Mitsubishi L200 DoubleCab 2.5 Di-D Magnum

Sähköposti Tulosta PDF

Päivitys toi L200:n keulan muotoiluun piirteitä Outlander –katumaasturista. L200 on lava-autokonseptinmukaisesti korkea auto niin maavaraltaan kuin lastauskorkeudeltaan.

Mitsubishi L200 on päivitetty. L200:n vahvuutena on asiallinen nelivetojärjestelmä ja hinta, jolla se asemoituu lava-automarkkinoilla kärkikahinoihin.

Mitsubishi L200 palasi markkinoillemme maahantuojan vaihdoksen yhteydessä vuonna 2011. Saman vuoden syksyllä L200 oli mukana parivertailussamme (Atk. 10/2011).
 
Nykyinen korimalli edustaa L200 neljättä sukupolvea.Se tuotiin markkinoille jo 2006. Sittemmin auton tekniikkaa ja varusteita on päivitelty. Suomeen tuotavasta mallistosta on karsittu pois alemman varustetason ja yksinkertaisemman nelivetojärjestelmän omaavat Invite+  mallit.
 
L200 on saatavana kahtena eri korimallina: 2-paikkaisena Club Cabina ja 2- sekä 5-paikkaisena Double Cab -versiona Magnum varusteluin.


Vakiolavan päälle on sovitettu kestävästä muovista valmistettu lavakaukalo. FIN-lava sopii neuvottelematta kyytiin. Suoraan maahantuontitarkastuksesta irrottamamme ajokin lavasta oli ilmeisesti unohtunut kuormansidontalenkit.

Magnum-varustetaso sisältää muun muassa automaatti-ilmastoinnin, hätäjarrutehostimen, sivuturvatyynyt, turvaverhot, vakionopeudensäätimen, tummennetut takalasit, sähkötoimisen takalasin, takapuskurin askelmalla, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, korinväriset lokasuojan levikkeet sekä taitettavat sivupeilit.   
 
MOOTTORI JA VAIHTEISTO
Mitsubishin 2.5-litrainen välijäähdyttimellä ja Common Rail yhteispaineruiskutuksella varustettu turbodieselin parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 131 kW (178 hv) / 4000 r/min ja vääntömomentiksi 400 Nm / 2000 - 2850 r/min.
 
Päästötaso on Euro 5b. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyksi kulutukseksi 7,7 l / 100 km ja CO2-päästöiksi 204 g/km.
 
Rivinelikon tuottama voima siirtyy 5-vaihteisen manuaalivaihteiston välityksellä nelivetojärjestelmän hampaisiin.
 

Mitsun kuljettajaympäristö on muutamia väriteemoihin liittyviä yksityiskohtia lukuun ottamatta ennallaan. Ajotietokoneen matriisinäyttö ja manuaalinen vetotavanvalitsin ovat toimivia kaikuja menneisyydestä.

Huippunopeudeksi luvataan 179 km/h ja kiihdytys nollasta sataan pitäisi onnistua karvan yli 12 sekunnissa. Lava-autolla saa kuitenkin ajaa Suomessa vain sataa – mikä muistutuksena mainittakoon.Nopeusrajoitus koskee myös viisipaikkaisia malleja.
 
VETOTAPA VIVUSTA
Mitsubishi L200:sen suurin viisaus piilee Pajero –maasturista lainatussa Super Select nelivetojärjestelmässä. Näin ollen auto on lähes täysin immuuni tienpinnan muutoksille. Se sallii kuljettajan valita käytettävän vetotavan. Se on harvojen herkkua näinä automatisoitujen ja älykkäiden nelivetojärjestelmien aikoina.
 
Neliveto ja alennusvaihde kytketään perinteiseen tapaan vivulla vaihdekepin vierestä. Vetotavoiksi voidaan valita nopean taka- ja nelivedon lisäksi hidas neliveto keskitasauspyörästö lukittuna tai ilman.
 
Kytkennän takavedon ja nopean nelivedon välillä voi tehdä 100 km/h nopeudessa. Maastoon tarkoitettu hidas neliveto kytketään paikallaan.
 
Suomeen tuotavissa malleissa on vakiona yksittäisten pyörien pyörintänopeuden tarkkailuun ja rajoittamiseen perustuva ASTC-ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmä.
 
MATKUSTAMO
Päivitykset toivat L200:sen ohjaamon värimaailman tähän päivään. Suurin osa ennen hopeanvärisistä sisustuselementeistä on korvattu mustasta muovista valmistettuihin. Ohjaamo on nyt rauhallisempi ja sopii paremmin eurooppalaiseen makuun.
 
Kuljettajan paikka on ennallaan. Kapteenin paikalle kapuaminen ei ole täysin vaivatonta. Lattia on korkealla ja istuimet melko matalalla.  Metalliset astinlaudat ovat hienot mutta niiden toiminnallisuus rajoittuu lähinnä lahkeiden likaamiseen.
 
