Ford Ranger voitti International Pick-up Award 2020 -palkinnon

Sähköposti Tulosta PDF

Ruotsissa järjestettyjen kolmepäiväisten testien perusteella viidestä ehdokkaasta voittajaksi valikoitui Ford Ranger. Uusi Ranger vei voiton ympäristöystävällisellä voimanlähteellään ja uusilla turvallisuusvarusteillaan.

Viidennen kerran järjestetyssä kilpailussa Ranger kilpaili uutta Mitsubishi L200:aa, uudistettua Nissan Navaraa ja Renault Alaskania sekä Toyota Hiluxia vastaan.

International Van of the Year -tuomariston puheenjohtajan Jarlath Sweeneyn mukaan tuomariston 18 jäsenen äänestys oli kuitenkin tiukka.

- Vain kuusi pistettä erottivat kaksi parasta kilpailijaa lopullisessa ääntenlaskussa. Ford Ranger sai 78 pistettä, Mitsubishi L200 72 pistettä, ja kolmanneksi tuli Toyota Hilux.

 

Hyundain vetyratkaisu voitti Truck Innovation Award 2020 -palkinnon

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai on voittanut kansainvälisen Interational Truck of the Year -innovaatiopalkinnon H2 XCient -autollaan. Polttokennoilla toimiva sähkökäyttöinen kuorma-auto edistää vetypolttoaineen käyttöönottoa Sveitsissä, ja myöhemmin muissa Euroopan maissa.

Palkinnon myönsi ITOY-tuomaristo, joka koostuu 25 hyötyajoneuvolehden toimittajasta Euroopasta ja Etelä-Afrikasta. Palkinto tunnustaa niitä valtavia teknologisia ja käyttövoimamuutoksia, jotka hyötyajoneuvoala on viime vuosina kokenut.

Truck Innovation Award 2020 jaettiin Rolf Huberille, Hyundai Vetyliikkuvuusratkaisu -liiketoiminnan puheenjohtajalle ja Jihan Ryulle, Hyundai Motorsin hyötyajoneuvosuunnitteluryhmän johtajalle Solutrans- näyttelyn lehdistöpäivänä Lyonissa, Ranskassa.

Muut kilpailijat olivat Nikolan vetykuorma-auto, Freightlinerin eCascadia, Volvo Trucksin Vera, Scanian AXL, ja Renaultin Optifuel Lab 3. Hyundain polttokennoautoihin perustuva liikkuvuusprojekti voitti 80 äänellä.

 

Maastomonsteri

Sähköposti Tulosta PDF

Ford on tehnyt Rangeristaan maastokykyisemmän, tehokkaamman ja isokokoisemman version Raptorin. Raptorin innoitus on peräisin Baja 1000 -kilpailusta, joka on autot uuvuttava kestävyysralli Meksikon Baja niemimaan läpi ja yksi arvostetuimmista maastoajotapahtumista.

Ranger Raptor pysyy uskollisena edeltäjänsä, Ford F-150 SVT Raptorin, DNA:lle, joka tuli kolmanneksi Baja 1000 -sarjassa vuonna 2008, ennen myyntiin tuloaan Yhdysvalloissa vuonna 2010. Kuten edeltäjänsä F-150 Raptor, myös Ranger Raptorin kestotestit suoritettiin Yhdysvaltojen Borrego Springsin haastavalla aavikolla. Auto, tekniikka ja kuljetus on testannut menopeliä jo Marokon aavikoilla ja Ruotsin maastoradoilla. Lue uusimmasta Auto, tekniikka ja kuljetuksesta koeajo Suomen metsissä.

 

Jakeluhäiriöitä Postin lakosta johtuen

Sähköposti Tulosta PDF
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numeron 9/19 virallinen julkaisupäivä on tänään 15.11. Postiin kohdistuvat lakkotoimet tulevat viivästyttämään lehden jakelua.
 

Poliisimme on vakavasti sairas, 0sa 2

Sähköposti Tulosta PDF

Poliisihallituksen johtama tapa käyttää peltipoliiseja on johtanut poliisin toteuttamaan ihmisjahtiin, jolla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden, saati sen vaarantamisen kanssa – poliisin varsinaisen päätehtävän kanssa. Se on arvotonta poliisitoimintaa! Ihmisjahti alkoi, kun valvonta siirrettiin LP:ltä paikallispoliiseille 1990-luvun puolivälissä. Sven-Olof Hassel ja LP:n päällikkö Knud Aas halusivat Norjan mallin mukaisen toteutuksen, johon tutustuivat Norjassa vuosia aikaisemmin.

Valtion tarkastusviraston selvitys 5/2019 poliisin liikenneturvallisuustyöstä (Atk 5/2019: ”Poliisimme on vakavasti sairas”) on karua luettavaa. Poliisihallitus saa kylmää kyytiä. Vuodesta 2014 Suomen liikenneturvallisuuden kehitys on vajonnut 28 EU-jäsenmaan joukossa sijalle 25., neljänneksi huonoimmaksi EU:ssa! Samalla ammattikuljettajia ajetaan työttömyyteen mitättömistä virheistä.
 

Valmis ratkaisu

Sähköposti Tulosta PDF
 Täyssähköisiä pakettiautoja on jo tullut markkinoille, mutta toimintamatkojen rajoitusten takia ne toimivat parhaiten lyhyissä, määrätyissä jakelutehtävissä. Sähköpakettiautojen toimintamatkat eivät vielä veny pidempiin kaupunkien välisiin reissuihin, ainakaan ilman latauspysähdystä.

Fordin Transit Customin ladattava hybridi tarjoaa valmiin ratkaisun tähän ongelmaan. Transit Custom PHEV:issä on hybridijärjestelmä, jossa auton eturenkaiden pyörittämiseen käytetään 92,9 kW:n sähkömoottoria, joka saa virtansa 13,6 kWh:n litiumioniakustosta. Toisena voimanlähteenä on Fordin 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottori.

Hybridiratkaisu mahdollistaa sähkömoottorilla toteutetun päästöttömän ja äänettömän 50 kilometrin ajon yhdellä latauksella. Bensiinimoottori pidentää kokonaisajomatkan 500 kilometriin.  Lue koko artikkeli Transit Custom PHEV:stä Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta 8/19.
 

Polttokennoja Renaultin pakettiautoihin

Sähköposti Tulosta PDF
 Renaultin sähköautomallisto ulottuu käytännössä moposta Masteriin, kattaen kantavuuden 75 kilosta tuhanteen kiloon asti. Mopoautoksi rekisteröitävä Twizy on sähköautomalliston pienin ja Master ZE:n myynti alkoi Euroopassa pari vuotta sitten.

Renaultilla on hyötyautojen sähköistämisestä kokemusta, sillä Kangoo ZE esiteltiin jo vuonna 2011 ja niitä on Suomen teilläkin.

Nyt ranskalainen autonvalmistaja ottaa sähköistämisessä askeleen, joka pidentää sähkömoottorilla toimivien hyötyautojen toimintamatkaa. Renault esittelee polttokennotoimisen toimintamatkan pidentäjän Master Z.E. ja Kangoo Z.E. -pakettiautoihin.

Lue koko artikkeli Renault Master  ja Renault Kangoo Z.E. Hydrogenistä Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta 9/19.
 

Poliisimme on vakavasti sairas, 0sa 1

Sähköposti Tulosta PDF

Sisäministerinä Päivi Räsänen teki kohtalokkaan virheen.

Valtiontalouden tarkastavirasto paljasti että poliisimme on vakavasti sairas.

Liikenneturvalisuuden kehityksessä 2000-2016 Suomi sijoittuu kuolleiden määrällä mitattuna sijalle 25 EU:n 28 jäsenmaan joukossa. Kuolemien määrä on laskenut enemmän niissäkin maissa, joissa sattuu vähiten liikennekuolemia Euroopassa.
 

Juhla-Hilux hangessa

Sähköposti Tulosta PDF

 Auto, tekniikka ja kuljetus lehden 15.03 ilmestyvässä numerossa koeajamme uuden Hiluxin 50-vuotisjuhlamallia. Auto on viimeisen päälle varusteltu ja Double Cab tarjoaa mukavasti tilaa matkustajille. 50-vuotisjuhlamallissa on uudet keulan muotoiluosat, uusi takapuskuri, astinlaudat, täysmusta sisusta: musta nahkaverhoilu, kiiltävät mustat koristelistat ja musta sisäkatto, uusi mittaristo uudella tervetuloa-animaatiolla, sekä uusi avain. Testasimme niin ikään pickupin maastokykyä tällä kertaa paksussa lumihangessa.

Kinokset eivät Hiluxia haitanneet, auto eteni ongelmitta lumi pölisten. Uuden Hiluxin vetokyky on jopa 3200 kiloa. Tämä on mahdollistettu aikaisempaa vahvemman alustarakenteen, vääntävämmän moottorin, tehokkaamman jäähdytyksen ja parannetun vaihteiston avulla. 2,4-litraisessa ahdetussa dieselissä on 150 hv ja 400 Nm vääntöä. Kuljetuskyvyn osalta uusi Hilux tarjoaa 1000 kg kantavuuden. Uudelleen muotoillun lavan ansiosta tilaa on myös enemmän. Lue koeajo Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta 2/2019.

 

Etuvedon edut

Sähköposti Tulosta PDF

 Mercedes-Benz esittelin etuvedon ensimmäistä kertaa Sprinter-pakettiautoonsa. Tutkailimme mitä etuja sillä saavutetaan.

Etuvedosta on hyötyä parantuneena kuromauskorkeutena, joka nyt on 80 mm matalampi. Muita etuja ovat edullisempi hankintahinta, noin 50 kg kantavuus etu ja parempi vetopito tyhjällä autolla. Etuveto hieman huonontaa kääntösädettä takavetoisesta, jossa eturenkaat pääsivät kääntymään enemmän.

Uusi Sprinter on kelpo työkalu, ja Mercedeksen tyyliin senkin saa varusteltua erittäin perusteellisesti. Koeajamamme mallin varustelista olikin lähes täyteen ruksittu. Saahan ammattiajossakin olla ripaus luksusta. Lisäksi ammattikuljettaja istuu tien päällä sen verran paljon, että harva kieltäytyy pienestä mukavuudesta. Uuden Sprinterin sähköiset avustimet tuovat mukavuuden lisäksi myös turvallisuutta. Lue 01.02. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta, mitä muuta uutta tekniikkaa Sprinteriin on mahdutettu.

 


Sivu 5 / 61

Lue uusimmasta numerosta

AJOVALOT JA NÄKEMINEN
Älykäs ammattiajo -projekti alkoi 1.9.2020. Jo nyt on tarjolla simulaattoritestejä kuljettajan liikennenäön selvittämiseksi.

FinnMETKO 2020
Hiljaisen tapahtumakesän jälkeen FinnMETKO 2020 järjestettiin Jämsässä syyskuun alussa. Toivoa tulevaan oli ilmassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Verorasitettu metsäteollisuus on pakotettu hakemaan "maailman halvimpia kuljetuksia" tuotteilleen. SDP, SAK, AKT ja EK avittavat...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 01.10.2020 06:47 ]
feed-image Feed Entries