Via Baltica kilpailee Finnlinesin kanssa

Sähköposti Tulosta PDF
Toimittajamme on koeajanut Via Baltican ja jatkeen Varsovan kautta Tsekkiin ja Itävaltaan. Valtakunnanrajoja Baltiassa ei enää edes huomaa. Puolassa moottoritiet pelaavat Varsovasta länteen ja etelään. Tietulliasemia rakennetaasn vinhaa vauhtia. Raportti vahvasta vaihtoehdosta merikuljetuksille Saksan satamiin seuraavassa Atk 7/2013 lehdessä.
 

Uusi virhepistejärjestelmä Saksaan, malliksi Suomelle?

Sähköposti Tulosta PDF
Saksassa on sovittu uudesta liikennerikkeiden virhepistejärjestelmästä. Se astuu voimaan 1.5.2014. Maksimipistemäärä on 18. Ajokortin voi menettää määrätyistä rikkeistä heti. Sellaisia ovat mm. ylinopeus 31-40 km/t asutustaajamissa (hyllytys 1 kk), ajo yli 1 sekunti palanutta punaista liikennevaloa päin (1 kk), edelläajavan takana ajaminen välimatkalla joka on vähemmän kuin 2/10 50%:sta käytetystä ajonopeudesta kun nopeus ylittää 130 km/t (2 kk), alkoholia veressä yli 1,1 promillea (6 kk). Samalla rikkeistä annettu sakko kaksinkertaistuu entiseen nähden.
Lue raportti elokuun lopulla ilmestyvässä Atk 7/2013, osaat varoa Saksassa ja tiedät mistä Suomeen tekeillä oleva virhelistejärjestelmä hakee mallia.
 

Huippupihi Transit Custom

Sähköposti Tulosta PDF
Ford Transit Custom on kestotestissämme saavuttanut täydellä kuormalla max. kokonaispainolla 3100 kg toistuvasti kulutuslukemia alle 10 l/100 km. Parhaimmillaan väli Helsinki/Nuijamiestentie - Tammisaari/Horsbäck 110 km on maksimipainossa kulkenut 9,08 l/100 km kulutuksella. 90 km/t kulkee VI-vaihteella 1490 k/min eli parhaalla väännöllä. Myös kiihdytys 0-130 km/t tuloksella 36,96 s. on loistava. Lue elokuun lopulla ilmestyvä Atk 7/2013, tiedät lisää!
 

Ruotsi ja Tanska kovina, Suomi tahdoton

Sähköposti Tulosta PDF
Ruotsi ja Tanska ovat julistaneet armottoman sodan laitonta kabotaasia vastaan. Voimavaroja on lisätty valvontaan ja vaatimuksia kiristetty väkevästi. Kummassakin maassa on sen jälkeen paljastunut ulkomaalaisia kabotaasia suorittavia autoja, jotka eivät ole minkään maan rekisterissä ja jotka ovat käyttäneet kaksiakin erilaisia varastettuja rekisterilaattoja.
Suomessa eduskunnan liikennevaliokunta asettui vastustamaan laitonta kabotaasia. Tilaajavastuulakia on päätetty soveltaa myös kabotaasikuljetuksiin. Entä sitten? Tullin ja poliisin valvontaresursseja on leikattu. Liikkuva poliisi lakkautettiin. Tahtoa on kuin kädettömällä. Miten kabotaasin valvonta sujuu Suomessa?
Seuraa KuljetusNetiä (klikkaa oheista logoa!) ja lue elokuun loppupäivinä ilmestyvä Atk 7/2013 niin tiedät!
 

Talvirenkaista tulee kova juttu

Sähköposti Tulosta PDF
Kuorma- ja linja-autojen talvirengastusta koskevat määräykset Suomessa ovat skandaali, todetaan EU:n liikennekomissiosta. Suomeen voidaan tuoda vaarallista kuormaa periaatteessa sileillä renkailla pahimpiin talvikeleihin täysin kokemattoman kuljettajan ohjaamana.
Suomen talvirengasmääräyksiä ollaankin ankaralla kiireellä rustaamaan vastaamaan Ruotsin ja Norjan vaatimustasoa. Talvirengastuksen uusimista kannattaakin harkita tarkkaan kuljetuselinkeinon piirissä.
Myös henkilö- ja pakettiautorenkaiden kohdalla tullaan taittamaan peistä nastarenkaiden osalta. Helsinki haluaa kieltää nastarenkaat kokonaan. Samaa ajetaan muuallakin Suomessa. Perusteina ovat uudet selvitykset nastojen tuottaman asvalttipölyn haitallisuudesta sekä niiden tienpintaa kuluttavasta vaikutuksesta.
Atk 7/2013, joka ilmestyy elokuun loppupäivinä, tuo sisäpiiritietoa kuumasta tilanteesta. Lue niin tiedät!
 

Transit Custom hämmästyttää

Sähköposti Tulosta PDF
Kestotestissämme oleva Ford Transit Custom, Vuoden Pakettiauto Suomessa 2013, lähestyy 10 000 km:n välimatkaviivaa. Pääpaino sen ominaisuuksien selvittelyssä on ajo-ominaisuuksissa ja käyttökokemuksissa. Se on joutunut kantamaan koemielessä jopa 10% ylikuormaa. Kuorman painopiste on ollut edessä, takana ja sivuilla - huonoilla pikkuteillä, routavaurioisilla pääteillä, nupukivikaduilla, katuverkon jakelureitillä ja vauhdikkaassa pitkässä loikotuksessa, erikokoisilla kuljettajilla.
On havaittu hämmästyttävän hyvää. Se avaa uuden aikakauden pakettiautojen historiassa. Ja on havaittu yksityiskohtia, joita muuttaisimme. Lue seuraava Atk 7/2013. Se ilmestyy elokuun loppupäivinä, niin tiedät.
 

Eduskunnasta viis,Suomi on kahden ihmisen vastuulla

Sähköposti Tulosta PDF
Eduskunta muka Suomen korkein päättäjä. Katin kontit! Eduskunta on pelkkä tahdoton kumileimasin, joka leimaa voimaan sen minkä kaksi ihmistä päättä. Suomi on kahden ihmisen käsissä, sanoi perustuslaki mitä tahansa. Ne kaksi ovat valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sdp) ja pääministeri Jyrki Katainen (kok). Koko Suomi kulkee näiden kahden talutusnuorassa, eduskunta ensimmäisenä. Jos Suomella menee hyvin, he vastaavat. Jos Suomella menee huonosti, he vastaavat. Nyt Suomella menee huonosti, ja alati huonommin.
Atk:n kesänumerossa 6/2013 Jutta Urpilainen (sdp) ja Jyrki Katainen (kok) on pantu lehden häpeäpaaluun. Vankoin perustein. Lue perustelut. Jos olet eri mieltä, kommentoi ja perustele! Julkaisemme parhaat perustelut lehden seuraavassa numerossa 7/2013, joka ilmestyy elokuun lopulla.
 

Suomessa voimaa, Helsingin herrat sokeita

Sähköposti Tulosta PDF
Ykkösteollisuudet ja työpaikat lähtevät Suomesta, Nokia alamaissa, uutta ei löydy, Suomi paniikissa. Näinhän se kuuluu Helsingin herrojen suusta joka suunnalta. Rakennemuutosta hoetaan. Eikä nähdä nenää pitemmälle - ei nähdä satoja pk-yrityksiä, joissa oikealla rahoitustuella on kasvumahdollisuuksia maailmanvalloitukseen saakka. Yksi sellainen on Remu Oy Ähtärissä, jossa 38 ihmistä töissä, 90% tuotannosta vientiin, tytäryhtiöt USA:ssa, Saksassa ja Norjassa... Lue siitä kesän Atk-lehden Kty-osiossa!
Elokuun lopulla ilmestyvässä Kty-osiossa toinen esimerkki tuntemattomasta suomalaismenestyjästä, joka 10 vuodessa on vähin äänin 10-kertaistanut tuotantonsa ja perustanut tehtaansa sekä Brasiliaan että Kiinaan. Sen kasvupotentiaalia pidetään rajattomana.
Lue Kty, niin tiedät!
 

Alan kuumimmat uutiset - klikkaa KuljetusNet!

Sähköposti Tulosta PDF
Atk:n ja Ajolinjan julkaisija, B Yhtiöt Oy, on startannut uuden nettilehden, uutissaitin nimeltä KuljetusNet.
Klikkaa tältä sivulta oheista KuljetusNet-logoa. Pääset oikotietä suoraan lukemaan kuljetus- ja logistiikka-alan tuoreimmat uutiset.
 

"Valvojanilkit" puhuttavat

Sähköposti Tulosta PDF
Kesän tietyöiden laatu on Atk 6/2013 pääkirjoituksen myötä (Tieverkko "sortavalaistuu") noussut ykköspuheenaiheeksi valtionhallinnossa. Näyttäisi siltä, että "valvojanilkkien" poistuminen tietöiden valvonnasta tulee täytenä yllätyksenä valtiovarainministeriölle (VM). "Valvojanilkkien" palauttaminen lehtemme vaatimuksen mukaisesti myönnetään nyt VM:nkin piirissä. Sillä säästetään satoja miljoonia euroja tietöiden laadun paranemisen myötä.
Lue Atk 6/2013 niin tiedät!
 


Sivu 45 / 78

Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 26.04.2024 14:17 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki