MAN täydentää täyssähköisten kuorma-autojensa valikoimaa eTGL:llä. Valmistaa juhlii tuoreen 12 tonnin kuorma-autonsa maailmanensi-iltaa IAA Transportationissa Hannoverissa. eTGL mahdollistaa jopa 6,6 tonnin hyötykuorman. Kuvan kuormatilan kanssa kantavuutta jää vajaat viisi tonnia. eTGL on uusi vaihtoehto hiljaisiin ja paikallisesti CO2-vapaasiin kuljetuksiin kaupunkien tavaralogistiikassa elintarvikeketjuille, jälleenmyyjille tai ravintola-alalle. Jakeluauton myynti käynnistyy huhtikuussa 2025.
MAN eTGL maailmanensi-ilta ajoitettiin IAA 2024 -tapahtumaan. eTGL laajentaa nykyisiä eTruck-kokoonpanovaihtoehtoja kattamaan kevyen jakelukuljetuksen. MAN tarjoaa nyt kattavan valikoiman eTruck-autoja, painoluokassa 12-42 tonnia.
Uuden 12 tonnin MAN eTGL kuorma-auto, jonka hyötykuorma on jopa 6,6 tonnia, toimintasäde on 235 kilometriä ja latausaika lyhimmillään noin 30 minuuttia.
MAN:n täyssähköinen 12 tonnin kuorma-auto juhli maailmanensi-iltaansa syyskuun puolivälissä Hannoverin IAA Transportation 2024-tapahtumassa. Saimme ensivaikutelmia valmistajan sähköautoperheen tuoreimmasta tulokkaasta ensivaikutelman jo ennakkoon 3. syyskuuta.
- Uuden eTGL:n myötä MAN:sta on tulossa todellinen täyden valikoiman toimittaja, sanoi Alexander Vlaskamp, MAN Truck & Busin toimitusjohtaja ”pienen” ennakkoesittelyn yhteydessä, jonka valmistajan järjesti.
- Kuljetusyritykset saavat päästöttömät ajoneuvonsa nyt yhdeltä toimittajalta alkaen myöhäisillan supermarket-toimituksista aina raskaisiin pitkän matkan kuljetuksiin. Noin 2000 eTGX:n ja eTGS:n tilausta ja tilauskyselyä osoittavat, että modulaarinen, yksilöllisesti käyttötehtäväänsä räätälöitävä akkukonseptimme vastaa asiakkaidemme tarpeisiin. Suuren hyötykuorman, lyhyiden latausaikojen ja kaupunkilogistiikan optimaalisen kantaman ansiosta eTGL täydentää onnistuneesti laajaa eTruck-valikoimaamme, paalutti Vlaskamp, uuden kevyen sähköjakeluauton pikaesittelyssä.
- Saavutamme Pariisin ilmastotavoitteet vain, jos vähennämme johdonmukaisesti koko ajoneuvokantamme hiilidioksidipäästöjä. Puolet vuosittain valmistamistamme kuorma-autoista pitäisi vuoteen 2030 mennessä olla sähköisiä. Latausinfrastruktuuri on avain tähän. Olemme itse valmistajana edelläkävijöitä tässä rakentamalla palvelupisteillemme yhdessä E.ON:n kanssa julkisen latausverkon Eurooppaan. Se ei yksin riitä. Siksi olemme erittäin kiitollisia kaikista tuoreista ideoista ja yhteisistä projekteista, arvioi Alexander Vlaskamp, MAN Truck & Busin toimitusjohtaja.
MAN tarjoaa nyt yhdessä eTGS:n ja eTGX:n kanssa koko valikoiman sähkökäyttöisiä ajokkeja 12 tonnista aina 42 tonniin. Suhteellisen alhaiset kantamavaatimukset, logistiikkapaikkojen latausmahdollisuus sekä polttomoottorikäyttöisten kuorma-autojen lisääntyvät melu- ja päästörajoitukset kaupunkien keskustoissa tekevät kaupunkijakeluliikenteestä sähköautoihin siirryttäessä tärkeän aloitussegmentin.
Uuden eTGL:n runko ja alustaratkaisut perustuvat 12 tonnin dieselmalliin ja ajoneuvo hyödyntää samoja teknisiä komponentteja kuin sen ”raskaammat” veljet eTGS ja eTGX.
