LVM:n työryhmän visio 2050: Suomi luopuu kokonaan fossiilisien polttoaineiden liikennekäytöstä

Sähköposti Tulosta PDF
Liikenne- ja viestintäministeriön alaisuudessa toimiva Tulevaisuuden käyttövoimat liikenteessä -työryhmä esittää ,liikenneministeri Merja Kyllösen tukemana, radikaaleja muutoksia suomalaisen liikenteen käyttövoimavalikoimaan.

Tavoitteena on ilmastonmuutoksen hillitseminen ja nykyistä parempi polttoaineomavaraisuus.

Työryhmän esittämässä tavoitetilassa Suomessa luovuttaisiin henkilöautoliikenteessä kokonaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä vuoteen 2050 mennessä. Tämä on työryhmän mukaan mahdollista, sillä korvaavia kustannustehokkaita vaihtoehtoja on useita.

Raskaan liikenteen osalta kestävästi tuotettujen biopolttoaineiden, nestemäisten tai kaasumaisten, osuuden tulisi vuonna 2050 olla vähintään 70 prosenttia. Kaupunkien bussi- ja jakeluliikenteen tulisi toimia 70 prosenttisesti päästöttömästi tuotetulla sähköllä.

Ilmailussa biokerosiini voisi korvata 40 prosenttia lentoliikenteen polttoainetarpeesta. Myös merenkulussa 40 - 50 prosentin päästöleikkaus tulisi toteuttaa vaihtoehtoisilla polttoaineilla ja energiatehokkuutta lisäämällä. Lentokenttien ja satamien terminaaliliikenteen tulisi olla lähes päästötöntä jo vuonna 2030.

Biopolttoaineita, kuten maakaasua käyttöä haittaa kuitenkin niiden saama verokohtelu. Esimerkiksi maakaasua hyödyntävien ajoneuvojen myynti pysähtyi lähes täydellisesti tämän vuoden alussa tehdyn veromuutokseen, jossa maakaasu nostettiin verotettavien polttoaineiden joukkoon.
Hyötyajoneuvopuolella kaasukäyttöisille autoille olisi tarjontaa, mutta jakeluverkosto ja lainsäädäntö hidastavat toistaiseksi tämän puolen kehitystä. Kaasu- ja sähköajoneuvojen määrän lisääntymistä häiritsee lisäksi korkea hankintahinta ja etenkin sähköajoneuvojen lyhyt toimintasäde.
Korkean hankintahinnan, käyttökulujen sekä lyhyen toimintasäteen muodostaman ongelmallisen yhtälön ratkaisua joutunemme odottelemaan vielä pitkän tovin.

Työryhmän suunnitelmissa kaiken maksajaksi löydetään valtio ja veronmaksajat. - pitäisiköhän kehityksen suunnista kuitenkin vielä keskustella asianomaisten instanssien kanssa?

Katso Auto, tekniikka ja kuljetus –lehden numerosta 4/2013 oleva kaasu-Volvon esittely tai sähköbussin esittely (Atk 372013)
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KAASU VAI DIESEL
Volvo järjesti mielenkiintoisen vertailun tuomalla kaksi lähes identtistä, 40 tonnin puoliperäyhdistelmää käytännön ajovertailuun.

TULEVAISUUDEN TUULET
Münchenin teknisen yliopiston vetämässä tutkimuksessa esiteltiin luonnos vuoden 2030 kuorma-autosta.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Ovi matkustajan puolelta oli kadonnut. Ryntäsin ulos. Porsche paloi pimeässä yössä yli kaksi metriä korkeilla liekeillä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 14.12.2018 05:46 ]