Lisää DAFsta ja Paccar MX-11:sta

Sähköposti Tulosta PDF
DAFin Paccar MX-11 moottori tulee 5 teholuokassa. 290 hv/1700/min vääntää 1200 Nm kierrosalueella 1000-1700/min. 325 hv/1650/min vääntää 1400 Nm 1000-1650/min. 370 hv/1650 r/min vääntää 1600 Nm 1000-1650/min. 395 hv/1450-1700/min vääntää 1900 Nm 1000-1450/min. 435 hv/1450-1700/min vääntää 2100 Nm 1000-1450/min.
Samalla DAFin "pieni" LF- ja "iso" CF-malli saavat kasvojenkohotuksen. Kaikki Paccar-moottorit eli PX-5, PX-7, MX-11 ja MX-13 ovat Euro6 15 teholuokassa 150-510 hv.
 

DAF XF koeajo uudella Paccar MX-11 moottorilla

Sähköposti Tulosta PDF
DAF on kutsunut lehtemme koeajamaan elokuussa sen uutta Euro6 Paccar MX-11 moottoria asennettuna DAF XF kuorma-autoon. Uusi MX-11 moottori on 10,8 litran rivikuutonen teholuokissa 210-320 kW. Polttoaineenkulutukseksi ilmoitetaan alhainen Euro5-taso ja huoltoväliksi 125 000 km. MX-11:n tuotanto alkaa syyskuun 1. päivänä. Raportoimme koeajokokemuksista lehdessämme, Atk 8/2013.
 

Uusi Ford Transit Custom kestotestissä

Sähköposti Tulosta PDF
Riitta Salin Fordilta luovutti Transitin Atk:n julkaisujohtaja Heikki Laurell:lle.Riitta Salin Fordilta luovutti Transitin Atk:n julkaisujohtaja Heikki Laurell:lle.

Vuoden Pakettiauto Suomessa 2013, Ford Transit Custom on otettu Atk:n kestotestiin. Ensimmäisissä kokeissa siihen pantiin heti 1300 kg kuormaa ja ajettiin 140 km:n testilenkki Helsingin katuverkossa ja valtatie 51:llä. Tuloksena oli yksi huomautus ja kaksi kiitosta. Onko uusi Transit Custom arvonimensä veroinen? Lue ensimmäiset testitulokset Juhannuksen alla kesäkuun 6. päivänä ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetuksessa.
 

BMW 3GT testattu taksiin

Sähköposti Tulosta PDF
Taksitolppien kuuma puheenaihe Kia Optiman jälkeen (lue Atk 5/13, s. 38-39) eli kevään uusi sensaatio-Bemari, BMW 3GT on ollut Renkipojan syynissä. Kelpaako ja mistä kohtaa taksiin, ja mistä mahdollisesti ei? Se selviää seuraavassa numerossa, Atk 6/2013, joka ilmestyy 20.6. Tilaa lehti tai hae kioskilta!
 

Uusi järeä Rellu-sarja

Sähköposti Tulosta PDF
Ranskan Lyonissa vedetään 11.6. esirippu uudesta järeästä Renault kuorma-autosarjasta. Volvo on astunut isännäksi taloon. Paremmaksi se siitä vain tulee, sanovat kuljetusalan vanhat .
Kuorma-autoalallakin ollaan menossa henkilöautoalalla havaittuun hyvään hinta/laatu ratkaisuun Volkswagen-Skoda-Seat ja Renault-Dacia tyyliin. Hinnassakin näkyy Volvo-Renault, ennustetaan.
Lue Auto, tekniikka ja kuljetuksen raportti uudesta järeästä Renaultista Juhannus-lehdessä.
 

Uusia ongelmia massamuutoksista

Sähköposti Tulosta PDF
Ei tajunnut liikennepoliittinen ministerityöryhmä rahtuakaan siitä, mitä se marraskiuun 7. päivänä 2012 päätti raskaan kumipyöräliikenteen massa- ja mittamuutoksista maassamme. Uusia ongelmallisia yksityiskohtia sukeltaa esille päivittäin. Esimerkiksi yksikkö- vai paripyörät ei ole lainkaan selvä asia. Myös massojen korotukselle tarjottu ylimenovaihe saattaa poistaa ennenaikaisesti täysin käypää, hyväkuntoista kalustoa. Ja teiden varsille vaadittavien tuhansien uusien liikennemerkkien edellyttämä selvitystyö ELY-keskuksissa, niiden valmistus ja pystytys voi viedä pitkälle ensi vuoden puolelle

Lue 22.5. ilmestyneessä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä 5/2013 erikoisartikkeli sivuilla 66-69. Vältä virhesijoituksia!
 

Luota GPS-naviin - ja varo!

Sähköposti Tulosta PDF
Ne ovat täynnä virheitä, ja silti tyhjää parempia. Auto, tekniikka ja kuljetus julkaisee 22.5. ilmestyneessä numerossaan (Atk 5/13, s.34-35) kokemukset kaksi vuotta jatkuneesta GPS-navigaattorien koekäytöstä Suomessa sekä Keski- ja Etelä-Euroopassa. Niiden virheilmoitukset voivat johtaa koviinkin sakkoihin eikä niitä koskaan saada täysin virheettömiksi. Varo niiden vaaroja. Luota niihin oikealla tavalla. Lue miten!
 

ProAce tulee, mitä se tekee?

Sähköposti Tulosta PDF
Lehtemme ennakkoartikkeli legendaarisen Toyota HiAcen seuraajasta, ProAcesta (Atk 5/2013, s. 62-63) nousi päivän puheenaiheeksi Jyväskylän kuljetusmessuilla. Paljonko sen eri versiot maksavat? Miten se lanseerataan markkinoille? Tätä kuhistiin kaikkialla, missä pakettiautoja myytiin - VW:llä, Nissanilla, Dacialla, Fiatilla, Renaultilla, Peugeotilla, Mersulla...
Juhannuksen alla ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus repii kulissit salaisuuksien ympäriltä!
 

Jyväskylän puhutuin: Valehtelevat piirturit

Sähköposti Tulosta PDF
Jyväskylän kuljetusmessujen avajaispäivän suuri puheenaihe oli 22.5. ilmestyneen Auto, tekniikka ja kuljetuksen artikkeli vuoden 2002-tyypin digipiirtureista, jotka saattavat näyttää päivässä jopa kolme tuntia enemmän ajoaikaa kuin 2009 vuonna määritellyt digipiirturit (Atk 5/2013, s. 18. "Laillistettu Aikavaras"). Kuinka moni on maksanut piirturin virheestä leipäkorttinsa menetyksellä, kysyttiin.
Olisi kirveellä töitä, todettiin. "Kirveellä" peräänkuulutettiin toistuvasti suomalaista asianajajaa, Petteri Snell´iä, joka on menestyksekkäästi EU-tuomioistumessa kaatanut Suomen valtion mm. väärin perityistä arvonlisäveroista ulkoa tuotujen käytettyjen autojen kohdalla.
 

EU tutkii öljykartellia

Sähköposti Tulosta PDF
EU-komissio on pyytänyt Nesteeltä tietoja epäillystä öljy-yhtiöiden hintakartellista Euroopassa. Myös Euroopan kolmanneksi suurimmalta, Ranskan Totalilta on pyydetty tietoja.
Kartelliepäilyt lähtivät liikkeelle Unkarin bio-polttoaineita valmistavan Pannonia Ethanolin tehtyä valituksen syrjinnästä sen yrityksissä päästä mukaan Platts´n hintalistoille. Epäilyksen alaisia ovat Shell, BP ja Statoil.
Sekä Total että Neste ovat vakuuttaneet yhteistyöhaluaan selvityksissä. Total on tuonut julki epäilynsä mahdollisen hintakartellin olemassa olosta. Statoil on ilmoittanut, että sillä on ehdoton nollatoleranssi kaikkeen, mikä liittyy hintakartelliin öljyalalla.

 


Sivu 47 / 78

Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 23.04.2024 20:48 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki