Raskaan kaluston valmistajat ovat tehneet vuosikymmeniä töitä polttoainekulutuksen pienentämiseksi. Samalla haitalliset päästöt pienenevät tiukentuvien päästörajoitusten puitteissa.
Uusia automerkkejä tuntuu tulevan markkinoille tasasta vauhtia. Lähinnä tässä kunnostautuu kiinalaiset valmistajat. Tonniluokkaan on nyt tullut selvästi Suomen halvin täyssähköauto.
Perinteistä Transporteria muistuttava Multivan tulee nyt ohjelmaan nelivetoisena lataushybridinä, jonka sähköinen toimintamatka on lähes 100 km. Multivanin pohjalle voidaan myös toteutettaa nostokatolla varustettu matkailuauto. Sitä tuodaan Suomeen vain ladattavana hybridinä ja nelivetoisena. Alhaisen veron takia auto on varsin kilpailukykyinen hinnaltaan ja kokonsa puolesta sopii jopa matkailevan perheen ainoaksi autoksi.
Pakettiautokauppa on jo muutaman vuoden ollut kahden kauppa. Viime vuonna Ford repäisi selvän kaulan Volkswageniin, joka kärsi malliston vaihdon viiveistä. Nyt koko mallisto on uutta. Vanhimpana mallina on Amarok, jonka mallimuutos oli vuonna 2023.
Keulan ilmettä on uusimmassa Isuzu D-Maxin sukupolvessa päivitetty konepellin ja ajovalojen osalta. Maskiin on tilattavissa erityisesti sinne sopivia led-lisävaloja.
Isuzun pick-upin, D-Maxin, vahvuuksiin on yleensä laskettu kestävyys ja luotettavuus, sekä työkonemaisuus. Tämä on saanut monet ammattikuskit valitsemaan Isuzun muiden avolavojen joukosta, joissa saattaa olla huomattavastikin enemmän rikkoontumisherkkiä hienouksia.
Koeajoon ottamamme auto oli MAN TGE 3.180 4490 4x4 automaatti.
MAN uudisti viime vuoden aikana TGE-mallistonsa. Next Level-nimellä kulkeva mallisto on nyt saatavana Suomessakin useilla eri varusteluvaihtoehdoilla. Otimme koeajoon nelivetomallin, jossa oli ModulSystem Oy:n rakentama huoltovarustus.
Scania 460 R A6x2NB 460 hevosvoiman OC 13 104 kaasumoottorilla ja 14-portaisella G25CM ylivaihdevaihteistolla. Kaasusäiliöiden kokonaistilavuus on 874 dm3 eli yhteensä 343 kg. Koeajettavana ollut CBG-veturi oli varustettu ohjaamon takana olevilla lisäsäiliöillä (363 dm3, jotka nostavat sen hintaa noin 6 500 eurolla.
CO2-päästöjen vähentäminen on todellisuutta, johon kaikkien hyötyajoneuvojen valmistajien, myös Scanian, on tartuttava. Scanian osalta vihreän siirtymän kuljetusratkaisujen vauhdittavat tuoreet 13 litran kaasumoottorit.
Kuorma-autoksi rekisteröidyn eSprinterin nopeus on rajoitettu 80 km/h.
Päästömääräysten kiristyessä sähkömoottorien käyttö erityisesti jakeluliikenteessä on tullut aina vain tärkeämmäksi. Yhä useammin kuljetuksen tilaajat edellyttävät päästötöntä tai ainakin vähäpäästöistä kalustoa. Pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarjontaa on jo kohtuullisen runsaasti. Akkukoko ohjaa paitsi hankintahintaa myös hyötykuormaa.
Lue uusimmasta numerosta FORDIN SÄHKÖISET UUTUUDET Ford Pro tarjoaa nyt sähköistetyt versiot jokaisesta Transit-malliston pakettiautosta, kun täysin uusitun E-Transit Courierin tuotanto alkaa.
VUOSITUHANNEN SUURIN TILAUS Scania ja Volvo ovat saaneet Ruotsin puolustusvoimilta 775:n kuorma-auton tilauksen.. Sisällysluetteloon Pääkirjoitukseen
"Kuljettaja joutuu keskittämään näkönsä värisevään sormenpäähän, että se osuu oikeaan pisteeseen näyttötaulussa..." Lue lisää >>