Etuvedon edut

Sähköposti Tulosta PDF

 Mercedes-Benz esittelin etuvedon ensimmäistä kertaa Sprinter-pakettiautoonsa. Tutkailimme mitä etuja sillä saavutetaan.

Etuvedosta on hyötyä parantuneena kuromauskorkeutena, joka nyt on 80 mm matalampi. Muita etuja ovat edullisempi hankintahinta, noin 50 kg kantavuus etu ja parempi vetopito tyhjällä autolla. Etuveto hieman huonontaa kääntösädettä takavetoisesta, jossa eturenkaat pääsivät kääntymään enemmän.

Uusi Sprinter on kelpo työkalu, ja Mercedeksen tyyliin senkin saa varusteltua erittäin perusteellisesti. Koeajamamme mallin varustelista olikin lähes täyteen ruksittu. Saahan ammattiajossakin olla ripaus luksusta. Lisäksi ammattikuljettaja istuu tien päällä sen verran paljon, että harva kieltäytyy pienestä mukavuudesta. Uuden Sprinterin sähköiset avustimet tuovat mukavuuden lisäksi myös turvallisuutta. Lue 01.02. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta, mitä muuta uutta tekniikkaa Sprinteriin on mahdutettu.

 

Trukkimarkkinoilla sähkövallankumous

Sähköposti Tulosta PDF

 Vuonna 2018 suomalaisilla vastapainotrukkimarkkinoilla näyttäisi tapahtuneen vallankumous käyttövoiman suhteen, kun sähkö kiilasi polttomoottorin ohi. Viime vuonna Suomessa myytiin 717 sähköistä vastapainotrukkia ja 687 polttomoottoritrukkia. Sähkötrukkien markkina kasvoi 14 prosenttia, kun taas polttomoottorin kasvu luku oli 5 prosenttia.

Sähkötrukkeja myytiin enemmän jo vuonna 2014, mutta sen voi katsoa olleen tilastopoikkeama pienessä kokonaismarkkinassa. Toyota Material Handling Oy:n toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan myyntitrendien perusteella nyt voi alkaa jo puhua säännöstä.

- Edellisinä vuosina sähköisten vastapainotrukkien markkina on kasvanut aika tasaisesti noin 20 prosentin vauhtia, kun polttomoottorimarkkina on kasvanut vain 5-10 prosentin vuosivauhtia. Uskon vuonna 2018 vallan vaihtuneen Suomen trukkimarkkinoilla, kun sähköisen käyttövoiman suhteellinen kasvu on ollut monta vuotta jo tuplat polttomoottorin myynnin kasvuun verrattuna, Nieminen toteaa.

Toyota Material Handlingin toimitusjohtaja Pasi Nieminen kertoo vuoden ensimmäisessä Auto, tekniikka ja kuljetus -numerossa sähkötrukkien suosion syistä ja mitä "trukki-indeksi" kertoo talouden tilasta.

 

Ronski Renault

Sähköposti Tulosta PDF


Koeajoimme uutta Renault K 520 8X4:ää ELG:n sora-kivilavalla, hydraulisella perälaudalla ja Nummen RT kipillä. Ronskissa Renaultissa on rautajouset edessä ja takana ja X-High rungonkorkeus. Rautainen Off Road etupuskuri mahdollistaa 29 asteen lähestymiskulman. Tämä kuormuri ei kavahda vaikeampaakaan maastoa, ja on siksi erinomainen valinta soramontulle tai metsäteillä ajavalle.

K-Sarjalla kelpaa kyllä koeajon mukaan taittaa maantietäkin, joten kyseessä on erittäin monipuolinen työkalu. Auton kokonaismassa on 35 tonnia ja yhdistelmämassa 76 tonnia, moottori on 520 hevosvoimainen 13 litrainen jossa tehoa on riittämiin näille massoille, perään voisi helposti kytkeä vaunun eikä se paljoa painaisi. Vaihteistona toimii 12- vaihteinen automatisoitu Optidriver-vaihteisto. Lue koko koeajokokemus uudesta, 01.02.2019 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä.

 

BRT bussimetro RaideJokerin tilalle!

Sähköposti Tulosta PDF

Bogotan TransMilenion 113 km:n BRT-väylällä kulkee päivittäin liki 2,2 miljoonaa matkustajaa/päivä ehkä puolet yli 700:n Volvon 18- ja 27-metrisissä BRT-busseissa.

BRT bussimetron hinta olisi ¼ RaideJokerin hinnasta ja olisi toimintavalmis 2020.
 
Päivän uutinen on, että RaideJokerin hinta on noussut 93 miljoonaa euroa 368 miljoonaan, kun rakentamisen alkuun on vielä viisi kuukautta. Päätös rakentamisesta tehtiin hintalapulla 275 miljoonaa euroa. (Länsimetron piti ensin maksaa 452 miljoonaa. Sen hinta nousi 750 miljoonaan kun rakentamispäätös tehtiin.) Samalla Raide- Jokerin rakennusaikatauluun tuli kolme vuotta lisää, valmis 2024.
 

Volvo FH on Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2019

Sähköposti Tulosta PDF
 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2019 on Volvo FH.Volvo Trucks on tuonut vuoden 2018 aikana monia teknisiä uudistuksia mallistoonsa ja palvelutarjontaansa, muun muassa kuljetusyrittäjää auttavien digitaalisten palvelujen muodossa. Erityisen merkittävä uutuus Volvo Trucksin tarjonnassa on Volvo FH:n kaasukäyttöisten mallien tulo markkinoille.

25-vuotisjuhliaan kuluvana vuonna viettänyttä Volvo FH:ta on tuotu suomalaisille asiakkaille nestemäistä kaasua voimanlähteenään käyttävinä LNG/LBG-versioina. Volvo on kehittänyt kaasumoottorin dieselmoottoria muokkaamalla.

 

Ford Transit Custom on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019

Sähköposti Tulosta PDF
 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019 on Ford Transit Custom. Uusitun Ford Transit Customin tuotanto alkoi kuluneen vuoden alussa ja asiakastoimituksia päästiin tekemään vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Ford Transit Customin ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan ja uudistumisen myötä kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä on kasvanut runsaasti. Avustavat järjestelmät parantavatkin jo hyvällä tasolla olevaa ajokokemusta.

 

Tavaratila tarpeiden mukaan

Sähköposti Tulosta PDF
 Modul-System tekee monenlaisia varusteluita pakettiautoihin. Saatavilla on hyllyjä, työkalutelineitä ja lattiarakenteita. Koeajoimme uutta Toyota Proacea jossa oli Modul-Systemin hyvin työmiehelle soveltuva hyllyvarustelu.
 

Säätiedoilla älykkäämpää liikennettä

Sähköposti Tulosta PDF

 Kuva: Kari Mäenpää/Ilmatieteen laitos

Suomen korkea teknologinen osaaminen ja ymmärrys arktisten olosuhteiden luomista haasteista yhdistyvät Ilmatieteen laitoksen Pohjois-Suomessa käynnissä olevissa älyliikenteen testeissä, joissa kehitetään liikenneturvallisuutta parantavia sovelluksia.

Ilmatieteen laitos on kehittänyt Sod5G- ja Älykkäät Arktiset Rekat -hankkeissa tutkimus- ja talvitestausympäristön älykkään liikenteen sää- ja turvallisuuspalveluihin. Sodankylässä sijaitsevalla suljetulla talvitestausradalla voidaan testata olemassa oleviin matkapuhelinjärjestelmiin sekä tuleviin 5G- ja ITS-G5-verkkoihin perustuvaa viestintää ja palveluita.

- Kyseessä on ainoa puhtaasti arktisiin talviolosuhteisiin keskittynyt älyliikenteen testirata, jossa kerätään myös sääinformaatiota, vanhempi tutkija Timo Sulkuvaara Ilmatieteen laitokselta toteaa.

 

Klassista kulmikkuutta

Sähköposti Tulosta PDF

 Joidenkin jo epäiltyä, että G-Sarjan tuotanto olisi loppumassa, Mercedes-Benz tekikin päinvastaisen päätöksen uudistamalla mallin, ja vielä hyvällä maulla. G-Sarja on sen verran ikoninen äijäauto, että sen uudistaminen on varmasti ollut vastuullinen tehtävä.

 

Amerikan serkku

Sähköposti Tulosta PDF
 Yhdysvalloissa myydyimpien automallien kärkikolmikossa paistattelevalle Ram-lava-autolle haetaan entistä vahvempaa jalansijaa myös vanhalla mantereella. Klintberg & Way Automotive SA nimitettiin FCA:n toimesta lokakuussa 2017 RAM- ja Dodge-brändien viralliseksi maahantuojaksi.

Sveitsin Luganossa päämajaansa pitävällä RAM-verkostolla on toimisto myös Göteborgissa. Ruotsissa KWA:lla on 24 myyjän verkosto ja ensimmäinen lippulaivamyymälä avattiin Tukholmaan tämän vuoden toukokuussa. KWA:n toisen lippulaivamyymälän on tarkoitus avata ovensa Saksassa vuoden 2019 loppupuolella.
 


Sivu 1 / 57

Lue uusimmasta numerosta

RONSKI RENAULT
Renaultin K-sarja on tunnettu sen maasto-ominaisuuksista ja järeästä rakenteesta. Koeajoimme lähes täydessä lastissa ollutta 520 hevosvoimaista.

CES 2019
CES-tapahtumassa Las Vegasissa esiteltiin tulevaisuuden ja tämän päivän teknologioita. Osansa sai myös automaailma.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Kaikkien aikojen liikennesuma on luvassa pääkaupungin itäisen pääväylän, Hämeentien ja ympäristökatujen muuttamisella jalankulku-, pyäräily, ja joukkoliikennekaduiksi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 23.02.2019 19:56 ]
feed-image Feed Entries