Ilmaliikenteen uudet valtiaat - dronet ja tekoäly

Sähköposti Tulosta PDF
Autonomisia henkilöautoja kehitellään liikenteeseen. Myös autonomiset kuorma-autot tekevät vahvasti tuloa. Ensimmäinen kehitysvaihe, ”platooning“ eli letkassa ajo moottoriteillä, on kahdessa vuodessa edennyt pitkälle.

Rajaton määrä ennalta arvaamattomia tapahtumia hidastaa autonomisten autojen yleistymistä. Niiden pitää havaita, hallita, tehdä oikeita päätöksiä ja turvata jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, autoilijoiden, koirien, äkkinäisten kelivaihtelujen, ynnä muiden arvaamattomimpia toimia.

Ilmassa on toisin. Ilmatilassa on enemmän tilaa, väljyyttä ja paljon vähemmän ennalta arvaamattomia tekijöitä huomioitaviksi. Siksi maasta ohjatut dronet ovat yleistyneet salamavauhdilla. Vain kolmisen vuotta sitten ne tulivat leluina, sitten kameroilla, paketteja kantavina, gps-ohjattuina – yhä isokokoisempina, suorituskykyisempinä, nyt jo tekoälyllä varustettuina ja autonomisesti lentävinä.

Samalla yhä isommat teolliset tekijät ovat hyökänneet drone-kehitykseen. Sotilasilmailua myöten!

Maailman suurimmat siviili- ja sotilaskoneiden valmistajat ovat heittäytyneet täysillä kehittämään dronetekniikkaa: Boeing, Airbus ,Textron, Bell, Lockheed Martin... Sama tapahtuu Venäjällä, Kiinassa, Japanissa – ympäri maailmaa.

Enää ei ole rahasta kiinni. Eikä teknologisen tiedon ja osaamisen puutteesta.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 2/17 esitellään tarkemmin eri valmistajien drone-kehityksen tilanteesta.
 

Auto, tekniikka ja kuljetus Trailer Innovation juryn jäseneksi

Sähköposti Tulosta PDF



Auto, tekniikka ja kuljetus on hyväksytty Suomen edustajaksi 20 Euroopan maan erikoistoimittajista koostuvaan Trailer Innovation juryyn.

Trailer Innovation tuomaristo jakaa kahden vuoden välein, tänä vuonna Hannover IAA:n avajaispäivänä 21.9.2018 yhdeksännen kerran palkinnot parhaille perävaunu-innovaatioille. Palkinto jaetaan seitsemässä eri luokassa, mm. parhaalle säiliö-, lavetti-, kylmäkuljetus- jne. perävaunulle.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden tavoitteena on nostaa tuomariston pöydälle ja tietoisuuteen myös Suomessa valmistettavien perävaunujen uusia ratkaisuja, päätoimittaja Henri Pakarinen perustelee.

 

Mersut metsässä

Sähköposti Tulosta PDF

 Mercedes-Benzin ajotapahtumassa tarjoutui mahdollisuus testata GLC ja GLA -citymaastureiden ja X-sarjan maasto-ominaisuuksia. Lisäksi jarrutusmatkat ja turvalaitteistot laitettiin koetukselle liukasradalla.

Maastoreitti oli selvästi normaalia mökkitietä haastavampi ja ahtaampi puustoltaan. Testauksessa paljastui yllättäviäkin tuloksia. Lue raportti 9.3. ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä.

 

Lahden Talvitiepäivät

Sähköposti Tulosta PDF

Lahden Talvitiepäivillä oli esillä tämän hetken kehittyneimmät tienhuoltolaitteistot sekä muuta raskasta kalustoa. Huomion kiinnitti muun muassa vakuuttava Sisun Polar Works- varusteltu kuorma-auto, jossa on monia talvikäyttöä helpottavia ominaisuuksia.

Lisäksi paikalla oli esimerkiksi rautateiden huoltoon varusteltuja Unimogeja, joissa oli lumiharjat tai lumilinko. Laiteet pystyvät kulkemaan sekä tiellä, että raiteilla, mikä yksinkertaistaa ja helpottaa niiden käyttöä huomattavasti. Lue lisää messujen tarjonnasta uusimmasta 9.3 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!

 

Kohti kaupunkikuljetuksia

Sähköposti Tulosta PDF
 Mercedes-Benz Sprinterin odotettu kolmas sukupolvi näki päivän valon Duisburgissa pidetyssä esittelytilaisuudessa. Mercedes-Benz Vansin toimitusjohtaja Volker Mornhinwegin mukaan pakettiauton suunnittelussa on kuunneltu asiakkaiden toiveita, liittyen muun muassa kuljettajaa avustaviin järjestelmiin ja mukavuusominaisuuksiin.

- Uuden Sprinterin ominaisuuksia on kehitelty viimeisen kilometrin kuljetusten kannalta. Esimerkiksi käyttömukavuuden ja kantavuuden pitää olla mahdollisimman suuria sekä lastauksen ja purun mahdollisimman helppoja, Mornhinweg toteaa.

Voimanlähteenä kolmannen sukupolven Sprinterissä on kaksi Mercedes-Benz turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen ja 2,1-litrainen OM651-moottori (114, 143, 163 ja 177 hv) ja 3-litrainen OM 642 V6-moottori (190 hv). Mercedes-Benzin uusi OM654-dieselmoottori on tulossa Sprinteriin myöhemmin.
 

Hessin perävaunubussi ruuhkahuippujen tasaaja

Sähköposti Tulosta PDF



Pieni sveitsiläinen bussivalmistaja Carosserie Hess, tuotanto 2400 bussia vuodessa, tunnetaan maailmanlaajuisesti alansa innovaatiokärkenä. Johdin- ja nivelbussien valmistajana sillä on useita "ensimmäinen-maailmassa" saavutusta.

Hessin kehitelmiin kuuluu nykyaikainen "trailer-bussi" eli bussi joka vetää perässään bussiperävaunua. Kytkeminen ja irrottaminen käy 30-50 sekunnissa. 23 m pitkänä yhdistelmänä tarjoaa 165 matkustajapaikkaa ruuhkahuippuina. Huippuketteränä keskusta-alueillakin, kääntöympyrän halkaisija alle 22 m! Hiljaisemman liikenteen aikana 12-14 metrisenä. Energiasäästäjänä, ei turhia päästöjä, ympäristöystävällisenä. Vetäjä-bussina voi olla joko Hessin oma tai Solaris tai MAN.

Lue seuraava Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2018, ilmestyy 8.3.

 

Ford Transit Lectica -matkailuauto

Sähköposti Tulosta PDF
 Matkailuautoksi muokattu Ford Transit on monikäyttöinen ja omaa veroedun. Tamperelaisen Lectican muuttama Transit kuljettaa pienen ryhmän ja noin 4 kuutiota tavaraa.

Pakettiauton tilan muokkaaminen tekee ajoneuvosta monikäyttöisemmän ja asiakkaan tarpeiden mukaisen. Muutostöihin kannustaa myös hinta. M1-luokan matkailuauton kriteerit täyttävä muokattu pakettiauto selviää nimittäin ajoneuvoverosta, joten hintakannustin löytyy.
 

Testissä SsangYong Rexton

Sähköposti Tulosta PDF

 Suomessa vähemmän tunnetun automerkki SsangYongin uudistettu maasturi yllättää positiivisesti. Rexton on varteenotettava haastaja oikeiden maastureiden luokkaan, Toyota Land Cruiserin ja Jeep Grand Cherokeen kaltaisten maastoautojen rinnalle.

SsangYongin ulkomitat ja maavara ovat kasvaneet, maastokyky parantunut ja laaduntuntu lisääntynyt. Ajoneuvon akseliväli on 2 856 mm, pituus 4 850 mm, leveys 1 960 mm ja korkeus 1 825 mm. Autossa hyvää on muun muassa kattava vakiovarustelu ja halvempi hinta kilpailijoihin nähden.

 

PUUTTUVAT SUORITUSARVOT!

Sähköposti Tulosta PDF

23. syyskuuta ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2017 lehdessä on otsikolla "Neljän kauppa" selostus vertailutesteistä, joiden perusteella valitaan Vuoden Turistibussi 2018. Toimitusteknisestä virheestä johtuen osio "Suoritusarvovertailu" on jäänyt puutteelliseksi. Tässä korjauksena koko kyseinen osio:

SUORITUSARVOVERTAILU

Jarrutuskokeet tehtiin jokaisella kilpailijalla nopeudesta 100/80/60 - 0.

Kiihtyvyys mitattiin jokaiselle 0 - 40/60/80/100 km/h

Jarrutus, m: 80 km/h - 0

MERKKI MATKA
Neoplan 40,6 m
VDL 40,1 m
Mercedes-Benz 38,6 m
Irizar 38,9 m
Scania 41,3 m
Iveco 41,3 m

Kiihtyvyys, s: 0-80 km/h (kickdown)

MERKKI AIKA
Neoplan 29,9 s (23,9 s)
VDL 32,9 s (28,9 s)
Mercedes-Benz 38,6 s (26,5 s)
Irizar 34,9 s (25,7 s)
Scania 30,1 s (29,5 s)
Iveco 34,8 s (25,7 s)

 

 

 

 

 

 

 

Vertailutestien perusteella valittu VUODEN TURISTIBUSSI 2018 julkistetaan 19. lokakuuta Kortrijk'n Kansainvälisessä Bussinäyttelyssä.

 

Atk 4/17 paljastaa: Suomen tienhoito hölmöläisten hommaa

Sähköposti Tulosta PDF

Suomessa valtion tieverkkoa tuhotaan tahallaan ja tietoisesti 1) teiden rakennekantavuuteen nähden liian suurilla kokonaispainoilla, 2) vääränlaisilla renkailla, 3) runkorakenteet tuhoavilla sivutieliittymillä, 4) normien vastaisilla, hutiloiden tehdyillä paikkakorjauksilla, 5) ammattitaidottomalla laadunvalvonnalla ja jälkitarkastuksella, 6) vastuussa olevien ELY-keskusten resurssipulalla, ja 7) liikenneministeriön välinpitämättömyydellä.

Veronmaksajat maksavat jatkuvasti satojen miljoonien lisälaskun väärästä tiestönhoidosta, jota perustellaan "kansallisella edulla". Edunsaajien piiri on pieni ja selkeä.

Lue Atk 4/17. Tiestöpaketti paljastaa ikävät tosiasiat. Lehti ilmestyy 12.5.

 


Sivu 3 / 56

Lue uusimmasta numerosta

G-SARJA
Joidenkin jo epäityä, että G-sarjan tuotanto olisi loppumassa, M-B tekikin päinvastaisen päätöksen uudistamalla mallin.

VUODEN KUORMA- JA PAKETTIAUTO SUOMESSA 2019
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden toimitus on yhdessä lukijoiden kanssa valinnut vuoden 2019 hyötyajoneuvot.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Bensa- ja dieselauton keskikulutukseen nähden tyhjäkäyntikulutus on n. 15 % Ilmasto- ja ympäristösyistä tyhjäkäyntiä rajoitetaan mm. aikamääreellä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 23.01.2019 07:54 ]
feed-image Feed Entries