Mainospalkki

Viimeinen klassinen Tatra T 815 lähti tehtaalta

Sähköposti Tulosta PDF

Yli 40 vuoden jälkeen Tatra 815:n tuotanto päättyy. Tätä mallia on valmistettu yli 50 000 kappaletta.

Tatra T 815 -sarjan viimeinen kuorma-auto valmistui 25. helmikuuta 2025 Kopřivnicessa. Tämä merkitsee 42 vuotta kestäneen aikakauden päättymistä Tšekin kuorma-autoteollisuudessa.
 
Viimeisenä tuotantolinjalta valmistui kolmiakselinen paloauton alusta pitkällä miehistöohjaamolla. Tatra on maan vanhin ja nykyisin ainoa raskaan kaluston valmistaja.
 
Myös modernimpia
T 815 -mallin tuotannon päättyessä Tatran siviilimallisto koostuu kahdesta nykyaikaisesta sarjasta: Force ja Phoenix. Molempien mallisarjojen kolmas sukupolvi esiteltiin viime vuonna.
 
Tatra T 815:n sarjavalmistus alkoi vuonna 1983, ja sen historiaan liittyy monia kiinnostavia yksityiskohtia. Yksi niistä on mallin tyyppinumero, joka alkaa numerolla ”kahdeksan” – alun perin sosialistinen järjestelmä varasi tämän numeron yksinomaan sotilaskäyttöön tarkoitetuille projekteille.


Yksi armeijan versioista.
 
Sisun tyyliin
T 815 sai alkunsa hankkeena, jonka tavoitteena oli päivittää sen ajan keskeinen sotilasajoneuvomalli T 813, joka tunnettiin myös nimellä T2-813. Siviiliversiota varten oli suunnitteilla uusi malli, T 157. Kuitenkin hallituksen päätöksellä sekä siviili- että sotilasajoneuvot yhdistettiin saman T 815 -mallinimen alle.
 
T 815:stä tuli Kopřivnicessa sijaitsevan Tatran tehtaan eniten valmistettu ajoneuvo. Vuosien 1983 ja 2025 välillä tuotettiin yhteensä 158 065 eri versiota tästä kuorma-autosta, mukaan lukien prototyypit ja esisarjan mallit, joita valmistettiin jo vuosina 1977–1982.
 
Vähän suomalaisen Sisun tyyliin, myös Tatran monissa malleissa on keskitytty asvaltin ulkopuolella tehtäviin kuljetuksiin. Lisäksi kummallakin on osaamista sotilaspuolen kalustossa.


Kun Tatra 815:n sarjatuotanto alkoi, sen ohjaamon alla olivat Tatran omat V8-, V10- ja V12-moottorit.

Vaikeuksista voittoon
Uuden mallisarjan kehitysvaiheessa tavoitteena oli saavuttaa vuosituotanto, joka yltäisi 15 000 ajoneuvoon, ja tämä tavoite toteutuikin jonkin aikaa. Valmistusta tehtiin sekä Kopřivnicessa että Slovakian Bánovce nad Bebravoussa.
 
1990-luvun alussa tuotantomäärät kuitenkin romahtivat, laskien vain muutamaan sataan ajoneuvoon vuodessa. T 815 onnistui kuitenkin sopeutumaan myös tähän tilanteeseen, ja tänään viimeinen Tšekissä koottu yksilö valmistui ylpeästi alkuperäiseltä Kopřivnicen alustalinjalta.
 
Vaikka alkuperäinen tuotanto on päättynyt, malli jatkaa elämäänsä lisenssivalmistuksessa Kiinassa ja Intiassa. Vuonna 2023 solmittu tekninen yhteistyö intialaisen Beml-yhtiön kanssa takaa järeälle T 815:lle jatkoa myös tulevaisuudessa. Olettaa voidaan, että nyky maailmantilanteessa Tatraa tullaan luultavasti edelleen näkemään sotilastoiminnassa.

Teksti | Juho Kauranen, kuvat | Tatra

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

FORDIN SÄHKÖISET UUTUUDET
Ford Pro tarjoaa nyt sähköistetyt versiot jokaisesta Transit-malliston pakettiautosta, kun täysin uusitun E-Transit Courierin tuotanto alkaa.

VUOSITUHANNEN SUURIN TILAUS
Scania ja Volvo ovat saaneet Ruotsin puolustusvoimilta 775:n kuorma-auton tilauksen..

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Kuljettaja joutuu keskittämään näkönsä värisevään sormenpäähän, että se osuu oikeaan pisteeseen näyttötaulussa..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 30.04.2025 22:16 ]

Mainospalkki