Sähköllä talviolosuhteissa

Sähköposti Tulosta PDF

Yksi Scanian Winter 2025- tapahtuman BEV-koeajokeista oli kaksiakselinen P23 Närkon valmistamalla Nordic Box -umpikorilla.

Tämän vuoden Scania Winter tarjosi mainion mahdollisuuden kokeilla ruotsalaisvalmistajan nykyistä sähköautomallistoa talvikelissä.
 

Vihreän siirtymän vauhdittajat

Sähköposti Tulosta PDF

Scania 460 R A6x2NB 460 hevosvoiman OC 13 104 kaasumoottorilla ja 14-portaisella G25CM ylivaihdevaihteistolla. Kaasusäiliöiden kokonaistilavuus on 874 dm3 eli yhteensä 343 kg. Koeajettavana ollut CBG-veturi oli varustettu ohjaamon takana olevilla lisäsäiliöillä (363 dm3, jotka nostavat sen hintaa noin 6 500 eurolla.

CO2-päästöjen vähentäminen on todellisuutta, johon kaikkien hyötyajoneuvojen valmistajien, myös Scanian, on tartuttava. Scanian osalta vihreän siirtymän kuljetusratkaisujen vauhdittavat tuoreet 13 litran kaasumoottorit.
 

Sähköllä yhä pidemmälle

Sähköposti Tulosta PDF

Kuorma-autoksi rekisteröidyn eSprinterin nopeus on rajoitettu 80 km/h.

Päästömääräysten kiristyessä sähkömoottorien käyttö erityisesti jakeluliikenteessä on tullut aina vain tärkeämmäksi. Yhä useammin kuljetuksen tilaajat edellyttävät päästötöntä tai ainakin vähäpäästöistä kalustoa. Pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarjontaa on jo kohtuullisen runsaasti. Akkukoko ohjaa paitsi hankintahintaa myös hyötykuormaa.
 

Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2025 -oikaisu

Sähköposti Tulosta PDF
7.2.2025 julkaistussa Auto, tekniikka ja kuljetus lehdessä oli virhe sivulla 6 olevassa Scanian koeajoartikkelissa.
 
Lehdessä Scanian malliksi oli virheellisesti merkitty 25P, vaikka oikea malli on P23. Auto, tekniikka ja kuljetus pahoittelee virhettä.
 

Iveco eDaily 70C14E – Kaasu saatavilla

Sähköposti Tulosta PDF

Tuttu Daily, vain teippauksesta käy ilmi, että kyseessä on sähköversio.

Yhä useamman auton kohdalla voidaan käyttövoimaksi valita joko polttomoottori tai sähkömoottori. Aika harvassa on ne valinnat, joissa voidaan ottaa mukaan myös kaasu. Ivecon Daily-mallisto on tällainen. Otimme koeajoon tällä kertaa kuorma-autoksi rekisteröidyn sähköisen eDaily 70C14E 7t-lavamallin.
 

Kerrankin ensimmäisenä

Sähköposti Tulosta PDF

Lifthanger-nostolaitetteen käyttöä lähestulkoon kylmiltään esitteli opiskelija Aleksi Jaukka, jolla logistiikan perustutkinto Ammattiopisto Luovissa on edennyt toiselle vuodelle. Opintojen päättyessä hän on suorittanut kuorma-autonkuljettajan tutkinnon.

Ammattiopisto Luovin opiskelijat ovat hämmästelleet opetukseen kuuluvaa uudentyyppistä kuorma-auton Lifthanger-nostolaitetta.
 

Uusilla jousilla tulevaan

Sähköposti Tulosta PDF

- Oman haasteensa nykyisin muodostaa Vallilan Takomon käyttämän erikoisjousiteräksen saatavuus, sillä lehtijousien valmistajia Vallilan Takomon lisäksi Suomessa ei juuri enää ole, Teemu Punkka kertoo.

Vallilan Takomo Oy:llä on kertynyt osaamista jo vuodesta 1945. Sodan jälkeen kuorma- ja linja-autokalusto vaati paljon erilaista korjausta. Tähän tarpeeseen perustettiin Vallilan Takomo Oy. Huolehtimaan erityisesti raskaan kaluston jousituksesta.
 

Kolmen polttoaineen moottorit

Sähköposti Tulosta PDF

Cumminsin X-sarjan polttomoottorit tarjoavat vähäpäästöisiä vaihtoehtoja perinteisessä muodossa. Energiamuodon vaihto käy näppärästi sylinterinkantta vaihtamalla.

Viime aikoina tulevaisuuden raskaankaluston polttoaineisiin liittyvissä keskusteluissa on huomio keskittynyt sähköön sekä vetyyn. Samalla perinteinen Diesel-moottori on vaihtoehtojen ohella jatkanut kehitystään.
 

Kaasu vie eri tavoilla

Sähköposti Tulosta PDF

Kahden erilaisen toimintatavan omaavan kuorma-auton merkittävä ero on niiden hidastimen toiminnassa. 
 
Vaihtoehtoisista polttoaineista kaasu on ollut suosituin voimanlähde raskaassa kalustossa. Sen saatavuus on valtakunnallista, hinta on energiasisältöön nähden kohtuullista ja valtion hankintatuki on helpottanut monen yrityksen päätöksentekoa.
 

Ensimmäinen FCEV-veturi Slovakiasta

Sähköposti Tulosta PDF

Durapowerille MPI:n projekti on ensimmäinen virstanpylväs akkujärjestelmien toimittamisessa 44-tonniseen polttokennoautoon Euroopassa. Durapower toteaa olevansa ylpeä voidessaan tukea tällaista innovatiivista projektia, jossa sen akut on integroitu täysin Eatonin 4-portaiseen vaihteistoon, NPROXX 700 barin vetysäiliöihin ja Refire -polttokennojärjestelmään.

Teknologiayritys Mobility & Innovation Production s.r.o. esitteli marraskuun puolivälissä ensimmäisen vetykäyttöisen kuorma-auton, joka on läpäissyt kaikki EU-määräysten mukaiset sertifiointitestit.
 


Sivu 3 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 16.09.2025 23:07 ]
feed-image Feed Entries