Axle Power akseligeneraattorijärjestelmä tuottaa sähkön kylmäkoneen käyttöön.
Thermo King Europe on kehittänyt yhdessä BPW:n kanssa innovatiivisen Axle Power akseligeneraattorijärjestelmän. Järjestelmä tuottaa sähkön kylmäkoneen käyttöön. Ratkaisu on päästötön ja säästää vuodessa tuhansia litroja polttoainetta sekä vähentää tonneittain hiilidioksidipäästöjä.
Auto tekniikka ja kuljetus kiinnostui ja tapasi VTA Tekniikka Oy:stä myyntipäällikkö
Samu Lahtisen tiedustellakseen asiasta.
BPW ePower akselissa on kaksi 8 kW:n generaattoria.
Innovatiivinen BPW ePower generaattoriakseli
Yksi puoliperävaunun tai varsinaisen perävaunun akseleista on lataava akseligeneraattorijärjestelmä. Järjestelmän myötä ennen hukkaan mennyt liike- ja jarrutusenergia kyetään hyödyntämään ja tuottamaan sähköä kylmäkoneelle. Akselissa on kaksi 8 kW:n generaattoria, joten energiantuotto riittää siihen, että kylmäkonetta pystyy käyttämään koko ajan täydellä teholla ja silti lataamaan samalla akkuja.
Kahden generaattorin avulla akseli on markkinoiden tehokkain ja joustavin ratkaisu. Akkuja on kahta kokoa 19 kWh ja 38 kWh käyttäjän tarpeen mukaan. Liian suurta ei kannata turhaan hankkia, sillä se pienentää kantavuutta akun painon lisäyksen verran ja nostaa turhaan kustannuksia. Pienemmälläkin akulla kylmäkone käy keskimäärin 4–8 tuntia itsenäisesti ja suuremmalla akkupaketilla tuplaten edellisen ajan.
Li-ion-akkuja pystytään tarvittaessa lataaman 22 kW:n teholla Type 2-latausportin kautta, jolloin myös julkinen latausverkosto on tarpeen tullen hyödynnettävissä. Latausaika pienemmälle akulle on alle tunnin ja suuremmalle 1,5 tuntia, akselilla ladattaessa hieman pidempään.
- Järjestelmä on kuitenkin suunniteltu niin ettei akkuja tarvitse ladata sähkövirralla normaalissa ajossa. Kylmäkoneessa on lisäksi varusteena normaali 32 ampeerin voimavirta ulkoisen sähkön käyttöön. Kun se otetaan toimintaan, ohitetaan koko järjestelmä, Samu Lahtinen toteaa.
VTA Tekniikka Oy:n toimipisteet sijaitsevat Vantaalla osoitteessa Lumijälki 1 ja Pirkkalassa osoitteessa Haikanvuori 2.
Tällä on merkitystä varsinkin ulkomaankuljetuksissa, koska laivoissa on todella tiukat käyttökiellot akkujen käytölle. Järjestelmä onkin suunniteltu joustavaksi erilaisten kuljetusten käyttöön.
Akseligeneraattorijärjestelmän akseli on aina sama, mutta kylmäkone on saatavilla 1-, 2- tai 3-lämpöisenä versiona ja akkupakettia kahdessa koossa. Vakiovarusteena olevan telematiikan avulla akselin ja akkujen tilaa pystytään seuraamaan ja ohjaamaan etänä. Kylmäkoneiden markkinajohtajana Suomessa ja Euroopassa toimiva Thermo King toimittaa kylmäkoneet Axle Power järjestelmään.
Kuljettajalle Axle Powerin käyttö on helppoa, ainoastaan kylmäkone täytyy osata laittaa päälle, jonka jälkeen järjestelmä toimii automaattisesti asiakkaalle räätälöityjen parametrien mukaan. Järjestelmää pystyy käyttämään eri tavoilla ja erilaisilla toimintatiloilla. Esimerkiksi jos hyödynnetään pelkästään alamäkiä ja jarrutusenergiaa, vetoauton polttoaineen kulutus ei kasva yhtään. Jos taas käytetään akkujen maksimilatauksen asetusta polttoaineen kulutus saattaa nousta 0,5–1 litraa sadalla kilometrillä, mikä ei ole paljon.
Thermo Kingin kehittämä sähköinen kylmäkone Advancer 500e on markkinoiden tehokkain.
Erityisesti niille, jotka haluavat vähentää ympäristökuormaa
Thermo King Axle Power on suunniteltu erityisesti kuljetusyrityksille, jotka haluavat parantaa energiatehokkuuttaan ja vähentää ympäristövaikutuksiaan. Järjestelmä on täysin päästötön. Hankintahinnaltaan se on hieman kalliimpi kuin perusdiesel, mutta elinkaarensa aikana sen luvataan tulevan halvemmaksi.
Moottorin tehoeron mainitaan olevan dieseliin verrattuna merkityksettömän pieni. Koko järjestelmän paino (generaattori, akut ja muut) on noin 1 000 kiloa. Sähköä tuottava ePower- akseli asennetaan aina valmiiksi suoraan koritehtaalla, joka ei poikkea tavallisesta akselista juurikaan. Akselissa käytettävät kiinnikkeet ovat samanlaiset kuin tavallisessa akselissa, mikä mahdollistaa jopa Axle Powerin jälkiasennuksen.
Järjestelmän käytön etuina ovat jopa 4 000 litran vuosittaiset polttoainesäästöt, 10 tonnilla vähentyneet hiilidioksidipäästöt ja ympäristöä kuormittavien meluhaittojen puuttuminen.
Euroopassa Axle Power-järjestelmiä on käytössä jo yli sata.
Tilauskirjat ovat auenneet
Innovatiivinen järjestelmä on nyt tilattavissa sitä haluaville. Järjestelmä on nähnyt myös pohjoisen ääriolosuhteet, sillä sitä on testattu Ruotsin lapissa ja perävaunuja on liikutettu eri keleissä aina Espanjan aurinkorannikolta Napapiirille asti. Laitteisto on toiminut hyvin ja siitä on saatu kehitettyä pois muutamat alussa vaivanneet ”lasten taudit”.
Suomeen ei ole vielä myyty yhtään, mutta tälläkin hetkellä Suomessa on koekäytössä yksi perävaunu yhteistyössä PNO:n kanssa. Järjestelmä on saanut positiivista palautetta kotimaisilta asiakkailta ja on tuonut aitoja säästöjä heidän liiketoimintaansa. Euroopassa Axle Power-järjestelmiä on käytössä jo yli sata.
- Mainittakoon vielä, että Thermo Kingin kehittämä sähköinen kylmäkone Advancer 500e on markkinoiden tehokkain, Samu Lahtinen toteaa lopuksi.
Teksti | Jouni Koskiniemi, kuvat | VTA Tekniikka Oy
OSTA DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä