Järjestys se olla pitää

Sähköposti Tulosta PDF

Erilaisilla ratkaisuilla saadaan kullekin käyttäjälle parhaiten soveltuva kokonaisuus.

Pakettiautojen käyttö on varsin monipuolista. Puhtaan tavarankuljetuksen rinnalla auto on monesti työpiste ja erilaisten osien ja varusteiden varasto. Hyllyrakenteita rakennettiin aikanaan omaan tarpeeseen sen enempää järjestelmää pohtimatta. Nykyään tarkoin harkitut ratkaisut hyödyntävät auton tarjoamat mahdollisuudet parhaiten. Jokaisella osalla, laitteella ja työkalulla pitää olla oma, mietitty paikkansa.
 
Modul-System Suomi on ruotsalaisen LIFCO -konsernin tytäryhtiö, joka toimii Espoossa ja Raisiossa työllistäen 13 henkeä. Tuotteet valmistetaan Ruotsissa Mullsjössä, josta toimitukset hoidetaan kaikkiaan 31 maahan. Yhden pakettiauton laajempikin varustepaketti saadaan pakattua kuljetusta varten yhdelle eurolavalle, jolloin säästetään rahtikuluissa.
 
Modul-System kertoo jo nimellään mistä on kysymys. Varustelu rakennetaan eri moduuleista, joista pystytään kokoamaan kuhunkin tarpeeseen parhaiten soveltuva kokonaisuus. Tässä sekä auton koko että tuleva tarve voidaan ottaa parhaiten huomioon. Suomessa suunnitellaan ýhdessä asiakkaan kanssa CAD-ohjelmalla tarvittava varustelu, joka rakentuu kokonaisuudeksi ikään kuin legopalikoista. Näin mahdolliset muutokset on myöhemminkin helpompi toteuttaa.
 
Varustelu on myös helpompi siirtää tarvittaessa uuteen autoon, joka voi olla erilainen kooltaan. Yrityskäytössä varustelu liitetään usein kolmeenkin autoon. Varustelun hinta liikkuu alkaen muutamasta tuhannesta eurosta ja keskimäärin asennusaika on noin kaksi työpäivää. Vaativimmat ja laajimmat asennustyöt saattavat viedä aikaa pari kolme viikkoakin. Auton teippaus hoidetaan alihankintana, kuitenkin niin, että asiakkalle voidaan luovuttaa täysin valmis kokonaisuus.


Modul-Systemsin Lasse Lääperi laatii kullekin sisustaratkaisulle yksilöllisen suunnitelman.

Laaja asiakaskunta
Asiakkaita ovat kiinteistöhuoltoyhtiöt, energiayhtiöt, rakennusyhtiöt sekä maantie- ja rautatiehuoltoyhtiöt. Erikoisvarustelua tehdään myös pienen ja keskisuuren autokannan omaaville asiakkaille kuten trukkihuoltoautot, turvalaiteasentajien pakettiautot, siivouspalveluautot ja monet muut. Oman laajan sektorin muodostavat eri alojen yksityisyrittäjät, rakennusmiehet, putkimiehet ja sähkömiehet, joiden tarpeeseen varustellaan parhaiten sopiva pakettiauto.
 
Autot ovat eri merkkisiä VAN- tyypin autoja. Toki varustelu voidaan tehdä myös niin sanottuun pullakoriautoon. Vuodessa Modul-System varustelee Suomessa noin 300 autoa. Lisäksi tulee usean sopimuskumppanin Modul-System ratkaisulla varustelemat autot. Varustelu tehdään valtaosin uusiin autoihin, mutta se voidaan toki toteuttaa halutessa myös käytettyihin.





Modul-Systemiltä löytyy ratkaisu joka tarpeeseen.

Sähköautot haasteena
Sähköautot ovat varustelussa oma haasteensa. Modul-System on ratkaissut muun muassa lattian alla olevan akuston turvallisuuden niin että porattavien ruuvien sijaan käytetään vain komponenttien liimausta. Lattia voi olla rakenteeltaan joko alumiinia tai muovikennostoa.
 
Sähköautoihin lisätään yleensä sähköinen lisälämmitin, joka on valittavissa 600, 1 000 tai 2 000 W tehoisena. Lisäksi auto varustetaan yleensä inverterillä.


Järjestelmiin liittyy nykyään entistä enemmän vaativia sähköteknisiä ratkaisuja.
 
Innovaatioita
Modul-Connect on sähköinen järjestelmä, joka on kehitetty ja tuotettu Ruotsissa yhdessä autoelektroniikka- ja ohjelmistotuntijoiden kanssa. Järjestelmällä on 3 vuoden takuu. Modul-Connect rakentaa yhteydet ajoneuvokantaan. Jokaisessa ajoneuvossa oleva tehokas ohjainrasia tarjoaa lisäarvoa tuovaa toimivuutta ja antaa sekä kuljettajalle että tukitiimeille pääsyn reaaliaikaisiin tietoihin.
 
Modul-Connect on innovatiivinen johdotus- ja ohjausjärjestelmä, jonka avulla voidaan hallita kaikkia ajoneuvon apuelementtejä. Se on erittäin monipuolinen ja pystyy käsittelemään suuriakin kuormia. Modul-Connect on täysin riippumaton OEM: n sähköjärjestelmästä ja kaikista muista ajoneuvojen sähköistä. Järjestelmä on testattu tiukasti ja sillä on sekä E- että CE-merkintä.


Lämmitys hoidetaan yleensä erillisellä lämmittimellä.
 
Kalustoa seuraamalla saadaan arvokasta ja monipuolista tietoa. Reittejä optimoimalla voidaan säästää sekä kilometrejä että arvokasta aikaa. Modul-Connect- web-portaalissa kaikki ajoneuvosi visualisoidaan niiden tarkan sijainnin ja ajetun reitin, akun varaustason ja punnitusjärjestelmästä saadun kuormapainon perusteella.
 
Niiden ajoneuvojen osalta, joissa on asennettuna anturit, voidaan seurata tilastotietoja. Jos punnitusjärjestelmä hälyttää, siitä saadaan ilmoitus. Kaikki tiedot tallennetaan ja myös aiempia arvoja voidaan analysoida helposti.
 
Lisäksi voidaan luoda erilaisia raportteja, jotka voidaan viedä järjestelmästä muussa tiedostomuodossa ja jakaa lisäanalyysejä varten liiketoiminnan optimoimiseksi. Paikallisten määräysten ja ohjeiden perusteella voidaan määrittää, mitkä tiedot näkyvät kullekin käyttäjälle.


Alumiinipintainen kennorakennelattia varustettuna kiinnityskiskolla.

Palveluita joka lähtöön
Ajopäiväkirjapalvelun avulla järjestelmästä voidaan luoda tarkkoja raportteja. Kaikki reitit ja ajetut kilometrit saadaan mukaan seurantaan. Kuljettaja voi luokitella matkan työajoksi tai henkilökohtaiseksi ajoksi matkapuhelimella. Kootut tiedot voidaan viedä Excel-tiedostoon ja niitä voidaan käyttää pohjana esimerkiksi laskutuksessa ja laadittaessa kuukausittaista raportointia.
 
Ajokäyttäytymisseuranta auttaa havaitsemaan kiihdytykset, voimakkaat jarrutukset ja epätasapainoiset kääntymiset. Liikenneturvallisuuden lisäksi näiden tietojen avulla voidaan minimoida polttoaineen kulutus ja päästöt sekä pidentää ajoneuvon renkaiden, jarrujen ja muiden osien käyttöikää. Saatua tietoa voidaan hyödyntää myös ajoneuvojen käyttäjien keskinäisessä vertailussa ja jopa palkitsemisessa.
 
Työkalu- ja laiteseuranta varmistaa sen, että esimerkiksi hyllystä käyttöön otettu laite on palautettu omalle paikalleen ennen kuin auto lähtee liikenteeseen. Tällä varmistetaan se, ettei laite jää esimerkiksi työmaalle eikä kallista laitehävikkiä tule.

Teksti | Matti Aarnio, kuvat | Matti Aarnio ja Lasse Lääperi / Modul-System

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UAKKUVOIMALLA PIDEMMÄLLE
Scania esitteli tuote- kehittelyn tuoreimpia helmiä toukokuisessa tilaisuu- dessaan. Maisteltavana oli alueelliseen liikenteeseen tarkoitetut sähköiset voimalinjat.

FORD PRO – ÄLYKÄS TULEVAISUUS
Ford Pro esitteli pk-yrityksille suunnattua digitaalista sovellustaan.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mielipide laukaisi X:n lukijoissa ennen kokemattoman parjasu- ja ilkkumisvyöryn. Noin 200:n solvausvastauksen joukosta löytyi vain 10 asiallista..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 16.06.2024 18:52 ]

Mainospalkki