Sähköjakari - konseptista päivittäiskäyttöön

Sähköposti Tulosta PDF
 Kymmenen sähkö-Actroksen laivue lähtee asiakkaille kahden vuoden kenttätesteihin keräämään suoraa asiakaspalautetta. Kaikki asiakastestien tuottama tieto analysoidaan hyvin tarkasti ja tulokset syötetaan takaisin meneillään olevaan eActroksen kehitysprosessiin. Mercedes-Benzin tavoitteena on taajama- ja kaupunkiympäristöissä operoivan sähkökäyttöisen 18-25 tonnin jakelukuorma-auton sarjavalmistuksen käynnistäminen vuonna 2021.

Nyt käynnistyvän kenttätestivaiheen  haasteita ovat eActroksen toimintasäteen kasvattaminen, arkipäivän kuljetustoiminnan vaatiman standardoidun latausinfran vakiinnuttaminen ja sähkökuormurin käytönaikaisten kustannusten puristaminen dieselkaluston kanssa kilpailukykyiselle tasolle.
 

MAN TGE - Raskaasta kevyeen

Sähköposti Tulosta PDF
 Raskaammista ajoneuvoistaan tuttu MAN astuu astetta kevyemmälle linjalle pakettiauto MAN TGE:llä. MAN TGE lanseerattiin Suomessa virallisesti 23.3.

MAN TGE on Volkswagen Crafterin sisarmalli ja tekniikaltaan sekä korimallistoltaan käytännössä sama ajoneuvo. Ajoneuvoissa on eroja lähinnä keulassa ja ohjauspyörän keskiössä olevassa merkissä sekä istuimien verhoilussa.
 

Räikkösluokan pakettiauto

Sähköposti Tulosta PDF
 Suositun tonniluokan pakettiauton Renault Traficin ilmettä on napakoitettu Formula Edition -erikoismallilla, jota saa tätä nykyä Suomestakin. Renault mukaan erikoismallin kehitystyöhön on haettu inspiraatiota Formula 1 -sarjasta, josta yhtiöltä myös löytyy oma talli.

Erikoismallin huomaa silmiinpistävästä ulkomuodosta, ulkoväri on metallimusta ja kyseistä väriä käytetään myös korinvärisissä puskureissa, etusäleikössä, Renaultin merkissä sekä 17-tuumaisissa kevytmetallivanteissa. Kontrastia tuodaan keltaisella värillä.
 

Renault Trucksin täyslaidallinen

Sähköposti Tulosta PDF

 Renault Trucks tarjosi mahdollisuuden tutustua uusiin raskaisiin neliakselisiin kuorma-autoihinsa Turun toimipisteessään osana 6.3-9.5 järjestettävää Renault Trucks Road Show:ta. Paikalla oli Renault Trucks C 520 8x4 (2+2) kasettiyhdistelmä ELG:in lavalla ja Jykin perävaunulla, C 520 8x4 Tridem koukkuauto Hiabin koukulla, K 460 8x4 (2+2) maansiirtoauto, C 460 8x4 Tridem maansiirtoauto Optitrack hydraulisella etuvedolla sekä T 520 Highcab T6X2 Tag E6.
 

Ilmaliikenteen uudet valtiaat - dronet ja tekoäly

Sähköposti Tulosta PDF
Autonomisia henkilöautoja kehitellään liikenteeseen. Myös autonomiset kuorma-autot tekevät vahvasti tuloa. Ensimmäinen kehitysvaihe, ”platooning“ eli letkassa ajo moottoriteillä, on kahdessa vuodessa edennyt pitkälle.

Rajaton määrä ennalta arvaamattomia tapahtumia hidastaa autonomisten autojen yleistymistä. Niiden pitää havaita, hallita, tehdä oikeita päätöksiä ja turvata jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, autoilijoiden, koirien, äkkinäisten kelivaihtelujen, ynnä muiden arvaamattomimpia toimia.

Ilmassa on toisin. Ilmatilassa on enemmän tilaa, väljyyttä ja paljon vähemmän ennalta arvaamattomia tekijöitä huomioitaviksi. Siksi maasta ohjatut dronet ovat yleistyneet salamavauhdilla. Vain kolmisen vuotta sitten ne tulivat leluina, sitten kameroilla, paketteja kantavina, gps-ohjattuina – yhä isokokoisempina, suorituskykyisempinä, nyt jo tekoälyllä varustettuina ja autonomisesti lentävinä.

Samalla yhä isommat teolliset tekijät ovat hyökänneet drone-kehitykseen. Sotilasilmailua myöten!

Maailman suurimmat siviili- ja sotilaskoneiden valmistajat ovat heittäytyneet täysillä kehittämään dronetekniikkaa: Boeing, Airbus ,Textron, Bell, Lockheed Martin... Sama tapahtuu Venäjällä, Kiinassa, Japanissa – ympäri maailmaa.

Enää ei ole rahasta kiinni. Eikä teknologisen tiedon ja osaamisen puutteesta.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 2/17 esitellään tarkemmin eri valmistajien drone-kehityksen tilanteesta.
 

Auto, tekniikka ja kuljetus Trailer Innovation juryn jäseneksi

Sähköposti Tulosta PDF



Auto, tekniikka ja kuljetus on hyväksytty Suomen edustajaksi 20 Euroopan maan erikoistoimittajista koostuvaan Trailer Innovation juryyn.

