövuotta työllistävä Trafi: harrastelijatason ”asiantuntijoista, erityisasiantuntijoista ja johtavista erityisasiantuntijoista” täytetty kupla. Ainoa korkean tason osaaminen keskittyy liikenteessä olevien kansalaisten laskuttamiseen mielikuvituksellisin perustein tie-, rautatie- ja vesiliikenteessä. Vain Trafi-ilmailussa näyttäisi olevan asiantuntijoitakin.
LIIKENNEMINISTERIÖN ETÄÄNTYMINEN liikenteen arjesta kasvoi dramaattisesti, kun liikenneministeriksi tuli Tuula Linnainmaa (Kok) vuonna 1995. Kahdessa vuodessa Linnainmaa todisti mykistävän asiantuntemattomuutensa ja korvattiin kolmella ”tilapäismiehellä”: Matti Auralla (Kok), Kimmo Sasilla (Kok) ja Olli-Pekka Heinosella (Kok). Henkilöauton ajokorttia suurempi asiantuntemus ei leimannut heidänkään toimia ministereinä.
Vuonna 2003 alkoi naisvaltainen liikenneministeriys, joka syöksi hallinnonalan asiantuntemuksen pohjamutiin. Silloin tulivat peräjälkeen Leena Luhtanen (Sdp), Krista Huovinen (Sdp), Anu Vehviläinen (Kesk), Merja Kyllönen (Vas), Henna Virkkunen (Kok) ja Paula Risikko (Kok).
Seitsemän naisministeriä ovat romuttaneet viimeisenkin kuvitelman naisministerin asiantuntemuksesta liikenteen saralla. Yksi todisti heti osaamattomuutensa, toinen todisteli pimeästä vaalirahoituksesta, kolmas oli etevin napatanssissa, neljäs miehensä poliisin virassa, viides runoilloissa, kuudes seinään puskemisessa. Seitsemäs on todistanut uskoaan virtuaalimaailmaan.
Naisministerit ovat heittäytyneet pysäyttämään ilmastonmuutosta ja valloittamaan tukka putkella ja rahaa säästämättä maailman liikennekenttää aloilla, joilla maailman rikkaimmat autoalan valmistajat ovat epäonnistuneet.
NIIN UPPOSI SUOMALAISTA RAHAA rypsiin ja rapsiin perustuviin kotimaisiin biopolttoaineprojekteihin kunnes järki sanoi stop.
Tuli Fortumin sähköauto, Piti peittää koko pohjoinen puoli-Suomea lataustolpilla. Kaikki suunnitelmat oli laadittu ja suunnittelutiimit täydessä menossa kun testiauto nyykähti Arctic Testimme lähtöviivalle. Akkupatteristo ei vain ottanut vastaan latausta sähkötolpasta koko yön aikana pikku pakkasessa edes starttimoottoria pyöräyttämään. Suuri tulevaisuusprojekti haihtui kuin pieru Saharaan.
Oli Nesteen koko Euroopan pysäyttänyt miljardihanke perustaa palmuöljylle maailman suurin biopolttoainetehdas ranskalaisen suuryrityksen kanssa Ranskaan. Onneksi ranskalaiset tulivat järkiinsä ja hanke kuivui vähin äänin kokoon. Ehti siinä muutama kymmenen miljoonaa euroa palaa suomalaisilta.
Oli VTT:n ja Metropolian tutkimusprojektit sähköauton kehittämiseksi ja VTT:n vaihtoehtopolttoaineiden kehittämiseksi. Vastaavia Suomi on ollut pullollaan viimeiset 10 vuotta. Veronmaksajien rahaa on jaettu avokätisesti ennalta jo kuolemaan tuomittuihin projekteihin.
VIIMEISTEN AIKOJEN ”ROJEKTEJA” ovat edustaneet yksityisen ITS Finlandin kansalaistenvalvontaan tarkoitettujen elektronisten järjestelmien kehittäminen liikenteen varjolla.
Uusi taikasana, jolla kalastellaan valtiolta rahaa, on Liikennelabran pyörryttävät autottomuusvisiot, yksityisautoton yhteiskunta ja robottiautot. Sen vielä ymmärtää, että oikopäätä sekä laboratorionhoitaja ja sairaanhoitaja, terveystieteen tohtori sortuvat uskomaan, että moiset unikuvat voivat toteutua muutamassa vuodessa. Sitä ei kuitenkaan voi sulattaa, että Trafin ja LVM:n johtavien erityisasiantuntijoiden erityisalojen johtavat erikoisjohtajat ihan tosissaan ja kirkkain silmin heittelevät Suomen kansalle lupauksia pikaisesta toteutuksesta, ihan muutamassa vuodessa! Trafin ja LVM:n tasoa kuvaa, että käsite liikennejärjestelmä, johon robottiautojen tulisi sopeutua, ei käsitteenä valkene johtaville erikoisjohtajille ylipäätään.
Laboratorionhoitaja Merja Kyllösen ja sairaanhoitaja, terveystieteen tohtorin Paula Risikon visiot tulevaisuuden tieliikenteestä ovat ylittäneet kaikki todellisuustajun rajat.
Että näillä Suomessa mennään.
|
03.10.2014 21:32 |
PUHUTAAN LIIKENTEEN ROBOTISOINNISTA
Jonka tulon vuoteen 2017 mennessä ”johtavat erityisasiantuntijat” Suomessa näkevät todellisena. Peruskoulupohjalta. Ei niin hulluja voisi suoltaa paremmalla koulutuksella. Pinnallinenkin autoilun historian tunteminen auttaisi näkemään selvemmin.
ALOITETAAN SÄHKÖAUTOSTA
Se hallitsi tieliikennettä 1910-luvulla. Sen ongelmana oli vain 150-180 km:n toimintamatka yhdellä akkujen latauksella. Kuuluisa Thomas Alva Edison lupasi ratkaista ongelman. Kun kävi selväksi ettei Edison onnistuisi, otto-moottoriautot olivat jo rakentaneet bensa-asemaverkoston yli koko Amerikan. Sähköauton menestys katkesi kuin kanan lento.
Sen jälkeen suuret autonvalmistajat ovat vähän väliä yrittäneet ratkaista akkuongelmaa onnistumatta. Ilmastonmuutosuhka vauhditti uuteen kehitysaaltoon. Se näyttää hiipuvan johtavan Toyotan lopettamisilmoitukseen syynä ratkaisematon akkuongelma. Samalla hybridiautotkin häviävät ”pihistyskilpailuissa” dieselautoille.
Vaihtoehtoisia energialähteitä on haettu 1910-luvulta saakka. On kehitetty höyry-, sähkö-, kaasu-, suihku-, kaasuturbiini-, vauhtipyörä-, aurinkoenergia- ja mitä-ikinä-muita moottoreita huomiota herättävään alkuun… lopahtamiseen vähin äänin.
Suomessa kotimainen autotehdas ratkaisi suurin suin polttoaineongelman petrolimoottorilla. Se kuoli pian huumaavine tuoksuineen monen uskovan menettäessä sijoituksensa.
Sama autotehdas halusi valloittaa markkinat farmariautostaan tekemällä sähköautolla. Meikäläinenkin ehti koeajaa ja raportoida autosta ennen kuin tehtaan ruotsalainen omistaja taisi lopettaa aikeet.
Suomessa valtion öljy-yhtiö päätti uranuurtajana valloittaa koko maailma sähköautolla. Rahaa ei talon tapaan säästetty millään maailmanvalloitusretkellä, ei tälläkään. Kehittäjää oli kuin pilveä ja koko Pohjois-Suomikin oli jo paperilla peitetty latausverkostolla. Osallistuminen tämän lehden Arctic Testiin jäädytti koko projektin Syötekylän pakkasiin.
STANDARDISOINTI ON "IKUISUUSONGELMA"
Kautta autoilun historian on haluttu jo yksin liikenneturvallisuuden nimissä standardisoida autojen hallintalaitteiden sijoitus ja toiminta – turhaan. Jokainen autonvalmistaja on pitänyt kiinni omasta ”persoonallisuudestaan”. Milloin äänimerkkikytkin on ratin keskellä, milloin minkäkin vivun päässä; valojen, tuulettimen, tuulilasipyyhkimien ymv. sähkökatkaisimien, lämmityslaitteen säätövipujen sijoittelu mittaristoa myöten milloin missäkin. Paljon olisi onnettomuuksia estetty, jos autosta toiseen siirtynyt kuljettaja olisi hätätilanteessa löytänyt oikean nappulan heti!
TULLAAN ROBOTISOINTIIN
Se alkoi suurvarastojen trukeilla jo viime vuosisadan puolella. Kehitys tämän päivän suorituskykyyn kulki monen yllättävän vaikeuden kautta ja kesti paljon ennustettua kauemmin.
USAn robottiautokehitelmien täydennyksenä Saksan jättiläinen Daimler esitteli tuoreeltaan Mercedes Future Truck prototyyppinsä. Mahtava rekka-auto on kulkenut moottoritien vilkkaassa liikenteessä muiden seassa sen 150 km ilman kuljettajan apua. Se on mahtava saavutus (lue yksityiskohtainen selvitys tämän lehden sivuilta xx-xx). Seuraavana on siirtyminen Autobahnilta Landstrasselle, pienemmille risteäville teille, kylien ja kaupunkien läpiajoon, liikenneruuhkiin, ja maaliikennekeskuksiin ja lastaus- ja kuormauspaikoille. Ne tuovat uusia haasteita - joihin Mersulla on periaatteessa tekninen valmius.
Paljon kauempana kuin kotikutoiset ”johtavat erityisasiantuntijat” ennustavat, siintää yhä koko liikenneympäristön robotisointi. Toteutuminen edellyttää muun muassa tutkajärjestelmien standardisointia, yhteen sovittamista – sitä mikä ei autojen hallintalaitteiden sijoittelun ja toimintojen kohdalla ole onnistunut yli vuosisataan. Liikenneympäristössä pahimmassa ruuhkaliikenteessä kaikkien osallistujien lukuisten elektronisten järjestelmien on puhuttava samaa kieltä keskenään. Ei voi olla Mersun, Fordin, Toyotan, Tatan, Ladan, Fiatin, Citroenin järjestelmää, ei edes venäläistä, kiinalaista, eurooppalaista, amerikkalaista, jne. järjestelmää. Eikä ainakaan Trafin järjestelmää.
Mistä näitä kaikkien alojen ”erityisasiantuntijoita”, ”johtavista erityisasiantuntijoista” puhumattakaan, pöllähtääkään meille?
|
05.09.2014 09:25 |
Liikenneministeriö siirsi uudelle Liikenneturvallisuusvirasto Trafille tie-, ilma-, raide- ja vesiliikenteen hallinnoinnin vuonna 2010. Trafin vuosibudjetti vuonna 2013 oli 136 M€. Se sai valtiolta vain 48 M€. Loput 88 M€ se peri kansalta erilaisina liikennemaksuina. Trafi on kasvanut 526 virkamiehen jättivirastoksi. Keskipalkka vahtimestareista ylijohtajiin on 4 318 €/kk (erään arvion mukaan 5 188 €/kk) verrattuna valtion virkamiesten 3 647€/kk ja meidän tavallisten alamaisten 3 278 €/kk keskipalkkaan. Lisänä trafilaisille on kahden kuukauden lomat ja ylelliset harrastus-, sosiaali- ja terveydenhoitoedut.
Jokaisen trafilaisen palkasta yli puolet tulee palkkabonuksena alamaisilta perityistä liikennemaksuista. Se panee jokaisen trafilaisen keksimään lisää rokotettavaa ihan joka raosta.
Venerekisteri siirtyi 1.8. 2014 maistraatilta Trafille rekisteröinti-, omistajanmuutos- ym. asiapaperimaksuineen. Veneilyn hallinta tuo Trafilla uutta henkilökuntaa ja paljon uutta maksuunpantavaa. Seuraavassa visio veneilijöitä odottavasta tulevaisuudesta. Se perustuu Trafin perimiin maksuihin muilta liikennemuodoilta.
Veneilijät saivat esimakua jo kesällä, kun Trafin uudet määräykset lopettivat sisävesien vanhoja höyrylaivoja. Trafi katsastaa ammattiliikenteen alukset erikseen runkokatsastajalla, kansikatsastajalla ja radiokatsastajalla. Katsastajat saapuvat Helsingissä usein viikonloppuisin täysillä km-, päivä ja ylityömaksuin (vrt. myös ilmailu).
Vesiliikenteestä vastaava ylijohtaja Tuomas Routa on alusta asti ajanut veneilyajokorttia pakolliseksi. Tie- ja ilmaliikennerahastus avaa samalla mallilla Trafille uusia suuria apajia veneilystä. Visio lienee jo olemassa – pieni esimaku on tässä!
Veneilyajokortti voidaan vaatia kaikille yli 5,5 m pitkille vesiliikenteessä kulkeville laitteille (vrt. mopot). Kortteja tullee koon ja moottoritehon mukaan ainakin kolme sekä purje- että moottoriveneille erikseen. Jokaisesta on maksettava erikseen (vrt. ultralight-, lentokone-, helikopterilupakirjat, autonajokortit). Jokaiseen johtaa oma koulutus, josta Trafi perii oman osuuden. Jokainen veneilyajokortti vaatii myös oman ”inssiajonsa”, josta Trafi perii omansa (vrt. tie- ja ilmaliikenne).
Jokaisen veneajokortin edellytys tulee olemaan, että sen haltija on kyllin terve ja hyväkuntoinen ollakseen aiheuttamatta varaa muille vesiliikenteessä. Se vaatii erillisen lääkärintarkastuksen jokaista veneilyajokorttia varten. Lääkärintarkastus maksetaan lääkärille. Maksun saatuaan lääkäri lähettää selvityksen tutkitun terveydentilasta Trafiin, joka toimittaa hakijalle rahaa vastaan Trafin hyväksymän ”medikaalin”. Vasta se oikeuttaa kuljettamaan venettä vesiliikenteessä (vrt. ilmailu). Veneilyn hyväksytty lääkärintarkastus ei kelpaa uusimaan liikenteen muita lupakirjoja (vrt. lento- ja merimiesluvat). Trafi perii jo nyt jokaisesta oman osuutensa.
Kaikille yli 5,5 metriä pitkille tullee vuotuinen katsastuspakko. Jokaisesta katsastuksesta Trafi kerää oman osuutensa (vrt. tie- ja ilmaliikenne). Jokainen venekatsastaja joutuu kouluttautumaan tehtävään. Jokaisesta katsastajakoulutuksesta kuin myös valtuuskirjasta Trafi perii oman maksunsa. Sen lisäksi Trafi veloittaa jokaiselta veneenomistajalta vuotuista ”venerekisterin ylläpitomaksua” vaikka venettä ei olisi katsastettu eikä ollut vesillä moneen vuoteen (vrt. ilmailu). Edelleen Trafi velottaa veneen omistajalta vuosittain ”veneilykelpoisuuden ylläpitomaksua” vaikkei venettä olisi katsastettu eikä ollut käytössä moneen vuoteen (vrt. ilmailu).
Trafi tulee katsastamaan myös jokaisen pienvenesataman, että se täyttää veneilyliikenteen turvavaatimukset. Katsastukseen tarvitaan Trafilta kolme eri lajin katsastajaa: veneliikenne-, maaliikenne- ja saniteettikatsastajat. Katsastus tulee olemaan hyvin kallis, mutta vesiliikenneturvallisuudesta ja Itämeren elpymisestä ei ole tinkimistä. Se on meidän kaikkien yhteinen asia, Trafi perustelee. Onhan kansalla rahaa!
|
26.06.2014 10:57 |
Neuvostoliiton (Nl) teollisuus oli ennen WW2 10-15 vuotta jäljessa länsimaiden teknologisesta kehityksestä. Ilman USAn materiaaliapua (Antti Saarialho: USAn Lend-Lease apu Neuvostoliitolle. Sotahist. aikakauskirja 26,2007, s. 225-251, ISSN 0357-816X) Nl olisi ollut WW2:ssa ollut suuri häviäjä.
Sotien jälkeen Nl:n johdolle tuli kova tehtävä yhdistää maa kommunistisen aatteen ja yhteisen kansallistunteen taakse. Oli luotava kansallisylpeyttä yhteisestä Nl:sta maan yli 200 eri kansan ja yli 250 eri kieliryhmän kesken propagandastrategisin välinein.
