Koeajo: Dacian maastopaku

Sähköposti Tulosta PDF
Dacia Duster dCi 110 4x4 vanDacia Duster dCi 110 4x4 van

Jo muutaman vuoden markkinoilla ollut Dacia Duster katumaasturi uudistui hiljattain. Nyt siitä on jälleen tarjolla pakettiautoversio. Katsoimme mitä romanialaisella hintahäirikönllä on tälläkertaa tarjottavanaan. Kehityssuunta on ainakin oikea, mutta riittävätkö Dusterin eväät nostamaan sen suosiota nykyisestään. Se ja monta muuta asiaa selviää 10.12.2015 julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 

Koeajossa uusi Transporter T6

Sähköposti Tulosta PDF
 Uuden Volkswagen Transporter T6:n ulkomuoto on muuttunut tahdikkaasti, mutta konehuoneessa on tapahtunut täyspäivitys. Koeajettu Volkswagen Transporter umpipakettiauto on varustettu uudella SCR-tekniikan avulla Euro 6 -standardin täyttävällä, 2,0-litraisella, 75 kW:n (102 hv) ja 250 Nm väännön TDI-moottorilla. Muita TDI-vaihtoehtojen teholuokkia ovat 62 kW (84 hv), 110 kW (150 hv) ja tehomylly 150 kW (204 hv).

Uuden Transporter T6:n moottorin alavääntö ja kehittynyt varustetaso herättivät raadissa tyytyväisyyttä. Lue tarkemmin uudesta Trasporterista Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015).
 

Juhlakalu

Sähköposti Tulosta PDF
  Ford Transit Täytti tänä vuonna 50 vuotta. Jos näiden vuosien aikana valmistetut Ford Transitit pysäköitäisiin peräkkäin, jono kiertäisi ympäri maailman. Testasimme jonoa täydentävän Transit Custom 50 v- juhlamallin.
Transit Custom 50-vuotisjuhlamallissa on erityiset kampanjavakiovarusteet, aina istuimien osittaisesta nahkaverhoilusta peruutuskameraan, jonka kuva löytyykin sisäpeilin reunasta. Lue autosta tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015).
 

Mitsubishi L200 uudistui

Sähköposti Tulosta PDF


Mitsubishin uusi viidennen sukupolven L200-malli on saanut keulalleen uuden 2,4-litraisen MIVEC-turboahdetun dieselmoottorin.
 
Vaihteistopuolella on tarjolla 6-pykäläisen manuaalin lisäksi 5-vaihteinen automaatti. Alumiinilohkoisesta moottorista irrotetaan parhaimmillaan 181 hv ja vääntöä 430 Nm. Matalin CO2-päästöarvo on 169 g/km.
 

Emoss sähkökuorma-auto

Sähköposti Tulosta PDF


Suomen ensimmäinen täyssähkökuorma-auto liikennöi Niinivirta European Cargo Oy:n väreissä Tampereella. Auton kokonaispaino on 16 tonnia ja kuormaa se pystyy ottamaan 7-tonnia. Valmistaja on hollantilainen emoss ja alustana on DAF LF 55. Omistajan mukaan 235 kW sähkömoottorin voimin kulkevan auton kilometrikustannukset jäävät ennätyksellisen alhaiseksi. Matalat käyttökulut eivät kuitenkaan riitä peittämään dieselvaihtoehtoa runsaasti suurempaa hankintahintaa auton elinkaaren aikana.
Selvitimme mistä akkujakarissa on oikestaan kysymys.
 
Autosta tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015)
 

Renault C&K teki kovaa jälkeä

Sähköposti Tulosta PDF
  Renault Trucks jatkaa menestyksellisen T-malliston jälkeen C- ja K-mallisarjan kuorma-autoilla maa- ja rakennusainekuljetuksiin. C-mallisto on tarkoitettu kuljetuksiin rakennustyömaille ja työmailla. K-mallisto on astetta järeämpi ja tarkoitettu vaativille työmaille ja kaivoksiin. Ohjaamot ovat lähtöisin T-mallista sovelletuin muutoksin. Tarjolla on päivä-, lepo- ja makuuohjaamoa. 11 ja 13 litran dieselit tarjoavat 380 - 520 hv:aa. Vetotapoja löytyy 11 erilaista. Vaihteistoja on manuaalia ja automatisoitua manuaalia.

Renault C&K malliatot esiteltiin lokakuun alussa Vuoden Kuorma-auton 2016 valitsevan tuomariston jäsenille Ranskan armeijan harjoitusalueella Lyonin lähellä. Huippuvaativa maasto teki selväksi, että Renault on C&K mallistollaan tuomut markkinoille T-mallistonsa veroisen menestystuotteen myös raskaimpiin maa-aineskuljetuksiin.

Ajolinja -lehti ja Auto, tekniikka ja kuljetus pääsivät maistelemaan C&K Renaulteja ensiesittelyssä. Ensi viikolla uudessa Ajolinjassa on maistiaisten alkutahdit. Seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2015:ssä on kovan luokan tulokkaista enemmänkin.
 

Suihkimalla siistiä

Sähköposti Tulosta PDF


Auto, tekniikka ja kuljetus –lehden tuoreen numeron (8/2015) pikakokeessa testattiin Sonax Extreme vannepesuainetta heikolle pesulle jääneisiin, karstan kellastamiin kevytmetallivanteisiin.

Valmistajan mukaan aine ei syövytä vanteen pintaa, ruuveja tai muttereita, joten uskalsimme suihkia ainetta normaalin pesutapahtuman yhteydessä vanteisiin. Happopohjaiset pesuaineet on parasta suihkuttaa irtovanteisiin.

Suihkutimme ainetta reilulla kädellä ja annoimme sen vaikuttaa ohjeen mukaisesti eri vanteilla 2 -5 minuuttia. Aineeseen on lisätty raudan kanssa reagoivaa, violetiksi värjäytyvää ainetta.
Tässä näet tuloksen neljän minuutin vaikutusajan jälkeen.

Parhaan tuloksen saimme pisimmällä vaikutusajalla ja harjaamalla.
 

Scania P 280 ED4x2 E6 Ethanol: Vihreä vaihtoehto jakelutehtäviin

Sähköposti Tulosta PDF


Scania päivitti etanolidieselmoottorinsa Euro 6 päästötasolle. Uudistuksessa siirryttiin EGR-järjestelmästä SCR:n pariin. Lisäksi männät ja venttiilit saivat timantinkovan DLC-pinnoitteen. Se vähentää polttoaineesta johtuvaa korroosiota ja vaikuttaa positiivisesti käyttökuluihin, joiden luvataan olevan jatkossa lähes dieselin tasolla. Lue koeajoraportti seuraavasta 24.9. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä (8/2015)
 

Koeajossa Caddy Maxi

Sähköposti Tulosta PDF
 Volkswagen on uudistanut tuoteperhettään. Koeajoimme uudistuneen Caddy Maxin nelivetoisen version. Uusi Euro 6 -moottori antoi nelivedolle mukavasti vääntöä ja tavaratilan koko tekee siitä oivan jakeluauton.
Lue aiheesta seuraavasta 24.9. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (8/2015).
 

Koeajossa TruckMasters OX

Sähköposti Tulosta PDF
TruckMasters OX on kelpo peli moneen työtehtäväänTruckMasters OX on kelpo peli moneen työtehtävään

Toyota Hiluxista kuorma-autoksi räätälöity TruckMasters OX kamppailee markkinoilla elintilasta perinteisien lava-autojen rinnalla.
Tutustuimme koeajon merkeissä kevyt kuorma-auton ominaisuuksiin sekä ajettavuuteen. Ihastuimme auton hyvään varustelutasoon, 5-paikkaisuuteen ja reippaaseen kantavuuteen sekä yrittäjäystävälliseen verokohteluun. Tummat pilvet nousivat taivaalle kun aloimme selvittää sen sopivuutta perävaunun vetäjäksi. Rekisteriotteen mukaan auton perässä ei sovi vetää lainkaan kärryä.
Lisää aiheesta seuraavassa 24.9. julkaistavassa numerossa (8/2015)

PÄIVITYS 21.10. 2015

Truckmasters maahantuoja ilmoitti että jatkossa uusien Truckmasters OX -mallien perävaunun vetopaino on 3500 kg ja jo ilman perävaunutietoja rekisteröidyt autot voidaan nyt muutoskatsastaa samalle vetopainolle. Lisätietoja maahantuojalta.
 


Sivu 6 / 53

Lue uusimmasta numerosta

TIEHÖLMÖILY
TULEE KALLIIKSI

Kysyimme Suomen Tieyhdistys ry:ltä onko tieverkko karannut kokonaan valtion käsistä?

MARKKINAHÄIRIKKÖ?
Ford Truks lyö Itä-Euroopassa kukkoileville länsimerkeille nyt vahvasti kapulaa rattaisiin. Kävimme arvioimassa, millaisin eväin uusia markkinoita hakeva haastaja on liikkeellä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Tavallinen henkilöauton omistaja kuvittelee, että kuorma-auto on lähinnä kaksi teräspalkkia pitkittäin, keulalla moottori ja vaihteisto ja päällä ohjaamo ja lava..."  
Lue lisää >>



[ 24.08.2017 08:00 ]
feed-image Feed Entries

tallinksilja

Mainospalkki