Retrohenkinen VW ID. Buzz Cargo 4Motion

Sähköposti Tulosta PDF

Volkswagen ID. Buzz Cargo 4Motion on Retrohenkinen, modernisti muotoiltu, uuden ajan hyötyauto.

Volkswagenin ID. Buzz tuli markkinoille jo 3 vuotta sitten (2022) sähköisenä pakettiauto- ja tila-autoversiona, jolloin retrohenkinen muotoilu yhdistettiin moderniin teknologiaan ja ympäristöystävällisyyteen.
 
Viimeisin versio Cargo 4Motion on nelivetoinen ja kahdella tehokkaalla moottorilla varustettu. ID Buzz mallisto valmistetaan Saksan Hannoverissa, VW:n perinteisellä pakettiautotehtaalla, missä kapasiteettiä vapautui runsaasti, kun uuden Transporterin valmistus siirtyi Turkkiin.
 
Ominaisuudet
Volkswagen ID. Buzz Cargo 4Motion on täynnä ominaisuuksia, jotka tekevät siitä hyvän valinnan yrityskäyttöön, kun haetaan nelivedon tuomaa liikkuvuutta ja tehokkaamman moottorin tarjoamia ominaisuuksia.


ID. Buzz Cargon ohjaamo on suunniteltu ergonomia huomioiden. Autoon noustessa jää tosin kaipaamaan A-pilarista puuttuvia tartuntakahvoja.

Tilat ja käytännöllisyys
Ajoneuvossa on tavaratila, jonka tilavuus on noin 3,9 kuutiometriä, joka mahdollistaa yli 700 kilon kokoisten kuormien kuljettamisen. Koeajoautossa takana olleet pariovet kääntyivät aina 180 astetta, jolloin ajo lastauslaiturille reunaan on mahdollinen. Sivuliukuoven käytettävyyttä rajoittaa tavaratilaan työntyvä ohjaamon väliseinä, joka rajoittaalastattavan korkean paketin leveydeksi maksimissaan 66 cm.
 
Takaovista voi lastata 1 200 mm leveän kuorman, joka myös mahtuu suoraan pyöräkoteloiden väliin. Lastauskorkeutta tavaratilaan jää 1 180 mm. Muut mitat ovat kokonaispituus: 4 712 mm, leveys (peilit mukaan lukien) 2 212 mm, korkeus 1 932 mm, akseliväli 2 989 mm, maavara 157 mm, kääntöympyrä 11,1 m, kantavuus 715 kg ja näin suurin sallittu kokonaismassa 3 150 kg. Jarrullisen perävaunun kokonaismassa voi olla 1 800 kg
 
4Motion-versio tuo mukanaan nelivedon, joka lisää ajoneuvon suorituskykyä ja vakautta erityisesti haastavissa olosuhteissa, kuten lumessa ja yleisesti ottaen talvioloissa. 4Motion on ollut varsin suosittu jo aiemmin Transporter- mallistossa. Nelivetoisuus sopii mainiosti Suomen vaihteleviin kelioloihin. Siksi on helppo ymmärtää nelivetoisten autojen suosio.
 
Jousitus on edessä McPherson, takana monivarsituenta. Jarrut on toteutettu edessä tuuletetuin levyjarruin. Sen sijaan takana on rumpujarrut, joka alkaa olla nykyään harvinaisempaa. Rengaskoko on edessä 235/55 R19 ja takana 255/50 R19.



Sivuovesta ei eurolavan lastaus kyytiin onnistu. Takaovesta lava taas mahtuu sisään oikein hyvin.

Moderni sisätilaratkaisu
Ohjaamo on suunniteltu ergonomia huomioiden. Autoon noustessa jää kaipaamaan A-pilarista puuttuvia tartuntakahvoja. Ovien yläpuolella on kyllä tartuntakahvat, joita voi hyödyntää autoon noustessa. Tuulilasi sijoittuu massiivisen koelaudan takia varsin kauas eteen, jolloin vaikkapa parkkikiekon laittaminen vaatii kurkottelua. Digitaalinen kojelauta näyttöineen tarjoaa laajasti erilaista tietoa. Samalla erilaiset älykkäät liitettävyysominaisuudet, kuten integroitu navigointijärjestelmä ja reaaliaikainen liikennetieto, tekevät ajamisesta helppoa ja tehokasta.
 
Ajoneuvo on varustettu edistyneillä turvallisuusjärjestelmillä, kuten automaattisella hätäjarrutuksella, kaistavahdilla ja pysäköinnin avustimella. Myös ympäristöä valvotaan kameroin tehokkaasti.
 
Sähkömoottorit ja akusto
Auto on varustettu kahdella moottorilla – 286 hv (takana, synkroninen) ja 109 hv (edessä, asynkroninen). Yhteisteho on 340 hv ja vääntömomentti 560 Nm. Auton huippunopeus on elektronisesti rajattu nopeuteen 160 km/h.
 
Akun nettokapasiteetti on 79 kWh, joka antaa toimintamatkaa (WLTP) 404–432 km. Sähkön kulutus on WLTP:n mukaan hieman yli 20 kWh/100 km. DC-pikalatausta auto ottaa jopa 185 kW, joka tarkoittaa sitä, että lataus 10–80 % kestää ihanneoloissa alle puoli tuntia.


Liukuovet löytyvät molemmilta puolilta.

Älykkäät järjestelmät
Ajoneuvo on varustettu useilla älykkäillä teknologiaratkaisuin, kuten Volkswagenin ID.Connect- järjestelmällä, joka mahdollistaa etävalvonnan ja ajoneuvon toimintojen hallinnan mobiilisovelluksen kautta.
 
Lisäksi ajoneuvo tukee V2G-teknologiaa (Vehicle-to-Grid), mikä mahdollistaa energian jakamisen sähköverkkoon ja erilaisille työkaluille. Infotainment-näyttö: 12,9 tuumaa. USB-C-portteja on 5.
 
Kilpailijat
Markkinoilla on useita sähköisiä pakettiautoja, jotka kilpailevat ID Buzz Cargon kanssa kun tarkastellaan 2-vetoisia malleja. Kun tarkasteluun otetaan nelivetoiset sähkökäyttöiset mallit, tilanne muuttuu selvästi. Useampi valmistaja tiettävästi suunnittelee myös nelivetoista mallia sähköiseen pakettiautomallistoon.
 
Kuitenkin tällä hetkellä Suomessa ei taida olla kuin yksi kilpailija ID Buzz Cargo 4motion mallille. Maxus Delivery 7 on saatavana myös nelivetoisena sähköpakettiautona. Tämä malli tosin on pykälää suurempi niin kooltaan kuin kantavuudeltaan, jolloin hinta 63.900 € (sis. ALV) on hieman ID Buzzia kalliimpi.


Moderni myös takaapäin.

Ja Eurot mukaan
Hankintahinta on usein erityisen tärkeässä roolissa tekijä, kun auton valintaa tehdään.
 
ID. Buzz Cargo Business malliston hinnat lähtevät 52.260 €, jolloin kyseessä on takavetoinen 59 kWh akulla varustettu versio. Koeajettu malliston huippuversio ID. Buzz Cargo 4Motion Business maksaa lähtöhinnaltaan 59 830 €.
 
Kuitenkin pitkässä juoksussa myös muiden tekijöiden merkitys kuluissa kasvaa. Auton käyttö ja ylläpito selviää monesti vasta käytön myötä. Huolto- ja korjauskulut voi kuitenkin ennakoida huolto- ja kunnossapitosopimuksin. Kaikkein tarkimmin käytön kustannukset saa hallintaan huoltoleasingsopimuksilla, joka tehdään asiakaskohtaisesti.
 
Koeajetun 4Motion-mallin huoltosopimus maksaa 3 vuodelle ja 30 000 km vuodessa ajolle 19,00 €/ kk. Jos sopimus laajennetaan käsittämään myös kuluvat osat, on vastaavan huolenpitosopimuksen hinta 38,00 €/kk. Auto suunnittelee huoltovälin käytön mukaan. Kolmen vuoden ja 30.000 km ajosuoritteelle ehtinee tulla vain yksi huolto normaalissa käytössä.
 
Takuu ID. Buzz-mallistolle on auton yleistakuuna 2 vuotta ja akuston osalta 8 vuotta tai 160 000 km, jolloin akun SOC- arvo (varaustaso) pitäisi olla vielä 70 %.

PLUSSAT
+ Ajettavuus
+ Tilat ohjaamossa
+ Moderni ja muista poikkeava muotoilu

MIINUKSET
– Nousu autoon
– Kojelaudan syvyys
– Sivuoven lastausleveys
– Tavaratilaan työntyvä ohjaamon takaseinä


Teksti | Matti Aarnio, kuvat | Juho Kauranen

OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 01.09.2025 12:50 ]