Uusi Isuzu D-Max Space Cab

Sähköposti Tulosta PDF

Testasimme päivitettyä Isuzu D-max Space cab:ia. Hyväksi huomasimme muun muassa laitteen maasto-ominaisuudet sekä näkyvyyden ohjaamosta. Moottorin tilavuus ja kulutus on pienentynyt ja se selvittää nyt Euro 6 normit.

Lue tarkempi koeajo kokemus tästä monipuolisesta menijästä 12.5 ilmestyvästä Auto tekniikka ja kuljetus lehdestä (ATK 4/2017).

 

120 km/h pinotuilla kuorma-autoilla

Sähköposti Tulosta PDF

Amerikkalaisilla on erikoinen tapa kuljettaa rekan nuppeja tehtailta asiakkaille. Nupit pinotaan päällekkäin ja kiinnitetään toisiinsa etuakseleista kääntöpöytiin.

Lisätietoa tästä melko hurjapäisestä kuljetusmetodista ja muita USA:n kuulumisia Amerikan reportistamme uudessa, 12.5 ilmestyvässä Auto tekniikka ja kuljetus lehdessä (ATK 4/2017).

 

31. Arctic Test: Pikkubussit talvitestissä

Sähköposti Tulosta PDF

Pakkasta riitti -15 -16 asteen verran, kun Auto, tekniikka ja kuljetus toteutti 31. Arctic Testinsä helmikuun alkuviikolla pääkaupunkiseudulla. GAZ GAZellen viime hetken vetäytymisen jälkeen viivalle asettuivat VW, Toyota, Opel ja Peugeot. Ajovertailu toteutettiin päivän verran Helsingin katuverkossa ja päivän rupeamana Kirkkonummen-Veikkolan maiasemissa Espoossa.

 

Kuormanosturi on helposti kuolemanloukku!

Sähköposti Tulosta PDF

Viranomainen laiminlyö tarkastusvelvollisuutensa. Valvontajärjestelmä halutaan ohittaa. Myyjät käyttävät helppoa ohittamista jopa myyntiargumenttina!

 

Kapelliperävaunut vertailutestissä!

Sähköposti Tulosta PDF

Pitkäaikaiset, monia eri perävaunuvalmisteita käyttäneet kuljetusyrittäjät kertovat kokemuksiaan kapelliperävaunuista. Kome, Närko, Kautec, Lag, Krone ja Schmitz joutuvat suurennuslasin alle. Miten kotimainen pärjää ulkomaalaisille?

 

Ensikoeajossa: Scania R 500 & S 450

Sähköposti Tulosta PDF

Södertäljen syömähampaat.

Scanian uusi Albatrossi-työnimeä kantanut ja viimeiseen saakka salaisuuden verhon takana säilytetty R-sarja sai ensiesittelynsä 23.8. Pariisissa järjestetyssä kansainvälisessä kestävän kehityksen konferenssissa. R-sarjan rinnalle valmistaja toi uuden S-sarjan. Se on vastaus Scanian kaukoliikenneasiakkaiden tarpeisiin. Scanian malliuudistuksen ympärillä liikkuneet huhut lähes 800 hv tehoisten myllyjen tuomisesta valikoimaan saivat valmistajalta tylyt tuomiot. Konetehot säilyvät tässä vaiheessa lähes entisellään. Kysymys on vain: kuinka kauan?

 

Koeajo: Citroen Jumpy BlueHDi 150 Shine M

Sähköposti Tulosta PDF
 Koeajoautomme on ensimmäinen Suomeen rekisteröity uusi Jumpy. Se eroaa kesällä myyntiin tulevista Suomen varastomalleista lähinnä ohjaamon kaksipaikkaisuuden ja väliseinän osalta.

Suomen vakiomalli on aina kolmipaikkainen. Varusteversioita on kaksi, perusmalli Feel ja nyt kokeillun kaltainen Shine. Shine-mallin kaksipaikkainen apumiehen istuin on muunneltava Moduwork.

Koeajettu auto on varustettu 150 hevosvoiman kaksilitraisella koneella. Se on malliston toiseksi tehokkain. Vääntöä on 370 Nm/2000 r/min. Moottori on ominaisuuksiltaan mainio. Se kuljettaa Jumpyä rivakasti.
 

Scania Golden Gripen

Sähköposti Tulosta PDF
 Scania juhlistaa kuluvaa 125. juhlavuottaan tuomalla R-sarjaan suomalaisia varten räätälöidyn Golden Gripen juhlamallin. Rajoitetun ajan tarjolla olevan mallin kohdalla on keskitytty yltäkylläisen krominkiillon asemasta kuljettajamukavuuteen.

Golden Gripen -mallit varustellaan suoraan tuotantolinjalla ja viimeistään Suomessa Scanian Jyväskylän toimipisteen toimesta. Golden Gripen -varustelu on saatavilla R-sarjan tasokuorma-autoihin ja rekanvetäjiin lähes kaikissa kokoonpanovaihtoehdoissa.
 

Uusi Proace

Sähköposti Tulosta PDF
 Toyota tuo Suomeen uudesta Proacesta kaikki kolme koripituutta, 4,6, 4,6 ja 5,2 metriä. Kuutioita on 4,6, 5,3 tai 6,1 kuutiota. Vakiona Proacesta löytyy apumiehen istuimen alla oleva Smart Cargo -tavaratila, joka mahdollistaa 1,16 metriä varsinaista tavaratilaa pidempien esineiden kuljetuksen.

Ohjaamo on Proacessa aina kolmipaikkainen. Autosta on saatavana myös henkilökuljetusversioita aina yhdeksään paikkaan asti.
 

Mitä teet, Jari Lindström?

Sähköposti Tulosta PDF

 Sama rangaistus kohdistuu kohtuuttoman paljon raskaammin ammattikuljettajaan, ja myös kuljetusyritykseen, kuin yksityisautoilijaan.

Mikä ei ole kohtuus, ei voi olla lakikaan, lausui Olaus Petri ohjenuoraksi Suomen kansalle. Se on muodostunut kansanperinteeksi, jota suomalaiset seuraavat. Miten voi jatkua, että samoista liikennerikkeistä tuomitaan rangaistus, joka vaikutta tuskin mitenkään yksityisautoilijan elämään, mutta syöksee ammattikuljettajan työttömyyteen, usein pysyvään, ja hänen perheensä ja huollettavansa hirvittävään taloudelliseen ahdinkoon? Ja saattaa pahimmoillaan ajaa pienen kuljetusyrityksen ja sen työpaikat nurin!

Me kysyimme perusduunarilta, työministeriltä ja oikeusministeriltä Jari Lindströmiltä.

Kysyimme myös laittoman kabotaasin surullisista seurauksista Suomessa, jossa tuhannet ammattikuljhettajat ja sadat kuljetusyritykset ovat ajautuneet vararikkoon valvomattoman ja villiintyneet halpakuljettaja- ja -kuljetusliikevyöryn seurauksena.

Lue 1.7. ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 6/16: Perusduunari, tuplaministeri Lindström Tentissä!

 


Sivu 6 / 58

Lue uusimmasta numerosta

VIRTAVIIVAISTETTU
Renault Master on luonut nahkansa. Suora- viivaisemmalla ulkonäöllä varustettu Master oli koeajossa terävällä 180 hevosvoiman moottorilla.

VETYVETURI
Iveco, FPT Industrial ja Nikola julkistivat Nikola TRE:n, ensimmäisen kuorma-auton, joka syntyi CNH Industrialin ja Nikolan yhteístyönä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Sähköauto on kehityksen välivaihe. Päätepiste on vetyauto! Näin minulle sanottiin jo noin 15 vuotta sitten Berliinissä Daimlerin tulevaisuustutkimuksessa..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 23.01.2020 02:39 ]
feed-image Feed Entries