Mainospalkki

Uusi Ford Ranger

Sähköposti Tulosta PDF
 Uusi Ford Ranger näyttää aiempaa vahvemmalta ja on sitä myös ominaisuuksiltaan. Siinä yhdistyvät hyvät maasto-ominaisuudet ja mukava ajettavuus. Koeajoimme uuden Rangerin Super Cab -mallin. Lue koeajo huhtikuun lopulla ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (Atk 4/2016).
 

Koeajossa Nissan Navara

Sähköposti Tulosta PDF


Koeajoimme vuoden lava-auto tittelin nimiinsä keränneen Nissan Navara lava-auton. Selvitimme mitä täydellinen malliuudistus toi tullessaan pitkällä hytillä varustettuun Double Cab -malliin. Maininnanarvoisena seikkana mainittakoon että uudesta autosta on korjattu melkein kaikki edeltävän mallin puutteet. 
Navaran koeajo on luettavissa seuraavasta toukokuun lopulla ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (5/2016).
 

Eckerö-Keronen: Jätkässä ikävä tilanne

Sähköposti Tulosta PDF

altaltEckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen on huolissaan Helsingin Jätkäsaaressa sijaitsevan Länsisataman ja asukkaiden suhteiden kärjistymisestä. Länsisatamaan saapuu ja lähtee päivittäin 15 autolautallista rekkoja, täysperäyhdistelmiä ja busseja. Raskaalle liikenteelle ei ole riittävästi odotuspaikkoja sataman tuntumassa enempää kuin pääkaupunkiseudulla muutenkaan. Raskaat, isot ajoneuvot joutuvat odottamaan autolauttojen lähtöjä katujen varsilla, niille sopimattomilla pysäköintipaikoilla, osittain jopa jalkakäytävillä.

- Elävän sataman pitää toimia satamatoiminnan ehdoilla. On epärealistista kuvitella, että häiriötekijöitä voidaan kokonaan välttää. Jollei toiminnan edellyttämiä liikenneratkaisuja tehdä, seurauksena asukkaiden viihtyvyys kärsii. Raskaan liikenteen kulku laivoille ja pois on pakko ratkaista toimivalla ohjauksella, Taru Keronen peräänkuuluttaa.

Eckerön m/s Finlandian 1900 m pitkää autokantta käytti viime vuonna rahtiautot hyväkseen 900 000 metrin osalta. Finlandia on kasvattanut matkustajamäärää 25-30 % jo kolmena vuotena peräkkäin.

- Tilaa on raskaalle liikenteelle enemmänkin. Se on seuraava haasteemme, Keronen paljastaa haastattelussa, joka julkaistaan kokonaisena tulevassa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 numerossa.

 

LED-ajovalot busseihin

Sähköposti Tulosta PDF

 Daimler on esitellyt ensimmäisenä maailmassa LED-ajovalot busseihin. Kuorma-autoihin niitä joudutaan vielä odottamaan. LEDit ovat arkoja lämmölle. Takamoottori-busseihin ne istuvat hyvin. Kuorma-autoissa niille vaaditaan erillistä jäähdytystä.

LED-ajovalot osoittautuivat busseissa vielä asteen verran kirkkaammiksi ja tehokkaammiksi kuin Xenon-valot. Samalla koeajossa syntyi tunne, että valokeilan ja mustan yön väliselle rajalle syntyi näkemistä helpottava hämärä alue. LEDien "elinikä" on täysin ylivoimainen verrattuna Xenoneihin. Ne säästävät omistajille rahaa. Halogenivalot eivät siinä vertailussa pärjää lainkaan. Kasvanut valoteho merkitsee osaltaan lisää turvallisuutta ajoon pimeällä.

Haittojakin ilmenee, etenkin pohjoisissa oloissa. LED-ajovalojen valinta ei ole itsestään selvä asia. Tuleva Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 tekee selkoa ensimmäisen koeajon kokemuksista.

 

Uusi Hilux

Sähköposti Tulosta PDF
 Toyota Hiluxin uusi malli sai Genevessä Euroopan ensiesityksensä. Hilux on Suomen myydyin lava-auto ja kuulunut kärkikastiin jo vuosia, joten merkin kehitystä seurataan tarkasti. Uusi Hilux on 5 335 mm pituudellaan aiempaa 75 mm pidempi ja 1 855 mm leveydellä entistä 20 mm leveämpi. Vertikaalisen ulottuvuuden suhteen taas Hilux on hitusen matalampi, 1 815 mm korkeudessa on 45 mm vähennystä aiempaan. Lavan maksimileveys on venynyt vajaa 15 senttiä 1 645 mm:iin. Lue lisää uudesta Hiluxista Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 numerosta.
 

Arktinen mestari

Sähköposti Tulosta PDF
 Arctic Van Test 2015 tonniluokan voittajaksi ylsi Fiat Ducato. Pudasjärven pakkasilla kehuja saanut Ducaton moottori ja polttoainetaloudellisuus ovat sen valtteja edelleen. Uudessa Fiat Ducatosta löytyy kaikuja edeltäjästä, mutta ajoneuvon tekniikka on uusittua. Koeajoimme 2,3-litraisella Multijet dieselmoottorilla varustetun Fiat Ducaton. Lue koeajo kokonaisena tulevasta Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 numerosta.
 

Renkaita rengasmeressä

Sähköposti Tulosta PDF

 Nokian on järkyttänyt suomalaisia syöttämällä tuunattuja renkaita rengastesteihin. Kauheaa. Niin tekevät sen kilpailijatkin.

Nokian on voittanut monta vertailutestiä. Niin ovat sen kilpailijatkin. Mutta ihmiset uskovat, että voittaja on paras. Niin se onkin. Siinä kilpailussa. Se ei tarkoita, että samanlaisia saa ostaa kaupasta!

Tulos ei ole sen luotettavampi, vaikka testattavat renkaat haetaan rengasliikkeestä. Mikään ei takaa, että kilpailijat ovat keskenään yhtä tuoreita, samalla tavalla varastoituja, edes samasta tehtaasta ja täsmälleen samalla kumiseoksella. Esimerkiksi Michelinin samankokoisissa renkaissa eri tehtaiden valmistamina voi olla eri ympärysmitta. Eikä mikään takaa, että rengasliike, jolta testattavat haetaan, ei ole vihjaissut mielivalmistajalleen tulevasta testistä tuunattujen renkaiden toivossa. Ei edes että kilpailijat on valittu varastosta rehellisesti.

Erimerkkisetkin renkaat ovat uusina toimivia. Vasta 4000-5000 km:n ajon jälkeen selviää, mihin ne pystyvät. Vertailutestit suoritetaan uusilla renkailla. Vaikka haluttaisi, niitä ei pystytä ajamaan samalla autolla, samoilla pyöränkulmilla, samalla painolla, samalla tienpinnalla, samalla säällä edes tuhat kilometriä. Se on yhtä mahdotonta kuin saada aikaan uusille autoille vertailukelpoisia, todellisuutta vastaavia polttoaineen kulutusarvoja.

Rengastesteissä on yksinkertaisesti liian paljon hallitsemattomia muuttujia, että lopputulos olisi yleistettävissä. Mitä Nokian renkaisiin tulee, ne ovat pärjänneet loistavasti kansainvälisessä kilpailussa. Kiitos kuuluu kansainväliselle rengasjättiläiselle, Bridgestonelle. Se nappasi Nokian omistukseensa 2003, ja se hallitsee viidakon lait.

 

Kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti: Kabotaasi syö Suomea!

Sähköposti Tulosta PDF
Valtakunnallisen 28 000 jäsenen Rahtarit ry:n perustaja ja kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti on eniten huolissaan kolmesta asiasta kumipyöräkuljetusten osalta: kabotaasista ja erityisesti sen laittomasta kytkennästä, tieverkon kunnosta ja raskaan kaluston taukopaikkojen puutteesta
 
- Kabotaasi syö ale-hinnoittelulla työpaikkoja suomalaisilta ammattikuljettajilta ja töitä suomalaisilta kuljetusliikkeiltä. Tilanne on riistäytynyt täysin käsistä,  Puntti toteaa.
 
- Suomen tiet ovat nyt samassa kunnosssa kuin DDR:ssä 1970-luvulla, Puntti sanoo ja kohdistaa kovaa arvostelua lyhytnäköiselle tavalle, jolla teitä korjataan.
 
- Ajo- ja lepoaikalain mukaan 3-4 tunnin välein on pakko löytää lepopaikka. Vuosaaren satama on pääkaupunkiseudulla ainoa turvallinen ja laillinen taukopaikka. Suurten logistiikkakeskusten alueille ei enää ole kaikilla asiaa, Kimmo Puntti kiteyttää.
 
Kimmo Puntin koko haastattelu on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus 2/16 - lehden Tentissä 3.3.2016.
 

Vesi virtaa, rahti seisoo.

Sähköposti Tulosta PDF
Raportti Saimaan kanavan nykytilasta paljastaa veden virtaavaan yhä vuolaana kanavassa. Kerromme miten vuolaana virta vetää rahtitonniston puolella.
Seuraava lehti ilmestyy 1.3.
 

TESTIRAPORTTI: Arctic Van Test 2016

Sähköposti Tulosta PDF
Arctic Van Test 2016 talvitestiin osallistui: Fiat, Opel, Renault, Volkswagen, Citroen sekä DaciaArctic Van Test 2016 talvitestiin osallistui: Fiat, Opel, Renault, Volkswagen, Citroen sekä Dacia

Arctic Test ajettiin tänä vuonna 30. kerran. Viikolla 6 Pohjois-Suomessa ajetun Arctic Van Testin lämpötilat olivat tällä kertaa nollan tuntumissa. Vuodenaikaan nähden lämpimät ilmat vaikuttivat kuitenkin siihen, että tienpinta oli todella liukas. Lumisateet tekivätajokelistä vielä osaltaan haastavammat. Testissä käytetyt kitkarenkaat herättivät aluksi lumiseen ja jäiseen tienpintaan tottumattomissa kansainvälisissä toimittajissa epäilystä, joka kuitenkin kaikkosi nopeasti. Nokian Hakkapeliitta kitkarenkaat osoittautuivat vaikeissa olosuhteissa erittäin pitäviksi.

Testissä oli mukana kuusi kevyen luokan pakettiautoa. Toisistaan mittaa ottivat Citroën Berlingo, Dacia Dokker, Fiat Doblo, Opel Combo, Renault Kangoo ja Volkswagen Caddy. Testi oli tiukka, mutta ei päätynyt viime vuoden tapaan tasapisteisiin. Testissä löytyi siis voittaja. Jokaisella pikkupakulla oli myös oma kuljetusalaan liittyvä ominaisuutensa, missä pääsi loistamaan.

Arctic Van Testin tulokset ja voittaja julkaistaan 1.3. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.
 


Sivu 7 / 57

Lue uusimmasta numerosta

SÄHKÖINEN ASKEL
Automaailma sähköistyy. Ford tuo ensimmäisenä markkinoille ladattavan hydridin pakettiautosta, joka tarjoaa ratkaisun moneen ongelmaan.

LAVA-AUTOT TESTISSÄ
Viides International Pick-up Award järjestettiin Ruotsin Tierp-areenalla. Autoja testattiin radalla, maantiellä ja tietenkin maastossa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Tivoli Sariola on Suomen lahja sirkustaiteelle. Suomalaisia se on hauskuuttanut yli 130 vuotta. Sille on noussut kilpailija, Tivoli keskustatunneli..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 12.11.2019 01:37 ]
feed-image Feed Entries