Mainospalkki

Renkaita rengasmeressä

Sähköposti Tulosta PDF

 Nokian on järkyttänyt suomalaisia syöttämällä tuunattuja renkaita rengastesteihin. Kauheaa. Niin tekevät sen kilpailijatkin.

Nokian on voittanut monta vertailutestiä. Niin ovat sen kilpailijatkin. Mutta ihmiset uskovat, että voittaja on paras. Niin se onkin. Siinä kilpailussa. Se ei tarkoita, että samanlaisia saa ostaa kaupasta!

Tulos ei ole sen luotettavampi, vaikka testattavat renkaat haetaan rengasliikkeestä. Mikään ei takaa, että kilpailijat ovat keskenään yhtä tuoreita, samalla tavalla varastoituja, edes samasta tehtaasta ja täsmälleen samalla kumiseoksella. Esimerkiksi Michelinin samankokoisissa renkaissa eri tehtaiden valmistamina voi olla eri ympärysmitta. Eikä mikään takaa, että rengasliike, jolta testattavat haetaan, ei ole vihjaissut mielivalmistajalleen tulevasta testistä tuunattujen renkaiden toivossa. Ei edes että kilpailijat on valittu varastosta rehellisesti.

Erimerkkisetkin renkaat ovat uusina toimivia. Vasta 4000-5000 km:n ajon jälkeen selviää, mihin ne pystyvät. Vertailutestit suoritetaan uusilla renkailla. Vaikka haluttaisi, niitä ei pystytä ajamaan samalla autolla, samoilla pyöränkulmilla, samalla painolla, samalla tienpinnalla, samalla säällä edes tuhat kilometriä. Se on yhtä mahdotonta kuin saada aikaan uusille autoille vertailukelpoisia, todellisuutta vastaavia polttoaineen kulutusarvoja.

Rengastesteissä on yksinkertaisesti liian paljon hallitsemattomia muuttujia, että lopputulos olisi yleistettävissä. Mitä Nokian renkaisiin tulee, ne ovat pärjänneet loistavasti kansainvälisessä kilpailussa. Kiitos kuuluu kansainväliselle rengasjättiläiselle, Bridgestonelle. Se nappasi Nokian omistukseensa 2003, ja se hallitsee viidakon lait.

 

Kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti: Kabotaasi syö Suomea!

Sähköposti Tulosta PDF
Valtakunnallisen 28 000 jäsenen Rahtarit ry:n perustaja ja kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti on eniten huolissaan kolmesta asiasta kumipyöräkuljetusten osalta: kabotaasista ja erityisesti sen laittomasta kytkennästä, tieverkon kunnosta ja raskaan kaluston taukopaikkojen puutteesta
 
- Kabotaasi syö ale-hinnoittelulla työpaikkoja suomalaisilta ammattikuljettajilta ja töitä suomalaisilta kuljetusliikkeiltä. Tilanne on riistäytynyt täysin käsistä,  Puntti toteaa.
 
- Suomen tiet ovat nyt samassa kunnosssa kuin DDR:ssä 1970-luvulla, Puntti sanoo ja kohdistaa kovaa arvostelua lyhytnäköiselle tavalle, jolla teitä korjataan.
 
- Ajo- ja lepoaikalain mukaan 3-4 tunnin välein on pakko löytää lepopaikka. Vuosaaren satama on pääkaupunkiseudulla ainoa turvallinen ja laillinen taukopaikka. Suurten logistiikkakeskusten alueille ei enää ole kaikilla asiaa, Kimmo Puntti kiteyttää.
 
Kimmo Puntin koko haastattelu on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus 2/16 - lehden Tentissä 3.3.2016.
 

Vesi virtaa, rahti seisoo.

Sähköposti Tulosta PDF
Raportti Saimaan kanavan nykytilasta paljastaa veden virtaavaan yhä vuolaana kanavassa. Kerromme miten vuolaana virta vetää rahtitonniston puolella.
Seuraava lehti ilmestyy 1.3.
 

TESTIRAPORTTI: Arctic Van Test 2016

Sähköposti Tulosta PDF
Arctic Van Test 2016 talvitestiin osallistui: Fiat, Opel, Renault, Volkswagen, Citroen sekä DaciaArctic Van Test 2016 talvitestiin osallistui: Fiat, Opel, Renault, Volkswagen, Citroen sekä Dacia

Arctic Test ajettiin tänä vuonna 30. kerran. Viikolla 6 Pohjois-Suomessa ajetun Arctic Van Testin lämpötilat olivat tällä kertaa nollan tuntumissa. Vuodenaikaan nähden lämpimät ilmat vaikuttivat kuitenkin siihen, että tienpinta oli todella liukas. Lumisateet tekivätajokelistä vielä osaltaan haastavammat. Testissä käytetyt kitkarenkaat herättivät aluksi lumiseen ja jäiseen tienpintaan tottumattomissa kansainvälisissä toimittajissa epäilystä, joka kuitenkin kaikkosi nopeasti. Nokian Hakkapeliitta kitkarenkaat osoittautuivat vaikeissa olosuhteissa erittäin pitäviksi.

Testissä oli mukana kuusi kevyen luokan pakettiautoa. Toisistaan mittaa ottivat Citroën Berlingo, Dacia Dokker, Fiat Doblo, Opel Combo, Renault Kangoo ja Volkswagen Caddy. Testi oli tiukka, mutta ei päätynyt viime vuoden tapaan tasapisteisiin. Testissä löytyi siis voittaja. Jokaisella pikkupakulla oli myös oma kuljetusalaan liittyvä ominaisuutensa, missä pääsi loistamaan.

Arctic Van Testin tulokset ja voittaja julkaistaan 1.3. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.
 

Cummins-Volvo Suomeen

Sähköposti Tulosta PDF
Volvo FE CNG:n nokalla pyörii Cumminsin maakaasumoottori.Volvo FE CNG:n nokalla pyörii Cumminsin maakaasumoottori.

Volvo Trucks toi maakaasukäyttöiset kuorma-autot Suomen maahantuontiohjlemaan. Pääsimme tuoreeltaan koeajamaan Cummins-koneella ja Allison automaattivaihteista FE 320 CNG -Volvoa.
Seuraava 1.3. ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti paljastaa "Kaasu-Volvon" salat lukijoille.

 

Cargomaster CC 160 porraskiipijä

Sähköposti Tulosta PDF


Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden (1/2016) pikakokeessa on saksalaisen AAT:n valmistama CargoMaster CC 160 porraskiipijä. Akkukäyttöinen kiipijä nostaa parhaimmillaan 160 kg. Apua porraskiipijästä on niin paljon, että yksi työntekijä hoitaa sillä kahden henkilön hommat.
 

Arctic Van Test 2016 tiukempi kuin koskaan!

Sähköposti Tulosta PDF
Lehtemme vuosittain järjestämä, hyötyajoneuvomaailmassa jo legendan asemaan nostettu Arctic Test käynnistyy heti helmikuun alussa.
Seuraavassa lehdessä paljastamme mitkä autot ovat tänä vuonna koetuksella. Testiautojen ohella talvipakkasissa otetaan mittaa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien autojen kylmänsietokyvyistä. Mielenkiintoista luettavaa on siis varmuudella tiedossa.
Testi- ja "ekstra"-autot paljastamme seuraavassa 27.1.2016 julkaistavassa lehdessämme. Testiraportit ovat tarjolla heti maaliskuun alussa. Atk 2/2016 numerossa.
Jottei odottavan aika kävisi pitkäksi suosittelemme tutustumaan lehtemme Facebook -sivuihin sekä KuljetusNet.fi -uutisportaaliimme. Siellä tulemme tarjoilemaan teille testin tunnelmia heti tuoreeltaan
 

"Merkur" tunnelipelastaja

Sähköposti Tulosta PDF
Ziegler MerkurZiegler Merkur
Tutustuimme Saksalaisen Zieglerin kehittämään tunnelipelastusautoon. Kaksipäinen, sähkön voimin kulkeva auto voisi olla varteenotettava vaihtoehto pelastuslaitoksille myös tunnelirakentamiseen innostuneessa Suomessa.
Lue seuraava 27.1. ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti niin tiedät miksi!
 

Koeajossa Volvo FL 814 4X2 250 CitiPro

Sähköposti Tulosta PDF
Volvo FL CitiPro vuosimallia 2016 on jakeluautojen mallioppilasVolvo FL CitiPro vuosimallia 2016 on jakeluautojen mallioppilas
Volvon tehdasvalmis FL Citi Pro –mallisto yltää tänä vuonna kunnioitettavaan 10-vuoden ikään. Vuosien saatossa auton tekniikkaa on päivitetty ja peruskonseptia on jatkojalostettu asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti.
Koeajoimme vuosimallia 2016 edustavan Volvo FL CitiPron.
Koeajoraportti on luettavissa seuraavassa 27.1. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 

Varustelua nelivedolla

Sähköposti Tulosta PDF
 Mercedes-Benz Sprinteristä muokattu matkailuauto soveltuu sisätilojen puolesta mainiosti työmaille. Matkaan mahtuu viiden henkilön lisäksi rahtia tai työkaluja. Ajoneuvon nelivedon ansiosta se selviää hankalammistakin työmaateistä. Matkailuauton varustelutaso on korkea. Lue lisää ajoneuvosta ja sen varustelutasosta 27.1. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta.
 


Sivu 4 / 53

Lue uusimmasta numerosta

MB X-SARJA
Mercedes-Benz tuo markkinoille ensimmäisen oman lava-autonsa. X-sarja haastaa lava-autoluokassa tyylillä ja erinomaisella ajettavuudella.

VUOKRARENKAAT
Syksy tarkoittaa raskaalle kalustolle sopivinta aikaa vaihtaa alle uudet renkaat. Talvella renkaista tarvitaan niiden paras pito.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Liikennetekniikka, maailman nopeimmin kehittyviä tekniikan aloja, on kuitenkin Vihreille "musta aukko". Autovastaisuus on aatteen kivijalka..."  
Lue lisää >>



[ 18.12.2017 20:45 ]
feed-image Feed Entries

tallinksilja

Mainospalkki