Pikkuveli on kasvanut

Sähköposti Tulosta PDF


Vuoden Pakettiautoksi valitun Ford Transitin pienempi malli Ford Transit Courier on entistä suurempi. Tavaratila on kasvanut jopa 25 %.
 
Tavaratilan kooksi ilmoitetaan 2,9 kuutiota ja sen maksimipituus on 180 cm, kasvua edeltäjään jopa 18 cm. Leveys ja korkeus ovat 120 cm. Tilaan on siis mahdollista lastata kaksi eurolavaa.
 
Takaoven kynnyskorkeus on 62 cm ja oviaukon korkeus 110 cm. Kummankin puolen sivuovien kynnyskorkeus on 56 cm, mutta oviaukot ovat vain 50 cm leveitä.
 
Kuorman kiinnityspaikkoja on lattiassa kuusi. Tila on hyvin valaistu voimakkaalla LED-valolla.
 
Lisävarusteena on saatavissa väliseinän läpilastausluukku, jolloin tavaratilaan mahtuu jopa 2,6 metristä tavaraa.
 
Courierin vakiokantavuus on 600 kg ja valinnaisella kokonaispainon korotuksella se on mahdollista nostaa 750 kiloon.


Tavaratilaan mahtuu kaksi eurolavaa. Seinissä ei kuorman kiinnityspaikkoja ole, mutta lattiassa niitä on kuusi.

Moottorivaihtoehtoja
Koeajoauton voimanlähteenä toimi 1,5-litrainen dieselmoottoori, tuottaa 100 hevosvoimaa 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla. Vääntöä löytyy 250 Nm. Vaikka turbo mukavasti auttaa tietyillä kierroksilla, niin kiihtyvyys ei silti päätä huimaa, joten ohituspaikat pitää suunnitella tarkasti. Keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan kuusi litraa satasella, mutta omat laskelmat antoivat 6,6 l/100 km.
 
Mallistosta löytyy myös Fordin 1.0 EcoBoost-bensiinimoottori, joka on saatavana 100 hv ja 125 hv tehoisena.
 
Täyssähköinen E-Tourneo Courier täydentää mallistoa myöhemmin tämän vuoden aikana.


Auton toiminnot on keskitetty 8 tuuman kosketusnäytölle.
 
Ohjaamo ja hallintalaitteet
Fordeissa on jämäkän työkalun fiilistä ilman hienosteluja ja sellaiseksi voisi luonnehtia myös ohjaamoa ja ajettavuutta.
 
Lähes kaikki ohjaamon toiminnot ajamisen lisäksi on keskitetty nykyautojen tapaan, tässä tapauksessa 8 tuuman kosketusnäytölle. Valikot ovat Fordeissa selkeitä käyttää, mutta esimerkiksi ilmastoinnin kaikkien ominaisuuksien siirtäminen digitaaliseksi tuntuu kömpelöltä. Onneksi sentään puhaltimien suuntausta voi vielä tässä autossa muokata manuaalisesti.
 
Edelleen iso plussa uusissa Fordeissa on nopeusvaroittimien sammuttamisen mahdollisuus yhdellä napilla suoraan ratista. Hälytysäänet ovat sen verran ärsyttäviä, että ne mieluummin hiljentää. Muun muassa kuljettajan vireystasoa tarkkaileva driver assist -ominaisuus kehotti ja käski muutaman kerran äänekkäästi tauolle, vaikka kyse oli täysin virkeän kuljettajan yrityksestä muuttaa lämmityksen asetuksia.
 
Mukautuva vakionopeudensäädin toimi niin kuin pitikin vaikkakin sen aktivoimiseen kulloinkin vaadittava ratin nappi ei tullut vieläkään ihan selväksi viikon ajelun jälkeen.


Tavaratilaan ei ole kurkkimista.
 
Ajettavuus
Courierin herkkä poljintuntuma pääsi hieman yllättämään, kun auto pyrki ryntäämään liikkeelle Fordin pihassa. Sulava liikkeellelähtö vaatii hieman keskittymistä, tai ainakin totuttelua. Samoin jarrutuksista meinaa helposti tulla töksähteleviä.
 
Jousituksessa ei mikään häirinnyt eikä kiinnittänyt huomiota missään vaiheessa ja muutenkin yleinen ajotuntuma on miellyttävä.
 
Kokonaisuudessaan Transit Courier jätti positiivisen, Fordille tyypillisen yksinkertaisen ja jämäkän työauton fiiliksen.
 
Ford Otosanin tehtaalla Craiovassa Romaniassa valmistettavan Transit Courierin hinta alkaa Suomessa 28 588,62 eurosta.

Teksti, kuvat | Miika Tokee

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 22.05.2024 05:49 ]

Mainospalkki