Helsingin raideleikit: Kuin Tuhannen ja yhden yön sadut

Sähköposti Tulosta PDF
Ensin oli Ratikka-Runkolinja 1955. Se oli täysfiasko ja lakkautettiin äkkiä 1958.
Toinen yritys oli Itämetro 1981. Se johti 17 kaupunginhallituksen jäsentä ja metrotoimikunnan 4 virkamiestä syytettyjen penkille hämäristä vaunukaupoista. Lopulta 1987 20 pääsi pälkähästä syytteiden vanhennuttua. Yksi tuomittiin ehdottomaan vankeuteen lahjusten otosta.
Kolmas yritys oli Länsimetro. Sen hämäriä yksityiskohtia ei ole selvitetty vieläkään, mutta oikeudenkäynneissä ei näy loppua. Alkuperäinen budjetti on ylitetty viisinkertaisesti, eikä loppusummaa tiedä kukaan.
Neljäs yritys on Pisararata. Siitä tehty rakentamissopimus haisee pahimman luoka rahareiältä ja sen suunnitelua pidetään ammattipiireissä täysin amatöörimäiseltä.
Viides yritys on Uusi Runkolinja,entinen Jokerilinja. Siihen ajetaan raiteet ja jättikaupalla hankitut Sm5 sähkömoottorijunat, vaikka niveljohdinbussit on todistettu jopa 75% säästäväisemmiksi.
Lue tuleva Atk 5/2015 nin tiedät.
 

Niveltrollikka säästää 75% energiaa junaan verrattuna

Sähköposti Tulosta PDF
DI, Yli-insinööri Olavi H. Koskinen on verrannut Rautatietilasto 2013 perusteella pääkaupunkiseudun rautatielinjojen liikkennemääriä, uusimman lähiliikennejunan Sm5:n ja Göppel niveljohdinbussin suorituskykyä. Niveljohdinbussi osoittautui täysin ylivoimaiseksi sekä käyttötalouden että energiansäästön kannalta. Tuleva Atk 5/2015 kertoo yksityiskohat.
Helsingin joukkolikenteestä vastaava kaupunginjohtaja Pekka Sauri pitää energian säästämistä ihmiskunnan tärkeimpiin kuuluvana asiana (YLE Puhe 23.5.2015). Ajaako Sauri tästä huolimatta Jokeri- linjalle raiteet ja Sm5 sähkömoottorijunia?

 

Sinua vakoillaan. Autotehtaan käsi on jo lompakossasi!

Sähköposti Tulosta PDF
George Orwell ennusti jo 1948 kirjassaan "Vuosi 1984", että "Isoveli" valvoo jokaista askeltasi, että Totuusministeriön "trollit" muokkaavat historiaa Isoveljen tahdon mukaiseksi ja luovat "uuskielen", josta puuttuu valtionjohtoa arvostelevat sanat. Julian Assange, Edward Snowden ja Chelsey Manning ovat todistaneet tuon todeksi tänään.

Elektroniikan avulla myös kuljetusten tietojärjestelmät kertovat autosta ja ajamisesta tietoja paitsi kuljettajalle myös auton valmistajalle sekä myynti- ja huolto-organisaatiolle. Se määrää autosi huoltoihin ja korjausiin, varaosille ja tarkistuksiin. Ja sinä maksat. Autotehtaan käsi on lompakossasi!

Lue Klaus Bremerin kolumni Auto, tekniikka ja kuljetuksessa, niin tiedät.
 

Kiinalainen Sinotruk 8x4 betonimikseri iski Irlantiin

Sähköposti Tulosta PDF
Se on älyttömän halpa, totesivat irlantilaiset. Se on puoliksi eurooppalainen. Siinä on MANia ja Steyrin moottori, ZF laatikko, Wabcoa ja Boschia ja ISRIa ja Pirelliä ja italialaista muotoilua ja eurooppalaiset mitat ohjaamossa. Kiinalainen Sinotruk A7 8x4 betonimikseri ja sen seurassa Sinotrukin kuorma-autovalikoima tulee Irlannin kautta ensin Englantiin ja sitten muihin EU-maihin, irlantilaiset ennustavat. Kollegamme Jarlath Sweeney kertoo lisää. Auto, tekniikka ja kuljetuksessa ensimmäisenä, tietysti!
 

Arctic Testimme Monsterirekoista pääjuttu 10 Euroopan maassa

Sähköposti Tulosta PDF
Auto, tekniikka ja kuljetus valloitti Eurooppaa Volvon ja Sisun puolesta!
Tarjosimme ammattiautoilun kansainvälisille erikoistoimittajille mahdollisuuden ajaa suomalaisilla 76 tonnin yhdistelmillä, puu-Volvo FH:lla ja sorakasetti-Sisu Polarilla 29. Arctic Testissämme. Tuloksena 10 Euroopan maan johtavat ammattiautoilun erikoisjulkaisut tarjosivat lukijoilleen räväkällä kansikuvalla ja 4-6 sivun artikkelilla komeiden talvikuvien säestyksellä jymyjuttua suomalaisista "Monsterirekoista".
Lue Auto, tekniikka ja kuljetus niin tiedät!

 

Koeajoimme autonomista Freightlineria USA:ssa

Sähköposti Tulosta PDF
Peltosen "Masa", lehtemme pitkäaikainen päätoimittaja, istui Freightliner Inspirationin rattiin, talutti sen Las Vegasin kaupungista US Highway 15:lle, ja hyppäsi pois jättirekan sarvista. Autonominen Freightliner kulki itsekseen vilkkaasti liikennöidyllä nelikaistaisella moottoritiellä. Nevadan osavaltio USA:ssa oli ensimmmäisenä maailmassa oikeuttanut autonomisen auton liikennöimään pääteillään.
Mitä sitten tapahtui? Lue seuraava Auto, tekniikka ja kuljetus niin tiedät.
 

Scanian 450 heppaiset koeajossa

Sähköposti Tulosta PDF
Tenojoen varrella, Suomen pohjoisimmassa kolkassa sijaitseva Nuorgamin lomakeskus toimi koeajon puolivälietappina. Tenojoen varrella, Suomen pohjoisimmassa kolkassa sijaitseva Nuorgamin lomakeskus toimi koeajon puolivälietappina.

Atk osallistui Scania Suomen järjestämälle, Suomen pituussuunnassa halkaisevalle Scania Nuorgam Express -turneelle. Reitillä selvitettiin kuinka hyvin 450 heppaisen myllyn tehot riittävät kaukoliikenneautoon. Lenkki ajettiin kolmen (40-, 50- ja 60-tonnin) yhdistelmän voimin. Reitille sattui Kaunispään kuuluisa magneettimäki, jossa otetaan koneista viimeisetkin mehut irti. 
Lisää aiheesta seuraavassa 3.6. ilmestyvässä lehdessä.
 

Kestotesti: MB Citan väliraportti huolto vai huoltosopimus?

Sähköposti Tulosta PDF
M-B Citan 111 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden kestotestissäM-B Citan 111 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden kestotestissä
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden kestotestiauto Mercedes-Benz Citan 111 on palvellut hyvin tarkoituksessaan. Kilometrejä on tähän mennessä kertynyt jo noin 28 000 ja on aika suunnitella auton huoltoon viemistä. Otimme selvää mitä Citanin huoltaminen maksaa maahantuojan huollossa. Huolenpitosopimusasiakkaan ei tarvitse tällaisia miettiä, vai tarvitseeko sittenkin?
Se selviää seuraavasta 3.6. ilmestyvästä lehdestä
 

Koeajossa Isuzu D-Max Arctic Trucks

Sähköposti Tulosta PDF
Double Cab -malliston autot ovat rekisteröity viidelle henkilölle ja niitä kohdellaan verotuksessa henkilöautoina.Double Cab -malliston autot ovat rekisteröity viidelle henkilölle ja niitä kohdellaan verotuksessa henkilöautoina.

Atk koeajoi Isuzun 5-henkilölle rekisteröidyn, Arctic Trucksin korotussarjalla ja koristeosilla maustetun D-Max lava-auton.
Double Cab -mallisto on saatavana Aisinin 6-vaihteisella manuaali- tai 5-vaihteisella automaattivaihteistolla. Varustelutasoja on valittavana kolme: LX, LS ja LSX. Koeajettu auto edustaa malliston parhainta LSX -varustelutasoa.
Lue lisää seuraavasta 3.6. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.

 

Freightliner automaattirekalle kulkuoikeudet Nevadassa

Sähköposti Tulosta PDF
Daimlerin omistama Freightliner sai ensimmäisenä maailmassa viime yönä automaattirekalleen liikennöimisoikeudet USAn Nevadan osavaltion pääteillä. Martti Peltonen raportoi lehtemme seuraavassa numerossa paikan päältä Las Vegasissa tapahtumaan ja asiaan liittyvistä yksityiskohdista.
 


Sivu 9 / 53

Lue uusimmasta numerosta

TIEHÖLMÖILY
TULEE KALLIIKSI

Kysyimme Suomen Tieyhdistys ry:ltä onko tieverkko karannut kokonaan valtion käsistä?

MARKKINAHÄIRIKKÖ?
Ford Truks lyö Itä-Euroopassa kukkoileville länsimerkeille nyt vahvasti kapulaa rattaisiin. Kävimme arvioimassa, millaisin eväin uusia markkinoita hakeva haastaja on liikkeellä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Tavallinen henkilöauton omistaja kuvittelee, että kuorma-auto on lähinnä kaksi teräspalkkia pitkittäin, keulalla moottori ja vaihteisto ja päällä ohjaamo ja lava..."  
Lue lisää >>



[ 28.06.2017 20:32 ]
feed-image Feed Entries

tallinksilja

Mainospalkki