Mainospalkki

Sähköinen voimanpesä

Sähköposti Tulosta PDF

Päällepäin eCanter on kuten fossiilikäyttöinen veljensä, eroa ei huomaa.

Portugalin Tramagalissa valmistetaan Mitsubishi Fuso Canteria ja sitä saa myös sähköisellä voimalinjalla, silloin se on eCanter malliltaan. Fuso brändi on jo kymmenen vuotta ollut Daimler AG:n omistuksessa ja siksi sitä Suomessa myy Veho. Alustaa saa usealla eri alustamitoituksella. Neljä eri painoluokkaa 4…9 tn ja peräti kuusi eri akselivälivaihtoehtoa. Jousiksi saa vain rautajouset, ilmajousista alustaa ei ole tarjolla.
 
Koeajoon saimme version, joka oli tyyppimerkinnältään Fuso eCanter 9C18LBatt 4x2. Autoon oli asennettu Fokorin eristämätön umpikori.
 
Korissa oli sivuovi oikealla ja Dhollandia takalaitanostin. Korin mitat olivat sisäpituus 6,20m, sisäleveys 2,44m ja sisäkorkeus 2,20m. Ohjaamon katolle oli asennettu ilmanohjain.


Ajoakusto on sijoitettu auton alle.
 
eCanter tekniikkaa
eCanterissa oli 129 kW tehoinen ajomoottori, joka on asennettu suoraan taka-akselille. Koko voimansiirtopaketti on moottorin kanssa yhdessä ja se on kiinteästi auton runkoon asennettu. Vetovoima takapyörille viedään nivelakseleilla jolloin voimansiirtopaketti ei ole jousittamatonta massaa.
 
Taka-akselilla pyöränripustus on siis järjestetty niin, että pyörät pääsevät joustamaan itsenäisesti ja koko voimansiirtopaketti on kiinni auton rungossa. Takapyöriä yhdistää poikittainen akseli, joka muistuttaa takavuosien henkilöautoista tuttua De-Dion rakennetta. Tällaista taka-akselirakennetta en ole ennen kuorma-autossa nähnyt.
 
Auton ajoakku oli L-kokoa, eli sen kokonaiskapasiteetti oli 124 kWh. Valmistajan mukaan sitä voi ladata AC-virralla enintään 22 kW teholla ja DC-virtaa se ottaa max 104 kW teholla.
 
Ulkomuoto
Ulkoapäin eCanteria ei erota polttomoottoriveljestään oikein millään lailla. Auto on selvä Fuso Canter. Myös ohjaamon järjestelyt ovat perinteiset. Mittaristo on tietysti eCanterissa sähköautolle tyypillinen, eli siitä löytyy näyttö voimankäytölle ja toimintamatkalle, sekä akun varaustilan mittari.
 
Varaustilan mittari tosin näytti ensin sellaiselta, että siitä näkisi akun varaustilan prosenteissa, mutta ei se sitä sitten näytäkään; mittarista näkee vain suurin piirtein akun varaustilan, ei tarkkaa prosenttilukua.


Ohjaamon ovi aukeaa hyvin ja ohjaamoon on muutoin helppo kiivetä, mutta alin askelma on aika korkealla.

Ajokokemukset
Ajossa tien päällä auto on hiljainen, siitä puuttuu luonnollisesti dieselin äänet. Voimansiirrosta ei muutenkaan välity ohjaamoon ääniä. Voimapolkimen painamiseen auto vastaa loogisesti ja kiihtyy tasaisesti ilman vaihteiston nykimisiä.
 
Ohjaamo on aika ahdas ja varsinkin polkimien seutu tuntui hankalalta. Jalan siirto voimapolkimelta jarrulle vaatii jalan nostoa ja tuntui, että tilaa on niukasti.
 
Ajossa etujousitus tuntui kovalta, suorastaan täristävältä, varsinkin tien pienet epätasaisuudet lyövät kovasti läpi.
 
Ajoasentoa vaivasi myös se, että ohjauspyörä on asennettu ihan vaakasuoraan eikä siinä ole riittävästi säätövaraa. Muuten ohjauspyörä oli miellyttävä, jopa yllättävän pienikokoinen kuorma-auton ohjauspyöräksi. Pyörän puolat peittivät kuitenkin viikset niin, että niiden toiminnat on syytä opiskella ennen ajoon lähtöä. Eri toimintojen katkaisimia on myös sijoitettu aika alas ohjauspylvään molemmille puolille ja niiden olemassaolo selvisi koeajossa vasta kun ohjaamoa tutkittiin tarkemmin.


Auton max DC-lataustehoksi ilmoitetaan 104 kW. LFP-akku näyttää ottavan vastaan tehokkaasti virtaa. Keskitehoksi 33…98% välillä tuli 76 kW, mikä on hyvä kun otetaan huomioon ilmoitettu maksimiteho.

Ajoavustimia
Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo tuttuja henkilöautopuolella, nyt niitä tulee myös kuorma-autokalustoon. eCanterissa on mm. aktiivinen jarrutusavustin, kaistavahti ja aktiivinen sivuvalvonta-avustin. Viimeksi mainittu tuntui turhan virkaintoiselta, herjaili useampaan kertaan ilman selvää syytä ja teki jopa kerran ihan hätäpysäytyksenkin.
 
eCanterissa on vakiona myös automaattiset LED-ajovalot ja mukautuvat kaukovalot.
 
LFP akkukemia
eCanterin ajoakut ovat LFP-kemialla toteutettuja. Se tarkoittaa sitä, että litiumioniakun katodina käytetään litiumrautafosfaattia (LiFePO4). Sen etuna on hieman edullisempi materiaali, se kestää enemmän lataus-purkujaksoja jaon perinteisiä akkuja turvallisempi.
 
Negatiivisena ominaisuutena on hieman huonompi energiatiheys. Tällä hetkellä kehitys näyttää menevän LFP:n suuntaan.


Peruutuskamera likaantuu helposti ja kuva menee suttuiseksi.

Latausominaisuudet
Korkeajänniteakun lataaminen onnistuu vaihtovirralla ja auton sisäisen laturin teho on 22 kW. Sen saaminen tietysti edellyttää sitä, että riittävän tehoista vaihtovirtaa on saatavilla. Julkisissapisteissä sitä yleensä on.
 
DC-virtaa auto ottaa valmistajan ilmoituksen mukaan 104 kW teholla. Latasin autoa Rechargen teholaturilla Espoon Friisilässä. Laturille tullessa akun varaustila oli 33% ja 64 min kuluttua oli akkuun siirtynyt laturin näytön mukaan 81 kWh sähköenergiaa. Siitä voi laskea keskitehoksi 76 kW. Keskiteho on mielestäni mainio kun otetaan huomioon, että akkuun ehti valua virtaa melkein 100%:iin asti. Tyypillisesti latausteho putoaa voimakkaasti kun varaustila nousee yli 80%:in. eCanter otti loppuun asti tehokkaasti virtaa.
 
Jos teholatauksen ominaisuuksia vertaa tämän päivän täyssähköiseen henkilöautoon, on huipputeho eCanterissa tosin huomattavan vaatimaton. Semminkin kun akun koko on huomattavasti yli 100 kWh ja huipputeho jää kuitenkin 104 kWh:iin. Henkilöautopuolella puhutaan tällä hetkellä noin 150…200 kW tehoista ja akkukoot ovat mieluummin alle 100 kWh kuin yli.


Julkisella latauspaikalla lataaminen on hiukan hankalaa eCanterilla. Auto ei tietenkään mahdu henkilöautolle tarkoitettuun ruutuun. Tyhjällä kentällä se ei kuitenkaan haittaa.

Mitä kuluttaa?
Kulutusmittarin näyttö kertoo kulutuksen kWh/km, mikä on hieman poikkeavaa, yleensä lukemat on kWh/100km.
 
Auton kulutusmittari näytti koeajon alkaessa lukemaa 0,55 kWh/km ja koeajon jälkeen se oli 0,63 kWh/km.
 
Lataushäviöiden osuutta ei koeajossa selvitetty, se olisi edellyttänyt vähän pidempää koeajoa.
 
Todetun kulutuksen perusteella voisi arvioida, että eCanterin käyttövoimakulut tämän hetken sähkön hinnoilla (20cnt/kWh) olisivat noin 0,12€/km. Se tekee 12€/100 km ja sillä saa reilut 6 litraa dieseliä tämän päivän hinnoilla.
 
Kokonaiskuluja kun arvioidaan pitää muistaa, että käyttövoima on vain yksi osa kuluista. Sähkökäyttöisen auton huoltokulut ovat yleensä selvästi alhaisemmat kuin polttomoottorisen.


Auton ajomoottori ja alennusvaihde ovat tiiviissä paketissa auton runkoon kiinnitettynä ja veto takapyörille välittyy vetoakseleiden välityksellä. Näin jousittamaton massa on minimoitu.

Toimintamatka
Valmistaja ilmoittaa isoakkuisen version toimintamatkaksi jopa 200 km yhdellä latauksella. Kun akun 124 kWh kokonaiskapasiteetista on käytettävissä 94%, se tarkoittaa, että kulutuksen pitäisi olla luokkaa 0,58 kWh/km. Tämä voi kokemukseni mukaan toteutuakin jossain olosuhteissa.
 
Arvioisin kuitenkin, että käytännön ajossa autolla on reitit syytä suunnitella siten, että lataustauko on noin 150 km kohdalla. Muuten voivat muuttuvat olosuhteet päästä yllättämään, ja negatiivisesti.
 
Yhteenveto
Kokonaisuutena koeajo oli lievä pettymys. eCanterin edistyksellinen voimansiirto ja alustarakenne asettivat ilmeisesti liian kovat etukäteisodotukset. Autosta jäi sellainen kuva, varsinkin ohjaamosta ja kuljettajan paikalta, että se alkaa raameiltaan olla jo aika vanhentunut ja kaipaisi uudistuksia.
 
Koeajoauton hinnaksi Veho ilmoittaa 159 600€ ALV. 0, joka on kokemukseni mukaan lähelle 1,5 kertaa vastaavan polttomoottoriauton hinta. Arvioitavaksi jää minkälaisella ajolla korkeampi hankintahinta kuittaantuu alhaisemmilla käyttövoima- ja huoltokuluilla.



PLUSSAT
+ Edistyksellinen voimansiirtoratkaisu
+ Hiljainen ja ketterä jakeluauto
+ Helppokäyttöinen ajosuunnan valitsin
+ Edulliset käyttökulut

MIINUKSET
– Ahdas ohjaamo
– Kovan tuntuinen etujousitus
– Peruutuskamerasta puuttui sääsuoja
– Ei katvepeiliä
– Vaatimaton toimintamatka


Teksti, kuvat | Kai Kniivilä

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 15.10.2024 02:47 ]

Mainospalkki