Sähköjakari - konseptista päivittäiskäyttöön

Sähköposti Tulosta PDF
 Kymmenen sähkö-Actroksen laivue lähtee asiakkaille kahden vuoden kenttätesteihin keräämään suoraa asiakaspalautetta. Kaikki asiakastestien tuottama tieto analysoidaan hyvin tarkasti ja tulokset syötetaan takaisin meneillään olevaan eActroksen kehitysprosessiin. Mercedes-Benzin tavoitteena on taajama- ja kaupunkiympäristöissä operoivan sähkökäyttöisen 18-25 tonnin jakelukuorma-auton sarjavalmistuksen käynnistäminen vuonna 2021.

Nyt käynnistyvän kenttätestivaiheen  haasteita ovat eActroksen toimintasäteen kasvattaminen, arkipäivän kuljetustoiminnan vaatiman standardoidun latausinfran vakiinnuttaminen ja sähkökuormurin käytönaikaisten kustannusten puristaminen dieselkaluston kanssa kilpailukykyiselle tasolle.

Mittaristo infonäyttöineen eroaa hyvin vähän tavanomaisen diesel-Actroksen vastaavasta eli eActroksen tuotannossa turvataan hyvin pitkälle, joko tuttuihin sarjatuotantokomponentteihin tai lähes sarjatuotannollisiin osiin.Mittaristo infonäyttöineen eroaa hyvin vähän tavanomaisen diesel-Actroksen vastaavasta eli eActroksen tuotannossa turvataan hyvin pitkälle, joko tuttuihin sarjatuotantokomponentteihin tai lähes sarjatuotannollisiin osiin.Mercedes-Benz eActros sähkökuorma-autojen nyt yhdessä asiakkaidemme kanssa käynnistettävä koeajojakso on osa Concept ELV2-projektia, jota Saksan ympäristö- (BMUB) sekä talous- ja energiaministeriö (BMWi) rahoittavat. Daimler Trucks investoi kahdessa vuodessa 500 miljoonaa euroa sähköiseen liikenteeseen.

eActroksen kokonaisvaikutelma, tuotteen viimeistely mukaanlukien, on jo nyt hyvin lähellä Mercedes-Benzin tuotantoautojen tasoa. Säväyttävimpiä ominaispiirteitä ovat eActroksen rivakka kiihtyvyys kaupunkinopeuksilla ja äänettömyys. Rengasmelun ohella ainoa havaittava ääni on sähkölaitteille tyypillinen vaimea surina.

Korkeajännitteiset akut eivät ainoastaan syötä energiaa voimalinjaan,vaan koko ajoneuvolle. eActroksen litiumioniakkujen teho on 240 kWh. Akkujen kokonaismassa on 2200 kg. Tavanomaiseen diesel-Actrokseen verrattuna sähkö-Actroksen omamassa nousee noin 1100 kiloa suuremmaksi.Korkeajännitteiset akut eivät ainoastaan syötä energiaa voimalinjaan,vaan koko ajoneuvolle. eActroksen litiumioniakkujen teho on 240 kWh. Akkujen kokonaismassa on 2200 kg. Tavanomaiseen diesel-Actrokseen verrattuna sähkö-Actroksen omamassa nousee noin 1100 kiloa suuremmaksi.Auto, tekniikka ja kuljetus kävi suljetulla testiradalla ottamassa käytännön maistiaiset asiakastesteihin lähtevastä eActroksesta. Lue koko artikkeli eActroksesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 3/18.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

SÄHKÖ VAI KAASU
Tulevaisuuden voimalinja on herättänyt paljon keskustelua. Onko se sähkö vai kaasu? Testasimme molempia.

MAASTON VALTIAAT
Arctic Testin toinen osa vei lava-autot lumiselle ja jäiselle metsäreitille. Neliveto-ominaisuudet laitettiin koetukselle vetotestissä, jossa vedettiin 2 500 kg:n kuormaa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Nyt ovella seisoo molemmat edeltäjämetrot sekä pohjoisen kautta yhdistävä Raidejoke – pitkään puhuttu, paljon luvattu ja kansainvälisen joukkoliikennekehityksen ja -teknologian kannalta alusta pitäen väärillä raiteilla..."  
Lue lisää >>



[ 21.04.2018 10:18 ]

Mainospalkki