Trailer Innovation tuomaristo jakaa kahden vuoden välein, tänä vuonna Hannover IAA:n avajaispäivänä 21.9.2018 yhdeksännen kerran palkinnot parhaille perävaunu-innovaatioille. Palkinto jaetaan seitsemässä eri luokassa, mm. parhaalle säiliö-, lavetti-, kylmäkuljetus- jne. perävaunulle.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden tavoitteena on nostaa tuomariston pöydälle ja tietoisuuteen myös Suomessa valmistettavien perävaunujen uusia ratkaisuja, päätoimittaja Henri Pakarinen perustelee.

 

Mersut metsässä

Sähköposti Tulosta PDF

 Mercedes-Benzin ajotapahtumassa tarjoutui mahdollisuus testata GLC ja GLA -citymaastureiden ja X-sarjan maasto-ominaisuuksia. Lisäksi jarrutusmatkat ja turvalaitteistot laitettiin koetukselle liukasradalla.

Maastoreitti oli selvästi normaalia mökkitietä haastavampi ja ahtaampi puustoltaan. Testauksessa paljastui yllättäviäkin tuloksia. Lue raportti 9.3. ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä.

 

Lahden Talvitiepäivät

Sähköposti Tulosta PDF

Lahden Talvitiepäivillä oli esillä tämän hetken kehittyneimmät tienhuoltolaitteistot sekä muuta raskasta kalustoa. Huomion kiinnitti muun muassa vakuuttava Sisun Polar Works- varusteltu kuorma-auto, jossa on monia talvikäyttöä helpottavia ominaisuuksia.

Lisäksi paikalla oli esimerkiksi rautateiden huoltoon varusteltuja Unimogeja, joissa oli lumiharjat tai lumilinko. Laiteet pystyvät kulkemaan sekä tiellä, että raiteilla, mikä yksinkertaistaa ja helpottaa niiden käyttöä huomattavasti. Lue lisää messujen tarjonnasta uusimmasta 9.3 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!

 

Kohti kaupunkikuljetuksia

Sähköposti Tulosta PDF
 Mercedes-Benz Sprinterin odotettu kolmas sukupolvi näki päivän valon Duisburgissa pidetyssä esittelytilaisuudessa. Mercedes-Benz Vansin toimitusjohtaja Volker Mornhinwegin mukaan pakettiauton suunnittelussa on kuunneltu asiakkaiden toiveita, liittyen muun muassa kuljettajaa avustaviin järjestelmiin ja mukavuusominaisuuksiin.

- Uuden Sprinterin ominaisuuksia on kehitelty viimeisen kilometrin kuljetusten kannalta. Esimerkiksi käyttömukavuuden ja kantavuuden pitää olla mahdollisimman suuria sekä lastauksen ja purun mahdollisimman helppoja, Mornhinweg toteaa.

Voimanlähteenä kolmannen sukupolven Sprinterissä on kaksi Mercedes-Benz turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen ja 2,1-litrainen OM651-moottori (114, 143, 163 ja 177 hv) ja 3-litrainen OM 642 V6-moottori (190 hv). Mercedes-Benzin uusi OM654-dieselmoottori on tulossa Sprinteriin myöhemmin.
 

Hessin perävaunubussi ruuhkahuippujen tasaaja

Sähköposti Tulosta PDF



Pieni sveitsiläinen bussivalmistaja Carosserie Hess, tuotanto 2400 bussia vuodessa, tunnetaan maailmanlaajuisesti alansa innovaatiokärkenä. Johdin- ja nivelbussien valmistajana sillä on useita "ensimmäinen-maailmassa" saavutusta.

Hessin kehitelmiin kuuluu nykyaikainen "trailer-bussi" eli bussi joka vetää perässään bussiperävaunua. Kytkeminen ja irrottaminen käy 30-50 sekunnissa. 23 m pitkänä yhdistelmänä tarjoaa 165 matkustajapaikkaa ruuhkahuippuina. Huippuketteränä keskusta-alueillakin, kääntöympyrän halkaisija alle 22 m! Hiljaisemman liikenteen aikana 12-14 metrisenä. Energiasäästäjänä, ei turhia päästöjä, ympäristöystävällisenä. Vetäjä-bussina voi olla joko Hessin oma tai Solaris tai MAN.

Lue seuraava Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2018, ilmestyy 8.3.

 


Sivu 1 / 55

Lue uusimmasta numerosta

SÄHKÖ VAI KAASU
Tulevaisuuden voimalinja on herättänyt paljon keskustelua. Onko se sähkö vai kaasu? Testasimme molempia.

MAASTON VALTIAAT
Arctic Testin toinen osa vei lava-autot lumiselle ja jäiselle metsäreitille. Neliveto-ominaisuudet laitettiin koetukselle vetotestissä, jossa vedettiin 2 500 kg:n kuormaa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Nyt ovella seisoo molemmat edeltäjämetrot sekä pohjoisen kautta yhdistävä Raidejoke – pitkään puhuttu, paljon luvattu ja kansainvälisen joukkoliikennekehityksen ja -teknologian kannalta alusta pitäen väärillä raiteilla..."  
Lue lisää >>



[ 21.04.2018 10:21 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki