Suomen halvin täyssähköauto

Sähköposti Tulosta PDF

DSFK EC75:n  yleisilme on jykevä.

Uusia automerkkejä tuntuu tulevan markkinoille tasasta vauhtia. Lähinnä tässä kunnostautuu kiinalaiset valmistajat. Tonniluokkaan on nyt tullut selvästi Suomen halvin täyssähköauto.
 

Volkswagen uudistui

Sähköposti Tulosta PDF

Perinteistä Transporteria muistuttava Multivan tulee nyt ohjelmaan nelivetoisena lataushybridinä, jonka sähköinen toimintamatka on lähes 100 km. Multivanin pohjalle voidaan myös toteutettaa nostokatolla varustettu matkailuauto. Sitä tuodaan Suomeen vain ladattavana hybridinä ja nelivetoisena. Alhaisen veron takia auto on varsin kilpailukykyinen hinnaltaan ja kokonsa puolesta sopii jopa matkailevan perheen ainoaksi autoksi.

Pakettiautokauppa on jo muutaman vuoden ollut kahden kauppa. Viime vuonna Ford repäisi selvän kaulan Volkswageniin, joka kärsi malliston vaihdon viiveistä. Nyt koko mallisto on uutta. Vanhimpana mallina on Amarok, jonka mallimuutos oli vuonna 2023.
 

Isuzu D-Max Space Cab LS – Tekijä maantiellä ja maastossa

Sähköposti Tulosta PDF

Keulan ilmettä on uusimmassa Isuzu D-Maxin sukupolvessa päivitetty konepellin ja ajovalojen osalta. Maskiin on tilattavissa erityisesti sinne sopivia led-lisävaloja.

Isuzun pick-upin, D-Maxin, vahvuuksiin on yleensä laskettu kestävyys ja luotettavuus, sekä työkonemaisuus. Tämä on saanut monet ammattikuskit valitsemaan Isuzun muiden avolavojen joukosta, joissa saattaa olla huomattavastikin enemmän rikkoontumisherkkiä hienouksia.
 

MAN TGE 3.180 4X4 – Dieselvoimaa

Sähköposti Tulosta PDF

Koeajoon ottamamme auto oli MAN TGE 3.180 4490 4x4 automaatti.

MAN uudisti viime vuoden aikana TGE-mallistonsa. Next Level-nimellä kulkeva mallisto on nyt saatavana Suomessakin useilla eri varusteluvaihtoehdoilla. Otimme koeajoon nelivetomallin, jossa oli Modul System Oy:n rakentama huoltovarustus.
 

Sähköllä talviolosuhteissa

Sähköposti Tulosta PDF

Yksi Scanian Winter 2025- tapahtuman BEV-koeajokeista oli kaksiakselinen P23 Närkon valmistamalla Nordic Box -umpikorilla.

Tämän vuoden Scania Winter tarjosi mainion mahdollisuuden kokeilla ruotsalaisvalmistajan nykyistä sähköautomallistoa talvikelissä.
 

Vihreän siirtymän vauhdittajat

Sähköposti Tulosta PDF

Scania 460 R A6x2NB 460 hevosvoiman OC 13 104 kaasumoottorilla ja 14-portaisella G25CM ylivaihdevaihteistolla. Kaasusäiliöiden kokonaistilavuus on 874 dm3 eli yhteensä 343 kg. Koeajettavana ollut CBG-veturi oli varustettu ohjaamon takana olevilla lisäsäiliöillä (363 dm3, jotka nostavat sen hintaa noin 6 500 eurolla.

CO2-päästöjen vähentäminen on todellisuutta, johon kaikkien hyötyajoneuvojen valmistajien, myös Scanian, on tartuttava. Scanian osalta vihreän siirtymän kuljetusratkaisujen vauhdittavat tuoreet 13 litran kaasumoottorit.
 

Sähköllä yhä pidemmälle

Sähköposti Tulosta PDF

Kuorma-autoksi rekisteröidyn eSprinterin nopeus on rajoitettu 80 km/h.

Päästömääräysten kiristyessä sähkömoottorien käyttö erityisesti jakeluliikenteessä on tullut aina vain tärkeämmäksi. Yhä useammin kuljetuksen tilaajat edellyttävät päästötöntä tai ainakin vähäpäästöistä kalustoa. Pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarjontaa on jo kohtuullisen runsaasti. Akkukoko ohjaa paitsi hankintahintaa myös hyötykuormaa.
 

Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2025 -oikaisu

Sähköposti Tulosta PDF
7.2.2025 julkaistussa Auto, tekniikka ja kuljetus lehdessä oli virhe sivulla 6 olevassa Scanian koeajoartikkelissa.
 
Lehdessä Scanian malliksi oli virheellisesti merkitty 25P, vaikka oikea malli on P23. Auto, tekniikka ja kuljetus pahoittelee virhettä.
 

Iveco eDaily 70C14E – Kaasu saatavilla

Sähköposti Tulosta PDF

Tuttu Daily, vain teippauksesta käy ilmi, että kyseessä on sähköversio.

Yhä useamman auton kohdalla voidaan käyttövoimaksi valita joko polttomoottori tai sähkömoottori. Aika harvassa on ne valinnat, joissa voidaan ottaa mukaan myös kaasu. Ivecon Daily-mallisto on tällainen. Otimme koeajoon tällä kertaa kuorma-autoksi rekisteröidyn sähköisen eDaily 70C14E 7t-lavamallin.
 

Kerrankin ensimmäisenä

Sähköposti Tulosta PDF

Lifthanger-nostolaitetteen käyttöä lähestulkoon kylmiltään esitteli opiskelija Aleksi Jaukka, jolla logistiikan perustutkinto Ammattiopisto Luovissa on edennyt toiselle vuodelle. Opintojen päättyessä hän on suorittanut kuorma-autonkuljettajan tutkinnon.

Ammattiopisto Luovin opiskelijat ovat hämmästelleet opetukseen kuuluvaa uudentyyppistä kuorma-auton Lifthanger-nostolaitetta.
 


Sivu 2 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 15.06.2025 18:04 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki