Mainospalkki

Koronan haasteet

Sähköposti Tulosta PDF

Transport Hosike Oy:n kuljetukset ovat pääasiassa erikoiskuljetuksia.

Tiukat rajoitukset eri maissa ovat johtaneet uusien toimintatapojen miettimiseen myös kuljetusalalla. Erityisen haasteellista tämä on ollut ulkomaan liikenteessä, kun maiden rajoja ylitetään jopa useamman kerran. Transport Hosike Oy:n omistaja Jarkko Hosike avasi, miten liikennöinti on ylipäätään ollut koronan jyllätessä mahdollista.
 

Truck Innovation Award 2021 - Tulevaisuus on sähköinen

Sähköposti Tulosta PDF

 Palkinto ja oikeus käyttää International Truck Innovation Award 2021 arvoa luovutettiin digitaalisesti Daimler Truck AG:n pääjohtajalle Martin Daumille ja Daimler Truck AG:n tuotekehityksestä sekä hankinnoista yhtiön johtoryhmässä vastaavalle Sven Ennerstille.

Mercedes-Benz Trucks on voittanut korkealle arvostetun vuoden 2021 kansainvälisen Truck Innovation Award-palkinnon sähköisillä liikkuvuusratkaisullaan. Palkitut ajoneuvot ovat raskas akkukäyttöinen eActros-kuorma-auto (BEV) ja vetykäyttöinen Mercedes-Benz GenH2-polttokennoauto (FCEV). Palkituista ajoneuvoista eActroksen sarjatuotannon on tarkoitus käynnistyä vuonna 2021 ja polttokennokäyttöisen GenH2-veturin operatiivisten asiakastestien vuonna 2023.

Arvostettu innovaatiopalkinto luovutettiin symbolisesti Daimler Truck AG:n hallituksen puheenjohtaja Martin Daumille ja Daimler Trucksin tuotekehityksen johtajalle Sven Ennerstille videoleikkeen välityksellä yhtiön pääkonttorissa Stuttgartissa.

 

Kuljetusalan tienraivaaja

Sähköposti Tulosta PDF

Ville Vähälä on toiminut Vähälä Yhtiöt -konsernin toimitusjohtajana vuodesta 2009. Hän edustaa kolmatta sukupolvea perheyhtiön johdossa.

Auto, tekniikka ja kuljetus kirjoitti Vähälä Yhtiöistä kymmenisen vuotta sitten. Tuolloin yritys kuljetti tavaraa yli 200 kuorma-autolla, yli 200 perävaunulla, yli 200 jalkalavakontilla sekä käytti viittä omaa rahtiterminaalia ja kahta palvelupistettä.
 

MAN TGX - Vuoden kuorma-auto 2021 (International Trcuk Of The Year)

Sähköposti Tulosta PDF

Uusi MAN TGX on International Truck Of The Year 2021 (ITOY). “Kansainvälinen Vuoden kuorma-auto” -palkinto on yksi arvostetuimmista palkinnoista hyötyajoneuvomarkkinoilla. Virtuaalisessa seremoniassa, Andreas Tostmann, toimitusjohtaja MAN Truck & Bus, otti vastaan halutun palkinnon ITOY-tuomariston puheenjohtajalta Gianenrico Griffiniltä. Tuomariston 24 toimittajaa, jotka edustavat 24 Euroopan tärkeintä alan mediaa, arvioivat uutta MAN TGX:ää ja vakuuttuivat sen erityisen edistyksellisestä ajomukavuudesta, työskentely- ja lepo-olosuhteista, turvallisuudesta, taloudellisuudesta, liitettävyyspalveluista, innovatiivisista palveluista ja toiminnoista sekä näyttö- ja käyttökonseptista.

- International Truck Of The Year -titteli on upea tunnustus merkittävästä työstä, jonka koko MAN-tiimi on tehnyt tuotteen eteen. Jo yli viiden vuoden ajan tiimi on työskennellyt yksi tavoite mielessään: kehittää paras kuorma-auto kuljettajille ja meidän asiakkaillemme ja saada se tien päälle. Tämä haluttu palkinto näytti sen: Me teimme sen, sanoo MAN Truck & Busin toimitusjohtaja Andreas Tostmann iloisena.

 

Vain elintarvikkeet puuttuvat

Sähköposti Tulosta PDF

Motonet Oy:n toimitusjohtaja Toni Stigzeliuksen mukaan sähköautoihin siirtyminen tulee vähentämään itsekorjausta. Motomaatti-palvelua kehitetään myös tämä mielessä.

