Yhden kuorma-auton yrityksestä logistiikan monitoimijaksi

Sähköposti Tulosta PDF

Iiro Mäkinen johtaa vahvasti yli 70 vuotiasta perheyritystä.

Vuonna 1952 Antero Mäkinen käynnisti yrityksen yhdessä vaimonsa Sylvi Elisabethin kanssa. Tästä yrityksen nimi SE Mäkinen. Eri vaiheiden kautta yritys on kasvanut kolmen sukupolven ohjauksessa nykyiseksi logistiikan monitoimijaksi.
 
Yrityksen toimitusjohtajana on jo yli 10 vuoden ajan toiminut kolmannen sukupolven edustaja Iiro Mäkinen. Otetaanpa mies tenttiin ja katsotaan mitä polkua pitkin SE Mäkinen on tullut nykytilaan ja miltä tilanne nyt näyttää.
 
Kuinka yrityksen liikkeelle lähtö tapahtui?
 
- Vuonna 1952 Antero Mäkinen aloitti painopaperin kuljetuksen HBL:lle. Pian hän ehdotti, että painetut lehdet kuljetettaisiin yön aikana maakuntaan niin että lehti olisi luettavissa jo aamukahvin aikaan. Tämä oli ja on osin vieläkin poikkeava tapa esimerkiksi Keski- Eurooppalaiseen käytäntöön. Tästä alkoi lehtien varhaisjakelu maakuntaan, Iiro Mäkinen kertoo.
 
Jakelu tapahtui kait alkuun lähinnä kevyemmällä kalustoilla?
 
- Autot olivat alkuun henkilöautoja. Volvon Duett, Amazon ja 140-sarjan farmari olivat alkuun yleisiä malleja. Hieman myöhemmin otettiin käyttöön muutamia kuorma-autolla ajettavia runkolinjoja. Lehtien levikkien ja sivumäärän kasvaessa myös kalusto kasvoi, Mäkinen sanoo.
 

2,7 miljoonaa kilometriä ajettu ennätys-Volvo.

Tarkoin valitut merkit ja mallit takasivat toiminnan. Oulun ja Kuusamon välillä liikkuneella -sarjan Volvolla ajettiin kaikkiaan 2,7 miljoonaa kilometriä? (Auto oli aikanaan maailman 2. eniten ajettu henkilöauto.)
 
- Tämä olikin auto, jonka toiminnasta oli myös auton valmistaja Volvo Göteborgissa erityisen kiinnostunut. Auto osoitti hyvin hoidettuna ja huollettuna erinomaisesti luotettavuutensa. Ylläpitokustannus kilometrille pysyi miltei vakiona koko elinkaaren ajan. Lehtiajossa olleille autoille tuli vielä 1970-luvulla päivittäin kaikkiaan jopa 20 000 km, Mäkinen tarinoi.
 
Sittemmin mukaan tuli myös autojen kuljetukset. Miten tämä alkoi?
 
- Autotuonnin vapautuminen 1960-luvun alussa nosti autokaupan volyymin merkittävästi. Uusien autojen kuljetus alkoi Volvon tuontikunnostamosta Helsingin Hernesaaresta jälleenmyyjille eri puolille Suomea. Myöhemmin autot tulivat valtaosin 1970-luvulla Hankoon mutta myös Helsinkiin, Turkuun ja Kotkaan. Tullija autoverotilitysten takia uusien ja myymättömien autojen varastointi oli lähinnä näissä vapaasatamissa. Vasta kun auto oli myyty, auto siirtyi myyjän kautta asiakkaalle. Tässä oli myös SE Mäkinen vahvasti mukana, Mäkinen sanoo.
 
Autojen kuljetukseen tarvittava ja parhaiten sopiva kalusto oli sitten uusi haaste?
 
- Näin oli. Rakennutimme ensimmäisen autonkuljetusrekan lähinnä henkilöautojen kuljettamiseen. Kahteen tasoon mahtui viisi autoa. Pian huomasimme, että koko valtakunnan toiminnallisen frekvenssin turvaamiseksi volyymi piti saada ylös. Tämä tarkoitti myös traktoreita ja kuorma-autonalustoja, jolloin kuljetusyksikön vaatimukset kasvoivat selvästi. Myös myöhemmin olemme olleet suunnittelemassa kuljetusyksiköitä niin että huomioiden niin mitta- kuin massamääräykset saamme optimoitua kuljetettavien autojen määrän. Enimmillään saamme nykyään kuormattua 14 keskikokoista henkilöautoa. Kuormatehokkuus on kasvanut 1990-luvusta jopa +54 %, Mäkinen kertoo.
 
Vapaasatamien rooli muuttui selvästi, kun tulli- ja autoveromaksut siirtyivät rekisteröinnin yhteyteen. Tämä kasvatti selvästi jälleenmyyjien pihassa olevia myymättömien autojen varastoja. Toiko tämä myös lisää autojen siirtoja kauppiaalta toiselle?
 
- Tätä varmasti tuli. Tässä kuitenkin tilannetta helpotti, että perustimme Jyväskylään terminaalin, jossa linjojen yhdistely tarvittaessa tapahtui. Sittemmin tällaisia solmukohtia on perustettu Ouluun ja Tampereelle. Myös pääpaikkamme Vantaalla sekä Turun ja Hangon pisteet toimivat tässä apuna, Mäkinen sanoo.
 

Autokauppa on suuressa murroksessa. Logistiikkayhtiön tehtävänä on muuttua sen mukana.

Paluukuljetuksen saaminen ja löytäminen lienee yksi kulmakivi kannattavuuteen? Auton ajattaminen tyhjänä tai vajaa kuormattuna on kallista.
 
- Tämä on yksi keskeinen kysymys. Kuljetustehokkuuden kannalta kuormattuna tulisi parhaimmassa tapauksessa ajaa molempiin suuntiin. Virtojen suunnittelulla ja terminaalien oikealla hyödyntämisellä tässä on kehitytty oikeasuuntaisesti. Lisäksi kyky ohjata reaaliaikaisesti päivittyvän tilaiskannan tilauksia tuotantoon on arvoksi. Tärkein historiaan ulottuva asia tässä on varmasti jo 1980-luvun alussa aloitettu logistiikkatoimintojen ja -järjestelmien kehittäminen. Tapio Mäkisen ohjaamana järjestelmät kehittyivät ja herättivät laajaa kiinnostusta. Yhteydenpito autoon oli ohjelmassa jo selvästi ennen kuin matkapuhelimet yleistyivät. Paperirahtikirjat korvautuivat digitaalisella tiedonsiirrolla 1998, Mäkinen puhuu.
 
Nyt kuljetus on vain osa SE Mäkisen toimintaa?
 
- Se onkin nykyään pienempi osa. Hoidamme merkittävän määrän Suomessa myytävien uusien autojen luovutushuolloista ja erilaisista varusteluista. Meillä on nykyään muun muassa Hangossa eri maahantuojilta siirtyneitä tuotantotiloja. Hoidamme autojen siirron laivasta maahantuontitarkastukseen ja varusteluun ja sitten edelleen vähittäiskauppaan. Vuonna 2008 valmistui keskusyksikkömme Vantaalle, missä pyöritämme kaikkiaan noin 3 000 auton varastoa käsittäen sekä uusia että palautuneita leasingautoja, Mäkinen paljastaa.
 
SE Mäkisellä on myös Saksassa tytäryhtiö. Mikä on sen rooli?
 
- Tavoitteemme on olla mukana koko toimitusketjussa valmistuksesta lopulliseen asiakkaaseen. Tällöin voimme optimoida koko ketjun ja hyödyntää ennakoivaa tietoa paremman johtamisen turvaamiseksi. Tässä toiminnassa meitä palvelee Saksan yhtiömme Gröning International Spedition GmbH, Mäkinen valottaa.
 

Vuotuinen liikevaihtomme on Suomessa n. 60 milj. euroa. Palveluksessamme on kaikkiaan 270 henkilöä, Mäkinen kertoo.

Viimeisin toiminnan laajentuminen oli Autoambulance Groupin hankinta. Miten se liittyy SE Mäkisen toimintaan?
 
- Hankittu yritys on erikoistunut lähinnä pääkaupunkiseudulla hinaus- ja ensiapukorjauspalveluihin. Myös lähisiirroille ja ns. last-mile toimituksille pienemmät kuljetusyksiköt soveltuvat luontaisesti hyvin. Käytössä on tällä hetkellä 8 eri kokoista hinausyksikköä, jotka hoitavat vuosittain noin 25 000 hinaus – ja siirtotapahtumaa, Mäkinen sanoo.
 
Vielä muutama tunnusluku?
 
- Helposti meidät yhdistetään puhtaasti kuljetusyritykseksi. Keltaisesta väristä tunnistettavia autonkuljetusautoja meillä on tällä hetkellä ajossa 70. Kuitenkin liikevaihdostamme alle puolet tulee nykyään varsinaisesta kuljetustoiminnasta. Vuotuinen liikevaihtomme on Suomessa n. 60 milj. euroa. Palveluksessamme on kaikkiaan 270 henkilöä, Mäkinen kertoo.
 
Suomessa uusien autojen myynti jää kuluvana vuonna poikkeuksellisen pieneksi. Miten tämä on huomioitu SE Mäkisen toiminnassa?
 
- On selvää, että tämä vaikuttaa myös meidän toimintaamme. Autokauppa on suuressa murroksessa. Logistiikkayhtiön tehtävänä on muuttua sen mukana. Tämä on palveluyhtiön jatkumon suurin turva. Vimma toiminnan kehittämiseksi ja kustannustehokkuuden parantamiseksi on jatkuva asiantila, Mäkinen sanoo lopuksi.

Teksti | Matti Aarnio, kuvat | Matti Aarnio ja SE Mäkinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

LEMPEÄ VALLANKUMOUS
Kävimme Malagassa, jossa DAF esitteli koko vuoden 2025 kuorma-automal- listonsa XG+:sta XB:hen.

UUSI NISSAN INTERSTAR
Uuden Intrerstarin maistiaiset Espanjan Pyreneiden testireiteillä on kiinnostanut autolehdistöä paljon. Auto, tekniikka ja kuljetuskin oli paikalla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Protestoin, sanoin että taksi-infossa ilmoitettiin hinnaksi 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt ja sitten mentiin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 08.12.2024 05:31 ]

Mainospalkki