Suomessa tärkein kokoluokka pakettiautoissa on ns. tonniluokka. Tässä kokoluokassa ovat lähes kaikki merkit mukana. Myös sähköiset versiot ovat kasvattaneet osuuttaan näissä autoissa.
Muutama perusfakta
Teksti | Matti Aarnio, kuvat | Jouni Hievanen
Kilpailua tonniluokassa
Uusi Maxus Delivery 7 lisää kilpailua tonniluokassa.
Suomessa tärkein kokoluokka pakettiautoissa on ns. tonniluokka. Tässä kokoluokassa ovat lähes kaikki merkit mukana. Myös sähköiset versiot ovat kasvattaneet osuuttaan näissä autoissa.
Pääsimme tutustumaan pikaisesti autoon, jonka varsinainen koeajoraportti on seuraavassa lehdessä.
Nyt esillä olleen L2H1 kokoluokan auton kantavuus on 1 055 kg ja vetomassa 1 500 kg. Tavaratila on varustettu molemmin puolin liukuovilla.
Muutama perusfakta
Ennakkotiedon mukaan autosta esitellään vielä loppuvuonna nelivetoversio. Nyt esillä olleen L2H1 kokoluokan auton kantavuus on 1 055 kg ja vetomassa 1 500 kg. Akkupaketti on saatavissa 77 kWh tai 88 kWh kokoisena. Tällöin WLTP-toimintamatkat ovat 452 ja 524 km.
Vakiovarustelista on erityisen kattava ja siihen kuuluu esimerkiksi molemmin puoliset liukuovet. Varusteisiin pääsemme tutustumaan tarkemmin varsinaisella koeajolla. Pikalataus on saadun tiedon mukaan DC- 90 kW teholla 20 – 80 % noin 43 minuutissa.
Harvinaisempi varuste ainakin vakiona on matkustajan puoleinen sähköinen astinlauta tavaratilaan. 360° kamerajärjestelmä parantaa merkittävästi auton hallintaa. Autosta on myös virran ulosotto esimerkiksi erilaisille työkaluille.
Tässä muutamia havaintoja, mutta eipä tyhjennetä pankkia kerralla, vaan paneudutaan yksityiskohtaisesti autoon, sen varusteisiin ja tarjoamaan käyttökokemukseen käytännössä varsinaisen koeajon merkeissä Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2024 -lehdessä.
Teksti | Matti Aarnio, kuvat | Jouni Hievanen |
Luetuimmat artikkelit
|
|
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä