Ouca Bikes polkaisee Oulusta

Sähköposti Tulosta PDF

Ouca Bikes on mahdollista hankkia suoralla kaupalla, joskin Tuomas Alapurasen mukaan myös erilaiset leasing-vaihtoehdot joustavilla huoltosopimuksilla ovat nekin mahdollisia.
 
Ouca Bikes lyö kotimaista kiilaa tavarapolkupyörien kasvavilla markkinoilla. Kotimaisen tuotteen vahvuutena on kestävyys, turvallisuus ja käytön helppous. Ouca Bikes on käyttöön tehty.
 
Oulussa toimiva Ouca Bikes toimi alkuun sähköavusteisten tavarapyörien vuokrausmarkkinoilla. Petyttyään markkinoilla olevien tavarapolkupyörien laatuun ja kestävyyteen, päätyi yrittäjä Tuomas Alapuranen kehittämään omaa pyörämallistoaan.
 
- Joskus pyöräkin täytyy keksiä uudelleen, tuumaa Alapuranen, joka kertoo sähköavusteisten cargopyörien tuotekehityksen alkaneen vuonna 2019.
 
Alapurasen mukaan Suomessa suunnitellut ja valmistetut pyörät soveltuvat mainiosti ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Pyörien käyttäjäkunta on varsin laaja ja kotimaisia cargopyöriä on toimitettu muun muassa erilaisiin kunnossapidon työtehtäviin kuten viheralueiden hoitajille sekä päiväkoteihin.
 
- Pyöräksi luokiteltavalla ajoneuvolla on moottoriajoneuvoihin verrattuna lukuisia etuja kuten päästöttömyys, terveyshyödyt ja pyörätieverkoston hyödyntäminen kulkemisessa. Myöskään ajokorttia ei pyörällä ajoon tarvita, muistuttaa Alapuranen, jonka mukaan tuotekehityksen pääteemoja ovat olleet kestävyys, turvallisuus ja käytön helppous.


Ouca Bikes cargopyörät ovat Suomessa haastaviin oloihin suunniteltuja tavarapyöriä, joiden käyttömahdollisuudet ovat erittäin laajat.

Tehty käyttöön
Alapurasen luotsaamassa hankkeessa nojattiin alusta alkaen kumppaniverkostoon.
 
- Tuotekehitystä on tehty yli 50 ihmisen voimin. On ollut upeaa huomata, että Suomesta löytyy tarvittavaa valmistusta, osaamista sekä intoa lähteä mukaamme kehittämään kestävää ja päästötöntä lähikuljettamista, Ouca Bikesin liiketoimintajohtaja Jani Sipilä kertoo.
 
Cargopyörissä hyödynnetään uudenlaista tekniikkaa muun muassa voimalinjassa, joka koostuu moottoriin integroidusta automaattivaihteistosta sekä hihnasta, joka välittää voiman takapyörälle. Pyörän runkomateriaalina käytetään terästä, joka vaimentaa tiepohjasta kantautuvat värinät. Renkaiksi valittiin suuren ilmatilavuuden renkaat, jotka auttavat vaimentamaan iskuja. Ratkaisun ansiosta huoltoa vaativat iskunvaimentimet voitiin jättää kokonaan pois. Kuljetuslaatikko on valettu yhtenä kappaleena, joten myös sen lujuus on saatu korkealle tasolle.
 
- Halusimme tehdä kestävän, mutta samalla yksinkertaisen B to B -käyttäjille suunnitellun tuotteen. Asiakaskunnastamme johtuen olemme paneutuneet myös tuotteen elinkaarenaikaisiin palveluihin, kuten vuosihuoltoon. Liikkuvan palvelun avulla käymme tekemässä vuosihuollon asiakkaiden luona. Yllättävissä korjaustarpeissa nojaamme mahdollisuuksien mukaan paikallisiin toimijoihin. Huoltoasioissa olemme ottaneet mallia automaailmassa käytetyistäpalveluista, valottaa Alapuranen.


Valmistajan mukaan pyörien omamassa on mallista riippuen noin 150 kiloa. Tavaralaatikon kantavuus on 180 kiloa tarakan kantavuuden ollessa 75 kiloa. Ouca Space -mallin lukittavan kuljetuslaatikon tilavuus on 870 litraa.

Kotimaan kautta maailmalle
Tuotekehitysprojektin aikana on tehty lukuisia erilaisia prototyyppejä ja nykyisen muodon tuote sai vuoden 2022 aikana. Tuotteen sarjatuotanto alkoi maaliskuussa 2023 ja tämän jälkeen kehitystyötä on tehty paljolti tuotannossa.
 
- Kokoonpano tapahtuu omissa tiloissamme Oulussa ja viimeisen vuoden aikana olemme onnistuneet tehostamaan kokoonpanoprosessia huomattavasti alkuperäisestä, kiittelee Alapuranen.
 
Ouca Bikes -tuoteperheeseen kuuluu tällä hetkellä päiväkotien retkeilyyn suunniteltu Muksubussi, lähettipalveluihin tähtäävä Space sekä tavarakuljetuksen tarpeisiin vastaava Transport. Kaikissa on yhtäläiset runkorakenteet sekä samaan peruskonseptiin nojaava kuljetuslaatikko.
 
Tuomas Alapurasen mukaan markkinoita haetaan tässä vaiheessa kotimaasta, mutta pidemmällä aikajänteellä näkymät ovat vahvasti viennissä. Maailmalla etsitään jatkuvasti kustannustehokkaita ja ekologisia kuljetusmuotoja kaupunkijakeluun. Ennusteiden mukaan Euroopassa myydään vuonna 2030 kaksi miljoonaa tavarapyörää, mikä tarkoittaa lähes 10 miljardin euron vuotuista myyntiä.
 
Ja siitä oululaistoimijat haluavat oman siivunsa.

Teksti | Ari Perttilä, kuvat | Ouca Bikes

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 18.04.2024 10:09 ]

Mainospalkki