Turvallisuudesta ei kannata tinkiä

Sähköposti Tulosta PDF

Valtosen mukaan EU:ssa on tehty uudet liikenneturvallisuustavoitteet ja uusia ajoneuvoteknisiä säädöksiä, jotka alkavat vaikuttaa alkaneen vuosikymmenen puolivälin paikkeilla.
- Ajoneuvotekniikan kehitys voi vielä parantaa liikenneturvallisuutta. Kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten hätäjarrutusjärjestelmät ja kaistavahdit, toivon mukaan poistavat raskaan liikenteen ongelmia. Varsinkin niitä, joissa raskas liikenteen kuljettaja tekee virheen, joka johtaa katastrofiin. Mersun markkinoima sivupeilien korvaava kamerajärjestelmäkin voi esimerkiksi parantaa turvallisuutta, koska sivupeilit ovat näköeste, varsinkin taajamaliikenteessä.

Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä on laskenut 1970-luvun jopa yli tuhannesta henkilöstä viime vuosien vajaan 250 henkilön määriin. Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan paljon olisi kuitenkin vielä tehtävää.
 

Kurssin kääntäjä

Sähköposti Tulosta PDF

Ivecon uuden ajanmukaisella sisustuksella varustetun ohjaamon muodot ovat modernit. Polttoaineenkulutuksen ilmoitetaan jäävän ohjaamon pienemmästä ilmanvastuksesta johtuen jopa neljä prosenttia edeltäjää alhaisemmaksi.

Ivecon emoyhtiö CNH Industrial on myllännyt rakenteitaan ja organisaatioitaan uusiksi. Toimintaan on tullut mukaan uusia mielenkiintoisia kumppaneita ja uudenlaista tekemisen meininkiä. Kävimme testaamassa onko Iveco S-WAY – asiakaslähtöisesti rakennettu.
 

Muunneltavuutta ja maastokykyä

Sähköposti Tulosta PDF

Maastossa liikkumista helpottavat korkea maavara, alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukko.
 
Sisu on tuttu useiden erikoisajoneuvojen piiristä. Armeijakäytössä olevat Proto-Sisun ja Masin eri versiot sekä Pasi-ajoneuvot ovat laajasti tunnettuja ja arvostettuja. Sittemmin Sisu on toiminut enemmän perinteisten siviilikuorma-autojen parissa. GTP 4X4 on Sisun taidonnäyte panssaroidusta armeija-ajoneuvosta.
 

Liikenteen valvonta tarvitsee tekijöitä

Sähköposti Tulosta PDF

Tavoitteena on, että kaikilta liikenteen valvonnassa työskenteleviltä poliiseilta onnistuisi raskaan liikenteen perusvalvonta, johon kuuluu muun muassa ajo- ja lepoaikavalvonta, kuorman varmistuksen tarkistaminen jne.

Kun poliisi pysäyttää liikennevalvonnassa henkilöauton tai raskaan kaluston ajoneuvon, molemmissa tapauksissa toimenpiteet aloitetaan kuljettajasta. Jatkettaessa tästä eteenpäin kohdataan raskaan liikenteen valvonnan haasteita.
 

Sähköauto kaatuu vetyautoon

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai vetykuorma-auto Sveitsin liikenteessä. Hyundai voitti Truck Innovation Award 2020 ennen vety-Nikolaa.

Polttokenno-vetyauto on sähkömoottorilla kulkeva auto, joka tekee itse tarvitsemansa sähkön. Se ei ole riippuvainen sähköverkosta ladatusta sähköstä kuten perinteinen sähköauto.
 

Uudet pelurit putsasivat palkintopöydän

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai Motorsin Mobility Solution-polttokennoratkaisu palkittiin Solutrans 2019-näyttelyssä kansainvälisen Truck of the Year (IToY)-raadin vuosittain myöntämällä Truck Innovation Award 2020-arvonimellä ja palkinnolla. Tämä oli nyt järjestyksessä toinen kerta kun raati jakoi arvostettua kunnianosoitustaan. Truck Innovation Award 2020 palkinto luovutettiin Rolf Huberille, Hyndai Hydrogen Mobility-liiketoiminnan johtajalle ja Hyundai Motor Companyn hyötyajoneuvojen suunnitteluryhmän varatoimitusjohtajalle Jihan Ryulle Solutrans-näyttelyn iltagaalassa Lyonissa, Ranskassa.

Truck Innovation Award 2020 – palkinnossa olivat edistykselliset ratkaisut arvossa. Hyundai voitti kansainvälisen Truck of the Year-raadin (IToY) vuosittain jakaman innovaatiopalkinnon (Truck Innovation Award) Hydrogen Mobility Project-projektillaan, joka rakentuu polttokennokäyttöisille H2 XCient kuorma-autoille, jotka edistävät ”vihreään” vetypolttoaineen käyttöön perustuvan maantiekuljetusjärjestelmän käyttöönottoa Sveitsissä ja muissa Euroopan maissa.
 

Boston Consultingin tutkimus: Hyötyajoneuvojen tulevaisuus

Sähköposti Tulosta PDF
 Uudet voimalinjat, autonomisen ajamisen kehitys ja liitettävyyden räjähdysmäinen kasvu muuttavat perusteellisesti hyötyajoneuvojen markkinoita vuoteen 2030 mennessä. Tämä on ollut lähtökohtana yritysneuvontaan tekevän Boston Consultingin aloittaessa tutkimuksensa hyötyajoneuvojen tulevaisuudesta.

Eurotransport- lehdessä on avattu Boston Consultingin tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin maailmanlaajuisesti yli sataa valmistajaa, alihankkijaa ja asiantuntijaa. Tutkimuksesta selviää, että uusien voimalähteiden ja autonomisen ajamisen käyttöönoton nopeus saattaa vaihdella alueittain ja toimialoittain. Sitä vastoin liitettävyys on jo yleistä ja tuottaa uusia liiketoimintamalleja, joita voidaan hyödyntää koko arvoketjussa.
 

Italialais-amerikkalainen vety-yhteistyö näyttää tältä

Sähköposti Tulosta PDF

Iveco, FPT Industrial ja Nikola julkistivat ensimmäisen yhteistyössään Iveco S-Wayn pohjalle perustuvan Nikola TRE -kuorma-auton mallin. Nikola TRE tulee alkuun olemaan täyssähkökuorma-auto, josta esitellään odotettu vetyversio myöhemmin.

Sähköversio julkaistaan IAA 2020 -näyttelyssä ja ensimmäiset ajoneuvot toimitetaan asiakkaille vuonna 2021. Vetyversio päätyy näillä näkymin asiakkaille vuoteen 2023 mennessä. Lue italialais-amerikkalaisesta vetykuorma-auto yhteistyöstä lisää 20.12. julkaistavasta Auto, teknikka ja kuljetus -lehdestä.

 

Uusittu Master koeajossa

Sähköposti Tulosta PDF

Renault on Euroopan pakettiautomarkkinoilla merkittävä tekijä, ja Masterin rekisteröintiluvut ovat olleet kasvussa. Suomessa Renault on pakettiautorekisteröinneissä viidentenä ja on saanut tänä vuonna kasvatettua markkinaosuuttaan.

Renault esitteli keväällä päivityksensä pakettiautomalleihinsa Traficiin ja Masteriin. Päivityksessä Renaultin pakettiautomalliston suurin edustaja on saanut uuden ulkonäön ja moottorit on viilattu tehokkaammiksi.

Masterin kasvojenkohotuksen huomaa entistä mallia virtaviivaisemmasta ilmeestä. Etusäleikkö on hieman kasvanut, mutta suurin keulan muutos on kavennetut ajovalot. Lue 20.12. julkaistavasta vuoden viimeisestä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä 180-hevosvoimaisella moottorilla varustetun uusitun Renault Masterin koeajo.

 

Raportti kevyiden hyötyajoneuvojen tulevaisuudesta

Sähköposti Tulosta PDF

International Van of the Year (IVOTY) -tuomaristo julkaisi Lyonin Solutrans 2019 -tapahtumassa raportin kevyiden hyötyajoneuvojen kehityksestä urbaanissa ympäristössä. Asiakirjassa kootaan IVOTY:n jäsenten ajatuksia liittyen viimeisen kilometrin kuljetusten nykyhetkeen ja tulevaisuuteen omassa maassaan ja yleisemmällä tasolla Euroopassa.

16-sivuisessa raportissa painotetaan lisääntyvän kaupungistumisen aiheuttamia vaikutuksia kuljetuksille. Selvityksen alussa käsitellään kuljettajan roolia ja tarvetta parantaa tehokkuutta, mikä onnistuu ainoastaan käytännöllisemmällä pakettiauton suunnittelulla ja lisääntyvällä informaatioteknologiaan panostamisella.

- Älykkäät ratkaisut ovat tulevaisuuden kehityksen kulmakiviä ja ne tulevat olemaan osa kevyiden hyötyajoneuvojen suunnittelua, asiakirjassa todetaan.

 


Sivu 3 / 61

Lue uusimmasta numerosta

VOIMALINJAT VERTAILUSSA
Vuoden 2020 kansain- väliseksi pakettiautoksi valitut Ford Transit Customin hybridimallit laitettiin Norjassa testiin dieselversion kanssa.

VIITASEN SORAJUNAT
Olemme seuranneet aitiopaikalta kahden ruotsalaisen ja yhden karjaalaisen vaiheita soran ajossa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vastaantulevassa autossa pistävän valkoiset valot sokaisevat. Tiedätkö että ne aiheuttavat toimintahäiriön näkösoluille silmissäsi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 09.07.2020 21:04 ]
feed-image Feed Entries