Sivulastaajalla maailmanvalloitukseen

Sähköposti Tulosta PDF

Drumloader 550 on tarkoitettu suurten jopa 50 tonnin kaapelirumpujen lastaukseen. Se on testattu 65 tonnin nostolla CE-merkintää varten. Samalla se rikkoi Guinnessin ennätyskirjassa noteeratun sivulastaajaennätyksen.

Hammar Maskin AB täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Kaikki alkoi 1970-luvun alussa, kun Bengt-Olof Hammar, vastavalmistunut diplomi-insinööri Chalmersin teknillisestä korkeakoulusta, näki sivulastaajien lupaukset ja mahdollisuudet. Bengt-Olofin diplomityö johti työsuhteeseen erään sivulastaaja-valmistajan kanssa.
 
Kun valmistus siirtyi Kalmarin kaupunkiin, B-O Hammar ei seurannut mukana. Sen sijaan hän osti käytetyn piirustuspöydän ja perusti oman yrityksen kotiinsa. Sen ajan sivulastaajat olivat raskaita, noin 13 tonnisia, mutta ensimmäinen Hammar-lastaaja vuodelta 1974 painoi alle 10 tonnia – siis 30 prosenttia kevyempi. Tästä huolimatta sen nostokapasiteetti oli 30 tonnia.
 
Ensimmäinen sivulastaaja sai nimen ”Hai” rekisterikilven HAJ789 mukaan ja se myytiin Hallénsin kuljetusliikkeelle Göteborgiin. Nyt 50 vuotta vanha Hai on jälleen Hammar-konsernin omistuksessa, täysin toimivana ja käytössä lainalaitteena.


50 menestyksekkään vuoden jälkeen Bengt-Olof Hammar on nyt alkanut ajatella työvauhdin hidastamista ja ehkä elämäntyönsä myyntiä.

1970-luku oli aikaa, jolloin merikontit, ”purkit”, yleistyivät. Nämä korvasivat vanhan kappaletavarakäsittelyn satamavarastoilla ja satamanostureilla, jotka nostivat tavaran lavoilla tai verkoilla.
 
Hammarin liikeidea oli yksinkertainen: kyky nostaa kuorma maasta omalle kuormalavalle, kuljettamaan, purkamaan ja siirtämään ISO-standardin mukaisia intermodaalisia yksiköitä omin avuin. Joko 20 jalan tai 40 jalan konttia tai kaksi yhteen liitettyä tyhjää 20 jalan konttia. Ilman tarvetta investoida tai vuokrata suuria haarukkatrukkeja tai nostureita. Yksi henkilö, yleensä kuorma-auton kuljettaja, hallitsee koko toiminnan kaukosäätimellä. Työtä voi tehdä vuorokauden ympäri.
 
Hammarlastaaja toimii parilla hydraulisella nosturilla, jotka on asennettu puoliperävaunun runkoon molempiin päihin. Nosturit nostavat kontit vaakasuorassa maasta tai muista perävaunuista tai rautatievaunuista. Joillakin malleilla voidaan pinota kontti toisen päälle tai sijoittaa ne vierekkäin.


Ruotsin teillä sivulastaimet ovat yleinen näky.

Hammarilla on todistus siitä, että se on maailman vahvin. Vuonna 2011 Guinnessin ennätyskirja noteerasi 60 tonnin noston. Äskettäin yhtiö rikkoi tämän ennätyksen uudella Drumloader 550:llä, joka nosti 65 tonnia. CE-merkinnän vaatimuksena on 25 prosentin ylikuormitus, mikä mahdollistaa hyväksynnän koko EU:n alueella.
 
Hammarilastaajilla on nykyään noin 65–70 prosentin osuus maailmanmarkkinoista, ja tuotteita myydään yli 120 maahan. Nostureita on kaikilla mantereilla, myös Etelämantereella, missä niitä on asennettu kelkkoihin ja rinnekoneiden hinaamiksi. Uusin markkina, jolle Hammar on astunut, on Japani.
 
Vaikka maat kuten Australia, Uusi-Seelanti ja Malesia ovat ottaneet sivulastauskonseptin avosylin vastaan, USA:n markkinat ovat olleet vaikeammin saavutettavissa. Amerikkalaiset ovat konservatiivisia ja hitaita hyväksymään esimerkiksi levyjarrut raskaisiin kuorma-autoihin ja perävaunuihin. He suosivat pultattuja kuorma-autojen runkoja niitattujen sijaan, uskoen vanhaan sanontaan ”jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä”. Tällä saralla USA:ssa on vielä paljon valistusarvetta.


Hammar Recovery – N12 Mark II pelastustehtävissä Angolassa 1980-luvun alussa. Ei tarvita nosturiautoa tai perässä olevaa lava-autoa.

Syksyllä 2009 Hammarin tytäryhtiö Hammalift Inc. osallistui ensimmäistä kertaa Truck Show Latino -tapahtumaan Pomonassa, Kaliforniassa. Sivulastaustekniikkaa esiteltiin 14-kertaisen Pikes Peak Hillclimbin kuorma-autoluokan voittajan Mike Ryanin Hillclimbing kilpakuorma- auton lavettiperävaunulla.
 
Varhainen asiakas oli Skanska USA, joka jatkuvasti siirtää työpajoja, generaattorilaitteita ja kontteja työmaiden välillä. Skånelaiset vaikuttuivat heti siitä, kuinka helposti 25 tonnin Caterpillar-generaattorin pystyi nostamaan perävaunulle ja siitä pois. Aiemmin oli pakko käyttää nosturia, mikä oli sekä kallista että aikaa vievää. Hammarin avulla vastaava käsittely tapahtuu muutamassa minuutissa.


Konttien pinoaminen on osa Hammarliftin monipuolisuutta. Tytäryhtiöitä on mm. Australiassa, Malesiassa, Uudessa-Seelannissa ja Yhdysvalloissa.

Nyt markkinaodotukset kohdistuvat uuteen huippumalliin Hammar 500:aan, jolla on useita yhdistettyjä työskentelytapoja. Tarjolla on myös sivulastaajia, jotka pystyvät käsittelemään 53 jalan kontteja, erikoiskoko joka on ominainen koko tällä maailmankolkalla.
 
50 menestyksekkään vuoden jälkeen Bengt-Olof Hammar on nyt alkanut ajatella työvauhdin hidastamista ja ehkä elämäntyönsä myyntiä.

Teksti, kuvat | Sven-Erik Lindstrand

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

LEMPEÄ VALLANKUMOUS
Kävimme Malagassa, jossa DAF esitteli koko vuoden 2025 kuorma-automal- listonsa XG+:sta XB:hen.

UUSI NISSAN INTERSTAR
Uuden Intrerstarin maistiaiset Espanjan Pyreneiden testireiteillä on kiinnostanut autolehdistöä paljon. Auto, tekniikka ja kuljetuskin oli paikalla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Protestoin, sanoin että taksi-infossa ilmoitettiin hinnaksi 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt ja sitten mentiin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 08.12.2024 05:12 ]

Mainospalkki