Mainospalkki

Varaosa- ja tarvikehankinnassakin väijyy monta vaaraa

Sähköposti Tulosta PDF

Varaosahankinnoissa kannattaa keskittyä mahdollisimman pieneen määrään osatoimittajia.

Autoilun kalliit kustannukset pistävät miettimään erilaisia vaihtoehtoja, kun on aika hankkia varaosia.
 
Kallein tapa lienee hakea osa niin kutsutulta ”marmoritiskiltä” eli valmistajan lipun alla toimivasta liikkeestä. Muitakin tapoja löytyy.
 
On suuria ”autoilija-tavarataloja”, joiden palvelutiski on auki myös sunnuntaisin autovaraosia ja tarvikkeita hakeville.
 
Perinteiset kylän ostoskeskittymien kulmille perustetut varaosakaupat ovat palvelleet asiakkaitaan jo mahdollisesti vuosikymmeniä. Niiltäkin osia löytyy, kunhan joskus malttaa odottaa seuraavaa toimituserää.
 
Omatoimisuus on avannut tien varaosamarkkinoille sitä myöten, kun maailmankauppa on avautunut myös tavalliselle kadunmiehelle. Toiselta puolen maapalloa on mahdollista saada tavaraa melko pienillä toimitusajoilla ja pienillä kustannuksilla. Tähän toimintaan sisältyy kuitenkin huomattavia riskejä.
 
Omatoiminen hankinta kasvattaa riskejä
Maailmanlaajuista varaosakauppaa varjostaa epärehellisyys. Automaailma vilisee tuoteväärennöksiä. Osien matalan hintatason seurauksena tuote ei aina vastaakaan odotuksia.
 
Moni kuluttaja jää vain nuolemaan näppejään eikä jaksa ryhtyä aikaa ja vaivaa tuottaviin reklamaatioihin. Tämä ruokkii väärennöksiä tuottavaa järjestelmää jatkuvaan toimintatilaan.
 
Helpoimmillaan tuoteväärennös ilmenee rujosta myyntipakkauksestaan. Samalla kun tehtaan alkuperäinen varaosa pakataan hyvälaatuiseen, hologrammilla varustettuun laatikkoon, jäljennös työnnetään rujoon pahvilaatikkoon, jossa saattaa olla selkeitä kirjoitusvirheitäkin. Laatikon sisältö saattaakin olla mitä tahansa muuta kuin mitä on oltu ostamassa.
 
Arvioiden mukaan suurin osa tuoteväärennöksistä tehdään Kiinassa ja sen lähialueilla. Ostettu jarrupalasarja voi olla tehty puristetusta lehmänlannasta. Aika lohdutonta, jos muistona hätäjarrutuksesta jää kärähtäneen lannan tuoksu.
 
Suurimmat riskit liittyvät liikenneturvallisuudelle tärkeimpiin osiin. Esimerkiksi Tullilaboratorion pistokokeissa on löytynyt:
 
- jarrulevyjä, joiden rakenne ei kestä sitä käyttöä mihin ne on tarkoitettu, - öljynsuodattimen suodatinpaperi voi olla todella heikkolaatuista,
 
- raidetangon osat on korjattu käyttämällä hyödyksi vanhoja osia ja uutta maalia,
 
- pakoputkistoon liittyvät osakokonaisuudet ovat väännetty halvasta putkesta lyhyellä käyttöiällä.
 
Kuluttaja suosii halpoja kulutusosia, koska kokee säästävänsä autoilun kustannuksista. Tämä pätee vieläkin moneen kuljetusyritykseen, joissa perinteiseen viikonlopputyöhön kuuluu kaluston huolto.
 
Luotettava varaosakumppani raskaan liikenteen turva
Raskaan liikenteen varaosaostot voidaan keskittää raskaan kaluston osiin erikoistuneisiin tukkuliikkeisiin, voidaan tukeutua maahantuojan varastoon tai hankkia osat omia kanaviaan pitkin.
 
Varaosahankinnoissa kannattaa keskittyä mahdollisimman pieneen määrään osatoimittajia. Kokemus varaosakaupasta sekä auton rekisteritietojen hyväksikäyttö osien valinnassa helpottaa oikean osan saamisessa ja siten turhien asiointikertojen ehkäisyssä.
 
Luotettava varaosakumppani auttaa parhaiten, jos jostain syystä varaosa ei ollutkaan sopiva. Sen vaihtaminen oikeaan ei silloin tuota ylimääräistä vaivaa.
 
Maassamme on myös raskaan kaluston käytettyihin varaosiin keskittyviä autopurkamoja. Nämä yritykset ovat panostaneet alueidensa ympäristönsuojeluun sekä myymiensä osien laatuun.
 
Purkamotoiminnassa on tärkeää, että tarvittavat osat irrotetaan, puhdistetaan ja luetteloidaan asianmukaisesti. Kaupan päälle on mahdollista saada myös pari hyvää asennusvinkkiä. Hyväkuntoisen B-varaosan käyttö on ympäristöteko, josta hyötyy myös asiakkaan lompakko.
 
Varaosien hankintakanavia on useita. Itse pyrin käyttämään kylän autotarvikeliikkeitä niiden korkealaatuisen asiakaspalvelun vuoksi. Oikea osa löytyy tutkimalla tietokonetta tai tarvittaessa osatukkurin kansiota hyväksi käyttäen. Jos osaa ei löydy hyllystä sen saa tilattua nopeimmillaan samana iltapäivänä.
 
Internet houkuttelee edullisiin hankintoihin
Jos on aikaa tutustua internetin tarjoamiin vaihtoehtoihin, voi itsehankinnalla saada aikaan suuria säästöjä. Samalla riskit voivat kasvaa isoiksi.
 
Kun tehdään kauppoja internetissä, kannattaa tutustu eri palveluntarjoajien saamiin palautteisiin. Mitä enemmän palautetta yritys on saanut, sitä suurempaa on sen toiminta. On hyvä vertailla hintatasoa. Halvin ei ole aina edullisin. Postikulujen suuruuskin saattaa yllättää.
 
Sisältävätkö kauppahintaan kuuluvat toimituskulut myös vakuutuksen? Yleensä kuluttaja päättää itse vakuutuksesta. Vaatimalla vakuutuslisäys tilaus- ja maksuvaiheessa lähettäjän toimituskuluihin voidaan vähentää toimitukseen liittyvät riskit. Tällä on suuri merkitys silloin kun tavara ei jostain syystä saavu perille tai se rikkoontuu matkalla.
 
Kannattaa selvittää maa, josta tavara lähtee kohti Suomea - onko odotettavissa tullausmaksuja? Jos on, kannattaa arvioida huolella tekeekö tullauksen itse vai antaako sen maksullisena toimeksiantona ulkopuolisen tehtäväksi.
 
Maksuvälineelläkin on merkitystä. Maksu kansainvälisellä maksukortilla voi antaa ostoturvavakuutuksen, joka voi olla hyödyksi reklamaatioita tehtäessä.
 
Kun osa sitten joskus saapuu, kannattaa tietää ostajan oikeudet tavaran vastaanottajana.
 
Ostohetkellä hankitut vakuutukset saattavat olla hyödyksi, kun tavaraa luovutetaan. Kannattaa tarkastaa tavaran pakkaus huolellisesti tavaran luovutushetkellä ja tehdä mahdollisista vaurioista ja hävikistä reklamaatio. Jos tuote osoittautuu tavaraväärennökseksi, tulli voi takavarikoida sen.
 
Varaosien omatoiminen tilaaminen vaatii usein sekä osaamista että kielitaitoa. Kuluttajan pitäisi hallita ostotapahtuman aikana oikea menettely tarvittavissa tullikäytännöissä ja tiedostaa oma vastuunsa kaupankäynnissä.
 
On tärkeää saada tavarantoimittajalta oikeat lähetystiedot tavaran kulun selvittämiseksi sekä oikeiden tulli- ja muiden maksujen maksamiseksi. Jos nämä asiat menevät pieleen, lopputuloksena voi olla erittäin kallis kokeilu.
 
Huolellisen esityön tuloksena saattaa olla onnistunut, huippuedullinen ostos. Kannattaa muistaa myös tavaroiden toimitusajat. Aina halvin osa ei ole edullisin, jos sen odottelun takia auto joutuu seisomaan hallin nurkalla turhia päiviä.

Teksti, kuva | Sakari Kokkonen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

FORDIN SÄHKÖISET UUTUUDET
Ford Pro tarjoaa nyt sähköistetyt versiot jokaisesta Transit-malliston pakettiautosta, kun täysin uusitun E-Transit Courierin tuotanto alkaa.

VUOSITUHANNEN SUURIN TILAUS
Scania ja Volvo ovat saaneet Ruotsin puolustusvoimilta 775:n kuorma-auton tilauksen..

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Kuljettaja joutuu keskittämään näkönsä värisevään sormenpäähän, että se osuu oikeaan pisteeseen näyttötaulussa..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 30.04.2025 22:24 ]

Mainospalkki