Mainospalkki

Suomen halvin täyssähköauto

Sähköposti Tulosta PDF

DSFK EC75:n  yleisilme on jykevä.

Uusia automerkkejä tuntuu tulevan markkinoille tasasta vauhtia. Lähinnä tässä kunnostautuu kiinalaiset valmistajat. Tonniluokkaan on nyt tullut selvästi Suomen halvin täyssähköauto.

Saimme koeajoon Suomen ensimmäisen DSFK EC75-pakettiauton. Aivan oikein on merkki kirjoitettu. Auton nimi on DSFK ja mallistossa EC 75 on pakettiauto. Nimi juurtuu kiinalaiseen Dongfengiin, tosin nykyään valmistajaksi on vaihtunut Seres Automobile.
 
Ohjehinnaltaan 39 900 € on selvästi edullisin auto kokoluokassaan. Kantavuudeksi ilmoitetaan jopa 1 200 kg, Omamassa on 1 730 kg. Auto on markkinoilla Suomessa vain tällä yhdellä mallilla, jossa kuormatilan kooksi ilmoitetaan 6,7 m3. Auto on etuvetoinen ja moottorin teho on 70 kW (94 hv).


Liukuovet löytyvät molemmilta puolilta.

Akku on 50,38 kWh
Tyypiltään se on litiumrautafosfaatti. Akun koko tuntuu paperilla varsin pieneltä. Sitä se myös käytännössä on. Ilmoitettu toimintamatka, WLTP on 252 km ja senkin saavuttaminen edellyttää rauhallista ajoa, hyviä ajo-olosuhteita ja varmasti myös jarruenergian tehokasta talteen otto.
 
Autoa ei olekaan suunniteltu pitempiä maantiematkoja varten. Huippunopeus on rajoitettu 85 km/h tasoon. Tämä tarkoitti sitä, että koeajossa moottoritiellä myös kaikki kuorma-autot pyyhkivät ohi. Tässä lisäselityksenä lienee vielä nopeusmittarin virhe. Kulutuksen seuranta on melko hankalaa. Varsinaista kulutustietoa ei saa näytölle.
 
Näkyvissä on vain akun SOC-arvo ja ennakoitu ajomatka, joka tuntui kovin ylioptimistiselta, ainakin märällä talvitiellä vaikka lämpötila olikin lähes nollassa.


Keskipenkin selkänoja kääntyy käsinojaksi, kirjoitusalustaksi ja juomakuppitelineeksi.

Lämmitys ja huurteenpoisto haasteellista
Auto otettiin koeajoon lämpimästä hallista laturista. Tällöin auto ilmoitti akun varausasteeksi SOC-arvona 100 % ja WLTP-matkaksi 303 km. Näihin arvoihin suhtauduttiin erityisen suurella varauksella heti alkuun. Tuulilasi ja kuljettajan oven lasi vetivät melkein heti lähdöstä umpeen sadesumuisessa ajokelissä.
 
Homma oli toki varsin helposti hoidettu kuntoon puhallusta ohjaamalla ja tehostamalla. Oma lukunsa sitten oli ohjaamon pitäminen lämpimänä. Heat-asennolla saatiin sähköiset lämmitysvastukset päälle, mutta niiden säätäminen tiettyyn lämpötilaan puuttui ja lämmönsäätö onkin jatkuvaa tekemistä. Autosta puuttui myös Suomessa tarpeellinen istuinlämmitys.


Hidas pikalataus kylmään akkuun, auto rajoitti?

Lataus toimi ja ei toiminut
Koeajoreitti oli Vantaan Koskelosta Hämeenlinnan Vanajanlinnaan ja takaisin. Autoa ladattiin paluumatkalla Kempower pikalatauksella Janakkalan Linnatuulessa tilanteessa, jossa akun SOC-arvo oli 40 %. Jostain selvittämättömästä syystä auto otti latausta vain 6,2 kW teholla. Laturi ilmoitti, että auto rajoittaa tehoa.
 
Lieneekö syynä, että auto oli seissyt parin asteen pakkasessa runsaat neljä tuntia ja sen jälkeen laturille Linnatuuleen siirryttiin suoraan 25 km ajomatkan jälkeen. Oliko akusto vielä liian kylmä vastaan ottamaan pikalatausta. Laturissa auto oli tällä teholla 25 minuuttia. Uusi yritys 50 kilometrin ajon jälkeen niin ikään Kempowerin pikalaturilla Nurmijärven Myllykukossa tuottikin sitten jo odotetun mukaisen tuloksen.
 
Valmistajan tiedon mukaan CCS-pikalautauksen teho pitäisi olla 50 kW. Nyt laturi antoikin 42 kW-tehon. Tämä tarkoittaa sitä, että karkeasti laskettuna puolen tunnin lataus antaisi sopivan tyhjälle akulle 50 % lisää matkaa, jos ladataan suhteellisen tyhjää akkua.


Näyttävä kokonaisuus myös sivulta.
 
Varustetasossa toivomisen varaa
Sinänsä suhteellisen vaatimaton varustaso saa selvän positiivisen poikkeaman, kun huomioidaan, että autossa on vakiona molemmin puolin kohtuullisen kokoinen liukuovi. Kuormausaukko on 102 cm. Tämä on huomattava etu, kun mietitään auton käyttöä parhaimmillaan taajamaliikenteessä.
 
Takaovet avautuvat 180 astetta kuormausaukon ollessa 132 cm. Pyöräkaarten väli tavaratilassa on samaa luokkaa. Tavaratilan verhoitu on myös vakiona. Ulkopeilit ovat nimensä mukaiset, siis säätö vain ulkopuolelta peilistä. Ohjauspyörässä on vain korkeussäätö. Vaikka syvyyssäätö puuttuikin, löytyi koeajoon varsin kohtuullinen asento. Ehkä suurin varustepuute on aiemmin mainittu istuinlämmityksen puuttuminen. Itse kuljettajan istuin oli mukava ja hyvän sivuttaistuen antava.


Mikä merkki?
 
Myöskään akkua ei voi esilämmittää latauksen nopeuttamiseksi. Vakionopeussäädin on adaptiivinen, kaistavahti ja hätäjarrutusavustin ovat vakiona. Edessä on pysäköintianturat ja takana peruutuskamera. Kokonaiskuva saadaan 360 kameranäytöllä.


Selväpiirteinen kuormatila.
 
Riittääkö teho
Auton moottoriteho on vain 70 kW, eli periteisiä hevosvoimiakin alle 100, siis 94 hv. Kun kantavuutta autolla kuitenkin on jopa 1 200 kg, saattaa tehopuute tulla vastaan, kun kantavuus on kokonaisuudessaan käytössä.
 
Koeajossa auto oli kuormaamaton ja teho riitti mainiosti suhteellisen ripeäänkin liikkumiseen, vaikka 85 km/h nopeuteen rajoitettu kulku tuntui oudolta. Tämä on varmasti valittu rajoitus, jotta saavutettaisiin pidempi ajosuorite maantieliikenteessä.


Kolmen hengen ohjaamo ja hyvin tukea antava kuljettajan istuin.
 
Kulutus hallinnassa
Moottoritiellä 80 km/h nopeudella kulutus jäi alle 23 kWh/100 km.
 
Kun taajamatilanteissa päästään vielä hyödyntämään hidastuksen regenerointia, liikuttaneen jo lähempänä 20 kWh/100 km lukemia tyhjällä tai enintään pikkukuormaisella autolla.


Kaikki on hyvin esillä moottoritilassa.
 
Lähtökuopissa
Novus Cars on vasta rakentamassa jälleenmyyjä- ja huolto-organisaatiota Suomeen. Helmikuun alussa valmiina oli Wetterin sopimukset Oulussa ja Kuopiossa sekä Suomen Laatuauto Lohjalla.
 
- Lisäksi Novus Cars on avaamassa oman pisteensä Lempäälään. Tämän vuoden aikana on tarkoitus kattaa eteläisen Suomen suurimmat kaupungit niin myynnin kuin huollonkin osalta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Timmy Mattila.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

FORDIN SÄHKÖISET UUTUUDET
Ford Pro tarjoaa nyt sähköistetyt versiot jokaisesta Transit-malliston pakettiautosta, kun täysin uusitun E-Transit Courierin tuotanto alkaa.

VUOSITUHANNEN SUURIN TILAUS
Scania ja Volvo ovat saaneet Ruotsin puolustusvoimilta 775:n kuorma-auton tilauksen..

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Kuljettaja joutuu keskittämään näkönsä värisevään sormenpäähän, että se osuu oikeaan pisteeseen näyttötaulussa..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 30.04.2025 23:21 ]

Mainospalkki