Klaus Bremerin
Blogi
Helsingin (ja muiden kaupunkien) Hölmöily näivettää keskustoja PDF Tulosta Sähköposti
18.06.2021 00:00

Helsinki on niemeltään kasvanut itään ja länteen. Silti vilkasta läpiajoliikennettä keskitetään kulkemaan suoraan keskustan ”sydämen” läpi. Koska pelätään, että maan alle johdettuna liikenne kasvaisi maanalla. Samalla poistetaan mahdollisuus saavuttaa keskusta autoilla maan alta. Ja keskusta näivettyy. Päättäjien järjen juoksua on mahdoton ymmärtää.

Autoileva ostaja käyttää eniten rahaa. Ja ostaa eniten. Ja voi kuljettaa eniten ostoksia mukanaan. Käyttää eniten rahaa myös viihtymiseen.
 
Julkisilla kulkuneuvoilla kulkeva, jalankulkija, ja pyöräilijä, ei käsittele päivittäin yhtä paljon rahaa kuin autoilija keskimäärin – ei ostoksiin, ei viihtymiseen, eikä ole samaa kuljetuskapasiteettia esimerkiksi viikon perusostoksille kuin autoilijalla.
 
Toisiasiat halutaan kuitenkin kieltää ja selittää toisin poliittisilla tunteilla.
 
Helsingin keskustan valtakadulla, Aleksanterinkadun kävelykadulla, yhä useampi katutason suuri näyteikkuna paistaa tyhjänä. Esplanadilla, elämää sykkineellä Helsingin sydänväylällä, myymälät katoavat. Samoin Aleksin ja Espan välisillä poikkikaduilla.
 
Ihmiset, kauppojen asiakkaat, ostajat eivät kulje enää keskustassa. Tämä koskee ennen kaikkea autoilijoita.
 
Helsingissä etsitään syitä. Selityksiä on yhtä paljon kuin selittäjiä. Tosiasiaa kierretään, totuutta ei haluta myöntää. Onhan keskustassa tilaa kaikille – jalankulkijoille, pyöräilijöille, autoilijoillekin. Kadunvarret ovat täynnä pysäköintiruutuja, mittaripaikkoja. Ja maan alla on valtavia pysäköintiluolia.
 
EUROOPAN KALLEIN AUTOVIHA
Yksi erottaa Helsingin keskustan Euroopan muista samankokoisista kaupungeista: pysäköintimaksut Helsingin keskustassa on kalleinta koko Euroopassa! Vain Helsingissä keskustassa ja lisäksi koko eteläisessä kaupungissa (!) kadunvarsipysäköinti maksaa 4 euroa/tunti. Ja pysäköintivirhemaksu, 80 euroa, on mieletön verrattuna Euroopan vastaavan kokoisten kaupunkien virhemaksuihin. Jopa Euroopan suurimpien kaupunkien keskustoissa pysäköinti on halvempaa kuin Helsingissä: Berliinissä 1-3€/tunti, Frankfurtissa 2€/ tunti, Pariisissa 2,50€, Roomassa 1,50-5€ (paitsi ZTL alueella), Nizzassa 1,30€, Tukholmassa 1,50-5€/tunti.
 
Sama koskee Euroopassa keskustojen maanalaista pysäköintiä. Niihin sujauttaa helposti, hissillä ylös keskelle keskustan elävintä vilinää, viihdyt katukahviloissa ja nautit, ostat viikon perusmuonat ja kauppakärryn kanssa hissillä alas autosi luo ja kotiin – helposti, mukavasti, sujuvasti, edullisesti!
 
Vain ei Helsingissä. Ei ole Keskustatunnelia, josta helposti maanlaisiin pysäköintihalleihin. Helsingin maanalaisissa maksat kalliisti, minkä lisäksi monessa tapauksessa joudut kävelemään pitkiä matkoja haluamiisi kohteisiin.
 
Miksi ylipäätään pyrkisit autolla Helsingin keskustaan, kun paljon helpommin sujautat Triplaan, Rediin, Itikseen, Kaareen, Celloon, Isoon Omenaan ja muihin kauppakeskuksiin, saat ilmaista pysäköintiaikaa ja löydät niistä pienellä vaivalla kaiken, mitä tarvitset!
 
Ei mitään syytä mennä ”painimaan” paikoista, maksamaan huippukalliisti parkkiruudusta ja vielä 80€ rikemaksun uhalla, jos sattuisit ”viihtymään” odotettuakauemmin.
 
HELSINGIN PÄÄTTÄJÄT VIHAAVAT AUTOJA
Helsingin päättäjät perustelevat jopa tilastoilla, ettei keskustatarvitse autoilevia ostajia.Ylivoimainen enemmistö keskustankauppojen asiakkaista ja ostajista, yli 80 % on joukkoliikenteellä tulleita, jalankulkijoita, ja pyöräilijöitä, he osoittavat.
 
On ruhtinaallisesti sekoitettu syitä ja seurauksia! Juuri siksi keskusta kärsiikin kauppakuolemista, että enemmistö ostajista on joukkoliikenteellä tulleita, jalankulkijoita, ja pyöräilijöitä! Suurin ostovoima, autoilevat ostajat, puuttuu!
 
Helsingin punavihreä päättäjävalta vihaa autoja, koska nesymbolisoivat rahaa ja koska ne saastuttavat ja tuotavat hiilidioksidia ja jouduttavat ilmastonmuutosta. Siksi niitä pitää – jollei ihan kieltää – joka tapauksessa rajoittaa.
 
Kaikkialla muualla maailmassa autot halutaan painaa maanalle, jotta ilma säilyisi kaupungeissa mahdollisimman puhtaana eivätkä aiheuttaisi vaaraa ihmisten liikkumiselle kaduilla ja toreilla. Helsingin punavihreät päättäjät ovat toista maata.He haluavat pitää autot kaupungin kaduilla, jopa kaupungin raskaimman läpikulkuliikenteen keskustan ahtaimmilla kaduilla! Koska, he selittävät, jos kaupungin läpikulkuliikenne johdettaisiin sujuvasti ja helpoksi maan alle, se synnyttäisi lisää autoja ja lisäisi liikennettä.
 
Punavihreät siis uskovat, että helpottamalla Helsingin läpikulkuliikennettä Keskustatunnelilla,josta samalla voisi sujuvasti poiketa haluttuun osoitteeseen keskustan maanalaisissa pysäköintipaikoissa, ihmiset ostaisivat lisää autoja ja synnyttäisivät lisää liikennettä. Mieluummin koko kaupunki ja sen asukkaat, ja koko keskusta jossa pitäisi viihtyä, pannaan kärsimään läpikulkevan pintaliikenteen vaaroista ja päästöistä!
 
Ei tätä järjenjuoksua kukaan selväpäinen käsitä.
 
Ei mikään ihme, että Helsingin keskusta on näivettymässä. Se on poliitikkojen hölmöilyä Helsingissä (ja monessa muussa kaupungissa Suomessa). Eikä syy ole yksin Vihreissä, vaan myös samaa ymmärtämättömyyttä jakavissa Demareissa ja Vasemmistoliitossa. Ja kaupungin myötä juoksevissa virkamiehissä.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi