Mainospalkki

Uusi Hilux

Sähköposti Tulosta PDF
 Toyota Hiluxin uusi malli sai Genevessä Euroopan ensiesityksensä. Hilux on Suomen myydyin lava-auto ja kuulunut kärkikastiin jo vuosia, joten merkin kehitystä seurataan tarkasti. Uusi Hilux on 5 335 mm pituudellaan aiempaa 75 mm pidempi ja 1 855 mm leveydellä entistä 20 mm leveämpi. Vertikaalisen ulottuvuuden suhteen taas Hilux on hitusen matalampi, 1 815 mm korkeudessa on 45 mm vähennystä aiempaan. Lavan maksimileveys on venynyt vajaa 15 senttiä 1 645 mm:iin. Lue lisää uudesta Hiluxista Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 numerosta.
 

Arktinen mestari

Sähköposti Tulosta PDF
 Arctic Van Test 2015 tonniluokan voittajaksi ylsi Fiat Ducato. Pudasjärven pakkasilla kehuja saanut Ducaton moottori ja polttoainetaloudellisuus ovat sen valtteja edelleen. Uudessa Fiat Ducatosta löytyy kaikuja edeltäjästä, mutta ajoneuvon tekniikka on uusittua. Koeajoimme 2,3-litraisella Multijet dieselmoottorilla varustetun Fiat Ducaton. Lue koeajo kokonaisena tulevasta Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 numerosta.
 

Renkaita rengasmeressä

Sähköposti Tulosta PDF

 Nokian on järkyttänyt suomalaisia syöttämällä tuunattuja renkaita rengastesteihin. Kauheaa. Niin tekevät sen kilpailijatkin.

Nokian on voittanut monta vertailutestiä. Niin ovat sen kilpailijatkin. Mutta ihmiset uskovat, että voittaja on paras. Niin se onkin. Siinä kilpailussa. Se ei tarkoita, että samanlaisia saa ostaa kaupasta!

Tulos ei ole sen luotettavampi, vaikka testattavat renkaat haetaan rengasliikkeestä. Mikään ei takaa, että kilpailijat ovat keskenään yhtä tuoreita, samalla tavalla varastoituja, edes samasta tehtaasta ja täsmälleen samalla kumiseoksella. Esimerkiksi Michelinin samankokoisissa renkaissa eri tehtaiden valmistamina voi olla eri ympärysmitta. Eikä mikään takaa, että rengasliike, jolta testattavat haetaan, ei ole vihjaissut mielivalmistajalleen tulevasta testistä tuunattujen renkaiden toivossa. Ei edes että kilpailijat on valittu varastosta rehellisesti.

Erimerkkisetkin renkaat ovat uusina toimivia. Vasta 4000-5000 km:n ajon jälkeen selviää, mihin ne pystyvät. Vertailutestit suoritetaan uusilla renkailla. Vaikka haluttaisi, niitä ei pystytä ajamaan samalla autolla, samoilla pyöränkulmilla, samalla painolla, samalla tienpinnalla, samalla säällä edes tuhat kilometriä. Se on yhtä mahdotonta kuin saada aikaan uusille autoille vertailukelpoisia, todellisuutta vastaavia polttoaineen kulutusarvoja.

Rengastesteissä on yksinkertaisesti liian paljon hallitsemattomia muuttujia, että lopputulos olisi yleistettävissä. Mitä Nokian renkaisiin tulee, ne ovat pärjänneet loistavasti kansainvälisessä kilpailussa. Kiitos kuuluu kansainväliselle rengasjättiläiselle, Bridgestonelle. Se nappasi Nokian omistukseensa 2003, ja se hallitsee viidakon lait.

 

Kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti: Kabotaasi syö Suomea!

Sähköposti Tulosta PDF
Valtakunnallisen 28 000 jäsenen Rahtarit ry:n perustaja ja kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti on eniten huolissaan kolmesta asiasta kumipyöräkuljetusten osalta: kabotaasista ja erityisesti sen laittomasta kytkennästä, tieverkon kunnosta ja raskaan kaluston taukopaikkojen puutteesta
 
- Kabotaasi syö ale-hinnoittelulla työpaikkoja suomalaisilta ammattikuljettajilta ja töitä suomalaisilta kuljetusliikkeiltä. Tilanne on riistäytynyt täysin käsistä,  Puntti toteaa.
 
- Suomen tiet ovat nyt samassa kunnosssa kuin DDR:ssä 1970-luvulla, Puntti sanoo ja kohdistaa kovaa arvostelua lyhytnäköiselle tavalle, jolla teitä korjataan.
 
- Ajo- ja lepoaikalain mukaan 3-4 tunnin välein on pakko löytää lepopaikka. Vuosaaren satama on pääkaupunkiseudulla ainoa turvallinen ja laillinen taukopaikka. Suurten logistiikkakeskusten alueille ei enää ole kaikilla asiaa, Kimmo Puntti kiteyttää.
 
Kimmo Puntin koko haastattelu on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus 2/16 - lehden Tentissä 3.3.2016.
 

Vesi virtaa, rahti seisoo.

Sähköposti Tulosta PDF
Raportti Saimaan kanavan nykytilasta paljastaa veden virtaavaan yhä vuolaana kanavassa. Kerromme miten vuolaana virta vetää rahtitonniston puolella.
Seuraava lehti ilmestyy 1.3.
 

TESTIRAPORTTI: Arctic Van Test 2016

Sähköposti Tulosta PDF
Arctic Van Test 2016 talvitestiin osallistui: Fiat, Opel, Renault, Volkswagen, Citroen sekä DaciaArctic Van Test 2016 talvitestiin osallistui: Fiat, Opel, Renault, Volkswagen, Citroen sekä Dacia

Arctic Test ajettiin tänä vuonna 30. kerran. Viikolla 6 Pohjois-Suomessa ajetun Arctic Van Testin lämpötilat olivat tällä kertaa nollan tuntumissa. Vuodenaikaan nähden lämpimät ilmat vaikuttivat kuitenkin siihen, että tienpinta oli todella liukas. Lumisateet tekivätajokelistä vielä osaltaan haastavammat. Testissä käytetyt kitkarenkaat herättivät aluksi lumiseen ja jäiseen tienpintaan tottumattomissa kansainvälisissä toimittajissa epäilystä, joka kuitenkin kaikkosi nopeasti. Nokian Hakkapeliitta kitkarenkaat osoittautuivat vaikeissa olosuhteissa erittäin pitäviksi.

Testissä oli mukana kuusi kevyen luokan pakettiautoa. Toisistaan mittaa ottivat Citroën Berlingo, Dacia Dokker, Fiat Doblo, Opel Combo, Renault Kangoo ja Volkswagen Caddy. Testi oli tiukka, mutta ei päätynyt viime vuoden tapaan tasapisteisiin. Testissä löytyi siis voittaja. Jokaisella pikkupakulla oli myös oma kuljetusalaan liittyvä ominaisuutensa, missä pääsi loistamaan.

Arctic Van Testin tulokset ja voittaja julkaistaan 1.3. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.
 

Cummins-Volvo Suomeen

Sähköposti Tulosta PDF
Volvo FE CNG:n nokalla pyörii Cumminsin maakaasumoottori.Volvo FE CNG:n nokalla pyörii Cumminsin maakaasumoottori.

Volvo Trucks toi maakaasukäyttöiset kuorma-autot Suomen maahantuontiohjlemaan. Pääsimme tuoreeltaan koeajamaan Cummins-koneella ja Allison automaattivaihteista FE 320 CNG -Volvoa.
Seuraava 1.3. ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti paljastaa "Kaasu-Volvon" salat lukijoille.

 

Cargomaster CC 160 porraskiipijä

Sähköposti Tulosta PDF


Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden (1/2016) pikakokeessa on saksalaisen AAT:n valmistama CargoMaster CC 160 porraskiipijä. Akkukäyttöinen kiipijä nostaa parhaimmillaan 160 kg. Apua porraskiipijästä on niin paljon, että yksi työntekijä hoitaa sillä kahden henkilön hommat.
 

Arctic Van Test 2016 tiukempi kuin koskaan!

Sähköposti Tulosta PDF
Lehtemme vuosittain järjestämä, hyötyajoneuvomaailmassa jo legendan asemaan nostettu Arctic Test käynnistyy heti helmikuun alussa.
Seuraavassa lehdessä paljastamme mitkä autot ovat tänä vuonna koetuksella. Testiautojen ohella talvipakkasissa otetaan mittaa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien autojen kylmänsietokyvyistä. Mielenkiintoista luettavaa on siis varmuudella tiedossa.
Testi- ja "ekstra"-autot paljastamme seuraavassa 27.1.2016 julkaistavassa lehdessämme. Testiraportit ovat tarjolla heti maaliskuun alussa. Atk 2/2016 numerossa.
Jottei odottavan aika kävisi pitkäksi suosittelemme tutustumaan lehtemme Facebook -sivuihin sekä KuljetusNet.fi -uutisportaaliimme. Siellä tulemme tarjoilemaan teille testin tunnelmia heti tuoreeltaan
 

"Merkur" tunnelipelastaja

Sähköposti Tulosta PDF
Ziegler MerkurZiegler Merkur
Tutustuimme Saksalaisen Zieglerin kehittämään tunnelipelastusautoon. Kaksipäinen, sähkön voimin kulkeva auto voisi olla varteenotettava vaihtoehto pelastuslaitoksille myös tunnelirakentamiseen innostuneessa Suomessa.
Lue seuraava 27.1. ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti niin tiedät miksi!
 


Sivu 6 / 56

Lue uusimmasta numerosta

DELETE SKIPUP
Trailer Innovation 2019 -kilpailun päällirakenne- sarjassa toiseksi yltänyt suomalaiskeksintö perustuu oivallukseen.

FORD TRUCKS F-MAX
Ford Trucks tavoittelee uuden F-Maxinsa myötä väkevästi nousua paikallisesta pelurista kansainväliseksi toimijaksi. Strategia vaikuttaa huolella laaditulta.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Itsekin vaihdoin alle kitkarenkaat jo vuonna 1982. Ei ole sen jälkeen nastarenkaita omassa autossa ollut. Eikä ongelmia talviajossa..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 16.11.2018 16:23 ]
feed-image Feed Entries