Scania 460 R A6x2NB 460 hevosvoiman OC 13 104 kaasumoottorilla ja 14-portaisella G25CM ylivaihdevaihteistolla. Kaasusäiliöiden kokonaistilavuus on 874 dm3 eli yhteensä 343 kg. Koeajettavana ollut CBG-veturi oli varustettu ohjaamon takana olevilla lisäsäiliöillä (363 dm3, jotka nostavat sen hintaa noin 6 500 eurolla.
CO2-päästöjen vähentäminen on todellisuutta, johon kaikkien hyötyajoneuvojen valmistajien, myös Scanian, on tartuttava. Scanian osalta vihreän siirtymän kuljetusratkaisujen vauhdittavat tuoreet 13 litran kaasumoottorit.
Kuorma-autoksi rekisteröidyn eSprinterin nopeus on rajoitettu 80 km/h.
Päästömääräysten kiristyessä sähkömoottorien käyttö erityisesti jakeluliikenteessä on tullut aina vain tärkeämmäksi. Yhä useammin kuljetuksen tilaajat edellyttävät päästötöntä tai ainakin vähäpäästöistä kalustoa. Pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarjontaa on jo kohtuullisen runsaasti. Akkukoko ohjaa paitsi hankintahintaa myös hyötykuormaa.
Tuttu Daily, vain teippauksesta käy ilmi, että kyseessä on sähköversio.
Yhä useamman auton kohdalla voidaan käyttövoimaksi valita joko polttomoottori tai sähkömoottori. Aika harvassa on ne valinnat, joissa voidaan ottaa mukaan myös kaasu. Ivecon Daily-mallisto on tällainen. Otimme koeajoon tällä kertaa kuorma-autoksi rekisteröidyn sähköisen eDaily 70C14E 7t-lavamallin.
Lifthanger-nostolaitetteen käyttöä lähestulkoon kylmiltään esitteli opiskelija Aleksi Jaukka, jolla logistiikan perustutkinto Ammattiopisto Luovissa on edennyt toiselle vuodelle. Opintojen päättyessä hän on suorittanut kuorma-autonkuljettajan tutkinnon.
Ammattiopisto Luovin opiskelijat ovat hämmästelleet opetukseen kuuluvaa uudentyyppistä kuorma-auton Lifthanger-nostolaitetta.
- Oman haasteensa nykyisin muodostaa Vallilan Takomon käyttämän erikoisjousiteräksen saatavuus, sillä lehtijousien valmistajia Vallilan Takomon lisäksi Suomessa ei juuri enää ole, Teemu Punkka kertoo.
Vallilan Takomo Oy:llä on kertynyt osaamista jo vuodesta 1945. Sodan jälkeen kuorma- ja linja-autokalusto vaati paljon erilaista korjausta. Tähän tarpeeseen perustettiin Vallilan Takomo Oy. Huolehtimaan erityisesti raskaan kaluston jousituksesta.
Cumminsin X-sarjan polttomoottorit tarjoavat vähäpäästöisiä vaihtoehtoja perinteisessä muodossa. Energiamuodon vaihto käy näppärästi sylinterinkantta vaihtamalla.
Viime aikoina tulevaisuuden raskaankaluston polttoaineisiin liittyvissä keskusteluissa on huomio keskittynyt sähköön sekä vetyyn. Samalla perinteinen Diesel-moottori on vaihtoehtojen ohella jatkanut kehitystään.
Kahden erilaisen toimintatavan omaavan kuorma-auton merkittävä ero on niiden hidastimen toiminnassa.
Vaihtoehtoisista polttoaineista kaasu on ollut suosituin voimanlähde raskaassa kalustossa. Sen saatavuus on valtakunnallista, hinta on energiasisältöön nähden kohtuullista ja valtion hankintatuki on helpottanut monen yrityksen päätöksentekoa.
Durapowerille MPI:n projekti on ensimmäinen virstanpylväs akkujärjestelmien toimittamisessa 44-tonniseen polttokennoautoon Euroopassa. Durapower toteaa olevansa ylpeä voidessaan tukea tällaista innovatiivista projektia, jossa sen akut on integroitu täysin Eatonin 4-portaiseen vaihteistoon, NPROXX 700 barin vetysäiliöihin ja Refire -polttokennojärjestelmään.
Teknologiayritys Mobility & Innovation Production s.r.o. esitteli marraskuun puolivälissä ensimmäisen vetykäyttöisen kuorma-auton, joka on läpäissyt kaikki EU-määräysten mukaiset sertifiointitestit.
Lue uusimmasta numerosta FUSO CANTER
JA eCANTER Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.
CAETANON VETYBUSSIT Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla. Sisällysluetteloon Pääkirjoitukseen
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..." Lue lisää >>