Suomen ikääntyvä autokanta edellyttää liikenteessä ja katsastuskuntoisena pysyäkseen jatkuvaahuoltoa ja korjausta. Kustannusrakenteen takia merkkiorganisaatioiden on vaikea pitää tästä joukosta kiinni. Pienemmät korjaamot ja tee se itse miehet ovat vanhentuvan autokannan hoidossa avainasemassa. Osaamisen lisäksi varaosien saatavuus on tärkeässä roolissa.
 

Käytännön kokemuksia sähköstä

Sähköposti Tulosta PDF

50 kappaleen erästä Suomeen on saatu kaksi MAN TGM 26.360E täyssähkökuorma-autoa. Sähkökuorma-auton painojakauma poikkeaa perinteisen polttomoottorillisen vastaavasta. K-Auton MAN-liiketoiminnosta vastaavan johtajan Kari Rautasen mukaan sähkökuorma-autot ovat poikkeuksellisen vakaita myös korkealla kuormalla.

Suomessa on kaksi täyssähköistä MAN TGM 26.360E -sähkökuorma-autoa jakelutehtävissä. Kokemukset ovat olleet positiivisia ja sähköautoilla aiotaan pienentää hiilidioksidipäästöjä tulevaisuudessa.
 

Ylämäkien madaltaja

Sähköposti Tulosta PDF

Markkina-alueilla, joissa raskaiden ja pitkien yhdistelmien käyttö on sallittua Scanian uudella V8-moottorilla varustetun yhdistelmän vuotuinen polttoainesäästö voi vuositasolla yltää 3 000 – 4 000 litraan. Suomessa luontevia käyttökohteita V8-moottoriselle Scanialle tarjoavat esimerkiksi Itä-Suomen alueen metsäteollisuuden kuljetukset.

Scanian V8-moottorit ovat runsaan viiden vuosikymmenen aikana hankkineet itselleen laajan käyttäjä- ja kannattajakunnan sekä ison joukon V8:n nimeen vannovia faneja.
 

Yhteistyö takaa onnistumisen

Sähköposti Tulosta PDF

Tamlans on maailmalla tunnettu moduuliambulansistaan.

Tampereella ja nyt myös Vantaalla toimiva Tamlans Oy on vuodesta 1998 lähtien toiminut korinrakentaja. Yhtiön perusajatus on varustaa asiakkaan valitsemasta ajoneuvosta yksilöllinenammattikäyttöön tarkoitettu kokonaisuus, joka tarjoaa mahdollisimman monta turvallista ja tuottavaa ajokilometriä. Auto tekniikka ja kuljetus tapasi yrityksen toimitusjohtaja Kari Ojalan ja myyntijohtaja Janne Lindströmin ja kysyi, miten asiat käytännössä hoituvat.
 

Linja-autosta on moneksi

Sähköposti Tulosta PDF

Kaksi sähköistä kirjastobussia linjastolla.

Kiitokori Oy:n juuret vievät aina vuoteen 1948. Erityisesti myymäläautoista, kirjastoautoista ja myös linja-autoista tunnettu yritys on erityisesti viimeisten parin vuoden aikana kehittänyt tuotantoaan ja tuotepalettia. Viime vuonna koko tuotanto myytiin vientiin. Tänä vuonna Suomeenkin on valmistumassa useampia kirjastoautoja. Viennillä on kuitenkin edelleen vahva merkitys.
 

Lisävaloilla riskitekijät alemmaksi

Sähköposti Tulosta PDF

Tobias Konttinen ja Tomi Koskiniemi opastavat Pirkkalan myymälässä lisävarusteiden saloihin.

Monia ammattikuljettajien työn riskitekijöitä on vuosien saatossa kyetty korjaamaan ja pienentämään ajoneuvojen kehittymisen myötä. Kyselimme RST-Steel Oy:n Pirkkalan toimipisteen Tomi Koskiniemeltä syitä lisävalojen hankintaan.
 


Sivu 1 / 63

Lue uusimmasta numerosta

KULJETUSTEN SOLMUKOHTA
Tiedustelimme Rauman Sataman tj:ltä Hannu Asumalahdelta koronan vaikutuksista ja sataman tulevaisuudesta.

MISTÄ KULJETTAJIA?
Vähälä Yhtiöt on ajanut kahta pitkää B-juna-HCT-yhdistelmää ja kahta pitkää HCT-puoliperävaunua vuodesta 2017 saakka.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Auto, tekniikka ja kuljetuksen paljastettua Esa Erannin ja Antti Talvitien esiin nostaman Kvarkentie-suunnitelman on kulisseissa käynyt kova kuhina...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 04.12.2020 07:03 ]
feed-image Feed Entries