Ensimmäinen FCEV-veturi Slovakiasta

Sähköposti Tulosta PDF

Durapowerille MPI:n projekti on ensimmäinen virstanpylväs akkujärjestelmien toimittamisessa 44-tonniseen polttokennoautoon Euroopassa. Durapower toteaa olevansa ylpeä voidessaan tukea tällaista innovatiivista projektia, jossa sen akut on integroitu täysin Eatonin 4-portaiseen vaihteistoon, NPROXX 700 barin vetysäiliöihin ja Refire -polttokennojärjestelmään.

Teknologiayritys Mobility & Innovation Production s.r.o. esitteli marraskuun puolivälissä ensimmäisen vetykäyttöisen kuorma-auton, joka on läpäissyt kaikki EU-määräysten mukaiset sertifiointitestit.
 
Slovakian ensimmäinen vetyauto on rakennettu Ford Trucks F-MAX-alustalle Ford Trucksin ainutlaatuisella tuella. Eurooppalaiset standardit täyttävä veturi hyödyntää läpimurtoteknologioita, joita ei vielä ole integroitu markkinoilla jo oleviin ajoneuvoihin.
 
Teknologiayritys Mobility & Innovation Production s.r.o. (MPI) Slovakiasta julkisti 14. marraskuuta ensimmäisen vetykäyttöisen kuorma- autonsa, joka on läpäissyt EU-määräysten mukaiset hyväksyntätestit.


M&I RH120R -veturin julkistustapahtuman yhteydessä allekirjoitettiin aiesopimuspöytäkirja Metransin ja Waberer’sin kanssa, jotka olivat ensimmäiset marraskuun puolivälissä julkistetusta polttokennokäyttöisestä ajoneuvosta kiinnostuneet asiakkaat.
 
Slovakian ensimmäinen vetykuorma-auto on rakennettu Ford Trucks F-MAX -alustalle Ford Trucksin tuella. Innovatiivinen vetykäyttöinen kuorma-auto täyttää tiukimmatkin eurooppalaiset standardit. Tuotteessa hyödynnetään läpimurtoteknologioita, joita ei ole vielä integroitu markkinoilla oleviin ajoneuvoihin. Veturin kaikki parametrit on testattu ja dokumentoitu perusteellisesti:
 
- Sähköautoihin verrattuna MPI:n vetykuorma-autot tarjoavat pitkille matkoille pidemmän kantaman, jopa 750 km:n toimintamatkan.
 
- Tankkaus on nopea ja tehokas prosessi, joka tukee kaluston yhtenäisiä käyttöaikatauluja.


Molemmat yhtiöt suunnittelevat testaavansa ajoneuvoa todellisessa päivittäisessä toiminnassa ja harkitsevat vakavissaan mahdollisuutta tulevaisuudessa lisätä päästöttömiä ajoneuvoja kalustoonsa.
 
- Saumaton käyttökokemus kuljettajille, mikä tekee ratkaisusta helppokäyttöisen vaihtoehdon kuljetus- ja logistiikkayhtiöille, jotka siirtyvät päästöttömiin vaihtoehtoihin muokkaamatta vakiintuneita ajotottumuksiaan.
 
- Vetyveturi on varteenotettava vaihtoehto nykyisille fossiilisia polttoaineita käyttäville kuorma-autoille tuomalla päästöttömään liikenteeseen sopeutumisen suoraan jokapäiväiseen arkeen.
 
- Ennustettu toimintamatka on 600-750 km, mikä on vertaansa vailla muihin vaihtoehtoisiin voimalinjaratkaisuihin nähden.
 
- Ajomatka DuraPowerin ajoakkuja käyttäen on jopa 120 km.


NPROXX on korkeapaineisen vedyn varastointiin tarkoitettujen tyypin 4 paineastioiden suunnittelija, kehittäjä ja valmistaja. Yhtiö omaa 40 vuoden kokemuksen tuotteiden ja järjestelmien valmistuksesta hiilikuituvahvisteisista polymeereistä (CFRP) eri teollisuudenaloille. NPROXX tarjoaa komposiittisäiliöjärjestelmiä ja räätälöityjä ratkaisuja monenlaisiin vedyn varastointisovelluksiin.
 
- Veturi on varustettu integroidulla REFIRE-polttokennolla, jonka kapasiteetti on 117 kW (tarjolla myös 180 ja 200 kW versioina).
 
- Ensimmäinen kuorma-auto Euroopassa, joka on varustettu raskaaseen ajoneuvoon integroidulla Dana Sumo -sähkömoottorilla sekä EATONin erityisesti sähkökäyttöisen raskaan liikenteen tarpeisiin kehitetyllä 4-portaisella vaihteistolla.
 
- Veturille suurin sallittu yhdistelmämassa on 45 tonnia.


- M&I RH120R on ensimmäinen vetyauto, joka on läpäissyt tyyppihyväksyntätestit Euroopassa. Veturi on todiste siitä, mitä ihmisen kekseliäisyydellä voidaan saavuttaa yhdistettynä tiimityön voimaan. Tämä ainutlaatuinen projekti ei olisi ollut mahdollinen ilman kaikkien osallistujien omistautumista ja poikkeuksellista työtä, totesi Pavel Čulík, MIP:n toimitusjohtaja.
 
- Vetopöytäasennus on yhteensopiva kaikkien perävaunujen kanssa, jotka täyttävä ISO-standardit. Ei megaperävaunujen.
 
- Kuorma-auton käytettävyys on sama kuin Ford Trucksin F-MAXin perusmallin dieselversiossa.
 

- Ford Trucksin visiona on tarjota lisäarvoa tehokkaimmilla kuljetusratkaisuilla. Tämän vision mukaisesti kehitämme jatkuvasti tuotevalikoimaamme teknologisesti T&K-osaamisemme, suunnitteluosaamisemme ja innovaatioihin panostamisen avulla. Etenemme päästöttömän tulevaisuuden tavoitteen kanssa ja T&K-työmme jatkuu täydellä vauhdilla tämän saavuttamiseksi, vakuutti Emrah Duman, Ford Trucksin varatoimitusjohtaja ja jatkoi:
- Ford Trucksilla näemme yhteistyön Mobility & Innovation Production s.r.o:n kanssa arvokkaana mahdollisuutena. Varsinkin FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) -teknologioiden sektorilla heidän uraauurtava roolinsa yhteisissä projekteissamme on meille erittäin arvokas. Tämä yhteistyö ei ainoastaan edistä teollisuudenalaamme, vaan tukee myös tavoitteitamme kehittää ympäristöystävällisiä kuljetusratkaisuja.
- Haluamme jatkaa kumppanuuttamme Mobilityn & Innovation Production s.r.o:n kanssa ja vahvistaa tämän onnistuneen yhteistyön takia sitä edelleen. Uskomme vakaasti, että tämä kumppanuus syventää ja edistää tulevaisuudessa alalle kehittämiämme innovatiivisia ratkaisuja.

Vaikuttavat parametrit
Mobility & Innovation Production s.r.o:n uusi päästötön kuorma-auto, nimeltään M&I RH120R, saa käyttövoimansa DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P -sähkömoottorista, joka tarjoaa 540 kW (734 hv) huipputehon ja jopa 2500 Nm maksimivääntömomentin. Kuorma-autossa on Eatonin nelinopeuksinen vaihteisto, joka on kehitetty suoraan raskaisiin e-Drive-sovelluksiin.
 
Refire Prisma XII+ -polttokenno, jonka teho on 117 kW, lataa Durapowerin suorituskykyisiä, 122 kWh:n ajoakkuja, jotka onmahdollista ladata myös CCS2-latauspistokkeen kautta. MPI:n Ford F-MAX kuorma-auto on varustettu neljällä Nproxxin valmistamalla 12 kg:n vetysäiliöllä, jotka mahdollistavat 600 - 750 kilometrin matkan yhdellä täyttökerralla.



Mobility & innovation Production, s.r.o. (MPI)
MIP on slovakialainen, innovatiivinen teknologiayritys, joka on keskittynyt eri ajoneuvojen päästöttömien propulsiojärjestelmien tutkimukseen ja kehittämiseen. Se pyrkii jatkuvasti ottamaan käyttöön uusimpia ja edistyneimpiä teknologioita, jotka täyttävät Euroopan unionin säädökset. Se keskittyy yksinomaan sellaisten konseptien kehittämiseen, jotka on hyväksytty käytettäväksi kuljetuskalustossa.

MIP toi vuonna 2022 Euroopan markkinoille ensimmäisen kaupunkivetybussin ennätyksellisen alhaisella vedynkulutuksella, mikä vahvisti sen asemaa ultrakevyellä komposiittirungolla varustettujen päästöttömien kaupunkibussien eurooppalaisena kehittäjänä.

Teksti | Martti Peltonen, kuvat | Mobility & Innovation Production s.r.o.

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

1 900 km, KOLME MAATA
Toimintamatka ja teho tekivät koeajomiehistöön vaikutuksen, kun ruotsalaiset kollegamme suorittivat Scania 45 R:llä yli 1 900 km:n testiretken.

REKAT EURO NCAP TESTISSÄ
Euro NCAP on käynnistänyt uuden Truck Safe -arviointi- ohjelman joka testaa kuor- ma-autojen turvallisuutta.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Tänään Helsingin liikenteen ruuhkahuiput todistavat, että töitä tehdään pääsääntöisesti noin 9:stä 3:een ja perjantaisin hellitetään jo 2:n jälkeen..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 18.01.2025 14:54 ]

Mainospalkki