Istuimissa on riittävästi siirtovaraa. Ratissa on pelkkä korkeussäätö. Kangasverhoillut istuimet sisältävät perussäädöt.  Mukavan ajoasennon löytäminen vaatiikin hieman tavallista enemmän hakemista.
 

Verotussyistä takapenkki on korvattu asiallisella tavarakaukalolla.

Istuimien kangasverhoilu vaikuttaa helposti puhtaana pidettävältä ja kulutusta kestävältä.
Autosta näkee verraten hyvin ulos, etukulmien arviointi on tosin hiukan hankalaa.  Sivupeilit ovat erinomaiset.
 
Kojelautaa hallitsevat keskellä olevat automaatti-ilmastoinnin säätimet. Radiopaketti on aitoa retroa erillisellä pistematriisinäytöllä, johon on vielä ympätty Pajerosta tutut kompassi sekä kaltevuus- ja kulutusmittarit.
 
Mittaristo on selkeä ja siitä löytyy perusinformaation lisäksi tiedot käytettävästä vetojärjestelmästä.
Takapenkin korvaava tavaran säilytyskaukalo on Verhoomo Sorsan käsialaa.
 
KUORMAPUOLESTA
Mitsun kokonaispainoksi ilmoitetaan 2850 kg, omamassaksi 1890 kg ja kantavuudeksi 885 kg. Suurin jarrullinen perävaunun massa on 2750 kg. Perävaunumassa ei ole ihan avolavavalikoiman kärkeä.
 
Pienehköllä lavalla on pituutta vain 151 cm. Se on täsmälleen sama mitta kuin Nissan Navarassa.
Takaluukku on tukevarakenteinen ja se aukeaa 90 asteen kulmaan. Nostokorkeus on noin 85 senttiä.
Lavan suojakaukalo sekä vetokoukku kuuluvat 1220 euroa kustantavaan Travel Pack varusteluun.
 
AJETTAVUUDESTA
Mitsubishi L200 on rakennettu sivistyneesti, mutta ensisijaisesti kovaan työhön. Moottori ja vaihteisto toimivat hyvässä sovussa. L200 on luonteeltaan verkkainen. Sen ajettavuudessa on kuorma-automaisia piirteitä. Kone vääntää kohtuullisesti jo 1000 r/min alueelta, mutta on parhaimmillaan 1600 r/min eteenpäin.
 
Vaihdevalitsimen kanssa pelaaminen tulee tutuksi etenkin taajama-ajossa. Automaattivaihteisto korjaisi puutteen mutta se ei ole saatavilla Suomen maahantuontiohjelmassa. Maantiellä Mitsun kulku on vaivatonta.
 
Polttoainetalouden osalta Euro 5b –tasolle tuotu moottori on entisellään. Koeajon alkaessa auton matkamittarissa oli 36 km. Mittasimme auton sekalaisen ajon kulutukseksi noin 11 l/100km. Kilometrien karttuessa sekalaisen ajonkulutuslukeman voidaan olettaa pienenevän jonkin verran.
Rungollisessa autossa moottorista, renkaista ja tiestä johtuvat äänet sekä värähtelyt pysyvät kohtuullisina.
 

Moottoritila on japanilaiseen tapaan melkoisen sekava kokonaisuus. Mitsussa on vakiona kaksi akkua.

Kolmiotukivarsin ja kierrejousin järjestetty etupään erillisjousitus ja perinteinen lehtijousilla varustettu jäykkä taka-akseli suoriutuu täsmällisen tehokkaasti tehtävästään. Koeajetun L200:sen renkaat ovat puhtaasti asvalttiajoon suunnatut. Näillä auton ohjaus on suuntavakaa ja täsmällinen.
 
Mökkititiellä Mitsun ominaisuudet pääsevät hyvin esiin. Sileäkuvioiset renkaat tarjoavat riittävän pidon arkikäyttöön, maastoon mentäessä kumit on vaihdettava harvempikuvioisiin vaihtoehtoihin.
Jousitus ottaa töyssyt nöyrästi vastaan.
 
Maastoajossa auto kärsii lava-autojen perusongelmasta eli suurehkosta kääntöympyrästä ja kankeasta käänneltävyydestä. Manuaalinen vetotavan valitsin tarjoaa asiallista ”äijä-meininkiä” muutoin niin tavanomaiseen ajettavuuteen.
 
OSTAISINKO?
Koeajettu auto kustantaa ilman lisävarusteita 34 900 euroa. Toisen penkkirivin lisääminen korottaa  hinnan 43 000 euroon. Kaksipaikkaisena takaosan muutostyö ja lavakatteen ja vetokoukun sisältävä Travel Pack kustantaa vajaan 2000 euroa. 
 
Jos arvostaa erittäin pitkälle kehitettyä nelivetoa ja sen mukana tulevaa varmuutta huonokuntoisilla tieosuuksilla sekä henkilöautomaista ja tilavaa ohjaamoa, niin rahat eivät varmasti mene hukkaan. Maahantuoja lupaa autoon kolmen vuoden tai 100 000 kilometrin takuun. Huoltoväli on 20 000 kilometriä.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.04.2024 19:42 ]

Mainospalkki