Voitelulla toimivuutta, turvallisuutta ja taloudellisuutta

Sähköposti Tulosta PDF

Takalaitanostimen pumppuyksikkö asennettuna.

Autoissa ja koneissa on erilaisia laakeripintoja ja niveliä, jotka on tarpeen voidella säännöllisesti. Kuorma-autoissa tämä voidaan toteuttaa keskusvoitelujärjestelmällä. MovaLube keskuspumpun energia saadaan sähköttömästi ja säännöllisesti hydraulipaineena.
 
Materiaalien ja voiteluaineiden kehitys on johtanut siihen, että säännöllistä, varsin tiheästi toteutettavaa voitelua on varsinkin kuorma-autojen perusrakenteessa voitu vähentää. Uusissa kuorma-autoissa on kuitenkin edelleen joitakin kriittisiä voitelukohteita.
 
Näitä kriittisiä voitelukohteita on sen sijaan erittäin paljon esimerkiksi työkoneissa ja perävaunuissa sekä kuorma-autojen kipeissä, vaijeri- ja koukkulaitteissa, nostureissa ja takalaitanostimissa. Juuri nämä ovat luoneet markkinoille alituisesti kasvavan tarpeen laitteiden voitelulle.
 
Haasteeseen on yritetty vastata muun muassa itsevoitelevilla laakereilla. Todellisuudessa itsevoitelevat rasvat pystyvät vastaamaan näihin monipuolisiin käyttökohteisiin vain osaksi.


Keskusvoitelupumppu, jossa säädettävät linjat lähtevälle voiteluaineelle.

Takalaitanostimista liikkeelle
Korirakenteiden huolto- ja korjaustöiden yhteydessä Korihuolto Moksin Jukka Moksi kiinnitti jo 15 vuotta sitten huomiota takalaitanostimien laakerointien ja nivelistön huonoon kuntoon. Voitelukohteiden säännöllinen rasvaus jäi helposti manuaalisena ja ylimääräiseksi koettuna työnä tekemättä. Käytössä oli myös usein heikkolaatuisia öljyjä ja rasvoja.
 
Myös takalaitanostimen sijoittuminen auton taakse asettaa järjestelmän alttiiksi kuralle ja vedelle. Ideaa kehitellessään Jukka Moksi päätyi yhdessä Focoliftiltä eläkkeelle jääneen Lasse Valton kanssa automaattiseen, sähköttömään, voitelujärjestelmään, joka ottaa käyttövoiman rasvapumpulle takalaitanostimen liikkeestä muodostettavalla hydrauliikkapaineella.
 
Järjestelmä toimii säännöllisesti aina kun nostinta käytetään. Näin saadaan aikaan riittävän tiheä ja kunnollinen voitelu. Täysin kotimainen ja Suomessa valmistettu järjestelmä on myös mallisuojattu ja patentoitu avainlipputuote.
 
- Käytännössä takalaitanostimen keskimääräisellä käytöllä 5 litran voiteluainesäiliö riittää noin puolen vuoden ajaksi, kertoo Jukka Moksi.


Manuaalinen voitelu on tyypillisesti epäsäännöllistä sekä vaikeaa. Movalube voitelujärjestelmä voitelee laitteiston automaattisesti ja asiakas välttyy turhalta kaluston kulumalta.

Dollyt, laakerit ja nivelet
Dollyn kääntökehään ja kehälaakeriin on ollut saatavissa myös automaattivoitelu yli vuoden ajan. Tässäkin järjestelmässä voiteluyksikkö saa käyttövoimansa ilman sähköä kääntökehän liikkeestä. Siksi järjestelmä sopii mainiosti sähköttömänä myös ADR-autoihin.
 
Voiteluainesäiliön riittävyyttä MovaLube-järjestelmissä voidaan seurata myös GPS-sovelluksen kautta Fleetlogs telematiikalla, jolloin selvitysten mukaan keskimäärin noin vuoden käyttöön riittävän säiliön täyttö voidaan helposti suunnitella. Voiteluaineet ovat nyt biohajoavia.
 
Olkatapit ja erilaiset nivelet ovat aina olleet säännöllistä voitelua tarvitsevia, kuluvia osia. Movalube-järjestelmässä näiden automaattinen voitelu voidaan yhdistää kipin, koukkulaitteen tai takalaitanostimen voitelun yhteyteen ja käyttää yhtä ja samaa hydraulisen voiman tuottoyksikköä.
 
- Kääntyvien akselien määrän kasvaessa näitä järjestelmiä on tullut yhä enemmän käyttöön, kertoo Jukka Moksi.


Kotimainen Movalube-keskusvoitelujärjestelmä toimii myös koukku- sekä konttilaitteissa. Järjestelmä käyttää laitteen omaan hydrauliikkaa ja voitelee vaikeasti saavutettavat nipot.

Tulevaisuus
Kehitystyö lähtee aina asiakkaan erilaisista tarpeista. Kotimaisuus ja asiakkaan tarpeet ovat kunniapaikalla. Viennissä erityisesti Pohjoismaiset markkinat ovat kiinnostavat, koska esimerkiksi monet suomalaiset korivalmistajat jo ovat näillä markkinoilla.
 
- MovaLube panostaa nyt erityisesti Ruotsin markkinoihin solmimalla uusia yhteistyösopimuksia, kertoo Ruotsin markkinoista vastaava Björn Pettersson.

Teksti | Matti Aarnio, kuvat | MovaLube Oy

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.05.2024 21:14 ]

Mainospalkki