Yhtenä osana propagandastrategiaaan kuului - paitsi edustusurheilun ottaminen valtion sekä ulko- että sisäpolitiikan viralliseksi välineeksi - neuvostokansalaisten etevämmyyden todistaminen länsimaihin verrattuna. Siitä alkoi neuvostomedian, Pravdan, Isvestijan ym. kampanja, jolla todistettiin kaikki maailman merkittävät keksinnöt tehdyiksi alun alkaen neuvostokansalaisten toimesta.
Oli sitten kyse keksijöistä kuten James Watt, Alfred Nobel, Thomas Alva Edison, James Hargreaves, Nikola Tesla, Marie Curie, Charles Darwin tai Alfred Einstein, aina oli joku Ivan Ivanovish tai Pjotr Rudikoff keksinyt saman jo vuotta tai kuukausia aikaisemmin Nl:ssa.
Tästä syntyi tietysti (Krimin sodan kahden kelvottoman tykkiveneen aiheuttama) sanonta uudestaa: 1950- ja 60-luvun valloittanut hilpeä, jokseenkin jokaiseen arkiseen tilanteeseen kotona ja työpaikoilla sovellettu: ”Kaikkea ne venäläiset keksii”. Se sopi yhtä hyvin teelusikan uuteen muotoiluun kuin vaatekaapin pettäviin saranoihin.
Samalla löytyi myös Venäjän kaikkien aikojen suurin keksijä, jonka rinnalla jopa Leonardo da Vinci kalpeni: Regus Patoff! Toveri Regus Patoff pelasti näet muiden keksintöjensä ohessa neuvostokansan ja neuvostojoukot nälkäkuolemalta tuottamalla mm. 3 800 000 000 kg (3,8 miljoonaa tonnia) ruokatarvikkeita, 15 miljoonaa paria sotilasjalkineita nimissään. Jokaisessa ruoka- ja jalkinepaketissa luki näet Patoffin nimi: Reg.US. Pat.Off !
Että tällainen tausta.
Todettakoon ohimennen, että Neuvostoliitto sai USAlta myös 2,3 miljoonaa tonnia terästä panssarivaunuihinsa, 229 000 tonnia alumiinia ja kokonaisen huippumodernin aluminitehtaan lentokoneteollisuudelleen (ilman sitä kaikki Nl:n sotakoneet olisivat WWII:ssa olleet ”rättikoneita”), 18791 kpl nykyaikaisia amerikkalaisia pommi- ja hävittäjäkoneita, 409 526 sota-autoa, suurin osa 6x6 Studebakeria ja White`ja, "joita ilman Nl:n joukot eivät olisi ehtineet Berliiniin ennen sodan loppua" (Nl:n sotamarsalkka Zhukov), jne, jne.
Ehtona Lend-Lease`lle oli, että Nl maksaa sodan päätyttyä materiaaliavun arvon takaisin USAlle. Nl maksoi 5-15% takaisin, minkä jälkeen kieltäytyi maksamasta enemmän vedoten Nl:n diktaattorin Josef Stalinin virittämään nk. kylmään sotaan USAn ja Nl:n välillä.
Kannattaa lukea Antti Saarialhon koko selvitys. 99% lukijoista ei usko sitä todeksi!
|
|
<< Alkuun < Edellinen 21 22 23 24 25 26 27 28 29 Seuraava > Loppuun >>
|
Sivu 21 / 29 |
|
Feed Entries
Blogissa aiemmin:
Peilisokeat amatöörit (10.6.2025)
Kiina valloittaa maailmaa RAHALLA! (12.5.2025)
Liikenneturva, Suomen Poliisi, Traficom, Liikenneministeriö – Entä keskinäyttö? (7.4.2025)
Vihreät ja vasemmisto ylsivät ilmansaaste-ennätykseen! (3.3.2025)
Poliisi on ongelma (3.2.2025)
2024
Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! (12.12.2024)
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)
2023
Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)
2022
MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)
2021
Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)
2020
V alheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)
2019
Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)
2018
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
|