Uudet pelurit putsasivat palkintopöydän

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai Motorsin Mobility Solution-polttokennoratkaisu palkittiin Solutrans 2019-näyttelyssä kansainvälisen Truck of the Year (IToY)-raadin vuosittain myöntämällä Truck Innovation Award 2020-arvonimellä ja palkinnolla. Tämä oli nyt järjestyksessä toinen kerta kun raati jakoi arvostettua kunnianosoitustaan. Truck Innovation Award 2020 palkinto luovutettiin Rolf Huberille, Hyndai Hydrogen Mobility-liiketoiminnan johtajalle ja Hyundai Motor Companyn hyötyajoneuvojen suunnitteluryhmän varatoimitusjohtajalle Jihan Ryulle Solutrans-näyttelyn iltagaalassa Lyonissa, Ranskassa.

Truck Innovation Award 2020 – palkinnossa olivat edistykselliset ratkaisut arvossa. Hyundai voitti kansainvälisen Truck of the Year-raadin (IToY) vuosittain jakaman innovaatiopalkinnon (Truck Innovation Award) Hydrogen Mobility Project-projektillaan, joka rakentuu polttokennokäyttöisille H2 XCient kuorma-autoille, jotka edistävät ”vihreään” vetypolttoaineen käyttöön perustuvan maantiekuljetusjärjestelmän käyttöönottoa Sveitsissä ja muissa Euroopan maissa.
 

Boston Consultingin tutkimus: Hyötyajoneuvojen tulevaisuus

Sähköposti Tulosta PDF
 Uudet voimalinjat, autonomisen ajamisen kehitys ja liitettävyyden räjähdysmäinen kasvu muuttavat perusteellisesti hyötyajoneuvojen markkinoita vuoteen 2030 mennessä. Tämä on ollut lähtökohtana yritysneuvontaan tekevän Boston Consultingin aloittaessa tutkimuksensa hyötyajoneuvojen tulevaisuudesta.

Eurotransport- lehdessä on avattu Boston Consultingin tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin maailmanlaajuisesti yli sataa valmistajaa, alihankkijaa ja asiantuntijaa. Tutkimuksesta selviää, että uusien voimalähteiden ja autonomisen ajamisen käyttöönoton nopeus saattaa vaihdella alueittain ja toimialoittain. Sitä vastoin liitettävyys on jo yleistä ja tuottaa uusia liiketoimintamalleja, joita voidaan hyödyntää koko arvoketjussa.
 

Italialais-amerikkalainen vety-yhteistyö näyttää tältä

Sähköposti Tulosta PDF

Iveco, FPT Industrial ja Nikola julkistivat ensimmäisen yhteistyössään Iveco S-Wayn pohjalle perustuvan Nikola TRE -kuorma-auton mallin. Nikola TRE tulee alkuun olemaan täyssähkökuorma-auto, josta esitellään odotettu vetyversio myöhemmin.

Sähköversio julkaistaan IAA 2020 -näyttelyssä ja ensimmäiset ajoneuvot toimitetaan asiakkaille vuonna 2021. Vetyversio päätyy näillä näkymin asiakkaille vuoteen 2023 mennessä. Lue italialais-amerikkalaisesta vetykuorma-auto yhteistyöstä lisää 20.12. julkaistavasta Auto, teknikka ja kuljetus -lehdestä.

 

Uusittu Master koeajossa

Sähköposti Tulosta PDF

Renault on Euroopan pakettiautomarkkinoilla merkittävä tekijä, ja Masterin rekisteröintiluvut ovat olleet kasvussa. Suomessa Renault on pakettiautorekisteröinneissä viidentenä ja on saanut tänä vuonna kasvatettua markkinaosuuttaan.

Renault esitteli keväällä päivityksensä pakettiautomalleihinsa Traficiin ja Masteriin. Päivityksessä Renaultin pakettiautomalliston suurin edustaja on saanut uuden ulkonäön ja moottorit on viilattu tehokkaammiksi.

Masterin kasvojenkohotuksen huomaa entistä mallia virtaviivaisemmasta ilmeestä. Etusäleikkö on hieman kasvanut, mutta suurin keulan muutos on kavennetut ajovalot. Lue 20.12. julkaistavasta vuoden viimeisestä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä 180-hevosvoimaisella moottorilla varustetun uusitun Renault Masterin koeajo.

 

Raportti kevyiden hyötyajoneuvojen tulevaisuudesta

Sähköposti Tulosta PDF

International Van of the Year (IVOTY) -tuomaristo julkaisi Lyonin Solutrans 2019 -tapahtumassa raportin kevyiden hyötyajoneuvojen kehityksestä urbaanissa ympäristössä. Asiakirjassa kootaan IVOTY:n jäsenten ajatuksia liittyen viimeisen kilometrin kuljetusten nykyhetkeen ja tulevaisuuteen omassa maassaan ja yleisemmällä tasolla Euroopassa.

16-sivuisessa raportissa painotetaan lisääntyvän kaupungistumisen aiheuttamia vaikutuksia kuljetuksille. Selvityksen alussa käsitellään kuljettajan roolia ja tarvetta parantaa tehokkuutta, mikä onnistuu ainoastaan käytännöllisemmällä pakettiauton suunnittelulla ja lisääntyvällä informaatioteknologiaan panostamisella.

- Älykkäät ratkaisut ovat tulevaisuuden kehityksen kulmakiviä ja ne tulevat olemaan osa kevyiden hyötyajoneuvojen suunnittelua, asiakirjassa todetaan.

 

Mercedes-Benz Actros on International Truck of the Year 2020

Sähköposti Tulosta PDF

24:stä eurooppalaisesta kuorma-auto- ja logistiikkalehden toimittajasta koostuva International Truck of the Year -raati on valinnut Mercedes-Benzin uuden Actroksen vuoden 2020 kansainväliseksi kuorma-autoksi. Arvostetun palkinnon otti vastaan Mercedes-Benz Trucksin tuotesuunnittelupäällikkö Uwe Baake Solutrans-tapahtuman lehdistöpäivänä Lyonissa, Ranskassa.

Saksalaisvalmistajan lippulaiva voitti 121 äänellä vahvat kilpailijansa: äskettäin lanseeratun Ivecon S-Wayn ja Volvo Trucksin polttoainetaloudellisen FH I-Saven. International Truck of the Year -sääntöjen perusteella palkinto jaetaan kuorma-autolle, joka on tuotu markkinoille viimeisen 12 kuukauden aikana, ja joka on antanut suurimman panoksen tieliikenteen tehokkuuteen. Arvostelussa otetaan huomioon useat tärkeät perusteet, kuten tekniset innovaatiot, mukavuus, turvallisuus, ajettavuus, polttoainetalous, ympäristöjalanjälki ja omistamisen kokonaiskustannukset (TCO).

 

Ford Transit Custom hybridille International Van of the Year 2020

Sähköposti Tulosta PDF

Ford of Europe saavutti ensimmäisen ja toisen sijan International Van of the Year 2020 (IVOTY) -kilpailussa. Ford varmisti arvostetun tittelin kuudennen kerran Transit Custom Plug-In Hybrid -mallilla. Ford of Europen hyötyajoneuvojen toimitusjohtaja Hans Schep vastaanotti palkinnon Solutrans 2019 -tapahtumassa Lyonissa, Ranskassa 20. marraskuuta.

Uudet Ford Transit Custom Hybridit valittiin 25 eri Euroopan maan hyötyajoneuvotoimittajista koostuvan tuomariston toimesta. Mallisto voitti melko ylivoimaisesti 97 pisteellä. Lähin haastaja, joka sattui myös olemaan Fordin tuote, oli Transit EcoBlue Hybrid 54 pisteellä. Kolmantena oli uusi Volkswagen Transporter T6.1. Muut kilpailijat olivat uusi Renault Master, viimeisimmät Iveco Dailyt sekä Fiat Ducato.

 

Ford Ranger voitti International Pick-up Award 2020 -palkinnon

Sähköposti Tulosta PDF

Ruotsissa järjestettyjen kolmepäiväisten testien perusteella viidestä ehdokkaasta voittajaksi valikoitui Ford Ranger. Uusi Ranger vei voiton ympäristöystävällisellä voimanlähteellään ja uusilla turvallisuusvarusteillaan.

Viidennen kerran järjestetyssä kilpailussa Ranger kilpaili uutta Mitsubishi L200:aa, uudistettua Nissan Navaraa ja Renault Alaskania sekä Toyota Hiluxia vastaan.

International Van of the Year -tuomariston puheenjohtajan Jarlath Sweeneyn mukaan tuomariston 18 jäsenen äänestys oli kuitenkin tiukka.

- Vain kuusi pistettä erottivat kaksi parasta kilpailijaa lopullisessa ääntenlaskussa. Ford Ranger sai 78 pistettä, Mitsubishi L200 72 pistettä, ja kolmanneksi tuli Toyota Hilux.

 

Hyundain vetyratkaisu voitti Truck Innovation Award 2020 -palkinnon

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai on voittanut kansainvälisen Interational Truck of the Year -innovaatiopalkinnon H2 XCient -autollaan. Polttokennoilla toimiva sähkökäyttöinen kuorma-auto edistää vetypolttoaineen käyttöönottoa Sveitsissä, ja myöhemmin muissa Euroopan maissa.

Palkinnon myönsi ITOY-tuomaristo, joka koostuu 25 hyötyajoneuvolehden toimittajasta Euroopasta ja Etelä-Afrikasta. Palkinto tunnustaa niitä valtavia teknologisia ja käyttövoimamuutoksia, jotka hyötyajoneuvoala on viime vuosina kokenut.

Truck Innovation Award 2020 jaettiin Rolf Huberille, Hyundai Vetyliikkuvuusratkaisu -liiketoiminnan puheenjohtajalle ja Jihan Ryulle, Hyundai Motorsin hyötyajoneuvosuunnitteluryhmän johtajalle Solutrans- näyttelyn lehdistöpäivänä Lyonissa, Ranskassa.

Muut kilpailijat olivat Nikolan vetykuorma-auto, Freightlinerin eCascadia, Volvo Trucksin Vera, Scanian AXL, ja Renaultin Optifuel Lab 3. Hyundain polttokennoautoihin perustuva liikkuvuusprojekti voitti 80 äänellä.

 

Maastomonsteri

Sähköposti Tulosta PDF

Ford on tehnyt Rangeristaan maastokykyisemmän, tehokkaamman ja isokokoisemman version Raptorin. Raptorin innoitus on peräisin Baja 1000 -kilpailusta, joka on autot uuvuttava kestävyysralli Meksikon Baja niemimaan läpi ja yksi arvostetuimmista maastoajotapahtumista.

Ranger Raptor pysyy uskollisena edeltäjänsä, Ford F-150 SVT Raptorin, DNA:lle, joka tuli kolmanneksi Baja 1000 -sarjassa vuonna 2008, ennen myyntiin tuloaan Yhdysvalloissa vuonna 2010. Kuten edeltäjänsä F-150 Raptor, myös Ranger Raptorin kestotestit suoritettiin Yhdysvaltojen Borrego Springsin haastavalla aavikolla. Auto, tekniikka ja kuljetus on testannut menopeliä jo Marokon aavikoilla ja Ruotsin maastoradoilla. Lue uusimmasta Auto, tekniikka ja kuljetuksesta koeajo Suomen metsissä.

 


Sivu 1 / 58

Lue uusimmasta numerosta

VIRTAVIIVAISTETTU
Renault Master on luonut nahkansa. Suora- viivaisemmalla ulkonäöllä varustettu Master oli koeajossa terävällä 180 hevosvoiman moottorilla.

VETYVETURI
Iveco, FPT Industrial ja Nikola julkistivat Nikola TRE:n, ensimmäisen kuorma-auton, joka syntyi CNH Industrialin ja Nikolan yhteístyönä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Sähköauto on kehityksen välivaihe. Päätepiste on vetyauto! Näin minulle sanottiin jo noin 15 vuotta sitten Berliinissä Daimlerin tulevaisuustutkimuksessa..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 24.01.2020 20:38 ]
feed-image Feed Entries