LVM:n työryhmän visio 2050: Suomi luopuu kokonaan fossiilisien polttoaineiden liikennekäytöstä

Sähköposti Tulosta PDF
Liikenne- ja viestintäministeriön alaisuudessa toimiva Tulevaisuuden käyttövoimat liikenteessä -työryhmä esittää ,liikenneministeri Merja Kyllösen tukemana, radikaaleja muutoksia suomalaisen liikenteen käyttövoimavalikoimaan.

Tavoitteena on ilmastonmuutoksen hillitseminen ja nykyistä parempi polttoaineomavaraisuus.

Työryhmän esittämässä tavoitetilassa Suomessa luovuttaisiin henkilöautoliikenteessä kokonaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä vuoteen 2050 mennessä. Tämä on työryhmän mukaan mahdollista, sillä korvaavia kustannustehokkaita vaihtoehtoja on useita.
 

DB Schenker rakennuttaa uuden maaliikennekeskuksen Vantaalle

Sähköposti Tulosta PDF

Viinikkalan uuden terminalin runkomateriaalina käytetään kotimaista puuta.Viinikkalan uuden terminalin runkomateriaalina käytetään kotimaista puuta.

DB Schenker rakennuttaa Vantaan Viinikkalassa sijaitsevalle tontilleen uuden maaliikennekeskuksen ja siihen liittyvät toimistotilat.

Uuteen maaliikennekeskukseen yhdistetään yhden katon alle nykyisin Helsingin Metsälässä neljässä eri terminaalissa sijaitsevat maa-, lento- ja merikuljetusten toiminnot. Uudet toimitilat otetaan käyttöön heinäkuussa 2015.
Pinta-alaltaan Viinikkalan maaliikennekeskuksesta tulee yksi Suomen suurimmista.
53 miljoonan euron Investointi on globaalilla tasolla DB Schenkerin suurimpia tänä vuonna.
Lämmintä terminaalitilaa tulee 25 200 neliömetriä ja lämmittämätöntä 3 300 neliömetriä. Yhteensä 15 hehtaarin tontille tulee lähes 52 300 neliömetriä rakennuspinta-alaa.

 

Goodyear lupaa huimia – vaadi takuu!

Sähköposti Tulosta PDF
 Rengasvalmistaja Goodyear lupaa toukokuisessa lehdistötiedotteessaan huimia säästöjä raskaan kaluston renkaittensa avulla.

Tiedote kertoo seuraavaa:

”Tavanomaisen, viisiakselisen 40 tonnin kaukoliikenteessä käytettävän kuorma-autonyhdistelmä säästö olisi
 

St1 uudistaa moottoripolttoöljyä

Sähköposti Tulosta PDF
Energiayhtiö St1 on tuonut markkinoille uuden moottoripolttoöljyn työkoneisiin.

MPÖ2 Premiumin lisäaineistus pitää koneen puhtaana vaikeissakin olosuhteissa.
Puhtaus takaa tasaisen polttoainesuihkun, mikä vähentää yhtiön mukaan kulutusta ja pidentää huoltoväliä.

MPÖ2 Premium soveltuu kaikkiin moottoripolttoöljyä käyttäviin koneisiin. Sen lisäaine puhdistaa ruiskupumpun ja suuttimet samalla, kun kone on normaalisti käytössä. Lisäainepaketti on testattu 12,0 ja 6,37 litran moottoreilla kenttätesteissä, joiden mukaan raskaan kaluston polttoaineen kulutus väheni keskimäärin 2,5 prosenttia. Myös päästöt ovat vähäisemmät.
 

Raskoneelle uusi toimitusjohtaja

Sähköposti Tulosta PDF
Timo SeppäTimo Seppä Raskoneen uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Timo Seppä 20.5.2013 lukien.

Seppä tunnetaan muun muassa urastaan Vehossa. Historiaan kuuluu esimerkiksi Citroen-hyötyautopäällikön vakanssi.

Nykyinen toimitusjohtaja Esa Mäkinen on irtisanoutunut tehtävästään ja hän lopettaa 20.5.2013.

- Näen Raskoneen paikallisen osaamisen toiminnan kulmakivenä jota valtakunnallinen tehokas ketju tukee. Tavoitteeni on vahvistaa Raskoneen kilpailuetuja kuorma-ja pakettiautojen sekä perävaunujen huollossa ja monipuolisessa palvelussa. Tehtäväni on jatkaa Raskoneen rakentamista vetovoimaiseksi konseptiksi, jonka palvelujen pariin kannattaa tulla kauempaakin, sanoo Timo Seppä.
 

Sankarikärry liikenteeseen

Sähköposti Tulosta PDF
Perävaunu kerää Ammattina sankari kampanjalle huomiota tienpäälläPerävaunu kerää Ammattina sankari kampanjalle huomiota tienpäällä

Ammattina Sankari-kampanja on saanut liikenteeseen uuden näyttävän perävaunun.

Kärry liikkuu nurmijärveläisen kuljetusliike A. Järvimäen Actroksen perässä.
Vaunun teippaukset ovat kotoisin Timo Teipin pajalta.

Kuten alan miehet muistavat Ammattina Sankari-kampanja on Bridgestonen reipasotteisten rengasmiesten vetämä kampanja jonka yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Skal, Rahtarit, ABC-asemat, Örum, Veho ja Ajolinja-lehti.
 

Tieurakat on ratkaistu

Sähköposti Tulosta PDF
Liikenneviraston vuosittainen kilpailutuskierros maanteiden päivittäistä hoitoa koskevista urakoista on ratkennut. Kilpailutusvuorossa oli tänä vuonna 12 alueen urakat eri puolilta Suomea.

Urakoitsijoiden markkinaosuuksiin ei tullut merkittäviä muutoksia.

Kilpailutetut alueet menivät kolmelle urakoitsijalle, jotka vastasivat niistä aiemminkin, tosin hieman eri järjestyksessä.
 

Auto entistä helpommin seisontaan/liikenteeseen

Sähköposti Tulosta PDF
Henkilöautoille voi tehdä jatkossa liikennekäytöstäpoiston tai -oton netin kautta vaikka vain viikonlopuksi, sillä toimenpiteen tekemiseen ei enää tarvita rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan tarkistusnumeroa.

Tämä helpottaa myös liikennekäytöstöpoiston tai –oton tekemistä esim. ulkomailta tai muuten reissun päältä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on halunnut yksinkertaistaa ja parantaa palvelua poistamalla kaksinkertaisen tunnistamisen.

Liikennekäytöstäpoiston tai –oton tekemiseen tarvitaan jatkossa verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne, muttei enää ajoneuvon rekisteröintitodistuksen tarkistusnumeroa.

Liikennekäytöstäpoisto ja -otto ovat maksullisia tapahtumia ja niistä lähetetään yhä uusi rekisteröintitodistus suoraan kotiosoitteeseen.
Palvelun hinta on 4 euroa ja se maksetaan verkkopankissa.
Uudistukset tulivat voimaan 5.5.2013. Samalla myös uuden rekisteröintitodistuksen sähköistä tilauspalvelua parannettiin siten, että myös 15-vuotiaat voivat tilata oman moponsa tai mopoautonsa rekisteröintitodistuksen.

Trafin sähköiset palvelut osoitteesta www.trafi.fi/sahkoisetpalvelut
 

Valmet Automotive antoi rukkaset busseille

Sähköposti Tulosta PDF
Solariksen mallivalikoimaan kuuluu dieseleiden ha hybridien lisänä täysin sähköisiä kaupunkiautoja.Solariksen mallivalikoimaan kuuluu dieseleiden ha hybridien lisänä täysin sähköisiä kaupunkiautoja.

Valmet Automotive eli Uudenkaupungin autotehdas on luopunut Solaris-bussitehtaan kanssa tekemästään yhteistyösopimuksesta.

Valmetilla Solaris-liiketoimintaa vetänyt Hans Svensson vetäytyy Valmetista, mutta jatkaa toimintaansa Solariksen Suomen toimintojen moottorina suoraan tehtaan alaisuudessa.
 

Sitikka jyräyttää ProEditioneilla

Sähköposti Tulosta PDF
Jumpy ja Jumper ovat nyt saatavana kiinnostavina kampanjamalleina. (kuvassa Jumper)Jumpy ja Jumper ovat nyt saatavana kiinnostavina kampanjamalleina. (kuvassa Jumper)

Citroen-tavara-autoissa tapahtuu. Citroën ProEdition tulee markkinoille laajalla mallistolla.

Citroën Jumper tarjoaa kaksi eri moottorivaihtoehtoa, kaksi eri akseliväliä ja kaksi vaihtoehtoista korkeutta. Valinnaiset moottorit ovat HDi 110 ja HDi 130. Tavaratilan tilavuus on akselivälistä ja korkeudesta riippuen 8 –17 m3, ja tavaratilan maksimipituus hieman yli 4 metriä.Tavaratilan korkeus on korimallista riippuen 1662 mm – 2172mm.
 


Sivu 55 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 01.07.2025 05:43 ]
feed-image Feed Entries