Ensimmäinen Auto, tekniikka ja kuljetus (vas.) ja viimeinen Auto, tekniikka ja kuljetus.
Suomen Postin lehtijakelu on Auto, tekniikka ja kuljetuksen kohdalla vuosi vuodelta käynyt yhä epäluotettavammaksi sekä jakeluaikataulun että lopullisen perillemenon osalta. Samalla Postin perimä hinta on noussut sietämättömäksi.
Postin 16.6 2025 toimeenpanema uusin jakeluhintojen korotus on viimeinen niitti Auto, tekniikka ja kuljetuksen 46 vuotta kestäneelle itsenäiselle elämälle. Kesäkuussa ilmestynyt numero 5/2025 on tällä erää lehden viimeinen numero.
Auto, tekniikka ja kuljetus 1/1979 ilmestyi tammikuun lopussa 1979. Se aloitti lehden yli 46 vuotta jatkuneen julkaisutaipaleen.
Lehden nimitunnus ”lainattiin” tunnetulta saksalaiselta ”Auto, Motor und Sport” autolehdeltä. Sisällön osalta esikuvina olivat ammattiautoilua pääaiheena pitävät ja kilpailevia kuljetusmuotoja ja liikennepolitiikkaa tarkkailevat saksalainen ”VerkehrsRundschau” ja brittiläinen ”Commercial Motor”.
Auto, tekniikka ja kuljetus 1/1979 sisältöä hallitsi neljän koeajon lisäksi itsekantavan Hollming säiliökuorma-auton tekijöiden haastattelut, monisivuinen ”Uutiset” -osio sekä eduskuntapuolueiden ohjelmajulistukset ammattiautoliikenteelle.
Auto, tekniikka ja kuljetus saavutti nopeasti suuren suosion nousten parissa vuodessa levikki- ja lukijamäärissä alansa ylivoimaisesti suurimmaksi ammattijulkaisuksi Suomessa.
Lehden sisältö säilyi kantavilta osiltaan samanlaisena yli 46 vuotta.
TÄSTÄ ETEENPÄIN
Auto, tekniikka ja kuljetus yhdistyy jatkossa vuonna 1982 perustettuun Ajolinja -lehteen.
Ajolinjan sisältö keskittyi alusta alkaen ammattikuljetuksiin kuorma- ja pakettiautoilla. Sen esikuvina toimivat saksalainen ”Trucker” ja brittiläinen ”Truck & Driver”.
Ajolinjan sisältö on säilynyt kantavilta osiltaan samanlaisena yli 43 vuotta. Auto, tekniikka ja kuljetus lisää Ajolinjaan varovaisen kurkistuksen myös ammattimaisiin henkilökuljetuksiin tien päällä.
Tavoitteena on kehittää ja kasvattaa Ajolinja entistäkin vahvempaan asemaan ammattiliikenteen sanansaattajana ja edunvalvojana kuljetusteillä.
B Yhtiöt Oy
Klaus Bremer
NÄIN LEHTIMUUTOS VAIKUTTAA TILAUKSIIN
Ajolinjan tilaajat: Lukijat saavat 10 numeroa entisen yhdeksän sijaan. Emme veloita lisänumerosta.
Auto, tekniikka ja kuljetuksen tilaajat: Ajolinja -lehti tulee maksetun kauden loppuun. Sen jälkeen tilaaja voi päättää laskun saatuaan, jatkaako hän lehden tilaajana.
Molempien lehtien tilaajat: Auto, tekniikka ja kuljetus lehden maksettu tilausjakso siirretään Ajolinjan tilausjakson perään.
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä