Vuoden Haastaja 2024 on Mercedes-Benz eActros 600

Sähköposti Tulosta PDF

Vuoden Haastaja 2024: Mercedes-Benz eActros 600.

Pyysimme maahantuojilta ehdokkaat Vuoden Haastaja -äänestykseen (Atk 3/2024). Maahantuojien asettamiksi kilpailijoiksi tulivat: MAN eTGX, Volvo Aero, Renault T High, DAF XG+, Scania Super, Mercedes-Benz eActros 600 ja Iveco S-Way.
 
Kaikki ehdokkaat keräsivät lukijaääniä. Saamamme vastaukset osoittivat, että sähkö on lähes kaikilla merkeillä merkittävässä roolissa. Lukijapalautteen ja lehden valintaraadin (Matti Aarnio, Martti Peltonen, Klaus Bremer) tehtävä ei ollut helppo. Valinta oli kuitenkin loppujen lopuksi yksimielinen.
 
Vuoden haastajaksi valittiin Mercedes Benz eActros 600.
 
Valinnassa todettiin, että sähkö käyttövoimana on löytänyt hyvin markkinoita jakeluliikenteessä.
 
eActros 600:n voiton avaimena pidettiin sen innovatiivista e-akselia, joka mahdollistaa 400 kW jatkuvan ja jopa 600 kW huipputehon.
 
Haasteita kaukoliikenteessä on kuitenkin edelleen ajosuoritteen ja latauksen kohdalla. Suuret akut tuovat painoa ja latausinfra on vielä raskaan kaluston osalta Suomessa vaatimaton. Vaikka pikalatauspisteitä onkin eri puolilla Suomea melko kattavasti, palvelevat ne ensisijaisesti kevyempää liikennettä. Yhdistelmän ajo latauspaikalle on liki mahdotonta. Lisäksi latausteho on edelleen suhteellisen matala, parhaimmillaankin muutaman sadan kilowatin varassa.
 
eActros 600 on ajosuoritteeltaan varsin tehokas. Ilmoitettu 500 km toimintasäde antaa jo uusia mahdollisuuksia kaukoliikenteeseen. Merkittävän parannuksen tilanteeseen tuo myös tehokas latauksen vastaanotto. Kun tulevaisuudessa käytettävissä on megawatin tehoisia latausyksiköitä, voidaan akusto ladata 20 %:sta 80 %:iin puolessa tunnissa. Tällä parannetaan auton käytettävyyttä kaukoliikenteessä todella merkittävästi. Haastaja haastaa voimalla latausverkon rakentajat.
 
Polttoaineessa MB säästää merkittävästi. 120 000 km/vuosi ajolla sähkön hinnalla 0,20 c/kWh ja kulutuksella 119 kW/100 km säästetään vuotuisissa energiakustannuksissa 96 540 € verrattuna 26,0 l/100 km kulutukseen dieselhinnalla 1,50 €/l. Toki on huomattava, että erilaiset muuttujat vaikuttavat tilanteeseen merkittävästi. Huomioiden kuitenkin vielä sähköversion edullisemmat huoltokulut, ero sähkön hyväksi on kokonaisuutena selvä.
 
Onnittelemme voittajaa! Toteamme ilolla lisäksi, että MB eActros 600 on läpikäynyt Rovaniemellä ratkaisevan osan kehitystyöstä, joka tähtää edistyksellisimpään suorituskykyyn ankarissa talviolosuhteissa.
 
Lukijaäänestyksessä voittajiksi ja yllätyspalkinnon saajiksi arvottiin Olavi Suosilta, Läyliäisiltä, sekä Matti Pahkala, Pyhäjoelta. Kiitämme kaikkia lukijaäänestykseen osallistuneita!

KILPAILIJAT


MAN eTGX.


DAF XG+.


Renault Trucks T High.


Scania Super.


Volvo Aero.


Iveco S-Way.

Teksti | Klaus Bremer, kuvat | Valmistajat

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 09.10.2024 06:13 ]

Mainospalkki