- eTGL ammentaa samalta tekniseltä hyllyltä kuin sen raskaat veljet eTGS ja eTGX. Jakeluautoon asennetut sähkökomponentit ovat jo osoittaneet kelvollisuutensa kahdessa sähköautomallistomme raskaissa ”veljeksessä”, Vlaskamp selitti ajoneuvoa esitellessään ja jatkoi:
- eTGL:n pitäisi hyötyä tästä kokemuksesta kestävyytensä osalta.
Kaksi MAN:n hyötyajoneuvokäyttöön kehittämää akkupakettia on asennettu molemmin puolin runkoa. Niiden käyttökapasiteetti on 160 kWh. Ne mahdollistavat noin 235 kilometrin toimintamatkan ilman välilatausta. Lataus hoituu CCS-liitännän kautta jopa 250 kW teholla ajotaukojen aikana noin 30 minuutissa (10 % - 80 % SoC, 250 kW, 335 A).
Akselistojen väliin, rungon keskelle sijoitetusta sähkömoottorista ja kaksinopeuksisesta vaihteistosta koostuva sähkövoimakone välittää 285 hv:n (210 kW) tehon taka-akselille kardaaniakselin kautta. Kaupunkiolosuhteisiin optimoituun veturiin, akseliväli 4 500 millimetriä, voidaan toteuttaa päälirakenteita yleisiä 6 200 - 7 300 millimetrin koripituuksia noudattaen.
Päiväohjaamo tarjoaa samat ominaisuudet ja saman mukavuuden kuin dieselveljensä. Matala sisäänkäynti on ergonomisesti toteutettu toistuvaa sisään- ja poistumista varten. Kuljettajan ympärillä olevat lukuisat hyllyt mahdollistavat rahtiasiakirjojen, kirjoitusalustojen, tablettien tai matkapuhelimien nopean järjestämisen. Varustus kattaa mobiililaitteiden lataamisessa tarvittavat normaalit latausportit. Tavallisten ajotietojen lisäksi täysdigitaalinen 12,3 tuuman keskusnäyttö tarjoaa tiedot akun lataustilasta, ajokin kantamasta, tämänhetkisistä energiatarpeista ja rekuperaatiosta.
Pienelle ryhmälle Münchenistä käsin järjestetyssä esittelyssä Vlaskamp oli varsin vakuuttunut eTGL-konseptista. Tuote on räätälöity erityisesti kaupunkien jakeluliikenteeseen. MAN tarjoaa asiakkailleen myös asianmukaiset palvelusopimukset ja rahoitusratkaisut sekä lukuisia digitaalisia palveluita.
Perhekuva: Vasemmalla MAN eTGX-yhdistelmä, jonka kokonaismassa on 42 tonnia, oikealla sen pikkuveli 12 tonnin MAN eTGL.
Kattavat eMobility-palvelut
Sähköisen liikkuvuuden konsultointi on MAN eTGX:n ja TGS:n tapaan, myös MAN eTGL -asiakkaiden saatavilla. Sähköliikkuvuuteen siirtymiseen liittyvät neuvot sisältävät asiakaskohtaiset analyysit ajoneuvojen käyttöönotosta ja latausinfrastruktuurin vaatimuksista. Latausasemat itsessään ovat nykyisellään myös osa MAN:n tarjontaa latausinfrastruktuurin toimittajien kanssa solmittujen kumppanuuksien kautta.
Tarjolla on myös erityisesti sähköliikenteeseen ja kaupunkien jakelulogistiikan tarpeisiin räätälöityjä palvelusopimuksia ja rahoitusratkaisuja sekä lukuisia digitaalisia palveluita. Näitä ovat MAN eReadyCheck, jonka avulla asiakkaat voivat tarkistaa, miten heidän toimitusreittejään voidaan ajaa puhtaasti sähköisesti, älykäs MAN SmartRoute reittisuunnittelujärjestelmä sekä MAN Charge&Go -palvelu julkisten latauspisteiden käyttöön ja hyödyntämiseen.
Teksti | Martti Peltonen, kuvat | MAN Truck & Bus
TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS |
LUE DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä